Ibolya Moór en haar Honda CBF600

« Terug naar Mijn Trots
Een operatie ondergaan met als risico haar stem te verliezen en nooit meer motor te kunnen rijden? Geen denken aan. Zodoende moest schrijfster Ibolya Moór keihard aan de bak om weer op de motor te klimmen. Maar het is haar gelukt. En hoe. Eind 2020 genoot samen met haar man met volle teugen van het rijden op Corsica. Een reisbestemming die ze al zeker 25 jaar voor ogen had en die onlangs in vervulling ging. Mede dankzij haar trots, haar Honda CBF600.

“Mijn motorcarrière is iets later begonnen dan gepland. Dat kwam door een vreselijk fietsongeluk. Tijdens het wielrennen smakte ik namelijk met een gangetje of 30 kilometer per uur tegen de grond. Tanden kwijt, hand in puin en flink gehavend gezicht. Dat was wel pittig en het heeft me ook aan het denken gezet. Je kunt stellen dat ik niet alleen lichamelijk gehavend was, maar ook geestelijk. Van het uitstel is gelukkig geen afstel gekomen, want het papiertje dat is er. Had ik ook wel kunnen weten hoor, want ik kom uit een echte motorrijdersfamilie. Mijn opa, vader, ooms, zus noem ze allemaal maar op. Iedereen reed en rijdt motor. Gevalletje van: het zit in het DNA zullen we maar zeggen. Helaas is dat niet de enige drempel die ik heb moeten overwinnen. Zo ben ik ook heel erg ziek geweest. Zo ziek zelfs, dat ik op een gegeven moment heb moeten besluiten mijn toenmalige motor, een Ducati 600 SS Nuda, te verkopen en vervolgens tien jaar niet heb motor gereden. Gelukkig kroop ook dit keer het bloed waar het niet gaan kon, waardoor ik een jaar of acht geleden toch voorzichtig weer ben opgestapt. De motor die daarvoor uitzocht, was een Suzuki Volty. Een 250cc eencilinder met 20 pk. Ja, ja, niet bepaald een beest zullen we maar zeggen. In ieder geval heel wat anders dan wat ik ervoor reed. Maar het was wel perfect om het gevoel, dat ik zolang had moeten missen, terug te vinden. Als klap op de vuurpijl heb ik ook nog een nekhernia. Eigenlijk zou ik daarvoor geopereerd moeten worden, maar dat heb ik bewust niet gedaan om de simpele reden dat het niet zonder risico was. Er bestond namelijk de kans bestond dat ik mijn stem zou kwijtraken of dat ik nooit meer zou kunnen motorrijden. Gelukkig was er ook een plan B beschikbaar. Geen makkelijke weg, want er volgde heel veel ellende, bezoeken aan de pijnpoli en fysiotherapie. Maar het was het allemaal waard, want ik kan nog praten én motorrijden. ”
“Ondertussen stond Corsica ook al heel lang op het verlanglijstje voor een motorvakantie. Ik was er al eens geweest voor een wandelvakantie en werd zo verliefd op de omgeving dat ik tegen mezelf zei: hier wil ik een keer motorrijden. Nadat ik het gevoel voor het rijden weer had hervonden op de Volty, besloot ik daarom een reismotor te zoeken die mij in staat zou stellen de reis eindelijk te maken. Het resultaat van die zoektocht staat hier: mijn Honda CBF600. Een perfecte machine die helemaal aan mijn eisen voldoet. De motor zelf stond 15 kilometer verderop. Ik hoefde alleen de polderweg af te rijden en ik was er al. Tijdens de eerste keer kijken wist ik meteen dat de motor bij me paste. Ik ging even proefzitten en liet vervolgens weten dat ik de dag erop terug zou komen voor een proefrit. Nou, dat heb ik geweten hoor. Een slechtere dag had ik bijna niet kunnen regelen, want weer was verschrikkelijk. Het was enorm koud en het sneeuwde zelfs even. De motor deed het echter voorbeeldig en ik had meteen een goede reden om de handvatverwarming uit te proberen. Bij terugkomst was ik verkocht. Alsof het universum wist wat voor motor ik nodig had om mijn droomreis eindelijk te maken en ik hem daarom vond. Dat klink misschien wat zweverig, maar ik ben ervan overtuigd dat je met je gedachten de wereld kunt beïnvloeden. Eerst niet hoor, maar dat is tijdens het schrijven van mijn boek, genaamd ‘De vloek van de Hongaarse familie Moór’ veranderd. Daarvoor ben ik namelijk dieper op de materie ingedoken en ben ik erachter gekomen dat je frequenties, want dat zijn het, kunt beïnvloeden. Het belangrijkste? Positief blijven, want alleen door een open blik zie je de kansen die je geboden worden. Net zoals bij mij en deze motor. Na wat onderhandelen was ik overigens helemaal blij, want ik kom hem voor een heel goede prijs volledig aangekleed meenemen. Zijkoffers, twee topkoffers, het automatische smeersysteem. Zelfs het navigatieapparaat zat er bij. Echt niets in de motor is me tegengevallen en het enthousiasme erover is blijkbaar aanstekelijk, want mijn zus rijdt nu ook een CBF600!