+ Plus

Honda GoldWing GL1800 ABS

Dat zijn zescilinder-boxer nieuwe maatstaven heeft gezet, heeft Honda’s GL1800 Gold Wing al lang en breed bewezen. Voor modeljaar 2007 bleef de mastodont technisch ongewijzigd, maar optioneel is de Gold Wing nu van een airbag en navigatiesysteem te voorzien. De meerprijs van € 3100,- bovenop de basisprijs van € 30.290,- is zeker niet mals, maar is absoluut van toegevoegde waarde als het om passieve zekerheid en reiscomfort gaat. Het eerste airbagsysteem op een in serie geproduceerde motor verkleint bij bepaalde ongevallen duidelijk het risico op letsel, zeker bij een zijdelingse impact. De Duitse zusterorganisatie van de ANWB, de ADAC, heeft de airbag van de Honda inmiddels getest. De resultaten spreken voor zich: in het zadel van een Gold Wing zonder airbag loop je bij een zijdelingse botsing met bijvoorbeeld een Volkswagen Sharan bij een snelheid van dik 70 km/uur dodelijke verwondingen aan de nek op. Op een gebroken onderbeen na bleef de dummy op de Gold Wing met airbag ‘ongedeerd’. De ADAC schat dat een airbag in een derde van het aantal ongelukken tussen motoren en auto’s en vrachtwagens zijn waarde kan bewijzen. Anders dan bij de airbag zie je het nieuwe navigatiesysteem met plezier in actie. We stelden het systeem flink op de proef door op een ingevoerde route keer op keer uit te wijken op de kleinste sluipweggetjes. Daarbij behield het navigatiesysteem steeds het overzicht. Slechts één keer had het een dikke twee kilometer nodig om zo’n alternatief weggetje te identificeren. Maar een verzachtende omstandigheid was het feit dat we op dat moment in een dal met steile bergen reden, waardoor de satellietontvangst niet optimaal was. Met een ‘’Weg in noordelijke richting volgen’’ wist het apparaat de oriëntatie in grote lijnen vast te houden. Ronduit prijzenswaardig is de eigenschap van het systeem dat het iedere door de rijder gekozen omweg direct als een wilsuiting van een mondige persoonlijkheid interpreteert en dat het dus al heel snel een alternatieve route paraat heeft. Dit in tegenstelling tot veel autonavigatiesystemen die je na zo’n ‘uitstapje’ nog kilometerslang proberen over te halen om bij de eerst volgende gelegenheid om te draaien. [Unterschrift bei aller Bilder] Het kleurenscherm van het navigatiesysteem ligt centraal en goed zichtbaar tussen het contactslot en de snelheidsmeter. Via een schakelaar onderaan de al overvolle linker armatuur kun je het systeem onder het rijden bedienen (pijl). Het eigenlijke bedieningsorgaan zit boven het rechter beenschild (boven). Hoeft hopelijk nooit in actie te komen: de airbag (onder).

Lees meer over

Honda GL1800 Gold Wing ABS

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda Forza 750

Eerste Test Honda Forza 750

28 november, 2024

De Forza 750 profiteert van dezelfde vernieuwingen die de X-ADV (zie eerste test pagina 34) ook kreeg. Vooral tegen ...
Eerste test: Honda NT1100

Eerste test: Honda NT1100

28 november, 2024

NT is een acroniem voor New Tourer en drie jaar geleden werd de Honda NT1100 gelanceerd om het gapende gat in ...