+ Plus

GP Wegrace Sachsenring, Duitsland 2010

In het weekend dat Valentino Rossi terugkeerde in de MotoGP, liep WK-leider Jorge Lorenzo tegen een keiharde nederlaag aan. Niet dat rivaal Rossi meteen bij zijn come back won. Het was Dani Pedrosa die op indrukwekkende wijze de race naar zich toetrok. En hoewel het mirakel Rossi net het podium miste, trok hij toch weer de meeste aandacht. Op donderdag had een zeer goed gemutste Rossi nog eens tekst en uitleg gegeven: de vijf maanden herstel waarover de doktoren gerept hadden, was als je wilde voetballen. En Valentino Rossi wilde alleen maar motorracen. Verder niet. Dat lukte meer dan redelijk. De 31-jarige Italiaan trainde als vierde en bleek na de race de een na snelste ronde te hebben geklokt. Dat hij in de laatste bocht na een fascinerend duel door een vastbesloten Casey Stoner van het podium werd gehouden, kon hem niet echt deren, zei Rossi. “Ik probeerde de deur dicht te gooien, maar Casey zat op de betere lijn”, glimlachte Rossi. “Ik ben blij, ook omdat mijn schouder (die Rossi in maart blesseerde bij een crossongeval, FW) een stuk beter is. Dit resultaat had ik niet verwacht. Ons doel is steeds om voor de race in Misano helemaal fit te zijn. Voor de race heb ik een pilletje genomen tegen de pijn, maar ik voel me heel goed. Alleen het omgooien van de motor was wat lastig, maar het been is niet dik geworden en ik kan me goed bewegen.”Het feit dat de race na negen ronden gestopt werd vanwege een zware crash van Randy de Puniet, had Rossi enigszins geholpen. “Bij de eerste start was ik wat voorzichtig en verloor ik een paar plekken. Toen we voor de tweede keer startten, had ik al meer vertrouwen en dat groeide ook tijdens de race. Ik rijd nog niet op honderd procent, ongeveer negentig, denk ik. Maar ik was niet zenuwachtiger dan anders. Juist niet. Nu had ik niet de druk om te winnen die ik anders wel heb.” Rossi maakte een paar grote slides mee. “Geen probleem”, grijnsde Rossi. “Zo lang je maar niet crasht.” Over hulp aan zijn teamgenoot Lorenzo was de negenvoudig wereldkampioen duidelijk. “Daar is het nu nog te vroeg voor. Ik ben zelf nog in de race.” De verstandhouding tussen de twee Fiat/Yamaha-coureurs is zeer koel. Voor aanvang van het raceweekend weigerde Rossi vragen te beantwoorden over het gele VR46-shirt dat Lorenzo in Mugello droeg. Vervolgens deed Lorenzo hetzelfde met vragen over zijn teamgenoot. Tijdens een voorstellingsronde in een open auto op zondagochtend spraken de twee geen woord met elkaar. Hoewel iedereen blij leek te zijn met Rossi’s terugkeer was Casey Stoner weer eens niet te beroerd om de zaak in een ander perspectief te zien. Hij had in de race geen rekening gehouden met de fysieke conditie van de Italiaan. “Wat heeft hij nou eigenlijk? Een pin in zijn been. De meeste last zal hij van zijn spieren hebben, omdat hij een tijd niks heeft gedaan. Iedereen hier heeft zware blessures meegemaakt waarvan hij is teruggekomen Maar alleen omdat het Valentino is, duikt iedereen er bovenop”, aldus de uitgesproken Stoner, die echter wel benadrukte respect te hebben voor Rossi’s prestatie. Dani Pedrosa won al drie keer eerder op de Sachsenring en zijn vierde zege mocht er zijn. Pedrosa nam kopstart, maar zag al in de tweede ronde Lorenzo langszij komen. In de tiende ronde draaide de Honda-coureur de zaken weer om. “Een race in twee delen is moeilijk”, aldus een uitzonderlijk blije Pedrosa. “Voor de rode vlag waren Jorge en ik ook snel. Toen die vlag gezwaaid werd, keken we elkaar aan: ‘stoppen we’. Het ging zo goed. Soms is het dan na een herstart minder. Terug in de pits heb ik de knop omgezet en me voorbereid op die tweede wedstrijd. Je moet dan koel blijven, maar heel makkelijk is dat niet. Maar dit keer ging alles goed en de toestand van de baan was ook beter. Jorge was wat sterker met het remmen, ik had wat meer bochtensnelheid. Het was anders dan in Mugello waar ik ook won. Toen reed ik meteen bij de start weg, nu moest ik er meer voor doen. Dit voelt beter. We zijn nu ook constanter dan in het begin van het seizoen. Alles is zo gevoelig op een MotoGP-machine dat je geen fout met de settings mag maken. We zijn er heel geconcentreerd mee bezig.”Na zijn achtste opeenvolgende podiumplek van het jaar maakte de geklopte Lorenzo geen zeer vrolijke indruk. “Ik wilde graag winnen, maar soms kan dat niet”, was de WK-leider kort. “Ik ben blij dat ik goed heb gereden op een circuit dat ik niet leuk vind (Lorenzo won er nog nooit, FW). Toen ik merkte dat ik Dani niet kon hebben, heb ik het tempo iets gedrukt. In de tweede race had ik veel meer problemen met de banden.” Bijschrift openerDani Pedrosa klopte Jorge Lorenzo in een rechtstreeks duel. Het was Pedrosa’s tweede overwinning van het jaar. Bijschrift rossi1Hier bezet Valentino Rossi nog de derde plaats voor Casey Stoner, op de streep waren de rollen omgedraaid. Bijschrift Rossi2Om te lopen had Rossi nog krukken nodig, op de motor ging het beter. 125 cc: Vijf op rijMarc Marquez crashte op zaterdag- en zondagochtend op een natte baan. Maar hij stond er toen het moest: in de race. De 125 cc-wedstrijd had twee gezichten, met de Duitsers Folger en Schrötter als gangmakers op de natte baan en polesitter Marquez en zijn rivaal Pol Espagaro als hoofdrolspelers in de tweede helft op het droge asfalt. Toen Espargaro drie ronden voor het einde hard afstapte – en zijn schaduw Marquez hem ternauwernood kon ontwijken, was het pleit beslecht. Marquez won zijn vijfde race op rij – de honderdste voor het merk Derbi – en bouwde zijn voorsprong in het WK aanzienlijk uit op Espargaro en de afwezige, in Barcelona geblesseerde Nico Terol. Tommi Koyama en Sandro Cortese zorgden voor drie nationaliteiten op het podium. Molenaar-coureur Randy Krummenacher verloor drie ronden voor het einde de derde plaats door een crash. Michael van der Mark ging geweldig op de natte baan. Na een bliksemstart, waarbij hij van de 23e naar de negende plaats doorschoot, moest de jonge Lambretta-coureur inleveren toen zijn regenbanden op waren. Drie ronden voor het einde liep zijn machine vast. Jasper Iwema profiteerde andermaal niet van zijn nette twaalfde trainingsplek. De Drent werkte zich echter op van de 25e naar de twaalfde positie. Toen vloog Iwema door een vastloper van zijn machine. Uitslag: 1. Marc Marquez (E), Derbi; 2. Tomoyoshi Koyama (J), Aprilia; 3. Sandro Cortese (D), Derbi; 4. Esteve Rabat (E), Aprilia; 5. Bradley Smith (GB), Aprilia; 6. Johann Zarco (F), Aprilia; 7. Danny Webb (GB), Aprilia; 8. Efren Vasquez (E), Derbi; 9. Sturla Faherhaug (N), Aprilia ; 10. Daniel Kartheininger (D), KTM; 11. Randy Krummenacher (CH), Aprilia; 12. Lorenzo Savadori (I), Aprilia; 13. Alexis Masbou (F), Aprilia; 14. Marcel Schrötter (D), Honda; 15. Zulfahmi Khairuddin (MAL), Aprilia.WK-stand: 1. Marc Marquez, 157; 2. Pol Espargaro, 131; 3. Nico Terol, 118. 15. Jasper Iwema, 20.Moto2: Elias slaat terugDe eerste bocht van de Sachenring werd door alle 41 Moto2-rijders gevreesd. Ook nu terecht, bleek na de start, toen bij een valpartij vijf man direct kansloos was. De toppers bleven echter op de been en lange tijd leek het er op dat er een 1-2 voor de teammaten Andrea Iannone en Gabor Talmacsi mogelijk was. Maar Toni Elias reed zijn sterkste race van het jaar. De WK-koploper lag na de eerste ronde slechts elfde, begon toen echter aan een imponerende opmars die hem zes ronden voor het einde zelfs voorbij leider Iannone bracht. De Italiaan kon de clean rijdende Elias niet van zijn derde seizoenszege af houden. De derde plaats was na een harde strijd voor de verrassende Roby Rolfo, die de net zo verrassende Fonsi Nieto aftroefde. Talmacsi zakte af naar de zesde plaats, achter Karel Abraham. Simone Corsi verspeelde zijn kans op een podium door een crash, terwijl ook toppers als Yuki Takahashi, Julian Simon, Alex Debon en Tom Lüthi onderuit gingen. Shoya Tomizawa leverde veel in door slechts als achttiende te finishen. Uitslag: 1. Toni Elias (E), Moriwaki; 2. Andrea Iannone (I), Speed Up; 3. Roberto Rolfo (I), Suter; 4. Fonsi Nieto (E), Moriwaki; 5. Karel Abraham (CS), FTR; 6. Gabor Talmacsi (HUN), Speed Up; 7. Damian Cudlin (AUS), Kalex; 8. Dominique Aegerter (CH), Suter; 9. Stefan Bradl (D), Suter; 10. Yonni Hernandez (COL), BQR; 11. Alex Baldolini (I), ICP; 12. Jules Cluzel (F), Suter; 13. Anthony West (AUS), MZ; 14. Vladimir Ivanov (Ukr), Moriwaki; 15. Xavier Simeon (B), Moriwaki.WK-stand: 1. Toni Elias, 136; 2. Tom Lüthi, 94; 3. Andrea Iannone, 90. MotoGP uitslag21 ronden = 77,091 km in 28.50,476 min, snelste ronde Dani Pedrosa 1.21,882 (gem. 161,398 km/u)1. Dani Pedrosa (I), Honda Snelste op vrijdag, derde op zaterdag. Was tevreden met die eerste rij. Reed een geweldige race waarin hij het duel eindelijk eens niet schuwde. 2. Jorge Lorenzo (E) Yamaha “Engine blow up op tijdens de kwalificatie, maar wel zijn vierde pole op rij! Niks mis met de race, maar niet goed genoeg voor de overwinning. 3. Casey Stoner (AUS), Ducati Had gehoopt op pole, maar Edwards zat in de weg. Kwam in de race te kort voor de overwinning, maar versloeg wel Rossi in prestigeduel. 4. Valentino Rossi (I), Yamaha Wonderbaarlijke wederopstanding… Vijfde op de grid, met behoorlijk wat pijn na twee sessies. Ging gevecht niet uit de weg en pas in de laatste bocht capitulerend voor Stoner. 5. Andrea Dovizioso (I), Honda Trainde als vierde, op een van zijn mindere circuits. Verwachtte niet snel genoeg te zijn voor het podium. Dat klopte. Zakte terug en had veel moeite met Simoncelli en Hayden. 6. Marco Simoncelli (I), Honda Stevige crash op zaterdagmorgen, wel nette achtste tijd. Reed zijn sterkste race tot nu toe, maar lag er bijna af toen hij Dovi even voorbij was. 7. Nicky Hayden (USA), Ducati Na goede vrijdag (derde) slechts zaterdag. Verkeerde kant op met settings: vijftiende tijd én verontschuldigingen aan team. Goede race, maar wel derde van een strijdend drietal. 8. Ben Spies (USA), Yamaha Crashte op zaterdagmiddag over Lorenzo’s olie. Vierde op vrijdag, dertiende op zaterdag in kwalificatie. Reed sterk, maar had in de top 5 willen zitten. 9. Hector Barbera (E), Ducati Erg sterke zesde startpositie, dankzij (onbedoeld) sleepje van Pedrosa. Superstart in de eerste race, in de tweede bleek dat Barbera nog te kort komt. 10. Marco Melandri (I), Honda Moeite met “corner entry” in training: tiende tijd. Eenzame race, ruim achter Barbera, ruim voor Capirossi. Fysiek zware beproeving voor Melandri.11. Loris Capirossi (I), Suzuki Weer terug bij af. Problemen met voorkant en elektronica. Startend vanaf veertiende plaats, en in de tweede race totaal geen grip. 12. Alex de Angelis (RSM), Honda Merkte dat tussentijds instappen moeilijk was. Crasht op zaterdagmiddag. In de race in gevecht met Capi en tevreden met zijn race. DNFDNF Colin Edwards (USA), Yamaha Probeerde van alles, maar niets werkte echt. Hardwerkend naar twaalfde startplaats, oneervol strijdend ten onder met crash in eerste deel.DNF Randy de Puniet (F), Honda Ging goed totdat hij zaterdag hard viel over Lorenzo’s olie. Met pijnlijk onderbeen vanaf plaats zeven van start. Zware crash in de race: gebroken scheen- en kuitbeen.DNF Aleix Espargaro (E), Ducati Verloor vooral in laatste deel van de baan, maar wel keurige negende tijd. Crashte over machine van De Puniet, te laat voor herstart. DNF Alvaro Bautista (E), Suzuki Zestiende tijd, maar hoopte voor top 10-plek te kunnen gaan. Raakte buiten zijn schuld betrokken bij De Puniet-crash. Te laat terug in paddock voor herstart. DNF Mika Kallio (SF), Ducati Was erg blij – en opgelucht – met elfde startplaats. Zijn race was na de herstart al voorbij door een crash in de eerste bocht door koude band. Gemiste kans. WK-tussenstand: 1. Jorge Lorenzo, 185; 2. Dani Pedrosa, 138; 3. Andrea Dovizioso, 102; 4. Stoner, 83; 5. Nicky Hayden, 78; 6. Valentino Rossi, 74; 7. Randy de Puniet, 69; 8. Ben Spies, 67; 9. Marco Simoncellli, 49; 10. Marco Melandri, 45; 11. Hector Barbera, 41; 12. Colin Edwards, 39; 13. Loris Capirossi, 30; 14. Aleix Espargaro, 28; 15. Alvaro Bautista, 25; 16. Mika Kallio, 24; 17. Hiroshi Aoyama, 18; 18. Alkex de Angelis, 4; 19. Kousuke Akiyoshi, 4; 20. Wataru Yoshikawa, 1.

Lees meer over

Ducati Honda Suzuki Yamaha

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda CBR600RR

Eerste Test Honda CBR600RR

11 april, 2024

Ooit was supersport een gouden klasse, waarin de Japanse fabrikanten vele duizenden units verkochten, maar rond ...
Eerste Test Honda e-Clutch

Eerste Test Honda e-Clutch

11 april, 2024

Een oplossing voor een niet bestaand probleem? Dat sluimerde onderweg naar de presentatie van de nieuwe Honda ...
Eerste Test Honda Fireblade

Eerste Test Honda Fireblade

28 maart, 2024

Eind jaren 90 omvatte de elektronica op superbikes zoals de Fireblade amper meer dan een paar sensoren en kabeltjes ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-