+ Plus

GP Wegrace Moto2 en Moto3 Losail, Qatar

Zonder MotoGP-race was de Grand Prix van Qatar misschien incompleet, de Moto2- en Moto3-coureurs promoveerden dankzij twee geweldige races moeiteloos van het bijprogramma tot het hoofdprogramma. Tetsuta Nagashima was de onverwachte maar dikverdiende winnaar in de Moto2-race, waarin Bo Bendsneyder met een elfde plaats zijn beste resultaat in de klasse tot nu toe haalde.

De 27-jarige Tetsuta Nagashima stond tot de gekortwiekte openings-grand prix van 2020 nog nooit op het podium. Op het Losail International Circuit reed de Japanner vanaf een veertiende startplek de race van zijn leven. Aanvankelijk leek Luca Marini in een spannend treffen de meeste aanspraak te maken op de winst. Door grote problemen met zijn voorband zakte hij ver terug – om in de laatste bocht na een botsing met Jake Dixon zelfs niet eens de finish te zien. Nagashima had zich toen al de club rijders voor zich gewerkt. Vier ronden voor het einde nam hij de derde plaats over, een ronde later eiste hij zelfs de kop op. In de resterende ronden bouwde hij zelfs een kleine voorsprong op. Voor Nagashima was het een droomdebuut voor Aki Ajo’s Red Bull KTM-team. Onder leiding van de Fin belegde hij in 2016 achter Steven Odendaal de tweede plaats in het Open Spaanse Moto2-kampioenschap. Toen KTM besloot om zich terug te trekken uit de Moto2, trok Ajo Nagashima aan als vervanger van Brad Binder en als teamgenoot van Jorge Martin. Nagashima, getrouwd en vader van drie kinderen, werd vorig jaar bescheiden veertiende in het wereldkampioenschap, was exact tien jaar nadat Shoya Tomizawa verrassend in Qatar de allereerste Moto2-race won, de tweede Japanse winnaar zege in de klasse. “Het is alsof ik droom”, stamelde een dolgelukkig Nagashima. “In de kwalificatie maakte ik een klein foutje en mijn startplek was niet perfect. Dus ik moest hard pushen vanaf het begin. Ik dacht nergens aan. Vorig jaar was ik een paar keer dicht bij het podium maar het lukte niet. Dit keer was het winnen of crashen. De laatste twee ronden waren geweldig. Ik pushte, maar ik had nooit het gevoel dat ik zou crashen. Vooral in de laatste ronde dacht ik dat Shoya zich ook zo gevoeld moest hebben toen hij de race won.”

Op zijn pak draagt Nagashima het #74 van Daijiro Katoh en het #48 van Tomizawa. “Ik was zeventien toen hij (Tomizawa, red.) won en ik keek de race thuis. Hij was mijn held. Ik begon met racen toen ik drie was, met hem. Ik kende hem goed en ook zijn familie. Hij was als een broer voor me. Dat ik net als hij mijn eerste grand prix win op hetzelfde circuit, is ongelooflijk.”
Qatar 2019-winnaar Lorenzo Baldassarri pakte voor Enea Bastianini zijn eerste podium in zestien races. Joe Roberts had op zaterdag verrast met de eerste Amerikaanse pole sinds Le Mans 2010. In de race kwam de voormalige NTS-rijder net te kort voor het podium.

Naast Roberts was Bo Bendsneyder op zaterdag de grote verrassing met een prachtige vijfde tijd in de kwalificatietraining. De RW Racing GP-rijder, die vond dat door een gebrek aan ontwikkeling het team vorig jaar na de eerste overzeese grands prix ‘achter de feiten aanliep’, toonde zich zeer tevreden over de vernieuwde NTS. “Hij is een stuk lichter en dat scheelt heel veel”, merkte de 21-jarige Rotterdammer. “De aerodynamica is verbeterd en dat scheelt in topsnelheid. Met het nieuwe frame kunnen we veel meer veranderen aan de motor. Die upgrades maken de totale motor beter.”
Bendsneyder kampte bij de start met de nadelen van een volle tank en werd bovendien een aantal malen stevig aan de kant gezet. De pupil van teammanager Jarno Janssen en teameigenaar Roelof Waninge viel terug naar de veertiende plaats, maar vocht zich amper een seconde achter Tom Lüthi terug naar de elfde positie – zijn beste resultaat in de Moto2, en bovendien zijn beste start van een grand prix-seizoen tot nu. “Ik ben heel tevreden. In het begin had ik moeite met de volle tank, maar ik kwam steeds beter in het ritme naarmate de wedstrijd vorderde. Ik kon er steeds meer inhalen, zeker de jongens die afzakten doordat ze in het begin te veel van hun banden hadden gevraagd. Het is fijn om zo te beginnen, met het beste resultaat voor mezelf en voor NTS in de Moto2. We hebben duidelijk een flinke stap gezet, maar we moeten dichter bij de top te komen.”

Gerelateerde artikelen

Compacttest Can-Am Pulse/Origin

Compacttest Can-Am Pulse/Origin

12 december, 2024

Can-Am en motorfietsen, dat was toch ooit? Inderdaad, ooit produceerde de Canadese firma best succesvolle ...
Roadtrip – Everest Challenge

Roadtrip – Everest Challenge

12 december, 2024

Zegt de Everest Challenge u iets? Wij introduceren het sportieve fenomeen in de motorwereld met twee gemotoriseerde ...