+ Plus

Het nieuwe rijbewijs

Er gaat nogal wat veranderen rond het rijbewijs. Het zo bekende roze papiertje heeft zijn langste tijd gehad en maakt nu plaats voor een handzamer creditcardmodel. Maar je kunt het felbegeerde document ook zo weer kwijtraken met het strafpuntensysteem. We zetten de zaken op een rij. Vanaf 1 oktober is het nieuwe rijbewijs in omloop: een plastic kaartje op bankpasformaat. Zolang het oude rijbewijs nog geldig is, blijft dat gewoon geldig, dus voorlopig zullen de oude en nieuwe rijbewijzen nog geruime tijd naast elkaar bestaan. Het nieuwe rijbewijs is handzaam, duurzaam en beter beveiligd en komt in de plaats van de méér dan honderd(!) verschillende typen rijbewijzen die nu in de lidstaten van de Europese Unie in omloop zijn. Eén van de voornaamste redenen om het vertrouwde, in drieën gevouwen “papieren” rijbewijs te vervangen is de fraudebestendigheid. Het nieuwe rijbewijs wordt opgemaakt conform de Europese richtlijnen van 1991. Dat heeft nogal wat gevolgen, onder meer voor het aantal categorieën dat er op vermeld staat. Welgeteld gaat het hierbij om een verdubbeling van het aantal categorieën en daar zitten dus categorieën tussen die wij in Nederland helemaal niet kennen. Een voorbeeld daarvan is de categorie C1, waar het gaat om een kleine vrachtwagen tot 7,5 ton of de categorie D1, die staat voor een kleine bus tot 16 personen. En natuurlijk het A1-rijbewijs, waarmee men in omliggende landen op een 125cc-machine mag rijden. Voor het aanvragen of vernieuwen van je rijbewijs kun je als vanouds terecht bij de gemeente. Zowel bij de aanvraag als bij het ophalen van het nieuwe rijbewijs moet je je identificeren. Daaruit kun je al opmaken dat je het nieuwe rijbewijs niet direct mee kunt nemen, als je het aanvraagt op het gemeentehuis. Om het nieuwe rijbewijs als creditcard uit te voeren, is namelijk speciale apparatuur nodig en dat wordt centraal geregeld. Dat identificeren kan trouwens met het oude rijbewijs of met een ander identiteitsbewijs. Dankzij het nieuwe formaat is het rijbewijs makkelijker mee te nemen en dat is handig, want het rijbewijs is sinds 1 januari 2005 ook geldig als algemeen identiteitsbewijs in Nederland. De regels over de geldigheidsduur van het nieuwe rijbewijs zijn niet veranderd, maar omdat het nu ongeveer vijf dagen duurt voordat je het nieuwe rijbewijs kan afhalen, is het wel zaak om het op tijd aan te vragen. Anders loop je de kans om met een ongeldig rijbewijs rond te rijden en dat kan in het ergste geval bij overtredingen of ongevallen consequenties hebben, ook in verzekeringstechnische zin. Daarom kun je het beste minimaal twee weken voor de daadwerkelijke verloopdatum gaan vernieuwen, dan zit je altijd goed. En wanneer je ook nog medisch gekeurd moet worden, is het verstandig om deze termijn ruimer te nemen. Is je huidige rijbewijs gestolen of verloren, dan moet daarvan eerst aangifte worden gedaan bij de politie, want zonder proces-verbaal van aangifte wordt geen nieuw rijbewijs afgegeven. Deze aangifte wordt ook in het rijbewijsregister vermeld. Met de aangifte verliest het rijbewijs onmiddellijk zijn geldigheid. Dit omdat het rijbewijs tevens een identificatiemiddel is, waarmee ook financiële transacties kunnen worden afgehandeld. Maar de kans dat het rijbewijs ingevorderd of ongeldig wordt verklaard, neemt ook toe. De roep om een puntenrijbewijs wordt in ons land steeds groter en vooral afgelopen weken zagen we weer tal van publicaties in de kranten verschijnen. In Duitsland is het puntenrijbewijs al meer dan dertig jaar een begrip en ook Italië en Groot-Brittannië kennen een dergelijk systeem. De achterliggende gedachte is dat iedereen zich beter aan de wet zal houden, want als je een aantal (zware) overtredingen achter elkaar maakt (de laatste kabinetsvoorstellen reppen van twee grove verkeersovertredingen binnen vijf jaar) wordt je rijbewijs ingetrokken en dien je na bepaalde tijd opnieuw examen te doen om het terug te krijgen. Denk qua overtreding dus aan meer dan dertig kilometer te hard rijden of een zwaar ongeval veroorzaken. Je dient dan trouwens wel staande gehouden te worden door de politie, want bekeuren op kenteken is hiervoor niet voldoende. In Duitsland kent men het systeem dus al veel langer en daar worden 1 tot 4 punten gegeven voor lichte overtredingen, terwijl zware delicten gestraft worden met 5 tot 7 punten. Een totaal van 8 tot 13 punten komt op een waarschuwing te staan, tussen de 13 en 18 punten zorgen voor verplichte cursussen of psychologische begeleiding en meer dan 18 punten betekent inname van het rijbewijs. In Nederland wordt er ook al sinds 1992 over gesproken, maar verder dan dat kwam het (nog) niet, omdat niet iedereen is overtuigd van het nut en de positieve uitwerking op de verkeersveiligheid, terwijl het wel veel administratieve rompslomp met zich mee brengt. Toch kennen we sinds 30 maart 2002 in Nederland al wel een soortgelijk systeem: het zogeheten beginnersrijbewijs. Dat heeft niets met leeftijd te maken, het is van toepassing op iedereen die voor de eerste keer een rijbewijs heeft gehaald. (In de praktijk zijn dat vrijwel allemaal beginnende bestuurders tussen de 18 en 24 jaar oud.) De maatregel geldt voor iedereen die op of na 30 maart 2002 voor het eerst een rijbewijs heeft gehaald, het maakt niet uit voor welke categorie. Voor wie meerdere rijbewijzen heeft (bijvoorbeeld auto en motor) geldt de datum van afgifte van het eerste rijbewijs en voor weggebruikers die hun buitenlandse rijbewijs naar een Nederlands rijbewijs hebben laten omzetten, geldt de afgiftedatum van het buitenlandse rijbewijs. Het omzetten van het beginnersrijbewijs naar het gewone rijbewijs gebeurt na vijf jaar automatisch. Het beginnersrijbewijs is een gewoon rijbewijs met als belangrijkste verschil dat in de eerste vijf jaar strengere regels gelden. Beginnende bestuurders die zware verkeersovertredingen maken, kunnen op extra aandacht van de overheid rekenen en wie binnen die vijf jaar drie maal wordt veroordeeld, raakt het rijbewijs kwijt en zal na de schorsingsperiode opnieuw examen moeten afleggen. Het beginnersrijbewijs is ingevoerd om het aantal ongelukken onder beginnende bestuurders te verminderen. De maatregel bestaat eruit dat bepaalde zware overtredingen waarvoor de bestuurder staande is gehouden worden geregistreerd bij het Openbaar Ministerie. Flitsboetes tellen niet mee, evenals overtredingen die in het buitenland zijn begaan. De overtredingen die worden geregistreerd in het kader van de maatregel beginnend bestuurder zijn het onvoldoende afstand houden, ernstige snelheidsovertredingen, het veroorzaken van gevaar of hinder in het verkeer, het veroorzaken van materiële of immateriële schade door onjuiste naleving van de verkeersregels en het veroorzaken van een ongeval met dodelijk gevolg of zwaar letsel. Trouwens bij een overschrijding van 50 km/u of meer wordt van een ieder het rijbewijs ingevorderd. Rijden onder invloed valt niet onder maatregel beginnend bestuurder; wel worden beginnend bestuurders eerder naar een zogeheten EMA-cursus (Educatieve Maatregel Alcohol) gestuurd. Een geregistreerde overtreding wordt pas een punt als de strafzaak helemaal is afgedaan; als de transactie is voldaan of als het vonnis onherroepelijk is. Als er binnen vijf jaar drie punten worden geregistreerd, dan wordt het rijbewijs geschorst en moet de beginnend bestuurder een rijproef en een theorieproef bij het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR) afleggen. Als hij of zij het onderzoek weigert of voor een proef zakt, wordt het rijbewijs ongeldig verklaard en moet het rijexamen opnieuw afgelegd worden. Verreweg de meeste beginnend bestuurders rijden veilig en voorzichtig genoeg om nooit met de maatregel te maken te krijgen en daarmee lijkt het puntenrijbewijs behoorlijk afschrikwekkend te werken. Van de ruim 600.000 beginnersrijbewijzen die er tot 1 januari 2006 zijn uitgereikt, vergaarden 4500 bestuurders één strafpunt en is van twintig mensen het rijbewijs tijdelijk ingenomen. En dat succes versterkt momenteel in de politiek het idee om het puntenrijbewijs voor iedereen in te gaan voeren. Bildunterschrifte: [[ RDW rijbewijs ]]] Het nieuwe rijbewijs heeft het formaat van een bankpasje en geldt ook als algemeen identiteitsbewijs. [[ aufmacher ]] Lange tijd moest de Nederlandse overheid er niets van hebben, maar nu lijkt het puntenrijbewijs er toch van te komen. [[Bob 004: ]] Ook met alcohol op de motor speel je met je rijbewijs.

Lees meer over

Ducati

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Ducati DesertX Rally

Eerste Test Ducati DesertX Rally

1 februari, 2024

Twee jaar geleden maakten we op Sardinië kennis met de nieuwe Ducati DesertX, een machine die door zijn slanke ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-