+ Plus

Motor van het Jaar 2010 Verkiezing en koopgids

Voor het vierde jaar in successie kunnen de lezers van MotoPlus hun stem uitbrengen in de grote Europese Motor van het Jaar Verkiezing. Anders dan in de autowereld bepalen in de motorwereld namelijk de motorrijders zelf welke motor de opvolger wordt van de Ducati 1098 (2007), de Kawasaki 1400GTR (2008) en de Aprilia RSV4 factory (2009), de winnende machines van de voorgaande drie edities van deze populariteitspoll. Vul de stemkaart in, of breng je stem online uit via www.best-bikes.eu/nl en maak kans op deze Yamaha XT660Z Ténéré!De ruim 3.000 Nederlandse en Belgische MotoPlus-lezers die hun stem uitbrachten in 2008 en de Aprilia RSV4 Factory en BMW R1200GS verkozen tot Motor van het Jaar 2009, kennen de procedure inmiddels. Middels de bijgevoegde stemkaart of online op www.best-bikes.eu/nl (met de code op de flap van de stemkaart uit deze MotoPlus) kun je je eigen voorkeur aangeven en je stem uitbrengen. Daarvoor is een keuzelijst opgesteld met 199 verschillende motorfietsen, verdeeld over acht categorieën: Toer, Supersport, Chopper/Cruiser, Off-road/All-road/Supermoto, Allrounder, Naked Bike, 125 en Scooter. Het is de bedoeling dat je in elke categorie een favoriet kiest en daarnaast aangeeft naar welke categorie jouw persoonlijke voorkeur uitgaat.Een onafhankelijk instituut telt alle stemmen vanuit heel Europa en stelt de categorie-winnaars per land en voor Europa in totaal vast. De machine die door de Nederlandse en Belgische motorrijders wordt verkozen, volgt dus de Aprilia RSV4 Factory op; het model dat in alle deelnemende landen overall de meeste stemmen krijgt, mag dus de eretitel van de BMW R1200GS overnemen en wordt dus uitgeroepen tot Europese Motor van het Jaar 2008!De stemmen moeten worden uitgebracht met de stemkaart die je hierbij aantreft, of online op www.best-bikes.eu/nl (met de code).Je treft in het hart van deze MotoPlus trouwens twee stemkaarten aan: zo kun je ook je partner, vriend of vriendin zijn of haar voorkeur in motorland laten kiezen. En zo dingt ook die mee naar onze hoofdprijs: onder alle stemmers verloten we deze spiksplinternieuwe KTM 690 Duke II. En voor de volledigheid: je loot al mee naar de KTM als je een volledig ingevulde stemkaart opstuurt. Het is dus niet zo dat je alleen kans maakt als je ook op de uiteindelijke Motor van het Jaar 2010 hebt gestemd!Naast je persoonlijke voorkeur aan motorfietsen kun je op de stemkaart ook je mening kwijt het imago van de verschillende motormerken middels een kleine enquête.De stemkaart kan zonder postzegel op de bus gegooid worden en moet uiterlijk 22 december 2009 binnen zijn. De uitslag van deze Europese Motor van het Jaar Verkiezing zal in MotoPlus nr. 7 van 7 april 2010 bekend gemaakt worden.Het kiezen van de ‘Motor van het jaar 2010’ zal niet eenvoudig worden, want de fabrikanten hebben ons de laatste maanden toch weer verwend met mooie motornieuws. BMW gaf de zeer populaire R1200GS een motorische update, maar ook Ducati wordt met de nieuwe Multistrada 1200 een belangrijke kandidaat bij de all-roads. Kawasaki waardeerde de Z1000 op (zie pag. 12 t/m 16) en ook de 1400GTR, de machine die al twee jaar lang enorm scoort in deze verkiezing in Nederland en België.De Honda VFR is ook zo’n evergreen die jaar na jaar hoog scoort in de Europese verkiezing. De ‘oude’ 800 werd vorig jaar nog tweede in onze ranglijst, het kan dus bijna niet anders dan dat Honda’s nieuwe vlaggenschip, de VFR1200F, ook vooraan mee gaat draaien. Al lijkt die machine wel behoorlijk te polariseren: het uiterlijk is meer uitgesproken dan alle andere Honda’s bij elkaar en dat is enerzijds toe te juichen, in een populariteitsverkiezing moet je toch ‘de smaak van de massa’ weten te raken. Wellicht dat in dat kader de nieuwe CBF1000F een outsider is. Die machine zal – net als de nieuwe Suzuki Bandit GSX1250F en de Yamaha Diversion F – in elk geval wel een groot publiek aanspreken en dat kan natuurlijk veel stemmen opleveren in deze verkiezing.Er is een keuzelijst opgesteld van 199 motoren en elke motor heeft daarbij zijn eigen code (een letter en drie cijfers), die je op de stemkaart (of online via www.best-bikes.eu/nl) kunt invullen. Alle ‘genomineerden’ zijn modellen zoals die in 2010 leverbaar zijn. Op de komende veertien pagina’s staat van elke machine een foto, enkele gegevens en de verkoopprijs in Nederland en België, zoals die bij het ter perse gaan van dit nummer bij ons bekend was. Eventuele prijsverhogingen of –verlagingen die per 1 januari worden doorgevoerd, zijn hierin dus nog niet verwerkt.Aangezien het een Europese verkiezing is, is ook deze keuzelijst ‘Europa-breed’ samengesteld: in alle twaalf landen waarin gestemd kan worden wordt namelijk dezelfde lijst gehanteerd. Dat verklaart waarom je op deze keuzelijst ook een flink aanbod aan scooters en 125cc-ers aantreft. Dat zijn in onze lage landen weliswaar geen toppers (en soms zelfs niet leverbaar), maar in een groot deel van Europa zijn dit juist gewilde machines. In sommige gevallen zijn er af en toe modellen samengevoegd tot één keuzenummer, met name wanneer het model in meerdere uitvoeringen of cilinderinhouden leverbaar is.MOTOPLUS EUROPESE MOTOR VAN HET JAAR VERKIEZING 2010[[Bei kasten mit Covers von die Magazine, Wie in Motorrad 24 seite 78, aber ein Motorrad-cover hinzufugen]]De Motor van het Jaar 2008 Verkiezing wordt gehouden onder de lezers van deze twaalf vooraanstaande motorbladen:MOTORRADDuitslandMOTOPLUSNederlandMOTO JOURNALFrankrijkMOTOCICLISMOSpanjeMOTOCICLISMOPortugalINMOTOItaliëTÖFFZwitserlandMOTOCYKLPolenMOTOCYKLTsjechiëUNIVERS MOTORoemeniëMOTOREVIJAKroatiëMOTORREVUHongarijeKasten unten am Katalog uber 2 Blocke:KIES DE MOTOR VAN HET JAAR 2010WIN DEZE KTM 690 DUKE T.W.V. € 9.950,-Bilder:Bild KTM DukeWenn Platz; 1 x Bild Aprilia RSV4 factory & 1 x Bild BMW R1200GS aus MP 7-2009 seite 42

Motoplus als app?

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op het icoontje onderaan en klik daarna op Zet in beginscherm.

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op de drie bolletjes rechtsbovenin

en klik daarna op Toevoegen aan startscherm.