+ Plus

Honda’s Winning Technology Tour

Honda zet vol in op de automatische DCT-transmissie en om motorrijders kennis te laten maken met deze nieuwe techniek, werd de afgelopen maanden de ‘Winning Technology Tour’ georganiseerd, met proefritten bij alle Honda-dealers. Als afsluiting van die Tour organiseerde MotoPlus voor haar lezers twee testdagen bij de Honda importeur zelf. Wat is er leuker voor een motorrijder om niet alleen via MotoPlus te lezen over een totaal nieuwe techniek, maar om er ook zelf eens mee te kunnen rijden. Dat dacht men bij Honda ook, zodat ze afgelopen motorseizoen met hun ‘Winning Technology Tour’ langs alle dealers gingen om mensen te laten kennismaken met hun automatische DCT-transmissie. Want de ervaring leert dat je pas echt enthousiast wordt van deze nieuwerwetse versnellingsbak als je daadwerkelijk hebt ervaren hoe goed het werkt en hoe soepel er van de ene naar de andere versnelling wordt doorgeschakeld. En MotoPlus stelde haar lezers ook graag in de gelegenheid om te rijden met en mee te praten over de Dual Clutch Transmissie. Dus stonden er het eerste weekend van september 15 testmotoren klaar, waarmee twee dagen lang vanaf de importeur in Schiphol-Rijk een zeer afwisselend testrondje van 60 kilometer ten zuiden van Amsterdam kon worden gereden. Na een korte technische uitleg en een demonstratie van de ABS-remmen ging men in groepjes van vijf rijders op pad achter een voorrijder aan. Bovendien zat op elke testmotor een Tom Tom Rider, zodat iedereen de route ook op die manier kon volgen. In totaal werden er ruim 150 testritten gemaakt op de NC700-serie, de VFR1200F en de Crosstourer. En bij terugkomst bleek het overgrote merendeel van alle testrijders behoorlijk onder de indruk van de nieuwe techniek. Het soepele aangrijpen en de naadloze overgang van de ene naar de andere versnelling werd door vrijwel iedereen geroemd. Natuurlijk was het voor alle testrijders ook wel even wennen. De eerste kilometers probeer je immers nog wel eens het niet bestaande koppelinghendel erbij te pakken en ook blijkt het systeem in de economische en milieuvriendelijke ‘D-stand’ wel erg vlot door te schakelen en pas heel laat weer terug te schakelen, precies zoals we kennen van ‘het nieuwe rijden’. De S-stand komt wat dat betreft dichter bij het schakelgedrag van een gewone motorrijder in de buurt, maar juist omdat de proefrit een dik uur duurde, had iedereen volop de tijd om te wennen en alle DCT-mogelijkheden ook daadwerkelijk uit te proberen. Al met al waren het twee zeer geslaagde testdagen, waarbij zelfs het weer meewerkte. Want alhoewel zondagochtend vroeg de regen met bakken uit de hemel, werd het net op tijd droog en liet het zonnetje zich gelukkig zelfs zien, zodat het niet alleen een nuttige, maar ook nog hele leuke testrit werd.

Lees meer over

Honda

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda CBR600RR

Eerste Test Honda CBR600RR

11 april, 2024

Ooit was supersport een gouden klasse, waarin de Japanse fabrikanten vele duizenden units verkochten, maar rond ...
Eerste Test Honda e-Clutch

Eerste Test Honda e-Clutch

11 april, 2024

Een oplossing voor een niet bestaand probleem? Dat sluimerde onderweg naar de presentatie van de nieuwe Honda ...
Eerste Test Honda Fireblade

Eerste Test Honda Fireblade

28 maart, 2024

Eind jaren 90 omvatte de elektronica op superbikes zoals de Fireblade amper meer dan een paar sensoren en kabeltjes ...
Uitgave 188 – 2024

Uitgave 188 – 2024

22 februari, 2024

Jorge Lorenzo is de nieuwe MotoGP-wereldkampioen. In een emotionele wedstrijd finishte hij voor het ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-