Nieuws

GP Wegrace TT Assen, Nederland

Toen hij, zijn wondend likkend, na zijn crash in de Sprint van de Grand Prix van Catalonië de tussenstand onder ogen kreeg, zag Pecco Bagnaia dat zijn achterstand op Jorge Martin was opgelopen tot 44 punten. Twee Grand Prix-weekends heeft de titelverdediger het gat verkleind tot een zeer overzichtelijke tien punten. Tijdens de Dutch TT heerste Bagnaia als zelden tevoren. Martin en Enea Bastianini bleven nog enigszins in de buurt. Marc Marquez kreeg straf.

Pecco Bagnaia houdt van Assen – en Assen houdt van Bagnaia. In 2016 won hij in Assen op een Mahindra zijn allereerste Grand Prix, twee jaar later schreef hij overtuigend de Moto2-race op zijn naam en van 2022 tot en met 2024 was hij de beste in de MotoGP-klasse. Opmerkelijk: in 2018 domineerde Bagnaia het weekend in Assen net als dit jaar in de MotoGP-klasse. Ook toen was hij in alle trainingen en in de kwalificatie de snelste, terwijl hij – net als dit jaar – een vierde tijd klokte in de warm-up. Niet eerder won een coureur in de in 2002 ingestelde MotoGP-klasse drie Dutch TT’s op rij; Bagnaia werd de eerste. Bovendien, de winnaar van de vorige drie Dutch TT’s maakte later in het seizoen de klus af met het binnenhalen van de wereldtitel. Met zijn vijfde overwinning en zijn tweede opeenvolgende dubbel scoorde Bagnaia maximaal in Mugello en Assen, maar nog steeds is hij in de achtervolging op Prima Pramac-coureur Jorge Martin.

De manier waarop Bagnaia zijn stempel op het weekend drukte was indrukwekkend, maar voorkwam tegelijkertijd dat de 93e Dutch TT echt spannend werd in de strijd om de winst. Daar voor waakte Bagnaia. Hij nam direct de kop, verpletterde enkele malen het ronderecord en hield na 26 nagenoeg perfecte ronden Jorge Martin op 3,6 seconden achterstand in een race die 18 seconden sneller was dan Bagnaia’s twee jaar oude racerecord. Martin startte sterk vanaf de vijfde startplek; een positie die hij bezette omdat hij na ‘langzaam rijden op de racelijn’ in de kwalificatie drie plekken teruggezet werd. Bastianini’s race was opwindender, want de aanstaande KTM-coureur moest vanaf de tiende positie komen. Vijf ronden voor het einde passeerde hij de als tweede gestarte Maverick Viñales. De Spanjaard leek op weg naar de vierde plaats, maar vloog in de laatste ronde bijna van de baan in de razendsnelle Ramshoek en zag Marc Marquez langszij komen. Fabio Di Giannantonio kon Viñales nog net achter zich houden, maar omdat hij in de GT-Bocht het verboden groen had geraakt, werd de Aprilia-rijder een plek teruggezet. Meer dan een uur na de finish verloor bovendien Marquez zijn vierde plaats aan Di Giannantonio: omdat zijn voorband minder dan 60 procent van de race onder de toegestane 1.80 bar had gemeten, kreeg Marquez (zoals reglementair bepaald) een tijdstraf van zestien seconden. Hij werd slechts als tiende geklasseerd. Pedro Acosta crashte in de laatste ronde, rijdend op een zevende plaats. Voor het eerst in 2024 bleef de rookie in het hele weekend zonder punten.

“Als ik kijk naar het resultaat, is dit mijn beste resultaat ooit in MotoGP. En om het op zo’n manier te doen, is echt ongelooflijk”, vond de briljant rijdende Bagnaia. Zijn GP24 was gedurende het weekend nog sterker geworden in snelle bochten, de sleutel voor het succes. “Het is zeker een geweldig moment. Maar ook in 2021, het laatste deel het seizoen, in 2022 halverwege het jaar, vorig jaar in het begin, nu… Er waren meerdere momenten dat ik me heel sterk voelde. Ik weet heel goed wat wij kunnen, dat we elk weekend voor de winst kunnen gaan en dat er zo’n weekend als dit tussen kan zitten. Maar als je zo’n race begint als de grote favoriet, dat iedereen zegt dat je moet winnen, dan is een tweede plaats al een nederlaag. Maar het maakte me allemaal niet uit. Ik hou van dit snelle circuit, ik heb vooral genoten.”

Martin begon op vrijdag ongewoon tam aan de Dutch TT. Op zaterdag herstelde hij zich met een zeer scherpe tweede tijd in de kwalificatie, slechts 0,081 langzamer dan Bagnaia. Vooral het feit dat hij en zijn team een uitweg hadden gevonden uit de problemen, stemde Martin tevreden. “Het gevoel was niet geweldig, maar vandaag had ik geen excuus”, vertelde Martin na zijn eerste Asser podium in de MotoGP. “Pecco stond op een ander niveau, ik moet hem feliciteren. Ik voelde me heel sterk. Ik zag de rondetijden en het was verbluffend, hoe snel we waren. En toch reed hij steeds iets weg. Maar ik heb me flink verbeterd gedurende het weekend. Maar het was niet genoeg.”
Na zijn vierde podium wist Bastianini waar hij het – andermaal – had laten liggen. “De kwalificatie is soms heel moeilijk voor mij. Soms maak ik fouten en mijn set-up was ook niet echt goed op zaterdagochtend”, toonde Bastianini zelfreflectie. “In de race was het lastig omdat vooral Brad (Binder), heel moeilijk te passeren was. Maar ik moet iets vinden om in het begin van de race snel te zijn als ik races wil winnen. Want we weten dat we aan het eind altijd snel zijn.”

In de achtste van 26 ronden nam Fabio Di Giannantonio de derde plaats over van Marc Marquez. Zonder enige strijd, want Marquez liet de Italiaan bewust passeren. Elf ronden later deed Di Giannantonio hetzelfde toen hij in een rommelige actie plaatsmaakte voor Viñales en Marquez. De acties riepen aanvankelijk veel verwondering op. “Er zijn zoveel supersnelle bochten hier en met koude banden kun je niet snel genoeg reageren in die snelle bochten”, legde Di Giannantonio na zijn eerste top 5 van 2024 zijn curieuze actie uit. “Daarom moet je voorzichtig zijn met de voorband.” Het was de eerste keer dat Di Giannantonio rijders voorbij liet in een race om te voorkomen dat de voorband te veel zou afkoelen. “Het voelt vreemd”, gaf hij toe. Marquez hanteerde noodgedwongen dezelfde strategie. “Ik begon goed, maar op een gegeven moment zag ik plotseling dat de bandenspanning super laag was”, aldus Marquez. “Daarom liet ik Diggia voorbij, alleen om de bandenspanning te kunnen controleren. De rest van de race zat ik achter hem. Ik zat netjes binnen de grens.”

Waar Marquez echter niet op had gerekend, was het contact met de aanstormdende Bastianini. , zeven ronden voor het einde. “Ik denk dat we allebei meerdere keren de rem loslieten. Een keer of drie, vier”, luidde Bastianini’s lezing. “Ik zat aan de binnenkant en hij wilde de lijn sluiten, maar het was een groter risico voor hem dan voor mij.” Marquez verloor die ronde een seconde. “Ik pushte niet in bocht 3 en 5, want je weet niet hoe de band voelt als je naast de baan bent geweest. De bandenspanning ging weer omlaag en had twee ronden nodig om weer veilig te zitten. Die twee ronden zorgden er voor dat ik beneden dat minimum van zestien ronden (60 procent van de raceafstand, red.) zat.” Marquez wilde niet met een vinger wijzen naar iemand in het team. “Vandaag was het heel lastig, omdat de omstandigheden steeds veranderden. Bewolking, zon, lagere asfalttemperaturen… Ik controleerde het goed, maar ik kon het contact met een andere rijder niet controleren.” Volgens Marquez’ crewchief Frankie Carchedi reed de achtvoudig wereldkampioen ‘één ronde 0,01’ onder de reglementaire 60 procent-regel. Over het contact met Bastianini was Marquez duidelijk. “Eerlijk gezegd had ik een ‘drop one position’ verwacht, want als je iemand met contact inhaalt en die rijder komt naast de baan terecht, dan kun je een lichte straf geven. Die kreeg hij niet, en ik na afloop wel voor die bandenspanning…” Desalniettemin kon Marquez leven met de regel. Waar hij wel moeite mee had, was dat de Stewards veel tijd nodig hadden voor de beslissing. “Zij hadden de data en zagen dat mijn bandenspanning lager werd na dat contact.” De Stewards zouden in de toekomst rekening moeten houden met de gevolgen van een dergelijk raceincident. “Het zou kunnen en dat zeiden ze ook tegen me. Ik denk dat het in de toekomst anders kan. Want als je met deze motoren een rondje anderhalve seconde langzamer bent, daalt de spanning al met 0,05. Dat de regels nu zo zijn, dan kan ik daar niks tegen inbrengen.”

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda Forza 750

Eerste Test Honda Forza 750

28 november, 2024

De Forza 750 profiteert van dezelfde vernieuwingen die de X-ADV (zie eerste test pagina 34) ook kreeg. Vooral tegen ...
Eerste test: Honda NT1100

Eerste test: Honda NT1100

28 november, 2024

NT is een acroniem voor New Tourer en drie jaar geleden werd de Honda NT1100 gelanceerd om het gapende gat in ...
Eerste test: Kawasaki Ninja 1100SX

Eerste test: Kawasaki Ninja 1100SX

28 november, 2024

De Ninja SX houdt al jaren de vlag hoog in het sporttoersegment. Net als een klein Gallisch dorpje weert het zich ...