+ Plus

GP Wegrace Valencia

De regen speelde dit jaar een belangrijke rol in het MotoGP-kampioenschap. Maar zelden drukten weersomstandigheden zo’n stempel op een race als in Valencia. Dani Pedrosa vertrok vanuit de pitlane, maar wist toch zijn zevende race van het jaar te winnen – voor de verbluffende (en verbaasde) Katsuyki Nakasuga en de afscheid nemende Casey Stoner. Wereldkampioen Jorge Lorenzo crashte als leider uit de race. Ook het laatste GP-weekend van 2012 ging niet zonder regen voorbij. Voor de racedag werd ook nattigheid voorspeld en tijdens de warm-up van de MotoGP kregen de coureurs inderdaad te maken met een zeer natte baan. Andrea Dovizioso, Stefan Bradl, Valentino Rossi en Nicky Hayden toonden zich de snelste coureurs; ’s middags sloot datzelfde kwartet het seizoen in mineur af. Dovizioso voerde één rondje het veld aan, maar werd ‘dankzij de slechtst denkbare strategie mogelijk’ zesde, Hayden vouwde al in de derde ronde zijn Ducati op, Bradl crashte toen hij de derde plaats bezette en Rossi finishte op een ronde achterstand op een ontluisterende tiende plaats in een veld van veertien finishers. De start van de dertig ronden tellende Valencia Grand Prix bood meteen al opwinding. Jorge Lorenzo durfde de gok aan om op het opdrogende nieuwe asfalt van start te gaan op slicks, maar polesitter Dani Pedrosa besloot pas na de opwarmronde in de laatste bocht naar binnen te sturen en daar over te stappen op de machine die van slicks was voorzien. Hij werd vergezeld door Nicky Hayden, Cal Crutchlow en Alvaro Bautista. En terwijl Hector Barbera vanaf de negende startplaats de kop nam voor Aleix Espargaro (…) vertrokken Pedrosa en co glijdend uit de pitlane. Pedrosa, als enige coureur in Valencia winnaar in drie klassen, kwam na de eerste ronde voorbij als twintigste, maar kreeg al snel het ritme te pakken. Terwijl steeds meer rijders de pits op zochten om over te stappen op hun machine met slicks, achterhaalde Pedrosa in de zesde ronde de verbluffende Ben Spies-vervanger Katsuyuki Nakasuga en zette een niets ontziende jacht in op leider Lorenzo. Het duel werd beslist in de veertiende ronde, nota bene net nadat Pedrosa door een schakelfoutje de net tot stand gebrachte aansluiting weer kwijtraakte. Lorenzo realiseerde zich de dreiging van de Honda-coureur en had haast om voorbij James Ellison te komen. “Ik nam veel risico door van start te gaan met slicks. Ik nam even de tijd, maar ik kwam aan de leiding”, verklaarde de wereldkampioen zijn strijdwijze. De Spanjaard wilde duidelijk niet wachten totdat hij het surplus aan snelheid van de Yamaha kon benutten op het rechte stuk en maakte zijn enige fout van het seizoen. “Ik wist dat ik snel voorbij Ellison moest, anders zou ik mijn voordeel op Dani verliezen. Ellison keek achterom, maar toen stuurde hij plotseling in in plaats van ruimte te maken. Daarom ging ik onderuit, omdat ik op een nat stuk asfalt kwam. Het was erg jammer, maar het belangrijkste is dat we voor de tweede keer wereldkampioen zijn geworden.” Ellison, bezig aan zijn laatste race voor het team van Paul Bird, achtte zich niet schuldig aan Lorenzo’s crash, maar gaf toe dat hij blauwe vlaggen had gezien. “Maar de ronde daarvoor hadden de marshals zich ook vergist.” Pedrosa kreeg zo de leiding in handen en koerste op zijn zevende overwinning van het seizoen af. Daarmee smaakte 27-jarige Pedrosa in ieder geval het genoegen om als coureur met de meeste overwinningen in het MotoGP-seizoen – hij won een race meer dan Lorenzo – te worden geregistreerd. “In de opwarmronde zag ik meteen hoe snel Jorge was”, had pedrosa opgemerkt. “Alle plekken die in de verkenningsronde nat waren, werden in de opwarmronde al droog. Mijn instinct vertelde me dat ik toch op slicks moest beginnen. De start vanuit de pitlane was tricky, maar ik voelde me al heel gauw goed. Het was wel gevaarlijk om langzamere CRT-rijders te passeren, omdat er maar één smalle droge lijn was. Toen ik vrij baan had, begon ik meteen te pushen totdat ik Jorge voor me zag die verkeer voor zich had.” Na Lorenzo’s fout restten Pedrosa nog vijftien lange ronden naar zijn 45e GP-overwinning, zijn zesde in Valencia. “Het was lastig om met zo’n grote voorsprong geconcentreerd te blijven, maar ik plande van bocht tot bocht.” Ondanks de enorme onderlinge verschillen verveelde de race door de verradelijke omstandigheden niet. Nakasuga deed waar Ben Spies gedurende zijn miserabele seizoen niet in slaagde. De 31-jarige stand-in finishte op dik 37 seconden van winnaar Pedrosa als tweede, met dank overigens aan Cal Crutchlow die als tweede man voor de vierde keer in de laatste acht races onderuit ging. “Mijn eigen fout”, vond Crutchlow. Nakasuga zorgde er zo voor dat in elke MotoGP-race in 2012 een Yamaha-coureur op het podium te vinden was. Bovendien zorgde Yamaha’s testrijder er ook voor dat er in 2012 toch nog een Japanner op het podium te vinden was – genoeg reden voor tranen bij Japanse Yamaha-engineers. Het was een bijzondere dag voor Nakasuga, want ’s ochtends beviel zijn vrouw in Japan van een zoon, ’s middags stond hij voor het eerst totaal onverwacht op het podium. Casey Stoner finishte een minuut achter teammaat Pedrosa als derde nadat hij twee ronden voor het einde Alvaro Bautista had terugverwezen. De Australiër nam na 176 GP’s afscheid op het circuit waar hij in 2003 op een 125 cc-KTM zijn eerste overwinning had gepakt. Daarna volgden nog 44 GP-zeges (38 in de MotoGP), 88 podiums en MotoGP-wereldtitels in 2007 en 2010. Na afloop werd bekend gemaakt dat Stoner werd benoemd tot de twintigste ‘MotoGP Legend’. Stoner kwam in de derde ronde binnen voor slicks en was daarna aanvankelijk ‘erg gespannen en geforceerd’ onderweg, niet bereid om met zijn nog niet herstelde enkel grotere fysieke schade op te lopen. “Toen Lorenzo me hard voorbij kwam, dacht ik ‘mooi, nog een paar rondjes en ik kom ook binnen. Maar er was enige miscommunicatie met het team, want ik zou door krijgen wanneer de slicks sneller waren dan de regenbanden. Uiteindelijk was het een goede beslissing om binnen te komen, maar wel iets te laat.” Stoner nam de tijd voor zijn laatste uitloopronde, maar bedankte er voor om zijn emoties te laten spreken. “Afgezien van jongens die van team veranderen zullen de meeste rijders de komende week waarschijnlijk hetzelfde willen doen als ik, namelijk niks. Het voelt wel een beetje vreemd dat je niet meer betrokken bent bij wat er volgend jaar gebeurt, maar er is ook een grote last van mijn schouders gevallen dat ik daar niet meer aan hoef te denken. Ik verheug me op de tijd die komen gaat. Over mijn emoties praat ik nu niet. Ik probeerde alles goed te bevatten in die laatste ronde, maar echt emotioneel was het niet. Misschien komt het de komende dagen of weken wel binnen. Voor mij komt er een einde aan een carrière waarin ik hard heb gewerkt om te bereiken wat ik heb bereikt.” Achter Bautista finishte Michele Pirro op de Gresini/Honda met een door Ten Kate geprepareerd Fireblade-blok knap als vijfde. Pirro wordt testrijder bij Ducati, maar het is maar de vraag of hij gaat samenwerken met Felippo Prezioso. Ducati’s technische ‘mastermind’ die in 2007 nog Casey Stoner aan tien GP-zeges en Ducati’s eerste wereldtitel – alsmede de constructeurstitel – hielp, kon negenvoudig kampioen Valentino Rossi niet op het juiste pad krijgen en lijkt te worden geslachtofferd. Ducati’s nieuwe eigenaren Audi zouden Preziosi uit zijn functie willen zetten. Preziosi vertelde in Valencia de consequenties van twee dramatische seizoenen – met drie podiumplaatsen voor Rossi – te accepteren. “Het is onze verantwoordelijkheid, want wij kiezen de rijder, wij bouwen de machine en wij managen het team”, sprak Preziosi gelaten. “Wij zijn verantwoordelijk voor de gang van zaken en dus ook voor overwinningen en nederlagen. Ik was verantwoordelijk voor de titel in 2007 en ik ben ook verantwoordelijk voor de resultaten van de afgelopen twee seizoenen. Soms denken bazen alleen dat zij alleen bijdragen aan successen. Ik ben anders. Ik neem mijn verantwoordelijkheid ook als we verliezen.” Moto2: MARQUEZ ONNAVOLGBAAR – foto 436031 Op vrijdagmiddag wist Marc Marquez na de eerste twee vrije trainingen al dat hem een zware taak zou wachten. De nieuwe wereldkampioen werd bestraft voor een inhaalactie op de niets vermoedende Simone Corsi, die er toe leidde dat de Italiaan ten val kwam. Aangezien Marquez niet van onbesproken gedrag is – tijdens de openingsrace van het seizoen duwde hij zo ongeveer Tom Lüthi van de baan en in Japan reed hij in de trainingen Mika Kallio onderuit – besloot de wedstrijdleiding hem achteraan te laten starten – net als vorig jaar in Australië toen hij na de trainingen Ratthapark Wilairot torpedeerde. Marquez crashte bovendien twee keer op zaterdag, maar klokte toch de tweede tijd achter Pol Espargaro. Maar waar de polesitter op het vochtige asfalt op de wedstrijddag weer verzaakte en na een crash als achtste finishte, toonde Marquez nog weer eens wat een uitzonderlijk talent hij is. Na de eerste ronde kwam hij voorbij als elfde en na 27 ronden werd hij ‘gewoon’ gehuldigd als winnaar na zijn negende overwinning van het jaar. De sterke Julian Simon moest in de slotfase buigen, terwijl Nico Terol een zwaar tegenvallend debuutjaar in de Moto2 enigszins goedgemaakt zag worden met een derde plaats. Moto3: KENT KLOPT CORTESE – foto: 436355 Sandro Cortese vroeg zich na de finish af hoe hij dit had kunnen laten gebeuren. De Duitser (11) leek op weg naar zijn zesde seizoensoverwinning, maar had niet gerekend op de fenomenale eindsprint van zijn teamgenoot Danny Kent (52). Bij het aanremmen van de laatste bocht glipte de Brit voorbij de wereldkampioen en pakte zijn tweede zege van het seizoen. De als zeventiende gestarte Zulfahmi Khairuddin (63) beroofde in diezelfde laatste bocht RW Racing GP-coureur Brad Binder (41) van de derde plaats. Voor de Zuid-Afrikaan Binder was het echter zijn beste prestatie in een moeizaam jaar. Teamgenoot Luis Salom worstelde op de verraderlijke baan in moeilijke omstandigheden en strandde op de tiende plaats, twee plekken achter de evenmin overtuigende Maverick Vinales. Voor Salom was het echter genoeg voor de tweede plaats in het WK. Hoewel de kortstondige raceleider Alex Marquez en Efren Vasquez en Miguel Oliveira (Vasquez sleurde zijn aanstaande Mahindra-teamgenoot mee in zijn val) topklasseringen misliepen, was Jonas Folger wel de pechvogel van de dag. De Duitser had vanaf pole mogen starten, maar zijn Kalex/KTM kampte met een technisch probleem. Folger startte vanuit de pits, maar werd in de race andermaal geveld door pech. Pitstop • Randy de Puniet (foto) is voor Suzuki de meest geschikte man om volgend jaar in Europa de ontwikkeling van de nieuwe 1000 cc-machine verder te helpen. De besprekingen zijn bijna rond met de Fransman, die vorig jaar na de laatste GP de 800 cc-Suzuki testte in Valencia. Hij zou in 2014 Suzuki’s fabriekscoureur moeten worden, terwijl eerder ook Ben Spies en Cal Crutchlow werden genoemd. De 31-jarige De Puniet krijgt de medewerking van zijn huidige teambaas Jorge Martinez die De Puniet ook voor 2013 onder contract heeft. “We moeten de plannen van Suzuki nog even afwachten om te zien waar we gaan testen”, aldus de voormalige Kawasaki-fabriekscoureur. “Maar voor mij zou dit een ideale kans zijn om weer op een prototype terug te komen.” • In Valencia werden nieuwe aanzetten voor het 2014-reglement in de MotoGP bekend gemaakt. Dorna-baas Carmelo Ezpeleta wist slechts deels zijn zin door te drijven, want hoewel vanaf 2014 alle teams dezelfde ECU moeten gebruiken, staat het fabrieken vrij om eigen software te ontwikkelen. Daarmee komt Ezpeleta tegemoet aan Honda dat zich eerder faliekant tegen een uniforme ECU uitsprak. Als fabrieken eigen software gebruiken, mogen hun prototypes echter niet zoals nu 21, maar 20 liter benzine meenemen. Teams die het hele Magneti Marelli-pakket van Dorna accepteren, mogen vanaf 2014 met 24 liter de baan op. Daarnaast is een maximum toerental – ook al onder druk van Honda – definitief van de baan. Een ‘engine freeze’ maakt ontwikkeling van nieuwe blokken gedurende het seizoen onmogelijk. Ezpeleta heeft een knieval gemaakt met als voorwaarde dat Honda in 2014 ook daadwerkelijk zijn nu al veelbesproken RC213V-productieracer op de markt brengt en Yamaha M1-blokken ter lease aanbiedt. Mochten de twee belangrijkste fabrikanten in de MotoGP in gebreke blijven, dan zal Ezpeleta alsnog met een ander reglement komen. • Goed nieuws is er ook voor de zwaardere coureurs in de Moto2. Volgend jaar wordt er een minimum gewicht voor rijder en machine van 215 kilo ingesteld. Zwaardere coureurs als Scott Redding en Claudio Corti (in 2013 teamgenoot van Colin Edwards bij Forward Racing op een FTR/Kawasaki) klaagden over het feit dat zij in acceleratie en topsnelheid te veel verloren op lichtgewichten als Marc Marquez. Redding bracht in Phillip Island in ‘gevechtstenue’ 87,7 kilo op de weegschaal; Marquez kwam tot 70 kilo. Mika Kallio, Reddings teamgenoot bij Marc VDS, zal volgend jaar 7 kilo bij moeten plakken; vice-wereldkampioen Pol Espargaro 2 kilo. • Jasper Iwema (foto) tekende donderdag voor de laatste GP van het seizoen een contract met het RW Racing GP, het team van Roelof Waninge. Iwema had drie opties voor 2013 en sloot uiteindelijk een deal met Waninge. “Dit is een prachtige kans voor mij”, snapte de 22-jarige Iwema. “Ik wil weer in de punten finishen, weer tussen de tiende en vijftiende plaats komen.” Iwema vertrok na de GP van Aragon na strubbelingen en een vertrouwensbreuk bij het Tsjechische FGR en was sindsdien op zoek. Alleen in Le Mans wist Iwema te scoren met een zevende plaats. Bij het team van Waninge, teammanager Johan Stigefelt en technicus Hans Spaan krijgt hij de beschikking over een Kalex/KTM. Iwema begint volgend jaar aan zijn vijfde GP-seizoen. In februari ontvangt het team de volledig vernieuwde Duits-Oostenrijkse machine. Jakub Kornfeil tekende al eerder bij RW Racing GP.

Motoplus als app?

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op het icoontje onderaan en klik daarna op Zet in beginscherm.

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op de drie bolletjes rechtsbovenin

en klik daarna op Toevoegen aan startscherm.