+ Plus

Lezerspanel RST

Aan de andere kant van de Noordzee, in Engeland, is het RST het grootste motorkledingmerk. Inmiddels hebben de Britten ook in Nederland voet aan wal gezet, en wat is nu een betere manier van integreren dan een aantal lokale motorrijders aan te kleden met je producten? En dus kregen drie MotoPlus-lezers de kans om een motorseizoen ervaring met RST-motorkleding op te doen. Stuk voor stuk zijn het echte kilometervreters en vanaf deze plek zullen ze op gezette tijden hun ervaringen delen. Na bijna een jaar rijden, is het tijd voor de eindbalans.

Naam: Gerwin Batten
Leeftijd: 38 jaar
Beroep: motorinstructeur
Motor(en): Kawasaki Ninja ZX-6R, Honda VTR1000SP-1, Honda CB250 Nighthawk
Aantal kilometers per jaar: minimaal 40.000

Met plezier heb ik de RST-kleding van RST mogen testen. Behoorlijk zelfs, aangezien er flinke afstanden mee zijn afgelegd. En dat in alle denkbare weersomstandigheden. Het jack heeft een erg fijne afwerking, zelfs nu nog zijn er bijvoorbeeld geen naadjes die loslaten of een lastiger werkende rits. Eerdere ervaringen met andere merken was nog wel eens anders. Grote plus dus. Warm genoeg in de wintermaanden (met voering) en in de zomer koel genoeg met de ventilatieopeningen. De protectie blijf ook goed op zijn plaats en verschuift niet en er zijn genoeg zakken om al je spullen in mee te nemen. Hoge kwaliteit in verhouding tot de prijs.
Ook de broek doet nog steeds prima zijn werk. Veel draagcomfort en ook hier is de protectie alles behalve hinderlijk. Alleen is de broek toch behoorlijk warm in de zomermaanden, ritsen voor wat frisse lucht zijn dus zeer welkom. Ook heeft de broek geen zakken. De waterdichtheid is net als bij de jas gewoon goed, al voel ik de laatste maanden wel iets meer nattigheid van onderen. Maar met die flinke hoeveelheid regen is denk ik geen enkele broek 100% waterdicht.
De handschoenen zijn goede all-weathers, maar met name van de herfst tot de lente. Klimt het kwik tegen de 30 graden, dan zijn ze echt te warm. Dat betekent wel dat ze goed winddicht zijn. Op een paar kleine stukjes loslatende toplaag na bij duim en wijsvinger zien ze er nog goed uit en doen ze hun werk prima. Heel comfortabel en je kunt er zelfs het scherm van je navigatie nog goed mee bedienen. Ook kreeg ik nooit natte handen.
Ik heb al verschillende merken laarzen geprobeerd, zowel voor werk als privé, maar deze RST’s staan nu bovenaan het lijstje. De pasvorm is heel fijn, de waterdichtheid voldoende en vooral de slijtvastheid is goed. Ik loop namelijk veel rond tijdens de bijzondere verrichtingen. Tijdens het rijden is er ook voldoende feedback in het contact met je motor, iets wat ik erg belangrijk vind.
Ik ben echt tevreden over de kleding. Het is een goede keuze wanneer je hoge kwaliteit zoekt voor een betaalbare prijs.

De outfit van Gerwin
Jack: RST GT Textile, € 229,-, 5 sterren
Broek: RST GT Textile, € 169,-, 3 sterren
Handschoenen: RST GP WP, € 90,-, 4 sterren
Laarzen: RST Racetech Evo 3 Sport CE WP, € 185,-, 5 sterren

Naam: Frans Jan Boon
Leeftijd: 48 jaar
Beroep: ZZP-er zakelijke dienstverlening/online marketing
Motor: Suzuki V-Strom 1000 XTA
Aantal kilometers per jaar: 15.000

“Leuk, zo’n seizoen lang motorkleding testen! Maar wat is eigenlijk een seizoen? Voor de ene motorrijder loopt dat van maart tot oktober, en voor de andere van 1 januari tot en met 31 december. Ik behoor tot de laatste categorie, wat mij de gelegenheid gaf om de RST-kleding ook in de winter te testen. Alhoewel, winter? Voor mijn gevoel heeft het de laatste maanden vooral geregend. Een herfstige winter….
Petje af voor de RST-kleding bij deze weersomstandigheden. Doordat de kleding regen goed buiten houdt was mijn regenpak vaak niet nodig, en bij temperaturen rond of onder het vriespunt zijn zowel de jas als broek warm genoeg en ademend. De kraag van de jas houdt genoeg wind tegen, dus een extra col onder de jas is eigenlijk alleen in de wintermaanden echt nodig. Waar ik in mijn andere laarzen bij temperaturen lager dan een paar graden boven nul vaak een extra paar sokken aan doe, is dat bij de RST-laarzen niet nodig.
Toen de ochtenden en avonden donkerder werden, had ik wel een praktische uitdaging: past mijn reflectievest wel over de jas? Het antwoord is ja. Wat wel nodig is, want de jas bevat geen reflecterende delen. Dat zou wat mij betreft een welkome aanvulling zijn voor doorrijders.
Na een seizoen RST-kleding testen kan ik wel een eindoordeel geven. En dat is positief. De praktische toepasbaarheid en flexibiliteit zijn zeer goed, de prijs-kwaliteit verhouding is goed, en het is en voelt betrouwbaar. Natuurlijk zie ik ook enkele verbeterpunten: de jas heeft geen binnenzak meer als je de binnenvoering verwijderd, de klittenband in de broekspijpen gaat na langer intensief gebruik rafelen, en wat reflectiestrepen op de jas zouden welkom zijn.”

Het eindoordeel van Frans Jan:
Jack: RST X Raid, € 369,-, 4 sterren
Broek: RST X Raid, € 229,-, 4 sterren
Handschoenen: RST Jet, € 60,-, 5 sterren
Laarzen: RST Raid, € 185,-, 5 sterren

Naam: Dennis Zandvliet
Leeftijd: 46 jaar
Beroep: ICT-detachering
Motor: BMW S1000XR
Aantal kilometers per jaar: tussen 25.000 en 40.000

“Yes, het regent!! Al maanden rij ik bijna dagelijks op de motor, en regen is er genoeg geweest. Alleen telkens niet als ik de weg op ging. Eindelijk heb ik in november wat goede buien gehad. Met zoveel geluk zou ik eigenlijk richting casino moeten rijden. Ik blijf onderweg goed droog, met temperaturen rond de 10 graden is de kleding warm genoeg en lijkt voldoende te ademen. De losse windkraag van de jas is met regen een comfortabele toevoeging. Rond het nulpunt zou de borstsectie van de jas wat beter geïsoleerd mogen. Ook springen diverse drukkers soms los, waarschijnlijk bij het aan- en uittrekken.
Met handschoenen heb ik vaak problemen met de lengte van de vingers. Meestal zijn de vingers net te lang zodat er een stukje over blijft en ik blijf haken achter de hendels. Deze RST Jet handschoen is een allround handschoen met voor mij een perfecte pasvorm. De voering helpt zowel het draagcomfort als het aan- en uittrekken. De manchet is groot genoeg om kou en wind tegen te houden, maar is wel net iets te groot om eenvoudig in de mouw van de jas te stoppen. Of dit een probleem is hangt af van je jas. Voor mij zijn het geen zomerhandschoenen, daarvoor zijn ze net te dik. Het zijn dus meer tussen- of winterhandschoenen. En met 60 euro zijn ze prettig geprijsd. Zoals RST op de eigen site zegt: ‘een no-nonsense handschoen’.
Overall vind ik de set van prima prijs-kwaliteit verhouding. De pasvorm sluit goed aan zonder te lomp of te strak te zijn. Sommige kleine zaken kunnen vanuit praktisch oogpunt wat verbetering gebruiken, maar dat zijn punten in de marge. Zou ik de set zelf aanschaffen? Zeker! Zowel de jas, broek als handschoenen zijn voor mij kandidaten.

De outfit van Dennis
Jack: RST Pro Series Paragon V, € 319,-
Broek: RST Pro Series Paragon V, € 199,-
Handschoenen: RST Jet, € 60,-
Laarzen: RST Paragon II, € 160,-

Lees meer over

BMW Honda Kawasaki Suzuki

Gerelateerde artikelen

Eerste test: Kawasaki Ninja 1100SX

Eerste test: Kawasaki Ninja 1100SX

28 november, 2024

De Ninja SX houdt al jaren de vlag hoog in het sporttoersegment. Net als een klein Gallisch dorpje weert het zich ...
Eerste Test Honda Forza 750

Eerste Test Honda Forza 750

28 november, 2024

De Forza 750 profiteert van dezelfde vernieuwingen die de X-ADV (zie eerste test pagina 34) ook kreeg. Vooral tegen ...