+ Plus

Motor van het Jaar-verkiezing

Nadat de KTM 1290 Super Duke GT drie jaar achtereen – van 2016 tot 2018 – onze Motor van het Jaar-verkiezing van het jaar wist te winnen, werd hij vorig jaar afgelost door de BMW R1250GS/Adventure. En die machine prolongeert zijn titel, want ook in 2020 werd hij door ruim 5.700 lezers van MotoPlus gekozen tot Motor van het Jaar, met de KTM ditmaal als tweede.
Opmerkelijk genoeg stemden de 73.000 motorrijders die in Europees verband hun stem uitbrachten in de overkoepelende ‘Europe’s Motorcycle of the Year’-verkiezing – net als in 2019 – juist voor deze KTM Super Duke GT als ‘Motor van het Jaar’.

Echt verrassend is de keuze voor de BMW R1250GS natuurlijk niet: de machine voert al jarenlang de Europese verkoop-hitlijsten aan en met 59.000 verkochte motoren is de GS ook de meest geproduceerde Europese motorfiets. Er worden dus bijvoorbeeld per jaar meer GS-en gemaakt dan alle Ducati’s of Triumph’s bij elkaar. Ook in Nederland is de GS in alle opzichten een topper: afgelopen jaar sloegen 860 motorrijders hun been over een nieuwe GS, waarmee dit model dus een belangrijk steentje bijdraagt aan de tien jaar marktleiderschap van BMW in Nederland.

 

In deze populariteits-verkiezingen kwam dat tot voor enkele jaren niet zo nadrukkelijk tot uiting, maar sinds de komst van de nieuwste 1250-boxer-generatie met variabele kleptiming (ShiftCam) staat de GS in Nederland ook in deze Motor van het Jaar verkiezing weer volop in de belangstelling. En dat zal ook weer alles te maken hebben met de enorme populariteit van allroads in Nederland. De toename van het aantal verkeersdrempels, 60-km/uur-zones en rotondes speelt de allroad stevig in de kaart. Gevraagd naar hun meest populaire motorcategorie zet meer dan een kwart van alle MotoPlus-lezers (25,8% om precies te zijn) de allroad op één, met de Toer- en Sporttoer-motor op een hele stevige tweede plaats (23,7%). De Naked Bikes bezetten plek drie in het klassement van categorie-interesses met 15,8%, gevolgd door de 10,2% van de Crossovers. Deze categorie die tegen de allroads aanschurkt, maar die met name door hun kleine voorwielen en wegbanden toch echt bedoeld is voor gebruik op het asfalt, spreekt opmerkelijk genoeg veel minder tot de verbeelding dan de echte allroads. En ze zijn strikt genomen ook maar weinig populairder dan de Modern Classics-categorie die 8,2% scoort. Op de zesde plaats qua populariteit zien we dat de Choppers/Cruisers zowaar de Supersports zijn gepasseerd qua populariteit. Waar 7,6% kiest voor een relaxte Chopper/Cruiser, kiest anno 2020 nog maar 5,9% voor een Supersport. De Honda Fireblade, Ducati Panigale, BMW S1000RR en Kawa Ninja ZX-10R mogen dan voor de motorfabrikanten zelf zo’n beetje het rijdende technische visitekaartje zijn en veelal ook de basis vormen voor de Superbike-racemachines, ze blijken in de praktijk echter toch steeds verder af te staan van de ‘gewone motorrijder’. En dat is natuurlijk ook begrijpelijk met de eerder geschetste verkeersdrempels en 60-km/uur-zones, om nog maar te zwijgen van de huidige 100-km/uur-begrenzing op de snelweg en de vele (traject-)snelheidscontroles. De Supersports zijn zo potent geworden dat ze hun kunnen eigenlijk alleen nog op een circuit kunnen etaleren. Dat de Supersports ditmaal zelfs rechts ingehaald zijn door de Choppers/Cruisers is wel heel opmerkelijk en vraagt enige uitleg. Deze relaxte klasse maakte namelijk een opmerkelijk sprong voorwaarts in 2020, van 2,8 naar 7,6% en de eerlijkheid gebiedt ons te zeggen dat dat waarschijnlijk komt doordat alle stemmers in deze Motor van het Jaar-verkiezing meeloten voor de nieuwe Harley-Davidson Sportster Iron 1200, wat de aandacht blijkbaar toch extra op de Choppers/Cruisers vestigde. Bovendien waren de liefhebbers van dit soort motoren nu ook meer geneigd hun stem uit te brengen. En alsof dat niet genoeg was, stond uitgerekend in MotoPlus 23/2019 – waarin deze Verkiezing van start ging – een Eerste Test van een über-cruiser: de Triumph Rocket 3 en ook daardoor zagen we dat deze categorie ineens onbedoeld de wind in de zeilen kreeg.
De A2-motoren, Scooters en de 125cc bevinden zich qua belangstelling helemaal aan het uiteinde van het spectrum, het aantal mensen dat hiervoor kiest is marginaal. Hoewel de rijkwaliteiten van een scooter, A2 of 125 anno 2020 buiten kijf staan, is de keuze ervoor in veel gevallen blijkbaar een gedwongen keuze en wordt er stiekem al gedroomd van een andere machine.

 

Als we even naar de populariteit van de tien keuze-categorieën in Europa kijken, dan verschilt deze niet heel veel van de Nederlandse smaak. De enige echte verschillen zitten hem in het feit dat in Europa Supersports nog wel boven de Chopper/Cruisers staan (9,6 tegenover 6,4%), en dat in Europa de Toer/Sporttoer-categorie het populairste is met 20,9%, net voor de allroads die 19,6% scoren. Met name die allroads blijken Europa-breed dus iets minder populair te zijn dan in Nederland (19,6 ten opzichte van 25,8%), en dit ogenschijnlijk kleine verschil zorgt onder de streep dus precies voor de verschillende winnaars. In Europa brachten 73.113 motorrijders hun stem uit op hun Motor van het Jaar en zij kozen uiteindelijk de KTM 1290 Super Duke GT als meest populaire motorfiets, nipt voor de BMW R1250GS, de BMW R1250RS, de Honda Africa Twin en de BMW R1250RT. De 5.709 stemmende MotoPlus-lezers – waarvan bijna 500 afkomstig uit België – hebben dus de BMW R1250GS op de hoogste trede van het ereschavot gezet, voor de KTM Super Duke, BMW RS, BMW RT, Moto Guzzi V85TT, Africa Twin, Yamaha Ténéré 700, Triumph Rocket 3, Yamaha FJR1300 en KTM 1290 Super Adventure.
De overall-winst in Nederland mag dan opnieuw naar de nieuwe BMW GS zijn gegaan, de KTM 1290 Super Duke GT is ook bij ons nog steeds met afstand winnaar van zijn eigen categorie Toer/Sporttoer; hij laat net als in 2019 de beide BMW’s R1250RS en R1250RT achter zich, al wisselden die twee laatsten wel van plek. De Yamaha FJR1300 en de Kawasaki Ninja H2 SX/SX SE maken de top-5 vol.
Zoals gezegd blijft de Supersport nog steeds het technische uithangbord van de fabrikanten. Ook dit jaar staat de Ducati Panigale V4R weer op nummer 1. Ducati’s homologatiemachine voor het WK Superbike laat de nieuwe Honda Fireblade – die ook in deze verkiezingen een megastap voorwaarts zette – en de BMW S1000RR achter zich. De tweede Ducati Panigale V4/S vinden we terug op plek vier, voor de nieuwe Triumph Daytona 765.
In de categorie Chopper/Cruiser moeten we even onze hoed afnemen voor de hoogste nieuwe binnenkomer: de nieuwe Triumph Rocket 3 spreekt blijkbaar bij veel motorrijders tot de verbeelding en hij laat zijn voornaamste concurrenten mijlenver achter zich. De nummers 2 t/m 5 in deze categorie – respectievelijk de Harley-Davidson Fat Boy, de Triumph Bonneville Bobber, en de beide Ducati’s Diavel en XDiavel – doen niet veel voor elkaar onder. Hoe verpletterend de winst van de Triumph Rocket in deze categorie is, blijkt ook wel als we even naar de totaallijsten kijken: in Nederland eindigt de Rocket op plaats 8, in Europa op 9; een unicum, want zelfs de Ducati Diavel en XDiavel, die jarenlang de toon aan gaven in deze categorie, wisten meestal de top-50 niet binnen te dringen, simpelweg omdat de belangstelling voor deze categorie altijd behoorlijk klein is geweest.
En dan komen we bij categorie D, die van de Allroads/Offroads. De spierballen-categorie zeg maar, want hoewel de BMW R1250GS er met kop en schouders bovenuit steekt, scoren ook de andere hoogpoters bovenmodaal. Leuk is de tweede plaats van de Moto Guzzi V85TT, pal voor de Honda Africa Twin, Yamaha 700 Ténéré en KTM 1290 Super Adventure. De top-10 wordt gecompleteerd door de Ducati Multistrada 1260 Enduro, de KTM 790 Adventure, de Triumph Tiger 1200, de BMW F850GS en de Suzuki V-Strom 1050. Om even de krachtverhoudingen weer te geven: de Ducati Panigale V4R zou als winnaar van de Supersports in deze klasse met zijn punten wedijveren met de BMW F850GS om de negende plaats…
Gezien de populariteit van de Allroads is het toch een beetje vreemd dat de sinds 2016 toegevoegde categorie van de Crossovers juist weer een beetje achterblijft qua populariteit. Blijkbaar spreken deze net wat minder avontuurlijk aandoende machines toch minder tot de verbeelding. Aan de kwaliteiten van de top-5 kan het namelijk niet liggen met de Yamaha Tracer 900, BMW S1000XR, BMW F900XR, Ducati Multistrada 1260 en Ducati Hypermotard op de eerste vijf plaatsen. De Yamaha Tracer is daarmee ook meteen de eerste niet-Europese klassewinnaar.
Bij de Naked Bikes is er één overduidelijke winnaar: de Ducati Streetfighter V4 steekt er met kop en schouders bovenuit. De winnaar van 2019 – de KTM 1290 Super Duke R – moet nu genoegen nemen met de tweede plaats, terwijl het een bijzondere close-finish was om de derde plaats. Die ging ex-aequo naar de BMW R1250R en H-D Sportster Roadster, nipt voor de Yamaha MT-10 en de H-D LiveWire, die op een gedeelde vijfde plaats eindigt. En dat mogen we gerust een mooi succes noemen voor Harley-Davidson, want de LiveWire is in deze verkiezingen de enige elektrische motorfiets die er toe doet; de elektrische Zero’s en Energica’s eindigen (nu nog) ver in de achterhoede.
De top-5 bij de Modern Classics kent weinig verrassingen. Zeker niet wat betreft de onbedreigde winnaar in deze categorie van moderne motorfietsen met een klassieke look, de Kawasaki Z900. De H-D Sportster Forty-Eight, Triumph Thruxton 1200, en de beide BMW R nineT’s Scrambler en R/5 maken de top-5 vol.
Sinds vorig jaar vormen de A2-motoren een eigen categorie in deze Motor van het Jaar verkiezing en alhoewel de verschillen maar klein zijn, is de KTM 390 Duke voor het tweede jaar op rij de populairste A2-machine, voor nieuwkomer Benelli TRK502, Honda CB500X, Honda CB500F/R en BMW G310.
In veel andere landen in Europa mag je als ervaren automobilist ook op een 125 rijden, en/of al met 16 jaar op een 125 rijden als opstap naar het echte motorrijbewijs en in die landen is de 125 cc motorfiets dus echt een ding. Helaas kennen we in Nederland een dergelijke ‘opstap’ niet, zodat de 125 bij ons een beetje tussen wal en schip valt. Wat niet wegneemt dat de 2019-winnaar – de Aprilia RS125 – zijn toppositie af heeft moeten staan aan de Honda Monkey 125, een prachtig stukje speelgoed dat zelfs veel ervaren motorrijders er best bij zouden willen hebben. De Aprilia werd zelfs overvleugeld door de KTM 125 Duke en moet nu genoegen nemen met plek 3, voor de Honda Super Cub 125 en de Yamaha YZF-R125.
De tiende en laatste categorie in deze verkiezingen is die van de scooters, en daarin is de Yamaha Tmax steevast de populairste. En dat verandert ook in 2020 niet, de nieuwste, naar 560 cc gegroeide, maxiscooter van Yamaha neemt het stokje feilloos over van zijn voorganger en eindigt in deze populariteitspoll op grote afstand op de eerste plaats, voor de Vespa GTS Super 300, de BMW’s C650 en C-Evolution en de elektrische Vespa Elettrica. Twee elektrische scooters in de top-5 dus, in deze vooral praktisch ingestelde categorie blijkt elektrische aandrijving dus beter geaccepteerd!

Gerelateerde artikelen

Eerste test: Kawasaki Ninja 1100SX

Eerste test: Kawasaki Ninja 1100SX

28 november, 2024

De Ninja SX houdt al jaren de vlag hoog in het sporttoersegment. Net als een klein Gallisch dorpje weert het zich ...
Eerste Test Honda Forza 750

Eerste Test Honda Forza 750

28 november, 2024

De Forza 750 profiteert van dezelfde vernieuwingen die de X-ADV (zie eerste test pagina 34) ook kreeg. Vooral tegen ...
Eerste test: Honda NT1100

Eerste test: Honda NT1100

28 november, 2024

NT is een acroniem voor New Tourer en drie jaar geleden werd de Honda NT1100 gelanceerd om het gapende gat in ...