+ Plus

Kleding-aankooptips

Doorgaans koop je simpelweg datgene wat bevalt en dat geldt zeker voor motorkleding. Maar op welke veiligheidsaspecten en details moet je precies letten bij de aanschaf van een nieuwe motoroutfit? Aan een heftig uitziende outfit heb je nu eenmaal weinig als het je bij een schuiver in de steek laat. Motorrijders moeten het helaas zonder kreukelzones doen. Gelukkig zijn de meeste motorrijders zich daar terdege van bewust en steken ze zich in een goed beschermend leren of textiel pak voor ze op pad gaan. Gezien het bijna onoverzienbare aanbod motorkleding is het haast onvermijdelijk dat er ook producten tussen zitten die verre van perfect zijn. Een slechte pasvorm, niet waterdichte naden of een snijdende kraag kunnen uiteindelijk voor veel ergernis zorgen. En wat als kleding bij een ongeval dienst weigert? Zo ben je bij een valpartij verzekerd van ernstige verwondingen als protectoren gaan verschuiven, slecht gefixeerde naden openscheuren of als een slechts aan de binnenvoering bevestigde verbindingsrits tussen jack en broek scheurt. Gelukkig vallen dit soort zwakke punten al snel op als je in de winkel ruim de tijd neemt om de kleding goed te inspecteren. Op deze en volgende pagina’s geven we een aantal tips, waarmee je een pijnlijke miskoop kan voorkomen. Daarnaast is het altijd aan te raden om – waar mogelijk – de diverse aanbiedingen met elkaar te vergelijken in praktijktesten. Ga ook altijd even met de beoogde aankoop proef zitten op je eigen motor. Zo krijg je in ieder geval een goede indruk van de pasvorm in de praktijk en zo kom je er vaak al snel achter dat goedkoop niet altijd de beste koop is. Zeker voor motorkleding geldt dat je voor meer geld doorgaans ook meer kwaliteit in huis haalt. Maar uiteraard bestaan er ook hier weer uitzonderingen die de regel bevestigen. LEREN KLEDING Pasvorm Een goed gesneden leren pak zit pas echt lekker in de rijhouding. Ga daarom altijd even met het pak aan op je eigen motor zitten. Daarbij is het belangrijk dat het pak niet plooit bij de schouders en op de borst en dat het rugpand niet te strak zit. Let er verder op dat de kraag niet op het strottenhoofd drukt en dat zowel de mouwen als de pijpen lang genoeg zijn. Stretchmateriaal In een pak met een goede pasvorm hoeft logischerwijs weinig stretchmateriaal te worden verwerkt. Toch wordt het rijcomfort behoorlijk verhoogd als er stretchstof is gebruikt ter hoogte van het kruis en aan de binnenkant van de bovenbenen en –armen. Stretchmateriaal op de zogeheten ‘valzones’ is absoluut taboe, ook al zijn ze versterkt met slijtvast Kevlar. Binnenzakken Binnenzakken moet goed toegankelijk zijn en mogen niet te ver in de richting van de oksels doorlopen. Perforatie Veel perforatie heeft eigenlijk alleen nut tijdens echt zomerse dagen. Bij temperaturen rond de 15° koelt het lichaam namelijk veel te snel af als je een geperforeerd leren pak draagt. Mouwen In zitpositie moeten de mouwen tot de polsen reiken. Let er op dat de mouwen onderaan nauw afsluiten, zodat de kans op tocht minimaal is en de mouwen bij een eventuele valpartij niet verschuiven. De bewegingsvrijheid mag niet worden beperkt door te dikke ritsen of schurende naden. Ritsen In het meest ideale geval zijn tweedelige leren pakken voorzien van een robuuste metalen rits, die het leer van het jack verbindt met dat van de broek. Minder enthousiast zijn we over ritsverbindingen tussen broek en de dunne en kwetsbare stof van de binnenvoering van het jack. Kneesliders Op de openbare weg hebben kneesliders weinig nut, maar ze worden bijna altijd standaard bij een leren pak meegeleverd. Om ze goed te kunnen gebruiken, is het belangrijk dat het pak ter hoogte van de knie redelijk strak zit en in ieder geval niet plooit. Bovendien moet de klittenbandverbinding dusdanig gepositioneerd zijn dat de kneeslider met een zo groot mogelijk oppervlak het asfalt raakt. Leerverstevigingen Een goede leren combi is op zitvlak, schouders, ellebogen en knieën voorzien van een tweede laag leer als extra bescherming. Dit is makkelijk te controleren door het leer aan binnen- en buitenkant vast te pakken en uit elkaar te trekken. Uitneembare binnenvoering In de zomer kun je in een leren pak aardig aan het zweten komen. Een uitneembare binnenvoering is daarom geen overbodige luxe. Zo’n voering is makkelijk uit te wassen en droogt ook nog eens snel. Bovendien hoef je zo niet steeds het hele pak te reinigen. VERDERE TIPS bij het kopen van een leren pak: * Neem bij het passen van een pak ook even de onderkleding mee die je doorgaans draagt. Wil je op een frisse herfstdag nog in het leer rijden, dan moet je bij de aankoop al rekening houden met de dikte van een extra kledingslaag onder het pak. * Hetzelfde geldt eigenlijk voor een losse rugprotector, die de wervelkolom van de nek tot aan het stuitje beschermt. Ook hier moet je rekening houden met de ruimte die zo’n protector inneemt. * Koop een leren pak nooit te wijd, omdat bij een val de protectoren dan gemakkelijk kunnen verschuiven. * Pas ook eens een pak van een gerenommeerd merk, ook als het budget klein is. Kopen hoeft niet, maar zo krijg je wel een idee van een goede pasvorm. * Zit je vaak op een circuit dan is het raadzaam om hoe dan ook een eendelig pak aan te schaffen. De verbindingsrits van een tweedelig pak blijft nu eenmaal een zwakke plek. * Als confectiematen niet goed passen dan kun je tegen meerprijs vaak ook een pak op maat laten maken. * Een goed zittend leren pak bevordert de concentratie. TEXTIELKLEDING Verstelbare taillegordel Een verstelbare taillegordel verdient de voorkeur boven een elastieken band, omdat het jack er minder door klappert in de wind. Stelbanden Textielkleding met een uitneembare binnenvoering moet zijn voorzien van stelbanden op de mouwen en bij de knieën. Dit voorkomt dat de kleding gaat flapperen en zorgt er tevens voor dat de protectoren op hun plek blijven als je zonder binnenvoering onderweg bent. Let er wel op dat het stelbereik voldoende is. Mouwen De ideale mouw loopt door tot aan de pols en is door een rits en een stevige klittenbandsluiting – zonder al te grote verdikking – nauw te sluiten. VERDERE TIPS bij het kopen van textielkleding: * Aanwezigheid van verstevigingen van slijtvast materiaal op de geijkte ‘valplekken’ als schouders, ellebogen, knieën en zitvlak. * Waterdichte buitenzakken en een goed toegankelijke binnenzak direct achter het doolhof van de voorste ritssluitingen. * Broek en jas moeten door een lange, om het lichaam heen lopende, rits met elkaar te verbinden zijn. * Tenminste één afsluitbare buitenzak en breedteverstelling in de taille op de broek. * Het is prettig als de jas een relatief lang rugpand en tailleverstelling heeft om tocht te voorkomen. * Band onder het kruis door, waardoor de jas niet omhoog kan kruipen. * Hoge en nauw sluitende kraag met klittenband met ruim stelbereik. * Stelbanden met klittenband. Het stelbereik van drukknopen is vaak te beperkt. * Stevige bevestiging van de binnenvoering ter hoogte van de mouwuiteinden. Ideaal op deze plek zijn flexibele ritssluitingen. * Reflecterend materiaal voor een betere zichtbaarheid in het donker. * Geen vochtvasthoudend materiaal aan de onderkant van de mouwen en aan de zoom van de jas. ONDERKLEDING Een motoruitrusting is pas compleet met de juiste onderkleding en daar zijn veel motorrijders nog niet van doordrongen. Vooral bij textielkleding met een membraam als Gore-Tex is functionele onderkleding een absolute must. Zweet wordt niet opgezogen door de kunstvezels in de onderkleding, maar juist verder geleidt. Een ademend membraam komt alleen zo volledig tot zijn recht, want de huid blijft aangenaam droog, wat voor een rijder alleen maar prettig is. Ook onder een leren pak verhoogt goede onderkleding het draagcomfort, maar tevens de veiligheid. Bij een val fungeert de onderkleding namelijk als een soort van ‘glijlaag’ tussen huid en voering, waardoor de kans om bijvoorbeeld brandwonden op te lopen door het glijden op asfalt een stuk kleiner wordt. HANDSCHOENEN Binnenvoering Kijk bij gevoerde handschoenen altijd even of de binnenvoering vast zit aan het leer. Is dat niet het geval, dan wordt aan- en uittrekken een kwestie van engelengeduld. Pasvorm Doorslaggevend voor een goed gripgevoel zijn soepel leer zonder drukkende naden aan de binnenkant van de hand en voorgevormde vingers.
Klinknagels Als de hand bij contact met het asfalt te abrupt wordt afgeremd, bestaat er een kans op een polsbreuk. Klinknagels glijden over het asfalt en verminderen het gevaar. Knokkelbescherming Goede sport- en toerhandschoenen zijn voorzien van ergonomisch gevormde knokkelbescherming van carbon of kunststof. Polsband Een sterke en goed sluitende polsband is absoluut noodzakelijk om de handschoen bij een asfaltexcursie stevig op de plek te houden. Let er wel op dat het stelbereik ruim genoeg is. Aantrekken Bij waterdichte Gore-Tex handschoenen is het belangrijk dat je de schacht van de handschoen onder de mouw van de jas kunt stoppen. Zo loopt er tijdens een regenbui geen water in de handschoenen. LAARZEN Versterking op schakellaars Een opgenaaide kunststof versterking bovenop de schakellaars voorkomt dat het leer door intensief schakelen bovenmatig slijt. Staalversteviging Alhoewel ze ook voordelen hebben, kleven er duidelijk ook nadelen aan stalen verstevigingen rond het hakgedeelte van sommige laarzen. Krassen op de motor zijn er bijvoorbeeld nauwelijks mee te voorkomen.
Tweedelige opbouw Sportieve rijders hebben veel baat bij tweedelige laarzen met een aparte en goed beschermende binnenschoen. Nadeel is wel dat aan dit soort laarzen doorgaans een wat forser prijskaartje hangt. Scheenbeenbescherming Zowel toer- als sportlaarzen moeten een stevige, stabiele en goed gepolsterde beschermplaat op het scheenbeen hebben. Toesliders Let er bij toesliders op dat ze over de zool van de laars heen lopen (links). Als ze te hoog zijn geplaatst, loop je het risico dat er gaten in de zool komen. Onderlaag Bij laarzen met een membraam als Gore-Tex moet er achter de rits een fors stuk leer zitten, dit om te voorkomen dat het membraam tussen de rits kan komen en beschadigt raakt. PROTECTOREN Veel motorkleding is voorzien van CE-protectie. Op de gewrichten (schouders, ellebogen en knieën) zijn dat meestal protectoren met een harde kunststof schaal, maar ook varianten van foam of Styropor komen steeds vaker voor. Bij slagdempingstesten boeken schuimen protectoren wat demping betreft tegenwoordig prima resultaten, waarbij de krachtopbouw en de op het lichaam in werkende restkrachten ook steeds geringer worden. Een te korte rugprotector (linksonder) kun je beter ruilen tegen een exemplaar dat de hele wervelkolom afdekt. MOTORCOL In de hals zitten de bloedvaten direct onder het huidoppervlak. Door de rijwind treedt in deze belangrijke streek enorm veel warmteverlies op. Het beste middel tegen te snel afkoelende hals, nek en schouders is een col die naast de hals ook de kin en een deel van de schouders en het bovenlichaam afdekt. Ze zijn er in vele uitvoeringen, die meestal ook nog wind- en waterdicht zijn. In de zomer zou je uiteraard kunnen kiezen voor een wat minder fors exemplaar. REGENKLEDING Overhandschoenen Overhandschoenen zijn er in vele soorten en maten, maar alleen de vaak lastig aan te trekken latex exemplaren blijken in de praktijk volledig waterdicht. Het gripgevoel vermindert meestal wel door deze ‘overtrekkers’. Laarshoezen Lichte nylon laarshoezen zijn doorgaans erg gebruiksvriendelijk, isoleren en houden vocht buiten de deur. Verder klapperen ze nagenoeg niet in de wind. Regenpak De betere eendelige regenpakken kenmerken zich door een lange, diagonaal lopende ritssluiting waardoor je het pak makkelijk aan en uit kunt trekken. Verder zijn een lichte binnenvoering en een taillegordel geen overbodige luxe. NIERGORDEL De enige taak van een niergordel is het warm houden van de nieren. Draag je een leren pak of textielkleding met een water- en winddicht membraam, dan heb je in principe geen niergordel nodig. Motorrijders die het in de zomer iets minder nauw nemen met beschermende kleding doen er goed aan wel een niergordel te gebruiken. Door het zogeheten ‘windchill-effect’ verlies je in de nierstreek namelijk ontzettend veel warmte. Warmtegordel Voor doorrijders die ook de winterse kou niet uit de weg gaan, zijn er speciale warmtegordels. Deze zijn voorzien van uitneembare gelkussens die je voor een ritje kunt verwarmen.

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda e-Clutch

Eerste Test Honda e-Clutch

11 april, 2024

Een oplossing voor een niet bestaand probleem? Dat sluimerde onderweg naar de presentatie van de nieuwe Honda ...
Eerste Test CFMoto 450MT

Eerste Test CFMoto 450MT

11 april, 2024

Met de 450MT kan CFMoto zo maar eens vol in de roos schieten. De allroad is fraai gelijnd, lijkt op papier alle ...
Eerste Test Kawasaki Ninja 500

Eerste Test Kawasaki Ninja 500

11 april, 2024

Kawasaki en Ninja zijn net zo’n onlosmakelijke combinatie als de Dikke en de Dunne, Johan Cruijff en nummer 14 en ...
Eerste Test Honda CBR600RR

Eerste Test Honda CBR600RR

11 april, 2024

Ooit was supersport een gouden klasse, waarin de Japanse fabrikanten vele duizenden units verkochten, maar rond ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-