+ Plus

Moto Retro Wieze

Moto Retro Wieze is in België dé beurs voor liefhebbers van oldtimers en klassieke motoren. Maar wat komen de bezoekers er doen? MotoPlus liep nieuwsgierig rond op parkeerplaats.Wieze, is een dorp in Oost-Vlaanderen, tussen Aalst en Dendermonde. De ‘skyline’ van het plaatsje wordt gedomineerd door de fabriek van Callebaut-chocolade, maar voor de liefhebbers van oldtimers en klassieke motoren staat Wieze niet alleen voor chocolade maar vooral voor Moto Retro Wieze, een oldtimersbeurs die al ongeveer 25 jaar wordt gehouden. Wanneer de beurs voor het eerst was, weet zelfs organisator Yves Demanet niet precies.Moto Retro Wieze is in België wat Vehikel in Nederland is: een must voor liefhebbers van klassiekers, zeker als het gaat om het restaureren van oude motoren en brommers of om het aankopen van een klassieker.In de twee matig verlichte zalen van ‘de Oktoberhallen’ hebben de standhouders hun bakken met koopwaar op tafels en op de grond uitgestald. Oude motoren (soms in verregaande staat van ontbinding) staan zij aan zij met de vraagprijs op een papiertje op de koplamp gekleefd. En ook buiten op de parkeerplaats staan – ondanks het koude voorjaarsweer soms wonderlijke, oude en mooie motoren. Met de taperecorder en fototoestel op zak spreken we de bezoekers aan. Wat zoeken ze er? En wat nemen ze mee naar huis? De meesten willen wel iets zeggen over hun koopwaar en hun antwoorden geven soms een verhelderend inzicht in de dromen, in het motorenpark en in motieven van deze oldtimerliefhebbers.[[[ab hier alles in Kasten mit 1 Bild dazu]]Benny Benny Quagebeur uit Ledegem komt met een uitlaat de hal uit: “Deze is voor een Honda CB750F1,” laat hij weten. Hij is niet speciaal voor een uitlaat naar Wieze getrokken en de uitlaat is voor de voorraad. “Ik ben samen met mijn vader bezig reservedelen te verzamelen. Hij heeft ook zo’n motorfiets en de onderdelen ervoor beginnen schaars te worden. Vooral de originele uitlaten, en deze is in goede gezondheid, nergens doorgeroest.”Het is niet zijn enige aankoop in Wieze: “Ik heb nog een luchtfilter en wat en andere delen gekocht. Ik heb thuis een motor of acht staan, naast de Honda CB750KZ met dubbele bovenliggende nokkenas nog een CB750F1 en een 125, een 175 en een 450. Die 450 moet gerestaureerd worden en daar heb ik ook enkele onderdelen gevonden.”Benny gaat veel beurzen af, als hobby. Hij vind het leuker dan kopen op internet: “Het is gemoedelijk op de beurzen. Je leert er mensen kennen en er komen vriendschappen uit voort. Zo kom je mensen tegen die thuis nog weer iets hebben liggen. Of die nog wel iemand kennen die een speciaal onderdeel heeft liggen.” Jean-Marc Buiten de Oktoberhallen staat een Duitse vrachtwagen van waaruit banden en helmen verkocht worden. Jean-Marc Fabry uit Charleroi heeft er net twee banden gekocht. Niet voor hem zelf, maar voor een klant, want hij is zelfstandige en doet vooral in de wintermaanden restauratieprojecten in opdracht. De banden zijn voor een Zündapp KS600 uit 1953. Hij laat ons wat foto’s zien van een Zündapp Grühne Elefant, zo moet het exemplaar waar hij nu aan werkt ook worden. “De motor is compleet, maar ik moet zaken vervangen of verbeteren. Ik ben naar Wieze gekomen omdat ik weet dat deze bandenleverancier er is. Ik kom trouwens altijd naar Wieze. Twee keer in het jaar dus, want ik heb altijd wel het een en ander nodig.”Joost Joost Dennewith uit Zarren bij Diksmuide blijkt een vreemde eend in de bijt: “Ik ben eigenlijk verzamelaar van oude tractoren,, maar mijn vrouw heeft nog een oude Vespa uit 1961. Daar zijn we mee aan het prutsen en we kwamen nog wat onderdelen tekort. Die heb ik hier in Wieze op de kop kunnen tikken: voetsteunen, rubbers en elektrische bekabeling. Ik wist dat die verkoper hier zou zijn. Hij had alles, op twee dingen na maar die stuurt hij na per post. De Vespa kan nu dus afgemaakt worden.”Jurgen Jurgen Vonk steekt iets onder zijn leren motorjack, zet zijn helm op en maakt aanstalten zijn Honda CB1000 te starten. Hij is vandaag al voor de tweede keer bij de Oktoberhallen. Bij zijn eerste bezoek had hij een koplamp zien liggen voor zijn CB1000: “De koplamp op mijn motor is beschadigd en voor twintig euro zag ik hier een nagelnieuwe liggen. Ik heb de motor met schade gekocht en herstel hem nu. Toen ik hier vanochtend kwam, zag ik die koplamp meteen liggen en hij leek hetzelfde, maar ik ben toch maar even mijn motor gaan halen om hem te kunnen vergelijken. Ik woon namelijk maar op tien minuten van hier, in Aalst. En de lamp past!”François François Windelinckx uit Aarschot komt met twee plastic tassen naar buiten. Hij is altijd op zoek naar spullen voor Itom, een Italiaanse brommer die in de jaren zestig erg populair was in België. “Als ik iets interessants zie, dan neem ik dat mee. Zelfs al weet ik nog niet direct wat ik ermee kan doen. Het is voor de voorraad eigenlijk. Op een gegeven zit thuis alles vol, maar dan kun je het toch nog steeds niet laten om weer iets te kopen. Bovendien is Itom niet meer zo courant. Het zijn ook vooral mensen van mijn leeftijd die dat kopen, misschien ben ik niet meer mee met de tijd.” François heeft thuis vijf Itoms staan. Twee rijden er en de andere wil hij ooit restaureren en daarvoor verzameld hij nu dus al de onderdelen.”RudiTwee mannen duwen een lichte Honda naar de uitgang. Hebben zij hun droommotor gevonden? “Nee niet echt,” zegt Rudi uit Temse, “Maar ik kwam deze toevallig tegen en het is een Honda-model dat je niet veel ziet. Daarom heb ik onmiddellijk besloten hem te kopen, ook al was ik er niet echt naar op zoek. Ik vind de staat goed en ook de prijs was goed. De man vroeg 1000 euro en ik heb er uiteindelijk 750 betaald.” Thuis heeft Rudi nog enkele lichtere motoren staan en een collega met een busje zorgt nu even voor het vervoer naar huis.BobBob Demeyer uit Meise valt direct op: hij rijdt op een Honda Dax en heeft een fel oranje veiligheidsvest aan met opschrift ‘Harley-Davidson’. In zijn handen heeft hij een kleine band. “Ik heb wel een Harley, maar het was niet de moeite om daarmee hierheen te komen. Ik woon immers niet ver af, daarom ben ik met de Dax.” De gekochte band is voor een scooter die hij ‘in orde zet’. Dat lukt aardig, maar, zo zegt hij “Ik kan hem nog niet starten. Het is een moderne scooter met veel elektronica. Heel anders dus dan klassieke motoren, maar het gaat wel goed komen.”De restauratie van de scooter heeft ook geen prioriteit, hij werkt tegelijk aan meerdere motoren en auto’s. “Alles loopt een beetje door elkaar, tot grote ergernis van mijn vrouw. Want geen enkel project raakt af. En als je hier in Wieze binnen gaat, riskeer je weer iets te kopen in de trant van ‘dat neem ik er ook nog bij’. Maar niets raakt af, dat is verschrikkelijk. Ik ben drie maanden geleden begonnen aan de scooter en heb er eigenlijk nog maar drie weken echt aan gewerkt. Ik zal prioriteiten moeten gaan stellen…”Bob heeft een ‘filosofische’ kijk op zijn projecten. “Ik heb al best motoren afgekregen. Een BSA en een BMW. En als ik dan eindelijk reed met zo’n gerestaureerde machine, was dat helemaal niet zo speciaal. Uiteindelijk zijn het toch gewoon oude motoren. En op zo’n moment ben je die een beetje beu en verkoopt ze om met een nieuw project te kunnen beginnen. Een restauratieproject is tof tot het af is. Dan niet meer. Daarom aarzel ik om door te gaan, want als hij klaar is, is de lol eraf…”MarioMario D’hondt loopt met een grote, rode plastic bak in zijn handen. Daarin zitten onderdelen voor een 50 cc Zündapp uit de jaren zestig: koppelings- en remkabels, een tankdop, een ring voor de lamp en wat rubbers. “Ik kocht vroeger wel eens iets en dan paste dat niet. Vandaar dat ik nu alle originele stukken heb meegebracht, zodat ik kan vergelijken.” Hij is nu zes maanden bezig met zijn Zündapp en hoopt in de zomer klaar te zijn. “Maar ik denk dat het toch wat later wordt. Ik moet hem nog volledig laten zandstralen en alles opnieuw laten verchromen. Er is nogal wat werk aan en dat zal ook nog wat geld kosten. Ik hoop dat ik het hele project met 1000 euro kan afronden, zijn aankopen in Wieze kosten hem 150 euro.[[[diese beiden hierunter nur wenn platz genugend ist gebrauchen]]GeertNog een bezoeker met een plastic krat, nu een gele. Gedragen door Geert, afkomstig uit de buurt van Wieze. Hij heeft onderdelen op de kop kunnen tikken voor “…een Grumph, die ik compleet wil maken. Nog nooit gehoord van een Grumph, zeker? Het is een Greeves met een Triumph-blok,” aldus Geert. “Ik heb die hier gisteren gekocht en ben vandaag al terug voor wat onderdelen. Ik had ook nog nooit van een Grumph gehoord, maar ik vond het een mooi machien om naar te kijken, dus heb ik hem gekocht. Maar er is nog wel wat werk aan. En de prijzen liggen momenteel redelijk laag. Lager dan vorig jaar, toen zou ik die motor nooit voor deze prijs hebben kunnen kopen. Crisis hé…”ChristofChristof Soetaert uit Lembeek loopt met vrouw en kind op de parking van Wieze. Hij heeft de look van een rocker uit de sixties en in zijn zak zitten spiegels en handvaten voor een Honda CB750 uit 1978, omgebouwd tot caféracer. “Toen ik die kocht, stonden er geen spiegels en richtingaanwijzers op. En het is toch veiliger mét. En de handvaten zijn ook aan vernieuwing toe. Wat wil je, de motor is ook al dertig jaar oud. Ik heb hem wel gekocht bij een dealer en technisch toen meteen goed in orde laten maken, met gesynchroniseerde carburateurs en een gecontroleerde distributieketting.”

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda e-Clutch

Eerste Test Honda e-Clutch

11 april, 2024

Een oplossing voor een niet bestaand probleem? Dat sluimerde onderweg naar de presentatie van de nieuwe Honda ...
Eerste Test Honda CBR600RR

Eerste Test Honda CBR600RR

11 april, 2024

Ooit was supersport een gouden klasse, waarin de Japanse fabrikanten vele duizenden units verkochten, maar rond ...
Eerste Test Triumph Daytona 660

Eerste Test Triumph Daytona 660

28 maart, 2024

Ook Triumph wil een graantje meepikken in het groeiende segment van betaalbare sportieve motorfietsen. Waar de ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-