+ Plus

MotoGP trainingen Valencia

Terwijl buiten de Ducati-pitbox tientallen fotografen, journalisten en cameramensen klaar stonden, liet Valentino Rossi op zich wachten. De Ducati-nieuweling had – net als alle anderen – weinig te zoeken op het natte asfalt van Valencia, maar kwam uiteindelijk toch naar buiten. Passend was dat hij het circuit van Valencia voor zich zelf had. Een one man-show werd het echter niet. Op maandagmiddag voor de test liet Ducati’s technische topman Felippo Preziosi weten dat men Rossi op het hart had gedrukt dat hij niet meteen op snelle tijden hoefde te jagen. De technische richting die het Italiaanse merk moet gaan varen, was van groter belang, benadrukte Preziosi. Want één ding werd andermaal duidelijk: ook al zegt de Ducati-leiding telkens maar weer dat alle rijders gelijk zijn, één is er gelijker dan de anderen. Na twee testdagen werd duidelijk dat de negenvoudig wereldkampioen, zijn crew onder leiding van Jerry Burgess en de Ducati-engineers een lange weg te gaan hebben. Rossi kon rijden op een GP10, een GP11 en een GP11 met een Screamer-blok. Vooralsnog lijkt de Big Bang de krachtbron waarmee men verder gaat. “Het ontwikkelen van twee verschillende motoren kan, maar is niet wenselijk”, vertelde Preziosi. Na Rossi’s uiteindelijke vijftiende tijd na twee dagen was er geen sprake van uitbundige blijdschap. De negenvoudig wereldkampioen – die vanwege zijn nog geldende contract met Yamaha niet mocht praten met de pers – kampte met problemen aan de voorkant; een onhebbelijkheid van de Ducati die zijn voorganger Casey Stoner goed kent. Over de motor en de grip aan de achterzijde had Rossi zich lovend uit gelaten, meldde Preziosi. Met de schat aan analytische informatie konden de Ducati-mensen aan de slag. Een kleine week na de test werd Rossi geopereerd aan zijn in april geblesseerde schouder. Hij hoopt weer fit te zijn als op 1 februari in Sepang de volgende test gepland staat. Jorge Lorenzo zette op dinsdag een tijd die na twee dagen de snelste zou blijken te zijn. De wereldkampioen, rijdend met het nummer 1, probeerde op de tweede dag vooral nieuwe Bridgestone banden. Het ogenschijnlijke gemak waarmee Lorenzo rond ging, was imponerend. Op de tweede dag werd hij echter afgetroefd door Casey Stoner. De Australiër was al op dinsdag razendsnel op de Honda RC212V en zette die lijn op woensdag door. “De machine is alles wat ik verwacht had”, vertelde een onophoudelijk glunderende Stoner. “De Honda geeft een geweldige feedback. We hebben nog maar weinig aan het blok gedaan. Als ik de motor goed begrijp, gaan we aanpassingen doen. Maar ik ben nu al erg blij met de machine. Hij voelde fantastisch.”Stoner toonde zich zeer tevreden over de voorkant van de RCV en over de – eerder door Dani Pedrosa en Andrea Dovizioso bekritiseerde – vermogensafgifte. “We zijn begonnen met een ‘slow’ vermogensafgifte met meer gevoel voor mijn hand dan voor de elektronica. De motor voelde toen heel ‘zacht’ aan. Ik verwachtte een extreme acceleratie en vermogen, maar het was juist mooi.” Op maandag voorspelde hij nog minimaal driekwart van zijn tijd af te kunnen rijden. “Dit waren nog maar langzame rondjes.” Stoner deed precies wat hij beloofd had. Ook goed op dreef waren Yamaha’s nieuwe fabriekscoureur Ben Spies, Marco Simoncelli en toch ook de enige overgebleven Suzuki-rijder Alvaro Bautista. Tech3-debutant Cal Crutchlow crashte op de eerste dag. Testtijden 1. Jorge Lorenzo, Yamaha 1.32.012; 2. Casey Stoner, Honda 1.32,179; 3. Ben Spies, Yamaha 1.32,322; 4. Marco Simoncelli, Honda 1.32,.450; 5. Dani Pedrosa, Honda, 1.32,497; 6. Nicky Hayden, Ducati, 1.32,583; 7. Alvaro Bautista, Suzuki 1.32,738; 8. Randy De Puniet, Ducati, 1.32,.836; 9. Andrea Dovizioso, Repsol Honda 1m 32.942; 10. Hiroshi Aoyama, Honda, 1.33,953; 11. Hector Barbera, Ducati, 1.33,168; 12. Colin Edwards, Yamaha, 1.33,325; 13 Cal Crutchlow, Yamaha, 1.33,483; 14. Loris Capirossi, Ducati, 1.33,740; 15. Valentino Rossi, Ducati, 1.33,882; 16. Karel Abraham, Ducati, 1.33,793; 17. Toni Elias, Honda, 1.34.800.Snelste ronde tijdens GP: Dani Pedrosa, 1.32,914[Beeld + BU’s][326911]Snelle tijden waren nog niet nodig, vonden ze bij Ducati, maar een vijftiende tijd was voor Valentino Rossi toch enigszins teleurstellend. [327349]Jeremy Burgess (links) en Valentino Rossi hebben nog een lange weg te gaan om opnieuw een winnende combinatie te worden. [326919]Casey Stoner voelde zich al snel thuis op de Honda en liet snelle tijden klokken.

Lees meer over

Ducati Honda Suzuki Yamaha

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda CBR600RR

Eerste Test Honda CBR600RR

11 april, 2024

Ooit was supersport een gouden klasse, waarin de Japanse fabrikanten vele duizenden units verkochten, maar rond ...
Eerste Test Honda e-Clutch

Eerste Test Honda e-Clutch

11 april, 2024

Een oplossing voor een niet bestaand probleem? Dat sluimerde onderweg naar de presentatie van de nieuwe Honda ...
Eerste Test Honda Fireblade

Eerste Test Honda Fireblade

28 maart, 2024

Eind jaren 90 omvatte de elektronica op superbikes zoals de Fireblade amper meer dan een paar sensoren en kabeltjes ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-