+ Plus

Mijn Trots – Sebastiaan van Wynen

Sebastiaan van Wynen wilde met een verbouwde K100RS op deze pagina’s staan, maar het werd deze Honda CMX450 Rebel. De BMW had de 28-jarige landbouwmonteur namelijk even daarvoor verkocht en deze Honda in bobber-stijl was net afgerond. Een stuk of tien heeft hij er inmiddels gemaakt, allemaal uit een passie voor zelf bouwen. Maar onder het motto “Als ik er 200 mee durf, kan ik hem verkopen” is alles is te koop.

“Dat bouwen is een jaar of vier terug begonnen. Een maat van me vroeg of ik zin had om het motorrijbewijs te halen. Dat leek me een prima plan. Hobbymatig deed ik toen al veel met auto’s, maar motoren vond ik al snel veel leuker om te verbouwen en daar is het bij gebleven. Het verbouwen is begonnen met mijn eigen Honda CBR400RR die ik total loss had gereden. Inmiddels heb ik een stuk of tien motoren onder handen genomen en er van alles van gemaakt, van caféracer tot bobber. Niets op bestelling trouwens, ik maak puur waar ik zelf zin in heb. Inspiratie haal ik veelal uit bladen. Dan zie ik daar een standaard machine in staan en dan begint het bij mij gelijk te malen. Wat zou je van zo’n ding allemaal kunnen maken?

Via Marktplaats of hier bij de plaatselijke dealer probeer ik dan aan zo’n motor te komen. In de schuur gaat dan meteen de slijptol er in, dan kan ik in ieder geval niet meer terug. Vervolgens ga ik kijken wat het ongeveer moet worden. Ik schets niets, alles zit in mijn hoofd. Ik Google vooraf wel veel, op kleuren bijvoorbeeld. Dat maakt of breekt een motor in mijn ogen. Door mijn beroep als landbouwmonteur heb ik veel met constructiewerk te maken, dus met een frameconstructie red ik me wel. Op mijn werk heb ik de beschikking over een draaibank en een plasmasnijder. Dus daar kan ik in de avonduurtjes en pauzes mooi wat onderdelen mee maken. Alleen zaken als carburateurs reviseren besteed ik uit. Als ik die dingen uit elkaar haal, werken ze daarna nog beroerder dan voorheen.

Met deze Rebel ben ik een dikke tweeënhalve maand druk geweest, schat ik. Vrij vlot, maar het kan ook tijden duren voor ik iets helemaal vind kloppen. Dan kan het zomaar zijn dat ik zo’n ding weer voor de helft uit elkaar haal. Bij deze Rebel heb ik heel lang getwijfeld of er achter een spatbord op moest. Er op, er af, helemaal door laten lopen, toch weer niet; zulke dingen kunnen me enorm bezighouden. De schijfrem in het voorwiel was ook zo’n punt. Ik vind zo’n ding lelijk om te zien, een trommelrem is veel mooier. Die kon ik alleen niet vinden, dus heb ik het eerst zonder voorrem geprobeerd. Maar daar valt niet mee te rijden, dus uiteindelijk heb ik die schijfrem maar weer gemonteerd.

De wielen zijn trouwens standaard, alleen de banden heb ik vervangen door hogere exemplaren met een ouder lijkend profiel. Ik wilde eigenlijk whitewall banden, maar die zijn in deze maten niet te krijgen. Het benzinetankje komt van een Zündapp brommer en de uitlaten zaten er al zo op. Die heb ik zo gelaten, ze passen bij de motor en maken een geweldig geluid. Het apehanger-stuur heb ik gekocht en het ronde tankje onder het zadel heb ik met een vriend gemaakt. Daar zit onder andere de accu in, die wil ik niet in het zicht hebben. En het frame is helemaal een eigen constructie.

Nu de Rebel klaar is, wil ik er eerst een poosje zelf mee rijden. Maar in principe is alles te koop. Ik zeg altijd: “Als ik er 200 mee durf te rijden, dan kan ik hem verkopen”. Spijt van een verkoop heb ik nog niet gehad. Alhoewel, die BMW K100RS was ik binnen vijf dagen kwijt. Daar heb ik of te weinig voor gevraagd of hij was te mooi. Maar die had ik achteraf gezien wel willen houden.”

Benieuwd naar de creaties van Sebastiaan? Op www.vanwynen.nl kun je ze allemaal zien.

Lees meer over

BMW Honda

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda e-Clutch

Eerste Test Honda e-Clutch

11 april, 2024

Een oplossing voor een niet bestaand probleem? Dat sluimerde onderweg naar de presentatie van de nieuwe Honda ...
Eerste Test Honda CBR600RR

Eerste Test Honda CBR600RR

11 april, 2024

Ooit was supersport een gouden klasse, waarin de Japanse fabrikanten vele duizenden units verkochten, maar rond ...
Eerste Test Honda Fireblade

Eerste Test Honda Fireblade

28 maart, 2024

Eind jaren 90 omvatte de elektronica op superbikes zoals de Fireblade amper meer dan een paar sensoren en kabeltjes ...
Eerste Test BMW CE 02

Eerste Test BMW CE 02

29 februari, 2024

Het is geen motor, maar ook geen scooter. Nee, de elektrische CE 02 van BMW is een heuse ‘eParkourer’: een ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-