+ Plus

Interview moderetailer Theo Vousten

Moderetailer Theo Vousten uit Schijndel brengt wereldwijd kwaliteitsproducten aan de man. Bijzonder gewaardeerde klanten bezoekt hij het liefst persoonlijk, maar aan vliegen heeft hij een broertje dood. Daarom reist Theo het liefst per motor. Als voormalig motorcrosser trekt de charismatische Theo door Europa, Amerika en West-Rusland. Stijlbewuste Hollywoodsterren en Kremlinbonzen behoren tot zijn vertrouwde klantenbestand.

De 58-jarige motorliefhebber rijdt jaarlijks een dikke 50.000 kilometer over het asfalt bij elkaar en levert wereldwijd aan 93 landen exclusieve schoenen, kleding en kledingaccessoires. Naast veel Italiaanse merken heeft Theo ook exclusieve productielijnen lopen onder de merknaam Vousten. Zijn producten vinden hun weg naar de meest uiteenlopende plaatsen over de gehele wereld. Door de seizoenen heen is hij jaarlijks een dikke twintig weken van huis. Zorgvuldig bepakt toerend over alle denkbare wegen. Een ondernemende motorrijder door weer en wind. Gestrikt voor perfectie, avontuur, nieuwgierigheid en bovenmaatse reislust.
“Vanaf mijn 14e croste ik al op een Bultaco 125 Pursang”, opent Theo. “Mijn vader hielp me al snel aan een Suzuki, die veel beter presteerde. Dat crossen heb ik tot ongeveer mijn 25e gedaan en daar heb ik een uitstekende motorbeheersing aan overgehouden. Daarna ben ik overgestapt op straatmotoren. Als het twee wielen en een motor heeft, dan spreekt het me sowieso aan.”
Maar met een KTM 450 Rally zoekt Theo nog regelmatig het onverharde op. “Dat doe ik in Nederland. Met mijn zoons en een vriend rijden we ook graag georganiseerde offroad-routes in het buitenland, maar die leg ik bij voorkeur op mijn R1200GS af. Die is voor dit soort trips tot het maximale gestript. We pakken dan vaak delen van de Trans Euro Trail in Spanje, Frankrijk en Italië.
Ik ben serieus verzot op het rijden van lange afstanden.” Dit jaar staat onder andere de Gibraltar Race op het programma. Die begint in Talinn in Estland en eindigt in het Griekse Thessaloniki/Griekenland. “Twee weken rijden, 6.500 kilometer, waarvan 70% offroad. Ik kijk er nu al naar uit!”

 

Voor zijn zakelijke trips gebruikt Vousten zijn andere GS, een 1250 Adventure. “Mijn fraaie retailbusiness is een gekoesterd excuus om per motor te reizen. Andersom is de motor een prima middel om mijn handel te realiseren. Een zorgvuldig geplande trip gaat bijvoorbeeld via Duitsland, Polen en de Baltische staten naar Sint Petersburg in Rusland. Om vervolgens 1.700 kilometer door te rijden naar de havenstad Moermansk. Daarna volgt de route via Finland, Noorwegen en uiteindelijk weer naar huis. Tijdens zo’n trip heb ik zo’n tien tot vijftien afspraken.”
Wie denkt dat Vousten zich bij een overzeese trip uit het veld laat slaan, heeft het mis. “Reizen per auto zie ik eenvoudigweg niet zitten. Dus als ik naar bijvoorbeeld Amerika vlieg, heb ik ook daar een vertrouwde Beierse ‘Gelände’ staan. Op de motor blijf ik, in tegenstelling tot in de auto, veel alerter. Dat draagt bij aan de veiligheid. Sowieso ben ik geen snelle rijder en houd ik me overal wel aardig aan de toegestane snelheden. Ook in de winter ga ik op de motor op inkoopafspraken naar Italië en bezoek ik onderweg klanten Vijf of zes graden vorst is geen probleem. Daar kun je je behoorlijk op kleden. Alleen het rijden in de sneeuw doe ik veiligheidsredenen niet.”
Voor Theo aan zo’n winterse rit begint, stippelt hij nauwkeurig sneeuwvrije routes uit, maar dat neemt niet weg dat het onderweg soms verschrikkelijk koud kan zijn, ondanks extra kleding en handvatverwarming. “Motorlaarzen koop ik altijd te ruim. Juist om een paar extra dikke sokken aan te trekken als dat nodig is. Ach, het is wel eens afzien, maar dan verheug ik me extra op de reeds bekende tussenstops. Na een lange warme douche is gloeiend hete goulashsoep als voor-, hoofd -en nagerecht geen uitzondering. Tijdens de trips wissel ik de overnachtingen af tussen een slaapzak of een hotelbed. Het is maar net of ik de volgende dag op een afspraak strak in mijn kostuum moet verschijnen of niet. Afhankelijk van de weeromstandigheden maak ik ook een keuze. Onderweg ergens zomaar in een tentje slapen is wel het avontuurlijkst. Behalve na grijze dagen met aanhoudende slagregens , want dan plakt alles aan elkaar. Best pittig om dan ’s ochtends weer drijfnat in het zadel te stappen. Vooral als je vlak daarvoor nog lekker warm in je slaapzak lag te ronken. Echt fris en fruitig voelt een mens zich dan in meerdere opzichten niet meer. Dat is nou juist weer de minder vreugdevolle charme van het motorrijden. Ik ga er geen kilometer minder om afleggen. Het verbaast me trouwens telkens dat zo’n motor gewoon weer start na dagen van kou of langdurige regen. Dat is natuurlijk fantastisch en een grote zorg minder. Vooral voor iemand die ooit met zijn Bultaco al motorproblemen voorzag bij het zien van een eenzaam donderwolkje.”

 

De producten van Vousten worden inmiddels in 23 landen via social media gepromoot. In de lokale taal welteverstaan. Naast zijn klanten bezoekt hij ook regelmatig de eigen vestigingen in Los Angeles, Hong Kong en Moskou. “Ook daar hebben we voorraden”, legt Vousten uit, “om de levertijd van de goederen wereldwijd in 24 uur te kunnen garanderen. Daarnaast hebben we in al deze landen een website waar men kan bestellen en betalen met de nationale valuta. Om digitaal alles goed te streamen is het dus zaak om persoonlijk langs te komen. In Azië kom ik ook regelmatig, al is het (nog) niet op de motor.”
De meeste kilometers tijdens zo’n zakelijke motortrip legt Vousten op de snelweg af, al pakt hij als de tijd het toestaat ook wel eens een secundaire route. “Je komt dan altijd wel op bijzondere plekken, en het is niet ongebruikelijk dat is dan herten of wilde zwijnen tegenkom. Bij Kaliningrad heb ik in de tent een keer een hele nacht geen oog dicht gedaan. Er was namelijk een grote Russische militaire oefening gaande met zware artillerie en tanks. Toch wel gaaf om eens meegemaakt te hebben. Wat me doorgaans ook altijd wel geïntrigeerd zijn industrieterreinen. Vaak vind ik daar interessante bedrijfjes, die voor mij iets kunnen betekenen. De locals vinden het op hun beurt weer interessant dat ik helemaal op de motor uit een ver land kom. Ik ben ooit bij toeval in Moermansk eens voor een kop koffie uitgenodigd door iemand die zelf een crossmotor had. Op mijn vraag waarmee hij zijn geld verdiende, bleek hij bij een papierfabriek te werken waar hij ook toegang had tot internet. Inmiddels levert dat bedrijf al het papier aan onze drukkerij in China, die onze brochures maken. Rusland is weliswaar avontuurlijker dan Amerika, maar Amerika is een prachtig mooi land om doorheen te reizen. Laatst was ik in The Valley of the Gods, waar ik in een indianentent sliep. s’ Ochtends werd ik wakker door de bizons die rond mijn tent scharrelden. Heel bijzonder. Soms rijdt er in Europa wel eens een vriend een stuk met me mee, maar ik rijd ook graag alleen. Dan maak je gewoon sneller contact met mensen, een motorrijder alleen vinden ze vaak een beetje sneu en dan vragen ze heel snel al of ze je misschien ergens mee kunnen helpen. Al heb ik bij de Servische grens wel een keer met een stel criminelen te maken gehad die het op m’n motor hadden voorzien. Met wat geïmproviseerde bluf kon ik even later doorrijden, maar dat zijn toch wel benauwde momenten.”

Aangezien Vousten tijdens zijn motortrips ook regelmatig door meer of minder afgelegen gebieden reist, is hij daar uiteraard op voorbereid. “Ik altijd een hoofdzekering bij me, en daarnaast een schakelaar voor de zijstandaard en een extra startknop. Drie onderdelen die voor mij essentieel zijn om niet ergens te stranden. Een bandenreparatieset en een compressortje horen trouwen ook tot mijn vaste uitrusting. Extra spaken neem ik in de buizen van het frame mee, daar zijn speciale doppen voor aangebracht. Maar een rol ijzerdraad en duct-tape zijn overigens ook onmisbaar. Daar kun je echt van alles mee fixen! Daarnaast heb ik een kitje samengesteld met allerlei praktische zaken, zoals bijvoorbeeld verlichting, EHBO-spullen, naald en draad, een hakbijltje, een vuurstick, 10-seconden-lijm, Leatherman, tie wraps en een messenslijper. Voor de zakelijke afspraken heb ik trouwens ook een net pak en een strijkboutje mee in de zadelkoffers. Ik ben geen Rambo hoor, maar een flink mes heb ik altijd bij me op dit soort trips. Dat voelt toch wat veiliger dan dat je je tandborstel moet trekken bij gevaar…”
Daarnaast heeft de moderetailer ook altijd de nodige communicatiemiddelen bij zich in geval van nood. “Een satelliettelefoon heb ik dan weer niet, maar uiteraard wel mijn gewone smartphone en een speciaal emergency-horloge, waarvan de antenne als een zender fungeert op het moment dat ik deze uittrek. Dan wordt er automatisch een noodsignaal naar overvliegend luchtverkeer, brandweer of ambulancepost uitgezonden. Als back-up heb ik ook een ‘Spot’ mee. Dat is een apparaat dat overal ter wereld een signaal uitzendt, waardoor je, afhankelijk van de situatie, in de regel binnen een uur noodhulp kan verwachten. Wel zo handig als je met serieuze pech komt te staan. Mijn motor heeft zelf ook een digitale noodknop voor service binnen Europa. Zo heb ik het veilige gevoel dat ik overal te traceren ben. Behalve een rugzak en zachte koffers neem ik ook een klein tentje mee, al kijk ik van te voren wel goed uit waar het veilig genoeg is om te overnachten. De voetsteunen op de motor heb ik een paar centimeter laten zakken en het stuur iets verhoogd. Veel kilometers leg ik ook staand af en daarbij heb ik echt het gevoel dat deze motor helemaal voor mij is gemaakt. Het voordeel van BMW is dat er wereldwijd op een acceptabele afstand van pakweg dertig kilometer bijna altijd wel een dealer te vinden is, mocht ik die nodig hebben. In Rusland is dat uiteraard wel even iets anders. Maar de wereld is trouwens wel een stuk bereikbaarder geworden door uitstekende navigatiesystemen.”
Door de jaren heeft Vousten wel gemerkt dat het reizen met de motor hem stevig met beide motorlaarzen op de grond heeft gehouden. “Met name als ik tijdens een trip langs veel arme dorpjes ben gekomen, moet ik na de tijd echt even acclimatiseren en leer ik de weelde die we hier in Nederland hebben weer te waarderen. We maken ons hier wat dat betreft te vaak druk om gekkigheid.” Of Vousten nog wensen heeft op motorgebied? “Jazeker, ik zou nog wel eens door de uitgestrekte bossen van de Oeral willen rijden. Of via onverharde wegen van Moskou naar de steppes in Mongolië. Dat lijkt me fantastisch. Dit jaar gaan we trouwens onze business naar Japan uitbreiden en je begrijpt het al: het gaat een prachtig avontuur worden om daar met de motor naar toe te rijden!”

Lees meer over

BMW Suzuki

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Suzuki V-Strom 800

Eerste Test Suzuki V-Strom 800

14 maart, 2024

Het moet wel heel raar lopen als de V-Strom 800DE (dé Alpenmaster van 2023!) door kleinere wielen plotseling ...
Eerste Test BMW CE 02

Eerste Test BMW CE 02

29 februari, 2024

Het is geen motor, maar ook geen scooter. Nee, de elektrische CE 02 van BMW is een heuse ‘eParkourer’: een ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-