+ Plus

Mail Feedback MP 22-2007

Als abonnee van MotoPlus heb ik zojuist de test van de nieuwe Dunlop D220ST in nr. 20 gelezen en haal hieruit dat het een prima band is. Hierin lees ik tevens dat merken als Michelin en Bridgestone al langere tijd een multicompound-band leveren. En daarover gaat mijn vraag.Naar aanleiding van de eerder geplubliceerde banden-vergelijkingstest (MotoPlus 15) heb ik enige tijd geleden de Bridgestone BT021 op mijn Honda ST1100 Pan European laten leggen. Maar nu blijkt dat het met de levensduur van met name de voorband erg slecht gesteld is. Na ongeveer 6.000 km is de voorband inmiddels voorzin van een verhoging in het midden, terwijl de zijkanten al voor een groot deel weg zijn gesleten, met uiteraard negatieve gevolgen voor het weggedrag in bochten. Voor alle duidelijkheid: ik heb een gematigde rijstijl en rij zeker niet bovenmatig veel bochten. Ook controleer ik ongeveer elke 2 weken de bandenspanning (2,6 voor, 2,9 achter). De achterband vertoont trouwens een normaal slijtage profiel. Ik ben al met al behoorlijk ontevreden over de levensduur van deze band en het inmiddels een klacht bij mijn dealer neergelegd. Voor de duidelijkheid: over de rijeigenschappen van deze band best tevreden.Ik vroeg me echter af of jullie dit verschijnsel ook kennen, of dat jullie al meerdere klachten hebben binnengekregen. En wat zou het beste advies voor de toekomst zijn voor een zware fiets als mijn ST1100?Heiko Velthuis Je staat niet alleen in je ervaring met de verhoogde voorbandenslijtage, want sinds de komst van de nieuwe generatie sporttoerbanden steken deze geluiden de kop op. Met name snelle, zware motorfietsen lijken er last van te hebben. Blijkbaar belasten veel van dit soort ‘kilometervreters’ de voorband onevenredig groot. Dat is ook de mening van Joost van Zonneveld, Product Manager Motorcycle Tyres van Bridgestone Nederland B.V. Zijn commentaar op deze brief: “Dit euvel komt inderdaad voor bij deze motorfiets. Je ziet het vooral bij een stevige rijstijl, gecombineerd met veel kilo’s en veel bochten. Als je dus bijvoorbeeld bepakt en bezakt in de bergen op vakantie gaat. Ook bij de Yamaha FJR1300 is het geen onbekend verschijnsel. Wanneer de persoonlijke rijstijl en/of de omstandigheden zodanig zijn dat dit slijtageprobleem zich voordoet, dan is een keuze voor een BT020F aan de voorkant en een BT021R achter de betere. Voor de genoemde FJR is dat dan de BT020F–N (bouwjaar tot en met 2005) of de BT020F–CC (bouwjaar 2006+2007) aan de voorkant en de BT021R aan de achterkant. Omdat die FJR1300 een heel gangbare maat heeft, verwacht ik binnenkort een technische oplossing in de vorm van een andere Bridgestone BT021, speciaal afgestemd op deze motor. De Honda ST1100 Pan European heeft een iets minder gangbare 18”-voorband, dus ik verwacht niet dat daar een speciale 021-voorband voor gemaakt gaat worden. In dit geval blijft de BT020-oplossing de beste.[[[actionbild Honda Pan European mitgeliefert]]]MAG HET IETSJE MINDEROver budget-bikes Ik heb met belangstelling het artikel over budget-bikes in MotoPlus 19 gelezen. Als trouw aanhanger van CX-achtige motorfietsen en virtueel lid van de Nederlandse Honda CX V-Club niet zo gek natuurlijk. Maar wel jammer dat er met een geknepen CX-C is getest, die in mijn ogen ook nog voor relatief veel geld is gekocht. Mijn huidige GL650D Silverwing heb ik ruim twee jaar geleden voor € 999,- gekocht en deze zou in deze test beslist een betere indruk hebben achter gelaten. Het brandstofverbruik van mijn 650 ligt bijvoorbeeld lager dan dat van de geteste 500!De tips uit het uitstekende artikel ‘Alles over remmen’ heb ik trouwens met veel succes toegepast op mijn CX. Vorig jaar had ik de originele balhoofdlagers al vervangen door betere aftermarket-lagers en de binnenpoten heb ik ook nieuw laten hardverchromen en slijpen. Nu gaat de machine, zelfs zwaar beladen, als de spreekwoordelijke trein!Roelof Veldhuis[Bild aus MotoPlus 19/2007 Seite 62 (unten) nur das erste Motorrad]________________________________________GROTE GSX-R-TANKRaceteam zoekt 24-liter-tank Ik heb zowat alle gangbare kanalen gehad en richt daarom mijn vraag tot ons favoriete motormagazine. Wij zijn een Belgisch endurance-raceteam en op zoek naar een 24 liter benzine tank voor onze racer, een Suzuki GSX-R1000k7. Er mag een gewone tankdop op zitten, want een snelvul-tanksysteem is in de Belgische reglementen niet verplicht. We zijn dus op zoek naar een grote tank, maar het mag ook best een aangepaste standaard-tank zijn. Misschien dat een MotoPlus-lezer ons verder kan helpen?Toon Vansprengel, BVD Racing, email: bvdracing@telenet.beDROOGGEWICHTOver metingen van het gewicht Ik ben sinds kort lid van jullie blad en lees het met plezier, maar er is iets waar ik mee zit. In jullie over de Alpenmasters staat dat de Honda CBR600RR 186 kg weegt en ik heb een folder van Honda waarin staat dat het drooggewicht van de Honda 155 kg is. Kunnen jullie mij vertellen waarin dat verschil precies zit? Ik ben namelijk van plan om een CBR600RR aan te gaan schaffen. Arjan KitsHet vermelde gewicht in onze tests zijn eigen metingen, die we doen met een rijklare, volledig afgetankte motor. De fabrikanten zelf noemen meestal het drooggewicht en dat kun je in deze heel letterlijk nemen. De motorfiets wordt dan vaak op de weegschaal gezet zonder brandstof, olie, remolie en in sommige gevallen wordt zelfs de vloeistof van de accu en olie uit de voorvork nog verwijderd! In feite schiet je als consument weinig op met die informatie, aangezien je met zo’n motorfiets nog geen meter kunt rijden. Om een zo eerlijk mogelijk beeld neer te zetten meten wij daarom zelf het zogenaamde rijklaar gewicht met volle tank. Overigens heeft ook Honda hier blijkbaar over nagedacht: met ingang van modeljaar 2008 vermelden ook zij enkel nog maar rijklare gewichten en niet de irreële drooggewichten.[Bild aus MotoPlus 16/2007 Seite 28 (Honda CBR600RR)]________________________________________YAMAHA THUNDERACEOver het occasion-artikel over de ThunderaceIk rij zelf al zes jaar op mijn Thunderace uit 1997 en heb inmiddels 82.500 km op de klok staan. Het olieverbruik is overigens zeer herkenbaar, maar na recente revisie compleet verdwenen. Er is echter zoveel meer over de Ace te vertellen dat het artikel mij erg summier over kwam. Zo zijn als opvallend positieve punten de waanzinnig goede stabiliteit, koersvastheid en de (nu nog steeds) fantastische remmen niet genoemd. In de huidige tijd lijkt het mij ook vermeldenswaardig dat deze sportfiets nog echt geschikt is voor de langere rijder (ik ben 1,92 en op de moderne sportfietsen is dat geen gezicht meer). Tegenwoordig is er nauwelijks nog een sportmotor onder de 200 kg te vinden die zo geschikt is voor lange rijders, de Thunderace is dat wel!Als negatieve punten zou ik de honger naar dashboardlampjes genoemd hebben (die gaan bij zowel de Thunderace als de Thundercat met grote regelmaat stuk) en de koppeling die laat aangrijpt. Verder zijn er nog een tweetal echte foutjes in het artikel geslopen. Hij heeft een hydraulische bediende koppeling (logisch dat je de kabel niet kunt stellen) en uiteraard is het blok voorzien van de befaamde 20-kleps kop met 3 inlaatkleppen per cilinder! Dit is één van de unieke kenmerken van het blok, naast natuurlijk de ongelofelijke bulligheid. Maar al met al toch leuk dat er weer eens aandacht aan ‘mijn kindje’ wordt besteed.Marc Wingelaar[[bild Yamaha thunderace mitgeliefert]]OUDE TEST LEZENOver het opvragen van een oude testOp jullie website heb ik gezien dat jullie in 2006 een Kawasaki ER-6F getest hebben. Nu heb ik belangstelling in die machine, dus zou ik die test graag nog eens willen opvragen en nalezen. Kan dat?John FeikensJa dat kan. We hebben de Kawasaki ER6F twee keer in een vergelijkingstest gehad: in MotoPlus nr. 4/2006 en MotoPlus nr. 21/2006. Tot 1 jaar na dato kun je zo’n nummer nabestellen via onze lezersservice (tel: 020-480 28 11). De kosten hiervoor bedragen €6,50. Maar je kunt dat nummer ook direct vanaf onze website op je computer lezen voor 3 euro. Ga daarvoor naar onze site www.motoplus.nl en dan via ‘Magazine’ naar ‘het blad’. Je komt dan in ons digitale archief en krijgt alle covers te zien van alle nummers die we gemaakt hebben. Wanneer je nu het gewenste nummer aanklikt, verschijnt er ‘Bestellen’ in beeld. Door hier op te klikken, kun je via je telefoon online 3 euro betalen en kun je het nummer direct op je beeldscherm gaan lezen. En voor de volledigheid: abonnee’s van MotoPlus hebben gratis toegang tot dit digitale archief en kunnen dus altijd en overal op de pc een oude test of een artikel weer teruglezen. Bovendien is het archief aan een handige zoekmachine gekoppeld, zodat je bijvoorbeeld heel snel alle Kawasaki ER-6F-artikelen op een rijtje hebt staan.BMW F650CSOver de speciale ScarverIkzelf reed tot voorkort zeer tevreden op mijn BMW F650CS rond, tot ik op 12 augustus door onbekende oorzaak van de weg raakte en daarbij onder meer mijn rug op 2 plaatsen brak. Zomaar in een flauwe linkerbocht rechtdoor gereden met 60 km/uur en in een greppeltje beland. Het zal dus nog wel een jaartje duren voor ik weer kan opstappen. Dan kom ik ook zeker naar jullie open dag, die ik nu dus moest missen.Mijn BMW raakte bij de val total-loss. Ik had hem op 26-04-2002 nieuw gekocht en reed er zo ongeveer dag en nacht op. De Scarver was mijn grootste hobby in de ruimste zin van het woord en via internet heb ik nog steeds veel contactmet andere bezitters van deze unieke machine. Een machine waarover je in de bladen echter weinig leest. Daarom was ik ook blij verrast over jullie occasion-artikel in nr. 18. Geweldig vond ik het!Er staat echter dat het model in 2004 is uitgebracht en in 2005 weer uit de running is genomen wegens een gebrek aan animo. Dat laatste klopt wel, maar de motor is naar mijn weten al in 2001 op de markt gekomen. Ik geef toe, het is niet zo’n ramp, maar het maakt de toch al zo bijzondere Scarver nog specialer dan hij al is…Verder zou ik zeggen; ga met MotoPlus vooral door op deze weg. Het blad bevalt mij persoonlijk heel goed en ik zie er altijd erg naar uit.Ralph Dooper[[Bild aus MotoPlus Heft 18 seite 68 linksoben]]]NAVIGATIESYSTEMENOver problemen met de Garmin ZumoNaar aanleiding van de ‘compacttest navigatiesystemen’ in MotoPlus 21, schrijven jullie als minpunt bij de Garmin Zumo dat bij het uitschakelen van de autosnelweg ook autowegen worden gemeden. Nu ben ik vanaf april 2007 ook in het bezit van zo een Garmin Zumo, maar kom ik tot een volledige andere conclusie: als je de snelwegen uitschakelt op de Garmin Zumo, dan neemt het apparaat juist vrolijk de meest direct snelweg(!) naar de opgegeven eindbestemming (bij een route van A naar B). Ook op enkele sites over GPS-navigatie is dit na te lezen. Ik ken ook diverse mensen met exact hetzelfde Zumo-probleem. Zelfs bij mijn aankoopadres geven ze deze tekortkoming toe, maar natuurlijk wel nadat ik de Zumo al gekocht had. Ik heb inmiddels een klacht naar Garmin Nederland gestuurd, die het op hun beurt hebben doorgestuurd naar de fabrikant in Amerika. Maar of we daar nog ooit wat van horen? Jammer genoeg kwam deze specifieke tekortkoming niet in de compact-test naar voren, terwijl ik juist hoop dat Garmin eindelijk aan het werk gaat na een publicatie in MotoPlus.Frank Smets [[Bild aus Heft 21 seite 18 linksunten gebrauchen]]]TROUWFOTO Met de motor in MotoPlusHierbij stuur ik jullie een foto van mijn man Gerrit Snippe in zijn trouwpak bij zijn motor. Ik vroeg me af of jullie er wellicht een gaatje in het blad voor hebben?Marijke Snippe-WaalewijnBij deze dus.[[Bild Trouwmotor]]

Motoplus als app?

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op het icoontje onderaan en klik daarna op Zet in beginscherm.

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op de drie bolletjes rechtsbovenin

en klik daarna op Toevoegen aan startscherm.