+ Plus

Honda GoldWing GL1800 ABS

Dat zijn zescilinder-boxer nieuwe maatstaven heeft gezet, heeft Honda’s GL1800 Gold Wing al lang en breed bewezen. Voor modeljaar 2007 bleef de mastodont technisch ongewijzigd, maar optioneel is de Gold Wing nu van een airbag en navigatiesysteem te voorzien. De meerprijs van € 3100,- bovenop de basisprijs van € 30.290,- is zeker niet mals, maar is absoluut van toegevoegde waarde als het om passieve zekerheid en reiscomfort gaat. Het eerste airbagsysteem op een in serie geproduceerde motor verkleint bij bepaalde ongevallen duidelijk het risico op letsel, zeker bij een zijdelingse impact. De Duitse zusterorganisatie van de ANWB, de ADAC, heeft de airbag van de Honda inmiddels getest. De resultaten spreken voor zich: in het zadel van een Gold Wing zonder airbag loop je bij een zijdelingse botsing met bijvoorbeeld een Volkswagen Sharan bij een snelheid van dik 70 km/uur dodelijke verwondingen aan de nek op. Op een gebroken onderbeen na bleef de dummy op de Gold Wing met airbag ‘ongedeerd’. De ADAC schat dat een airbag in een derde van het aantal ongelukken tussen motoren en auto’s en vrachtwagens zijn waarde kan bewijzen. Anders dan bij de airbag zie je het nieuwe navigatiesysteem met plezier in actie. We stelden het systeem flink op de proef door op een ingevoerde route keer op keer uit te wijken op de kleinste sluipweggetjes. Daarbij behield het navigatiesysteem steeds het overzicht. Slechts één keer had het een dikke twee kilometer nodig om zo’n alternatief weggetje te identificeren. Maar een verzachtende omstandigheid was het feit dat we op dat moment in een dal met steile bergen reden, waardoor de satellietontvangst niet optimaal was. Met een ‘’Weg in noordelijke richting volgen’’ wist het apparaat de oriëntatie in grote lijnen vast te houden. Ronduit prijzenswaardig is de eigenschap van het systeem dat het iedere door de rijder gekozen omweg direct als een wilsuiting van een mondige persoonlijkheid interpreteert en dat het dus al heel snel een alternatieve route paraat heeft. Dit in tegenstelling tot veel autonavigatiesystemen die je na zo’n ‘uitstapje’ nog kilometerslang proberen over te halen om bij de eerst volgende gelegenheid om te draaien. [Unterschrift bei aller Bilder] Het kleurenscherm van het navigatiesysteem ligt centraal en goed zichtbaar tussen het contactslot en de snelheidsmeter. Via een schakelaar onderaan de al overvolle linker armatuur kun je het systeem onder het rijden bedienen (pijl). Het eigenlijke bedieningsorgaan zit boven het rechter beenschild (boven). Hoeft hopelijk nooit in actie te komen: de airbag (onder).

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda e-Clutch

Eerste Test Honda e-Clutch

11 april, 2024

Een oplossing voor een niet bestaand probleem? Dat sluimerde onderweg naar de presentatie van de nieuwe Honda ...
Eerste Test Honda CBR600RR

Eerste Test Honda CBR600RR

11 april, 2024

Ooit was supersport een gouden klasse, waarin de Japanse fabrikanten vele duizenden units verkochten, maar rond ...
Eerste Test Honda Fireblade

Eerste Test Honda Fireblade

28 maart, 2024

Eind jaren 90 omvatte de elektronica op superbikes zoals de Fireblade amper meer dan een paar sensoren en kabeltjes ...
Uitgave 188 – 2024

Uitgave 188 – 2024

22 februari, 2024

Jorge Lorenzo is de nieuwe MotoGP-wereldkampioen. In een emotionele wedstrijd finishte hij voor het ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-