+ Plus

Heidenau K60M+S SiO2

In de autowereld is het de gewoonste zaak van de wereld om tijdens de koude maanden winterbanden te monteren. De motorwereld kent dit fenomeen nagenoeg niet. Voor veel bandenfabrikanten is het aantal motorrijders dat ’s winters doorrijdt simpelweg te gering om er speciale banden voor te ontwikkelen. Met de K60MS SiO2 heeft Heidenau er wel eentje in haar gamma. Maar loont het de moeite om in de wintermaanden van banden te wisselen? Wij namen de proef op de som.

Heidenau is van oudsher gespecialiseerd in de fabricage van scooterbanden, en bedient daarmee onder meer veel posterijen in een groot deel van Europa. En weer of geen weer, de post moet rond. Daarom onderhoudt Heidenau al jaren een speciale lijn ‘Snowtex’ winterbanden voor scooters. Dit gamma werd enkele jaren geleden uitgebreid met winterbanden voor reguliere motorfietsen, toen de Duitse wetgeving veranderde en alle gemotoriseerde voertuigen verplicht werden om met ‘bij de weersomstandigheden passende banden’ te rijden. Deze motorband, de K60 M&S is voorzien van aangepast rubber met een honderd procent aandeel silica (vandaar de toevoeging SiO2 in de typenaam) voor extra grip. Niet alleen op nat en koud wegdek, maar ook bij sneeuw. Het profiel doet denken aan dat van offroad banden, een open profiel alleen echter maakt van een band nog geen winterband. Daarvoor is een speciale wintercompound nodig, zoals Heidenau die heeft. Omdat de K60 niet in alle maten beschikbaar is en wij ook de offroad capaciteiten van deze band wilden testen, monteerden we afgelopen januari een 100/90 TL voorband en een 130/80 TT achterband op een ééncilinder BMW F650GS. Wat bij de montage opvalt, is dat de voorband twee rotatie pijlen kent. De band kan namelijk zowel voor als achter worden gemonteerd, de pijlen geven de betreffende draairichting aan.
Tijdens de eerste rit voelen de banden al meteen vertrouwd aan, zeker wanneer je allroad banden op je motorfiets gewend bent. Ook als het kwik onder de zeven graden zakt, heeft de K60 gevoelsmatig zeker zoveel grip als andere banden in de zomer en laten ze een grote hellingshoek toe. In dit geval tot halverwege de buitenste nokken, omdat dan de stepjes de grond raken. Tevens geven ze veel vertrouwen op nat wegdek. Hoewel ze er in eerste instantie niet voor bedoeld zijn, kun je met de Heidenau’s prima van de verharde weg af. Om deze kwaliteiten te onderzoeken, reden we onder barre weersomstandigheden mee tijdens een offroad trainingsweekend. Daarbij werd de bandenspanning verlaagd tot 1,3 bar. Natuurlijk mag je niet dezelfde prestaties verwachten als van echte noppenbanden, maar het Heidenau schoeisel presteert boven verwachting, zeker in het zand. Hier kun je aardig snelheid halen en behoorlijk spelen met je achterwiel. Ondanks dat de aanduiding M+S (modder en sneeuw) anders doet vermoeden, gaat het er in de modder moeizamer aan toe. De profielgroeven lopen  redelijk snel vol, waardoor de grip een stuk minder wordt. Over het algemeen zijn we echter zeker niet ontevreden.

Tijdens een lange najaarstrip door onder meer Roemenië en Oekraïne mogen de K60’s bewijzen hoe goed ze met sneeuw omgaan. En natuurlijk hoe het met de levensduur gesteld is. Voor vertrek staat er 3000 kilometer op de teller. De heenweg voert hoofdzakelijk binnendoor, waardoor de banden mooi rond slijten. Na vijfduizend kilometer is de achterband goed halfweg, terwijl de voorband nog prima is getekend. De sneeuw meldt zich voor het eerst in Roemenië, meer precies in de Transsylvanische Alpen tijdens de beklimming van de Transfagarasan, één van de meest spectaculaire wegen ter wereld. Juist die dag komen we aan de voet van de pas andere motorrijders tegen, die vanwege sneeuwval op 1.600 meter hoogte niet verder durfden. Dat wordt dus een mooie uitdaging, helemaal omdat ook de temperatuur tot onder nul is gezakt en het bij vlagen mistig is. Nog voor de sneeuwschuivers hun werk hebben kunnen doen, bereiken we, weliswaar met de nodige voorzichtigheid, via vele scherpe haarspeldbochten de top op 2.134 meter hoogte. Verwacht geen wonderen van de K60’s, maar je merkt wel duidelijk dat het M&S profiel en het zachte compound van de band hun werk gewoon goed doen. Geen enkel moment krijg je het idee de controle kwijt te zijn of raken. Eenmaal boven verlagen we de bandenspanning met 1 atmosfeer voor nog meer grip. Tijdens de afdaling grijpen de noppen zich diep vast in de sneeuw en ook op de slechte wegen in Roemenië en Oekraïne laten de Heidenau’s zich van hun beste kant zien. Uit tijdsoverweging gaat de terugweg via veel snelwegkilometers. De achterband wordt nu snel vierkanter, temeer omdat met het stijgen van de temperatuur de banden harder slijten. Het begint er even zelfs op de lijken dat de achterband het thuisfront niet gaat halen. Dat lukt uiteindelijk wel, met 10.000 kilometer is de band wel echt op. Zeker voor zo’n grof geprofileerde, zachte band natuurlijk een prima levensduur. De voorband kan zelfs nog even mee, mits de temperatuur de komende tijd niet al te hoog stijgt, zit er wellicht wel 15.000 kilometer in het vat. De prijs-kwaliteitverhouding is wat dat betreft prima te noemen. Heidenau heeft de afgelopen jaren hard gewerkt om haar winterbandenprogramma uit te breiden en heeft ze nu ook voor diverse andere motorfietsen, niet alleen voor lichte off/allroads. Wie ‘s winters doorrijdt en ook af en toe graag eens van de gebaande paden mag afwijken, vindt in de K60M+S een goed compromis tussen veel grip op straat en prima offroadcapaciteiten. Info: www.heidenau.com / www.hocoparts.com

Lees meer over

BMW

Gerelateerde artikelen

Eerste Test BMW R1300GS Adventure

Eerste Test BMW R1300GS Adventure

31 oktober, 2024

Afgelopen juli greep BMW haar eigen Motorrad Days in Garmisch Partenkirchen aan om de jongste Adventure-exponent ...
Rij-impressie BMW M1000XR

Rij-impressie BMW M1000XR

17 oktober, 2024

Na de M1000RR en M1000R lanceerde BMW eerder dit jaar met de M1000XR een derde model in de exclusieve M-lijn. Vol ...