+ Plus

GP Wegrace Mugello, Itali

Jorge Lorenzo liet definitief het frustrerende weekend in Assen achter zich door in Mugello WK-leider Casey Stoner een gevoelige tik toe te brengen. Stoners teamgenoot Andrea Dovizioso hield de Italiaanse eer hoog door in de laatste ronde nog voorbij de Australiër te sturen. Voor eigen publiek kwam Valentino Rossi niet verder dan de zesde plaats. Van diep gefrustreerd slachtoffer van de dadendrang van een concurrent tot uitgelaten winnaar in een rechtstreeks duel met de oppermachtig geachte leider in het tussenklassement. Jorge Lorenzo was na zijn tweede MotoGP-zege van het jaar weer helemaal het mannetje. De uitbundigheid bij het voltallige Yamaha-fabrieksteam was begrijpelijk, want Lorenzo reed een voorbeeldige race. In de trainingen had de wereldkampioen al blijk gegeven van zijn snelheid, maar in de door regen beïnvloede kwalificatietraining kwam hij niet verder dan een vijfde plaats, ruim achter polesitter Stoner. De man die de meeste risico’s had durven nemen, had de pole gepakt, meende Lorenzo. Op zondag stond de Yamaha-kopman er wel. Nadat hij een ronden lange strijd met de geïnspireerde thuisrijder Andrea Dovizioso eindelijk in zijn voordeel had weten te beslissen, stuurde Lorenzo zes ronden voor het eind van een interessante race prachtig langs de nog niet lang daarvoor onklopbaar geachte Stoner. De euforie na afloop werd alleen nog maar vergroot door het feit dat ook Dovizioso hand- en spandiensten leverde door terecht te rijden voor eigen kansen. Lorenzo’s achterstand op Stoner werd zo teruggebracht naar negentien punten. Een belangrijke factor in Lorenzo’s succes was dat hij weer gebruik maakt van het 2010-frame. “Bij de vorige races voelde ik me niet zo goed met het remmen als vorig jaar”, legde Lorenzo uit. “Het voelde steeds alsof ik op de limiet zat en toch was op onze telemetrie te zien dat ik vroeger remde dan in 2010. Nu voel ik me veiliger in de remzone door de wijziging dankzij deze oude onderdelen. De machine voelt nu meer als mijn machine.”Lorenzo vertelde dat zijn overwinning van vitaal belang was: nog een nederlaag tegen Stoner zou zijn kansen op titelprolongatie danig hebben verkleind. “Dit is een van mijn belangrijkste drie overwinningen in mijn carrière, omdat ik het niet verwacht had. De race herinnerde me aan mijn wedstrijden in de 125 cc toen ik meer met mijn hart dan met mijn hoofd racete. Als je Casey 2,5 seconde voor je ziet rijden is het moeilijk om je in te denken dat je hem nog kunt inhalen. Ik geloof nog steeds dat de Honda de te kloppen machine is, maar we komen dichterbij”, was Lorenzo’s overtuiging. “Ik zou graag een sterkere motor hebben, maar nu kunnen we tenminste vechten.”Dat hij op het podium uitgefloten werd door Rossi- en Simoncelli-fans deed hem weinig. Sarcastisch: “Ik weet niet zeker of ze me uitfloten. Ze schreeuwden ook ‘Vale, Vale’, dus ik dacht dat ze waarschijnlijk blij waren met zijn zesde plaats.”Terwijl Andrea Dovizioso toegaf door emoties overmand te zijn door de hartstochtelijke ontvangst door het thuispubliek, zat de nederlaag Casey Stoner niet lekker. Zeventien ronden lang leidde hij de race, maar tegen Lorenzo’s actie had hij geen verweer en ondanks duidelijke inzet moest hij ook Dovizioso laten gaan. Het feit dat het team geluisterd had naar de bandenspanningadviezen van de Bridgestone-mensen lag volgens Stoner ten grondslag aan zijn nederlaag. “Dat was een slechte beslissing, dus ben ik teleurgesteld”, liet de 25-jarige oud-wereldkampioen weten. “Het was ook een belangrijke reden voor mijn snelheid in het begin van de race. Met een hogere bandenspanning warm je de banden sneller op en krijg je ook sneller grip. Maar die verlies je ook eerder. Toen dat gebeurde, verloor ik het gevoel met de voorkant en ging ik steeds wijd. De motor wilde niet meer afdraaien en ik pushte de voorband te veel. Ik draaide het gas vol open en de achterkant kwam me steeds voorbij. Als je achter geen grip hebt, heb je voor geen druk, draait de machine niet af en zit je in een vicieuze cirkel. De Bridgestone-mensen leken zeker te zijn dat dit zou werken, maar dat was dus niet zo. Misschien hadden ze er geen rekening mee gehouden dat door mijn set up de band sneller op temperatuur komt.”Ben Spies besliste een fraai duel om de vierde plaats met de als derde gestarte Marco Simoncelli in zijn voordeel. De Dutch TT-winnaar was tweede in de tijdtraining en gaf toe dat hij met enige reserve het duel met de veelbesproken Italiaan was aangegaan. “We hadden een prachtig gevecht en alles gebeurde netjes. Ik denk dat hij dit ook nodig had voor zijn eigen gemoedsrust”, dacht Spies. Een teleurstellende twaalfde startplaats betekende voor Valentino Rossi dat kans op succes in zijn thuisrace klein was. De negenvoudig Mugello-winnaar startte bovendien slecht en moest alles geven om zich voorbij Colin Edwards, de later weer vanwege bandenproblemen gestopte Cal Crutchlow, Alvaro Bautista en de hevig tegenstand biedende Hector Barbera te werken. Rossi, in Mugello zonder crewchief Burges die door familieomstandigheden in Australië zat, finishte een ontluisterende 26 seconden achter winnaar Lorenzo. Het aangepaste GP12 frame, waarmee Rossi eerder bijna 500 kilometer had getest, bleek nog niet het antwoord op alle problemen. Die wetenschap bracht de als tiende finishende Nicky Hayden er toe om openlijk te twijfelen aan het gebruiken van de GP11.1 die hij in Laguna Seca zou krijgen. Rossi bevestigde andermaal dat het remmen en het insturen van bochten het grote probleem blijft. “Ik heb daar niet genoeg vertrouwen en ik verlies veel waar je motor snel van de ene op de andere kant moet leggen”, vertelde Rossi. “We moeten aan de setting werken, maar ook aan de software. Dit probleem moeten we zo snel mogelijk oplossen. We maken ons daarom ook zorgen. We moeten een grote stap zetten willen we het gevecht met Yamaha en vooral Honda aan kunnen gaan.”Voor de warm up bracht Rossi’s crew de voorkant van zijn GP11.1 20 millimeter omhoog om het gevoel bij het insturen te verbeteren, maar daardoor offerde men deels de stabiliteit op. “De andere gewichtsverdeling werkte wel. Maar ik gleed wel wat te veel, vooral bij het uitkomen van bochten.” Teammanager Vito Guareschi bevestigde dat de druk op de fabriek uit Bologna groter wordt door de teleurstellende resultaten. “Het verbeteren van de achterkant is een grote stap voorwaarts”, vond Guareschi. “Maar Valentino’s nieuwe blok is langer en daardoor is de balans met de voorkant ook anders. Een Yamaha gedraagt zich compleet anders in een bocht dan de Ducati. Als Jerry (Burgess, red) op de Yamaha iets wilde veranderen, was dat makkelijk. De Ducati is een andere machine en dat is het grootste probleem. Deze machine heeft het potentieel, maar we hebben tijd nodig.”Met veel belangstelling werd uitgekeken naar de comeback van Dani Pedrosa. De Repsol/Honda-coureur startte slecht door een koppelingsprobleemp en begon daarna aan een knappe opmars die stokte op een achtste plaats. Daarmee was Pedrosa uiterst tevreden. Op donderdag had hij voor meer ophef gezorgd door tijdens de persconferentie de naast hem gezeten Marco Simoncelli flink aan te vallen. “He has nothing on his head but hair”, sprak Pedrosa in zijn beste Engels. Eerder weigerde hij al om de Italiaan de hand te schudden, omdat die volgens hem nooit had toegegeven fout te zitten in Le Mans. Simoncelli vertelde later dat hij vijf dagen na de Grand Prix van Frankrijk (waar hij met Pedrosa in botsing kwam) een sms had gestuurd, waarin hij spijt betuigde en dat hij wel met de Spanjaard wilde praten over het voorval als die daar behoefte aan had. Pedrosa zei aanvankelijk nooit een bericht te hebben ontvangen. “Hij had me meteen ’s avonds ook kunnen bellen”, meende Pedrosa. “Dat hij vijf dagen later een sms’je stuurt als ik in het ziekenhuis lig,vind ik niet genoeg. Dat is als vreemdgaan en dan met een sms’je tegen je vrouw zeggen dat het je spijt.”“Ik was teleurgesteld over wat hij zei”, aldus Simoncelli. “Als twee mensen reageren als kinderen kan dat gebeuren. Maar wij zijn volwassen mannen en dat moet je in ieder geval proberen met elkaar te praten. Dan nog kun je van mening blijven verschillen, maar ik vind het belangrijk om het er samen over te hebben. Hij reageert nu als een kind.”Pedrosa vond ook dat de wedstrijdleiding in Le Mans veel te soepel was geweest tegenover Simoncelli die een ‘ride through penalty’ kreeg. Race director Paul Butler vond dat Pedrosa de kwestie nu achter moest laten en herinnerde hem er aan dat hij in 2006 toenmalig teamgenoot Hayden onderuit had gereden wat de Amerikaan bijna de titel kostte. “Wij hebben de kwestie inmiddels laten rusten”, vertelde Butler. “We hebben in Barcelona nog met Marco en zijn teambaas gesproken, omdat wij dat belangrijk vonden. Dani heeft duidelijk tijd gehad om na te denken, maar ik vind het niet verstandig van hem dat hij gefrustreerd blijft. Tijdens briefings zeggen we altijd dat rijders zich moeten concentreren op hun werk op de baan en niet op persoonlijke gevoelens.”125 cc: Terol bekeken naar zegeNico Terol (18) was na zijn afwezigheid in Assen weer helemaal terug in Mugello. De Spaanse lijstaanvoerder ondervond nog wel last van zijn geblesseerde en geopereerde rechter pink, maar bepaalde duidelijk de 125 cc-race. Zelfs polesitter Johann Zarco (5) wist dat. Nadat Terol de volgende Fransman de kop had opgedrongen wachtte hij tot het laatst om eenvoudig uit Zarco’s slipstream te komen. Maverick Vinales hield in het gevecht om de derde positie Efren Vasquez en Hector Faubel achter zich. Jasper Iwema pakte voor het eerst sinds de GP van Qatar weer twee WK-punten. Moto2: Marquez klopt BradlDe eerste keer dat Marc Marquez (93) de pole pakte in de Moto2 liep het niet goed af met een valpartij in Silverstone. In Mugello bleef de Moto2-rookie wel tot het eind bij de les. In een schitterende race pareerde hij alle aanvallen van een allesbehalve behoudend rijdende Stefan Bradl (65) en de weer sterk rijdende Bradley Smith (38). Marquez won zo zijn derde GP van het seizoen. Achter Alex de Angelis werd de knap naar voren gekomen Andrea Iannone vijfde. De Italiaan testte ’s maandags de Pramac/Ducati van de nog geblesseerde Loris Capirossi. Ook Sylvain Guintoli maakte hernieuwd kennis met de Ducati. Hij is stand by als Capirossi in Duitsland nog niet hersteld mocht zijn van zijn gebroken ribben en ontwrichte schouder. Pitstop• Andrea Dovizioso lijkt zich te hebben verzoend met de gedachte dat er volgend jaar na drie seizoenen geen plek meer voor hem is bij Repsol/Honda. Zijn manager Simone Batistella bevestigde dat hij inmiddels gesprekken had aangeknoopt met Lucio Cecchinello. “Maar niet alleen met Lucio”, aldus Batistella. “Het zou voor ons het beste zijn als we bij een team belanden waar we fabriekssteun houden.”• Honda komt naar de Brno-test in augustus met een sterk aangepaste 1000 cc-machine. Vergeleken met de Jerez-test heeft de 1000 een nieuw chassis, een andere swingarm en een verbeterd blok, aldus Shuhei Nakamoto (foto). De HRC vice-president vertelde dat Honda-engineers nog werken aan een verbeterde levensduur van de V4. Ook de dit seizoen geïntroduceerde versnellingsbak behoeft nog werk vanwege het hogere koppel van de 1000. Of Honda een of twee machines meebrengt naar Brno wist Nakamoto nog niet.• In Mugello werd bekend dat Ducati mogelijk volgend seizoen maar vijf rijders wil inzetten met mogelijk maar één Pramac/Ducati. “Alle opties bekijken we nog”, sprak een zegsman van het team, “Mogelijk bouwen we onze eigen motor met een Aprilia- of BMW-blok.” • Yamaha Racing-baas Lin Jarvis wil graag dat Colin Edwards aan het eind van het jaar stopt. De tijd is gekomen voor jongere coureurs als de begeerde Stefan Bradl, vindt de Brit. “Colin is nog steeds heel snel, maar hij is dichter bij de 40 dan bij de 30. Een keer moet je stoppen”, meent Jarvis. “Wij willen onze toekomstige rijders graag laten rijpen bij Tech3 en ik weet zeker dat Hervé Poncharal daar niets op tegen heeft.” Jarvis wil Edwards echter nog niet kwijt. “Ik wil graag dat hij bij Yamaha betrokken blijft en misschien kunnen we zijn ervaring en kennis gebruiken als testrijder voor de nieuwe 1000.”• In de Italiaanse pers werd gezegd dat de Jerry Burgess bij Ducati de handdoek in de ring wil gooien vanwege de tegenvallende prestaties. “Dat zal onzinnige geruchten”, ontkende Vito Guareschi (foto) alles. “Onze verwachtingen waren hoger, maar Valentino gelooft nog steeds in Jerry en bij Ducati Corse wil Felippo (Preziosi) graag blijven samenwerken met hem. Voordat hij terug moest naar Australië heeft Jerry in Italië nog gesproken met Felippo over hoe de motor te verbeteren. Zijn ervaring is belangrijk voor ons.”UITSLAGEN MUGELLO, ITALIË125 cc1. Nicolas Terol (E), Aprilia; 2. Johann Zarco (F), Derbi; 3. Maverick Viñales (E), Aprilia; 4. Efren Vazquez (E), Derbi; 5. Hector Faubel (E), Aprilia; 6. Luis Salom (E), Aprilia; 7. Sergio Gadea (E), Aprilia; 8. Miguel Oliveira (POR), Aprilia; 9. Alberto Moncayo (E), Aprilia; 10. Jakub Kornfeil (CZ), Aprilia; 11. Marcel Schrötter (D), Mahindra; 12. Sandro Cortese (D), Aprilia; 13. Simone Grotzkyj (I), Aprilia; 14. Jasper Iwema (NL), Aprilia; 15. Danny Kent (GB), Aprilia. WK Tussenstand: 1. Nicolas Terol, 153 punten; 2. Johann Zarco, 114; 3. Maverick Viñalez, 106; 23. Japer Iwema, 6.Moto21. Marc Marquez (E), Suter; 2. Stefan Bradl (D), Kalex; 3. Bradley Smith (GB), Tech 3; 4. Alex de Angelis (RSM), Motobi; 5. Andrea Iannone (I), Suter; 6. Thomas Lüthi (CH), Suter; 7. Simone Corsi (I), FTR; 8. Max Neukirchner (D), MZ-RE Honda; 9. Aleix Espargaro (E), Pons Kalex; 10. Kenan Sofuoglu (TUR), Suter; 11. Dominique Aegerter (CH), Suter; 12. Xavier Simeon (B), Tech 3; 13. Randy Krummenacher (CH), Kalex; 14. Yuki Takahashi (J), Moriwaki; 15. Jules Cluzel (F), Suter. WK Tussenstand: 1. Stefan Bradl, 147 punten; 2. Marc Marquez, 95; 3. Bradley Smith, 79.MotoGP1. Jorge Lorenzo (E), Yamaha; 2. Andrea Dovizioso (I), Honda; 3. Casey Stoner (AUS), Honda; 4. Ben Spies (USA), Yamaha; 5. Marco Simoncelli (I), Honda; 6. Valentino Rossi (I), Ducati; 7. Hector Barbera (E), Ducati; 8. Dani Pedrosa (E), Honda; 9. Colin Edwards (USA), Yamaha; 10. Nicky Hayden (USA), Ducati; 11. Hiroshi Aoyama (J), Honda; 12. Karel Abraham (CZ), Ducati; 13. Alvaro Bautista (E), Suzuki; 14. Randy de Puniet (F), Ducati; 15. Toni Elias (E), Honda. WK Tussenstand: 1. Casey Stoner, 152 punten; 2. Jorge Lorenzo, 133; 3. Andrea Dovizioso, 119.BijschriftenOpenerJorge Lorenzo reed een geweldige wedstrijd en pakte in de slotfase van de race leider Casey Stoner. Die kon niet meer counteren. LorenzoOpluchting en grote blijdschap bij Lorenzo na zijn tweede GP-zege van het jaar. Motogp_startStoner, Spies en Lorenzo starten goed, maar Valentino Rossi (46) vertrekt dramatisch vanaf zijn twaalfde startplaats. StonerStoner, Lorenzo en Dovizioso denderen voorbij de Ducati-tribune. Dovizioso werd de beste thuisrijder. Pedro_simoncelliMarco Simoncelli krijgt er van langs tijdens de persconferentie op donderdag voor de race. Toenaderingspogingen van de Italiaan waren niet aan Pedrosa besteed. Rossi_clubjeRossi moest alles geven om Hector Barbera, Alvaro Bautista, Colin Edwards en Dani Pedrosa achter zich te houden. Simoncelli_spiesMet het verstand gereden, vond Simoncelli na afloop. Hij kon TT-winnaar Spies niet achter zich houden.

Lees meer over

BMW Ducati Honda Suzuki Yamaha

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda e-Clutch

Eerste Test Honda e-Clutch

11 april, 2024

Een oplossing voor een niet bestaand probleem? Dat sluimerde onderweg naar de presentatie van de nieuwe Honda ...
Eerste Test Honda CBR600RR

Eerste Test Honda CBR600RR

11 april, 2024

Ooit was supersport een gouden klasse, waarin de Japanse fabrikanten vele duizenden units verkochten, maar rond ...
Eerste Test Honda Fireblade

Eerste Test Honda Fireblade

28 maart, 2024

Eind jaren 90 omvatte de elektronica op superbikes zoals de Fireblade amper meer dan een paar sensoren en kabeltjes ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-