Mijn Trots – Ad Mol en zijn R1200R

« Terug naar Mijn Trots

Merk- of typetrouw is de 48-jarige Ad Mol nimmer geweest. Plezier is zijn primaire drijfveer en of dat er nou komt in de vorm van een Suzuki DR400S, Yamaha TDM850 of een Honda Fireblade, ach, dat is om het even. Toch is hij sinds 2007 redelijk in de ban van de Beierse boxer. Om het karaktervolle blok, om de vele praktische extra’s, maar vooral om de looks van naked: “Zelfs de ventieldopjes vind ik mooi!”

“Motorrijden doe ik al sinds mijn achttiende. Met zeventien begonnen dankzij het proefrijbewijs en vervolgens na mijn verjaardag een paar lessen gehad en binnen drie maanden mijn rijbewijs gehaald. Dat was ergens in 1984. Buiten een motorloze periode toen de kinderen klein waren, zoals zovelen, ben ik altijd blijven rijden. Mijn eerste motor was een Suzuki DR400S, een eencilindertje, en via onder meer een Honda CX500 Custom, Honda XL600R, Yamaha TDM850 en een nieuwe Fireblade ben ik ‘gegroeid’ naar een BMW R1200GS Adventure. Echt veel plezier heb ik daar mee gehad. Lid van de GS Club geweest, best veel offroad gereden, af en toe eens door riviertjes rijden, weekenden naar de Ardennen. Eigenlijk er echt mee doen waarvoor ‘ie bedoeld is. Omdat ik op een gegeven moment een schouderblessure kreeg, ging ik alleen steeds minder offroad rijden. Toen het moment voor een andere motor daar kwam, zat ik natuurlijk eerst weer aan een GS te denken, maar waarom eigenlijk? Zo’n ding is gewoon erg hoog en offroad rijden ging ik toch niet meer. Dan maar eens een heel ander type motor, en zo kwam ik bij deze R1200R uit. Ik wilde namelijk graag BMW blijven rijden, maar ook naked bike. Zo’n GS heeft een klein ruitje, maar daarop had ik altijd last van turbulentie, ook met zo’n opzetruitje erop. Bovendien vond ik dat ik bij warm weer te weinig ventilatie had. Ik had ooit al eens op een naked bike gereden en dat vond ik heerlijk. Natuurlijk, het heeft ook nadelen, op de snelweg vooral, maar dat vond ik geen punt. Andere reden voor de 1200R was ook wel omdat ik verknocht was geraakt aan het boxerblok. Iets dat ik in eerste instantie nooit had verwacht, liefde op het eerste gezicht was het namelijk bepaald niet. Tijdens de eerste proefrit met de GS vond ik het boxerconcept het eerste half uur helemaal niets, het was net een koffiemolen waar je op zat. Maar na een uurtje was ik wel een beetje om, met name omdat het zo makkelijk stuurde en het blok zo mooi liep. Toen heb ik de stap toch gewaagd, je moet aan iedere motor immers even wennen. En na vijf jaar was ik helemaal verkocht. Ik zeg niet dat ik na deze weer een boxer wil, maar dat gevoel had ik twee jaar geleden wel. Om kort te gaan, echt veel keus had ik niet bij BMW. Naked bike en boxer, dan kom je automatisch bij de R1200R uit. Gelukkig spreekt het model me wel aan, een motorfiets moet namelijk wel uitstraling hebben, en dat heeft ‘ie. Stuur, tank, zadel, blok eronder en alle techniek verstopt: zo hoort een motorfiets in mijn ogen te zijn. En het mooiste van alles, het is weliswaar een kale motor om te zien, maar alles van een kolossale toermotor zit er gewoon op of aan: ESA, tractiecontrole, ABS, handvatverwarming, boordcomputer. Meer opties zijn er bijna niet. Dat terwijl ik eigenlijk helemaal niet van de gadgets ben hoor, het moet gewoon handig of nuttig zijn. Tractiecontrole en ABS verhoogt de veiligheid, daar hoeven we het niets eens over te hebben. ESA echter, dat was voor mij echt geen vereiste, maar nu het erop zit vind ik het toch wel erg prettig. Mijn vrouw gaat wel eens dagjes mee, op de GS kon ik dan wel snel de achtervering aanpassen, maar voor gebeurde er niets. Nu wordt met een druk op de knop zowel voor als achter de vering aangepast en dat rijdt zoveel beter. De motor is wat dat betreft gewoon heel doordacht. Als je de koffers er bijvoorbeeld af haalt, dan blijft er geen lelijk rek over. Dat is iets heel kleins, dat weet ik, maar ik word er wel oprecht vrolijk van. Veel heb ik er ook niet aan hoeven veranderen om hem helemaal naar mijn smaak te maken. Eigenlijk is er enkel een hoger, meer comfortabel zadel en navigatiesysteem op gekomen. En ik heb er een set binnentassen bij gekocht, maar verder is hij exact zoals ik hem heb gekocht. En ik ga er ook niets meer aan veranderen, hij is perfect zo. Ik zou haast zeggen dat dit momenteel zelfs mijn droommotor is. Ik zou in ieder geval niets anders kunnen bedenken wat ik liever zou hebben.”

Motoplus als app?

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op het icoontje onderaan en klik daarna op Zet in beginscherm.

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op de drie bolletjes rechtsbovenin

en klik daarna op Toevoegen aan startscherm.