+ Plus

Hoe Italiaans is een Ducati?

De motormarkt heeft internationaal weer een behoorlijke vlucht genomen en er verschijnen weer volop nieuwe modellen. Maar waar komen de onderdelen voor zo’n motorfiets eigenlijk vandaan? Voor een groot deel uit buurland Duitsland, zo blijkt. Ducati, Honda, KTM en ook Harley-Davidson weten de weg naar Duitsland goed te vinden. Met Ducati’s Supersport als voorbeeld nemen we de wereld van de toeleveranciers eens onder de loep.

Europese en vooral Duitse toeleveranciers kijken optimistisch naar de toekomst. Waarom? Volgens diverse studies worden er in 2021 meer dan 160 miljoen gemotoriseerde tweewielers geproduceerd – een derde meer dan in 2015. Een groot deel van deze groei vindt volgens de prognoses in Azië plaats, waar straks bijna 90 procent van de motorfietsen, bromfietsen en scooters wordt gebouwd. Daar kijken we al lang niet meer van op, aangezien de tweewieler in deze landen, net als in grote delen van Zuid-Amerika trouwens, de eerste stap in de massamotorisering is. In Europa en de Verenigde Staten worden de motorfiets meer en meer een echt hobbyproduct.
In die tweewielerbranche zijn Duitse componenten tegenwoordig al zeer geliefd, van het lagere prijssegment tot aan volledig aangeklede zwaardere motorfietsen met een steviger prijskaartje. Om dat te illustreren pakken we Ducati als voorbeeld. Zo komt 77 procent van de onderdelen, die de Italiaanse fabrikant voor de Supersport gebruikt uit Duitsland. Van onderdelen voor de aandrijflijn tot bobines en van ABS tot bougies. Ducati koopt bij 25 Duitse toeleveranciers in, niet alleen kant en klare onderdelen, maar ook know-how. Zo draait het bij 63 procent van de onderdelen om een eigen ontwikkeling van de leveranciers, het overige deel wordt volgens de eisen van Ducati zelf gefabriceerd.
Hoeveel Duitse onderdelen, elektronica, veringscomponenten en meer er precies in motorfietsen van de verschillende merken worden gebruikt, wilden wij ook wel eens weten. Tijd voor een onderzoek dus! Het resultaat was enigszins ontluisterend, om het netjes te stellen. Zo liet Harley-Davidson weten dat dergelijke informatie niet verstrek kan worden. Maar een feit is dat bijvoorbeeld Continental al lange tijd analoge en digitale snelheidsmeters en combi-instrumenten levert aan het Amerikaanse cultmerk. En in de nieuwste motorgeneratie, die afgelopen jaar werd gepresenteerd, zijn pingelsensoren van Continental gebruikt.
KTM druk zich in soortgelijke bewoordingen uit en zegt dat dergelijke gegevens normaal gesproken niet worden gecommuniceerd. Maar iedereen weet wellicht nog dat de Oostenrijkers in 2014 tegen iedereen die het maar wilde horen riepen dat hun 1190 Adventure als eerste motorfiets ter wereld standaard was voorzien van Bosch-stabiliteitscontrole (MSC) en bochten-ABS. Nu hult KTM zich dus nadrukkelijk in stilzwijgen. En wat zeggen de Japanners? Ook niets. Daarbij is het een publiek geheim dat bijvoorbeeld Bosch de gehele ‘Big Four’ van ABS voorziet. De nieuwe Kawasaki Versys-X 300 is voorzien van de nieuwste ABS 10-generatie, terwijl het op de Suzuki GSX-S125 komend modeljaar standaard wordt. De MSC stabiliteitscontrole van Bosch wordt al gebruikt in de Kawasaki ZX-10 en de Suzuki V-Strom, maar andere merken hebben ook al interesse getoond.
BMW gebruikt voor haar boxers luchtfilters van het Duitse Mann+Hummel, maar de filterspecialist is ook actief in het Braziliaanse Manaus, waar het onder andere de lokale Honda-fabriek van filters voorziet. Bovendien assembleert ook BMW sinds oktober vorig jaar motoren in Manaus voor de Braziliaanse groeimarkt. De fabriek van Mann+Hummel in het Zuid-Indiase Tumkur tekent onder andere voor de Suzuki-productie in het noorden van het land. Het is een mooi voorbeeld van een branchereus om daar te produceren waar de onderdelen ook in het eindproduct worden verwerkt.

Bosch is nog een stap verder gegaan en heeft het Japanse Yokohama als hoofdvestiging van de in 2015 nieuw opgerichte afdeling ‘Two-Wheeler and Powersports’ aangewezen. Naast deze vestiging in het hart van de internationale motorindustrie zijn er nog vestigingen in Amerika, India en China. Het nieuwe productbereik omvat weliswaar ook quads, jetboten en snowmobiles, maar alles draait voornamelijk om motorfietsen. In de tweede stad van Japan wordt dichtbij de grote motorfabrikanten vooral onderzoek gedaan en ontwikkeld. Daarnaast produceert Bosch in het ten noorden van Tokio gelegen Tochigi ABS-systemen voor de Aziatische tweewielermarkt.
Maar nu terug naar Europa. In het BMW-hoofdkwartier in Berlin-Spandau worden jaarlijks 130 miljoen aangekochte onderdelen gebruikt. Die worden aangeleverd door ongeveer 500 toeleveranciers. Ongeveer 55 procent daarvan is afkomstig uit eigen land. Overigens niet alleen van de giganten uit de branche, maar deels ook van kleinere bedrijven. Zo zijn de drijftangen van de boxer-motoren bijvoorbeeld afkomstig van de firma Plettenberg uit het Sauerland en levert gieterij Heidenau uit Sachsen de kleppendeksels voor de boxers. En ook in Engeland, waar eind negentiende eeuw het begrip ‘made in Germany’ werd ingevoerd om goedkope en minderwaardige importproducten uit Duitsland te brandmerken, geldt dit predicaat inmiddels als een kwaliteitsstempel.
Triumph maakt er geen geheim van en geeft bereidwillig en uitgebreid antwoord op onze vragen en is daarmee een van de weinige uitzonderingen onder de benaderde fabrikanten, waarvan het overgrote merendeel de kaken stijf op elkaar houdt. Triumph bestelt zo’n 300 onderdelen, uiteenlopend van balanceergewichten tot cilinderkoppakkingen, bij 22 Duitse toeleveranciers. Onder de streep komt dat neer op 20 miljoen afzonderlijke onderdelen per jaar, die in de Triumph-productie in Engeland en Thailand worden gebruikt.

Al eens van ‘Schrauben Betzer’ gehoord? Nee, dat is geen lokale ijzerhandel, maar een fabrikant van precisieschroeven, die onder andere ook door Triumph worden gebruikt. Ook precisie-draaidelen, banden en binnenbanden en gesmede aluminium onderdelen als zijstandandaards, kroonplaten en rempedalen halen de Britten onder andere bij onze buren. Duitsland is dus meer dan BMW alleen als het om motorfietsen gaat.

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda e-Clutch

Eerste Test Honda e-Clutch

11 april, 2024

Een oplossing voor een niet bestaand probleem? Dat sluimerde onderweg naar de presentatie van de nieuwe Honda ...
Eerste Test Honda CBR600RR

Eerste Test Honda CBR600RR

11 april, 2024

Ooit was supersport een gouden klasse, waarin de Japanse fabrikanten vele duizenden units verkochten, maar rond ...
Eerste Test Kawasaki Ninja 500

Eerste Test Kawasaki Ninja 500

11 april, 2024

Kawasaki en Ninja zijn net zo’n onlosmakelijke combinatie als de Dikke en de Dunne, Johan Cruijff en nummer 14 en ...
Eerste Test Honda Fireblade

Eerste Test Honda Fireblade

28 maart, 2024

Eind jaren 90 omvatte de elektronica op superbikes zoals de Fireblade amper meer dan een paar sensoren en kabeltjes ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-