+ Plus

Mail Feedback MP 02-2010

MOTORRIJDEN MET KINDERENEen intercom is erg nuttig Ik rij zelf al 11 jaar met kinderen op de motor, maar doe dat uit veiligheidsoverwegingen vooral met een motor met zijspan. Naar aanleiding van jullie uitgebreide artikel in MotoPlus nummer 23 wil ik nog even een extra tip geven, die ik mistte in het artikel: mijn ervaring is dat het heel belangrijk is dat je met je kind(eren) kunt praten onderweg. Dat is in de eerste plaats natuurlijk gezellig, maar zeker ook veilig omdat je kind dan meteen kan aangeven of er gestopt moet worden, langzamer gereden of noem maar op. Ik zou dus iedereen willen adviseren om ook een intercom aan te schaffen als je met je kind achterop gaat rijden! John Claessen[[bild dazu aus MP23 seite 90 ev, bild mit kind hinten drauf]] BANDENSPANNINGOver het controleren van de drukVoor het meten van de bandenspanning ga ik vaak naar het tankstation. Tegenwoordig moet je daar zelfs betalen voor een beetje lucht, dat vind ik raar. Vanuit serviceverlening en veiligheidsoogpunt zou dat toch gratis moeten zijn, maar goed, de commercie heeft ook daar toegeslagen.Eigenlijk wil ik nu dus wel een kleine compressor aanschaffen waarmee ik thuis nauwkeurig en snel de bandenspanning van mijn motor kan controleren en aanpassen. Ik hoef dus niet zo’n groot, duur ding, gewoon een klein handig apparaat. Hebben jullie een tip voor mij op dit vlak?W. Meere Ook wij vinden het vreemd dat benzinepompen geld vragen voor de service. Het zal echter ook wel met de vandalisme te maken hebben, want het schijnt dat deze apparatuur vaak gestolen of vernield wordt.Nog belangrijker dan een compressor is echter een goede bandenspanningsmeter. Bij de motordealer of automaterialenzaak vind je mooie losse meters. Trek daar wel een paar tientjes voor uit; je hebt er in principe een leven lang wat aan. Deze losse meters zijn vaak veel nauwkeuriger dan de meters op de compressor. Je kunt nu de band met de compressor (thuis of bij een pomp) iets te hard oppompen en dan met je eigen meter de spanning controleren en eventueel iets aflaten.De compressor zelf speelt eigenlijk nauwelijks een rol in deze. De simpelste compressor van de bouwmarkt kan het al doen. Je hebt in principe maar weinig lucht nodig voor een motorband, heel anders is het als je er bijvoorbeeld verf mee wilt spuiten of luchtgereedschap mee wilt aandrijven. Dan verbruik je immers honderden liters lucht per minuut. Zelfs een piepkleine 12 Volt compressor (met twee klemmen op de accu) kan het feitelijk al doen, die vind je bij de bouwmarkt soms voor 20 euro.[[bild mitgeliefert]]OPZEGGING (2)Naar aanleiding van de lezerstest Naar aanleiding van de brief in MotoPlus 23 wil ik even kwijt dat ik die lezerstest in MotoPlus 17 ook heb gelezen en na het lezen van letterlijk ontelbare testen door professionals vond ik het juist heel leuk om te lezen hoe mensen ‘zoals ik zelf’ deze fietsen ervaren. De professionele testers rijden en testen toch veel in gebruiksgebieden waar veel motorrijders niet komen. Zodoende zijn de beschrijvingen wel leuk en interessant om te lezen, maar zie je toch vaak eenzelfde rode lijn door de verslagen lopen. De door jullie gepubliceerde lezerstest vond ik dus een zeer welkome afwisseling. In plaats

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda Forza 750

Eerste Test Honda Forza 750

28 november, 2024

De Forza 750 profiteert van dezelfde vernieuwingen die de X-ADV (zie eerste test pagina 34) ook kreeg. Vooral tegen ...
Eerste test: Honda NT1100

Eerste test: Honda NT1100

28 november, 2024

NT is een acroniem voor New Tourer en drie jaar geleden werd de Honda NT1100 gelanceerd om het gapende gat in ...
Eerste test: Kawasaki Ninja 1100SX

Eerste test: Kawasaki Ninja 1100SX

28 november, 2024

De Ninja SX houdt al jaren de vlag hoog in het sporttoersegment. Net als een klein Gallisch dorpje weert het zich ...