+ Plus

Madaus Twintrax S[ecial met 2 HD-blokken

Twee Harley-Davidson-blokken in een waanzinnig frame en perfectie tot in ieder detail. Dat maakt deze special tot een uniek meesterwerk. Het kostte twaalf jaar om deze droom te realiseren.“Een motorfiets kan nooit genoeg motor hebben.” Woorden die uit de mond van ontwerper Christoph Madaus rollen terwijl hij aandachtig naar zijn schepping kijkt. Mijn verwonderde ogen dwalen mee, niet wetende waar precies te moeten kijken. Woorden schieten tekort voor wat deze man in twaalf jaar tijd ontworpen en gebouwd heeft. Die gebalde techniek: twee geschakelde luchtgekoelde 45º V-twins, 2680 cc cilinderinhoud, wielbasis van 2,06 meter en een volgetankt rijklaar gewicht van om de nabij 400 kilo. En oog voor zelfs de kleinste details. Een ongeëvenaarde mechanische creatie als uit een sciencefiction thriller, maar wel een die ook daadwerkelijk functioneert, rijdt zelfs. Waarschijnlijk eerder op tentoonstellingen en beurzen dan op de openbare weg, maar toch. Wie bedenkt niet alleen zoiets, maar voert het ook nog uit?De 47-jarige Christoph Madaus uit het Duitse Keulen in dit geval. Als ontwerper houdt hij zich voornamelijk bezig met binnenhuisarchitectuur, waarbij zijn stijl zich kenmerkt door de kunst van het weglaten. Steekwoorden: eenvoud en elegantie. En absolute perfectie. In zijn vrije tijd is de Keulenaar echter een rasechte motorfreak en kilometervreter. Op een avond in zijn werkplaats ontstond dan ook het idee om zelf van de grond af aan een motorfiets op te bouwen. Dat was in 1995. De gediplomeerd werktuigbouwkundige tikte twee Harley-Davidson blokken op de kop en ging aan de slag. “Als iemand mij destijds had gezegd dat dit project twaalf jaar in beslag zou nemen, dan was ik er waarschijnlijk nooit aan begonnen,” vertelt hij nu. Het aantal arbeidsuren heeft hij nooit geteld, maar als hij vertelt hoeveel inzet de bouw van de Twintrax heeft gevergd, bekruipt je het idee met iemand te maken te hebben die zijn levenswerk in de avonduren heeft vervuld. Als ontwerper is Madaus gewend om zelfs rond de kleinste details een eigen aura te creëren. Niet alleen door gebruik van de meest edele metalen en duurzame grondstoffen, geduld, uiterste precisie en arbeidsintensieve bewerkingstechnieken zijn hierbij onmisbaar. En dan is het logisch dat ook de Twintrax technisch gezien nieuwe paden bewandelt. Bijvoorbeeld de uit één blok aluminium vervaardigde stuurarmaturen met geïntegreerd rem- en koppelingshendel. Bovendien werden alle aluminium delen van een exclusieve coating voorzien. Vanuit welke hoek je de machine ook bekijkt, overal vind je onorthodoxe maar subtiele oplossingen die getuigen van een ongekende liefde voor detail. Dat ging zelfs zover dat Mataus alleen voor het vervaardigen van de spatborden een cursus metaalbewerking volgde. Ook op andere fronten werd er niets aan het toeval over gelaten. Verschillende ‘carrosseriedelen’, zoals bijvoorbeeld de beplating van versnellingsbak, tank en de koplampbehuizing, werden vooraf uit klei geboetseerd en bijgeschaafd tot de ontwerper voor de volle honderd procent tevreden was. Andere delen als swingarm, wielen en uitlaten vonden hun oorsprong op de computer, waarna gespecialiseerde firma’s de onderdelen maakten. Ook voor de fabricage van het hoogwaardig stalen wiegframe werd hulp van buitenaf ingeroepen: de stalen buizen werden door een gecertificeerd kernreactor-lasser aan elkaar gelast…Een project van deze complexiteit laat zich niet tot in de puntjes plannen en gaandeweg moest er voor verschillende constructieve problemen dan ook passende oplossing worden bedacht. Een goed voorbeeld hiervan is het opvallende vlechtwerk van de dikke 44 mm uitlaatbochten. Een tijdrovende bezigheid, want tussen het bedenken, maken en de uiteindelijk montage gaat een hoop tijd verloren. Zoals gezegd, twaalf jaar om precies te zijn.Maar afgelopen mei was het echter eindelijk zover, vier liter verse olie circuleerde door de aderen van de machine en de schepper mocht eindelijk op de startknop drukken. Vooraf werden nog wel nieuwe Metzeler ME880’ers om de Fischer wielen gelegd. Het oude, tot dan toe ongebruikte rubber was namelijk knikkerhard geworden, met 1994 als productiedatum ook niet echt verbazingwekkend. Twee gel-accu’s voeden de startmotor, die slechts enkele ogenblikken ronddraait. Daarna is het gedaan met de rust, het geluid dat de beide Supertrapp E.A.R. einddempers ten gehore brengen is verbijsterend mooi en bijzonder krachtig, voornamelijk te danken aan de eigenzinnige ontstekingsvolgorde van de ‘viercilinder’. En dat eigenzinnige en extreme vind je overal terug, bijvoorbeeld de lange zitpositie met een afstand tussen zadel en stuureinden van bijna één meter. Maar ook de dragstar-achtige plaatsing van de voetsteunen en het gevoel van de dikke 45 millimeter handvaten in je knuisten passen in dit stramien.“Eigenlijk ontbreekt alleen het kenteken nog,” vervolgt Christoph Madaus. Enigszins sceptisch werp ik een blik op de Twintrax, wiens stuuruitslag volgens de ontwerper wel “wezenlijk groter is dan van een Ducati.” Maar dan nog. Van de andere kant, iemand die met zoveel geduld, precisie en inzet zoiets prachtigs kan maken, zal ook die laatste papieren horde nog wel weten te nemen!________________________________________[KASTEN][TECHNISCHE DATEN]TECHNISCHE GEGEVENS MADAUS TWINTRAX POWER PLUSMOTOR twee Harley-Davidson Evolution V-twin blokken met elk een cilinderinhoud van 1340 cc, circa 160 pk, circa 200 Nm koppel, één constant vacuüm carburateur Ø 42 mm per blok, vijfversnellingsbak, droge kevlar koppeling met zeven lamellen, aandrijving versnellingsbak via twee Gates tandriemen, breedte 50 en 85 mm, eindoverbrenging via 525 O-ring ketting.RIJWIELGEDEELTE stalen wiegframe van hoogwaardige buizen, WP upside-down voorvork Ø 45 mm, in- en uitgaande demping instelbaar, aluminium swingarm met twee WP schokbrekers, volledig instelbaar, Fischer dichte schijfwielen 3.50 x 15; 6.50 x 15, bandenmaat voor 130/70-18 en achter 200/70-15, dubbele schijfrem voor Ø 320 mm, enkele schijfrem achter Ø 280 mm, zowel voor als achter Billet zeszuiger-remklauwen.MATEN EN GEWICHTEN wielbasis 2060 mm, balhoofdhoek 63,0º, naloop 109,7 mm, veerweg v/a 120/70 mm, zithoogte 780 mm, rijklaar gewicht volgetankt 400 kg, aslastverdeling v/a 51/49%, tankinhoud 14 liter.________________________________________[TEXT BEI CHRISTOPH MADAUS]CHRISTOPH MADAUSDe 47-jarige Keulse ontwerper met een bijna kinderlijk enthousiasme voor alles aangaande motoren, beschikt momenteel over vijf motorfietsen. Techniek zit hem in het bloed, al in zijn tienerjaren voorzag hij z’n luchtgekoelde 50cc Miele van een koelwatermantel en verving hij de trommelremmen door schijven. Ondanks zijn technische achtergrond houdt hij zich tegenwoordig voornamelijk bezig met binnen- en buitenarchitectuur (www.madaus-design.de).________________________________________[UNTERSCHRIFTE]Uit één blok gefreesd: spiegels à la Madaus. De koplamp zelf komt van een GSX-R1000, de behuizing is uiteraard eigenbouw.“De Twintrax heeft geen opvallend geluid nodig om in de belangstelling te staan.” Toch zien de dempers er niet alleen goed uit, zo klinken ze ook.Een nagenoeg onbetaalbaar kleinood: stuurhelft, remcilinder, bedieningsknoppen en gasgreep geïntegreerd in één armatuur. Een magnifiek meesterwerk dat thuis in de vitrine niet zou misstaan. Krachtoverbrenging door middel van een zelf geconstrueerde transmissieaandrijving: een Gates tandriem verbindt beide motorblokken, een tweede zorgt voor de aandrijving van de droge koppeling. De secundaire overbrenging geschiedt vervolgens met een O-ring ketting. Onconventioneel: de flexibele ophangbeugel van de uitlaten.

Lees meer over

Ducati Harley-Davidson

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Ducati DesertX Rally

Eerste Test Ducati DesertX Rally

1 februari, 2024

Twee jaar geleden maakten we op Sardinië kennis met de nieuwe Ducati DesertX, een machine die door zijn slanke ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-