+ Plus

Interview Casey Stoner

Zijn eigen Ducati/Marlboro-teammanager Livio Suppo zei het vorig jaar zelfs: “Casey is de snelste, maar de beste heeft gewonnen.” Maar voor 2009 lijkt Stoner een gedaanteverwisseling te zijn ondergaan. De verbeten coureur lijkt zijn scherpe randjes te hebben bijgevijld, zonder dat hij aan snelheid heeft ingeboet.Het zou wel eens de invloed van Nicky Hayden kunnen zijn, meent een enkeling uit zijn omgeving. In het gezelschap van zijn nieuwe relaxte Amerikaanse teammaat zag rauwdouwer Stoner dat de buitenwereld niet per definitie zijn vijand hoeft te zijn. Het zou ook aan zijn Engelse maatje Leon Camier kunnen liggen. Camier, in het Britse Superbike-kampioenschap onderweg op een Ducati 1098, is al bevriend met Stoner toen die negen jaar geleden op een Aprilia in het Britse Superteen-kampioenschap reed. Samen met Camier en ook Chaz Davies domineerde Stoner toen die titelstrijd. Camier stond Stoner de afgelopen winter bij toen de Ducati-coureur herstellende was van een slepende polsblessure. De Brit raadde zijn vriend aan eens wat vaker te lachen. Redenen daarvoor zijn er beslist. Bij zijn eerste optreden na de polsoperatie was Stoner op de nieuwe Ducati GP9 verbijsterend snel in Sepang. Vier weken later verpletterde hij de concurrentie in Qatar en tijdens de laatste test in Jerez deed hij iedereen versteld staan met een geweldige tijd op racebanden, slechts een halve seconde boven het polerecord van Jorge Lorenzo. En dat terwijl hij zich een dag eerder nog zorgen maakte: “Ik weet niet wat het met dat circuit is. Overal gaan we goed, maar hier… Misschien ligt het ook aan mij. Ik heb in Jerez nog nooit op het podium gestaan.”Een dag later ziet de wereld van de 23-jarige ex-wereldkampioen er een stuk gezelliger uit. Hij straalt als zelden tevoren: “Die tijd was verbluffend, ook voor mij.” In de brede lach is de opluchting zichtbaar. Zorgen heeft Stoner ondanks zijn snelle tijden echter nog steeds. Zijn pols plaagt hem nog steeds meer dan hem lief is, al worden de beperkingen minder. “Het is nu vijf maanden na de operatie. Ik dacht dat ik in Sepang in februari vrij van problemen zou zijn. Of op z’n laatst in Qatar, begin maart. Dat was niet zo. In Jerez speelde de pijn op bij het aanremmen voor de hairpins. Toch denk ik wel dat we in Qatar goed genoeg zullen zijn.” Stoner reed vorig jaar na de GP van Catalunya voor het eerst met de GP9, de machine met het carbon frame. In Qatar verbaasde Ducati iedereen met een carbon swingarm. Zowel Stoner als teamgenoot Hayden waren direct enthousiast over het betere gevoel aan de achterkant dat de machine gaf. In Jerez bleek Stoner zeer verrassend aanvankelijk nog problemen te hebben met de nieuwe ontwikkeling. “Op de eerste dag zette ik mijn snelste tijd met de gewone swing arm. Voor wat betreft de machine zijn we op de goede weg, maar sommige dingen hebben nog wat tijd nodig. Wat dat betreft is het goed dat ik samen kan werken met Nicky. Het voelt veel closer tussen ons. Vorig jaar was het alsof er een muur tussen Melandri en mij stond. Ik reed in Jerez een tijdje samen met Nicky en ik zag dat hij dezelfde problemen had als ik. Dan kun je samen zoeken naar verbetering. Maar ik heb inmiddels wel zoveel zelfvertrouwen dat ik niet meer bevestigd hoef te worden door iemand anders. Nu vertel ik mijn crew gewoon wat ik voel.” De nieuwe carbon swingarm bracht ook in Jerez de tweede dag wel de gewenste verbetering: “Al vanaf het begin in Qatar voelden we dat het ‘pompen’ van de achterkant minder was. Maar het ontbrak nog aan tractie. We hebben nu iets gevonden waardoor we die ook hebben.” Net als de overige zeventien vaste rijders in de MotoGP zal ook Stoner te maken krijgen met de veranderde reglementen en ingrepen in het dagelijkse GP-regime. Even toont Stoner zijn oude “ik”. “De kortere sessies… Ik vind het eigenlijk wel oké, maar het was even slikken. Wat het schrappen van de testen betreft: helemaal goed. Vorig jaar hebben we na races en tussendoor zó veel getest. Onzin. Gekkenwerk. Als jongens nu zeggen dat ze nu tijd minder hebben om te wennen aan de Bridgestones dan mag je je toch afvragen of je het bovenin wel helemaal op orde hebt. Als je nu nog niet gewend bent, heb je zelf een probleem. Ik kan moeilijker accepteren dat we in 2010 maar over één machine kunnen beschikken en één reservemotor per twee rijders hebben. De regel met minder blokken per seizoen, daar verwacht ik geen problemen mee. Maar wat als je crasht en je teammaat is ook al gecrasht en er is dus geen reservemachine meer? Then you’re screwed.” Wat de zucht naar bezuinigingen betreft, heeft Stoner zijn eigen bijna filosofische visie. “Bij Michelin zijn er al ontslagen gevallen en bij Bridgestone konden er ook mensen uit. Hoe zit het dan met die bezuinigingen?”Over zijn eigen kansen uit Stoner zich voorzichtig. Hij is door schade en schande wijs geworden. “Ik heb in 2008 geleerd dat je na de testen ook té zeker van je zaak kunt zijn. Ik ken het karakter van de Ducati. Gevoelig? Ja, soms. Zet ‘m één klikje anders en er zijn circuits waar je de motor niet terugkent. Maar op andere banen kun je de hele set up op z’n kop zetten en je voelt het verschil niet. Maar in zijn geheel hebben we nu een beter pakket dan in 2008.” [kasten]Casey StonerAantal GP’s (totaal)/overwinningen/podiums: 52 (113)/16 (23)/26 (46)Team en machine: Ducati/MarlboroWK 2008: 2[bilder]Ich bevorzuge Porträt 1 und Action 1, kein BU’s

Lees meer over

Ducati

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Ducati DesertX Rally

Eerste Test Ducati DesertX Rally

1 februari, 2024

Twee jaar geleden maakten we op Sardinië kennis met de nieuwe Ducati DesertX, een machine die door zijn slanke ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-