+ Plus

GP Wegrace Motegi, Japan

Jorge Lorenzo won op indrukwekkende wijze de Japanse Grand Prix, maar de hoofdprijs ging naar Marc Marquez. In Motegi deed de Repsol-coureur wat nog geen andere Honda-coureur voor hem had gedaan, namelijk de MotoGP-wereldtitel veroveren in het ‘huis van Honda’. Dankzij een tweede plaats vóór Valentino Rossi en Dani Pedrosa werd Marquez, met nog drie wedstrijden te rijden, onbereikbaar voor de concurrentie. In de zijlijn verbeterde hij andermaal een bijzonder record.

De crash na het wegvallen van de remdruk op vrijdag en de onduidelijke technische problemen met het vijfde en laatste verse blok op zaterdagochtend waren al weer vergeten. Marc Marquez zorgde met een tweede plaats op 1,6 seconde achter de superieure Jorge Lorenzo voor grote euforie binnen het Repsol/Honda-team. Vanaf de vierde startplaats begon Marquez na valpartijen in Misano en Aragon opvallend behoedzaam aan de race in Motegi, terwijl Valentino Rossi voor het eerst sinds tijden weer eens kopstart had vanaf de tweede plek op de grid. Rossi moest na vier ronden kopwerk buigen voor de ijzersterke Lorenzo. De Spanjaard, naast Marquez vijfde op de grid, reed een briljante race zonder fouten en won net als vorig jaar de Grand Prix van Japan. Zijn tweede zege op rij na de Grand Prix van Aragon bevestigde andermaal dat de MotoGP-wereldkampioen van 2010 en 2012 na een mislukte seizoensstart zijn oude glanzende vorm weer terug heeft. Achter hem kon Rossi ook de oprukkende Marquez niet voldoende van repliek dienen. Een eerste aanval counterde de Italiaan nog, maar Marquez’ tweede, keurig getimede inhaalactie was te veel voor Rossi. Gedurende de resterende acht ronden hield hij Marquez goed in het zicht, mede dankzij de druk van de opkomende Dani Pedrosa. Die had zich na een weinig overtuigend begin ontdaan van de verrassende polesitter Andrea Dovizioso – hij noteerde Ducati’s eerste pole sinds Valencia 2010 – maar kwam te laat in echte racemodus. De vijf punten die Lorenzo op hem inliep waren geen probleem voor Marquez, dankzij de vier punten die hij uitliep op Rossi en de zeven op Pedrosa prolongeerde hij zijn wereldtitel. Bovendien ontnam hij Mike Hailwood een 51-jarige record. De legendarische Brit was in 1963 met een leeftijd van 23 jaar en 152 dagen de jongste coureur met twee wereldtitels op rij in de belangrijkste klasse; in Marquez, 21 jaar en 237 dagen oud, kreeg hij een meer dan waardig opvolger. Dat Marquez met eerdere titels in de 125 cc (2010) en de Moto2 (2012) nu, bijna op de dag af zes en een half jaar na zijn 125 cc-Grand Prix-debuut in Portugal, ook de jongste viervoudige wereldkampioen ooit is, bevestigt zijn uitzonderlijke status. Marquez bereikte met elf overwinningen (waarvan tien op rij, een record) in vijftien races een win-percentage van 79 procent, stond twaalf keer op het podium en claimde elf poles. Na de Grand Prix van Jerez werd hij ook de enige coureur die op alle achttien circuits op de GP-kalender heeft weten te winnen. Ook startte hij op alle banen eens of meerdere malen vanaf de poleposition. “Het was vandaag erg moeilijk, want het was mijn eerste kans op de titel”, vertelde de glunderde wereldkampioen. “Ik wist dat nog een fout na de crashes in Misano en Aragon niet het einde van de wereld zou zijn, maar goed voor mijn zelfvertrouwen zou het ook niet zijn. Ik reed niet als gewoonlijk en in de eerste bocht was ik te bang. Ik remde te vroeg en ik werd links en rechts gepasseerd. Ik was nerveus, maar ik denk dat zoiets normaal is. Ik ben ook maar een mens en ik voel de druk op. Ik reed in het begin geforceerd, maar daarna begon het beter te gaan. Toen ik Vale voor me had, vergat ik Jorge even en beeldde ik me in dat Vale op kop zou rijden. Ik bleef zeven, acht ronden achter hem rijden en toen viel ik aan. Ik probeerde een gaatje te slaan om zo de titel te pakken. Ik wist vooraf al dat Jorge snel zou zijn en in een andere situatie zou ik misschien harder hebben gepusht in het begin. Maar vandaag was mijn instelling anders.” De overwinning voor de Honda-fabrieksbazen was belangrijk voor Marquez. “Toen ik woensdag de grote baas ontmoette, werd de druk wel wat groter. Hij zei dat hij zondag naar Motegi zou komen, alleen om mij te zien winnen. Na de race heb ik hem omhelsd als één van mijn monteurs.” Een onderbeenbreuk na een dirttrack-trainingsongeval leek een moeilijke start te betekenen van het seizoen voor Marquez, maar in Qatar klopte hij in een vinnig duel om de winst Valentino Rossi. Er volgden nog negen overwinningen op rij, voordat hij in Brno slechts als vierde finishte. Vier wedstrijden later volgde de titelprolongatie. “Het grootste verschil met vorig jaar is dat ik nu de ervaring heb en dat ik beter met bepaalde situaties om kan gaan. Ik maak minder fouten (Marquez crashte vorig jaar vijftien keer, red), maar het kan nog altijd beter. Ik heb het beter gedaan dan vorig jaar en Honda heeft voor een motor gezorgd die precies bij mijn rijstijl past. Met die blessure aan het begin van het jaar kon ik makkelijker omgaan vanwege de ervaring die ik vorig jaar had opgedaan. Dit seizoen had ik op de circuits al een bepaalde referentie en ik kende de geheimen hoe ik hard moest gaan.” In de uitloopronde vierde hij de wereldtitel met een samurai die hem een zwaard overhandigde waarmee Marquez het touw van een ballon doorsneed, een opzetje dat was georganiseerd door onder meer zijn broer Alex. “Ik houd van Samurais omdat ze heel precies zijn. Ik ben dat niet, maar ik probeer het wel!” Winnen in Phillip Island, Sepang en Valencia had na het veiligstellen van de wereldtitel nu prioriteit, gaf Marquez aan. Na die seizoensafsluiter begint de voorbereiding op 2015. “We hebben de nieuwe Honda al gereden en hij is al snel. Maar er zijn nog dingen die beter kunnen en dat moet ook, want in de tweede helft van het jaar is de Yamaha heel sterk.”

Jorge Lorenzo won in Motegi zijn 54e Grand Prix en daarmee kwam hij op gelijke hoogte met Mick Doohan. Lorenzo naderde dankzij zijn zevende podium op rij Valentino Rossi en Dani Pedrosa tot op drie punten. “Het was een hele zware race, want Marc wilde wereldkampioen worden en Valentino wilde niet nog meer punten verliezen op mij”, vertelde Lorenzo. “Valentino was in de eerste twee ronden heel sterk, daarna verslapte hij iets. Toen ik hem voorbij was, wist ik ook dat hij Marc een beetje kon ophouden en daarom heb ik voluit gereden. Ik ben erg blij dat ik voor het tweede jaar op rij op het thuiscircuit van onze rivaal heb kunnen winnen.” Over de wereldkampioen van 2014 was Lorenzo vol lof. “Marc was dit jaar bijna perfect, afgezien van de fouten in Misano en Aragon. Hij had steeds een heel hoog niveau. Hij was heel agressief en heel constant. Vorig jaar won hij de wereldtitel als rookie, maar toen had hij waarschijnlijk een voordeeltje door de blessures van Dani en mij. Dit keer was hij met een groot verschil de beste, dus hij verdient het kampioenschap.” De stijl waarmee Lorenzo zijn twee MotoGP-titels veroverde en de stijl van Marquez verschillen veel. “Het is alsof je Kevin Schwantz met Eddie Lawson vergelijkt”, aldus Lorenzo. “Ik offer wat snelheid op bij het insturen van bochten om de bochtensnelheid hoger te houden en ik ben iets preciezer dan Marc bij het remmen. Maar hij is heel effectief, snel en sterk in het man tegen man-gevecht. Hij is moeilijk te verslaan.” Terugblikken op zijn rampzalige seizoensstart had voor Lorenzo weinig zin. “Wat gebeurd is, kun je niet meer veranderen. Je kunt er alleen maar van leren. Ik was fysiek niet fit, de banden waren zó anders en de machine was minder. Ik ben nu heel tevreden over mijn eigen niveau en over de manier waarop de Yamaha-engineers de motor verder hebben ontwikkeld. Als ze zo door blijven gaan zoals ze tijdens de laatste races hebben gewerkt, dan hebben we in 2015 weer een kans.” Derde man Valentino Rossi sprak over ‘een van de races met het hoogste niveau van dit jaar’. Met Marquez als wereldkampioen kon de 35-jarige Yamaha-coureur goed leven. “Hij verdient het. Hij heeft in alle omstandigheden gewonnen en hij is er in geslaagd om zich te verbeteren ten opzichte van vorig jaar”, prees Rossi Marquez. “Toch vond ik zijn wereldtitel van in zijn eerste MotoGP-seizoen indrukwekkender. Dat jaar was fantastisch. Marc is uitzonderlijk getalenteerd. Hij kan met alles meteen hard gaan. De vraag was na vorig jaar hoeveel hij zich kon verbeteren. Helaas voor ons was dat heel veel. Niet zozeer wat betreft snelheid, maar wel als het om zijn rijstijl gaat. Hij is nog steeds heel agressief, maar het lijkt alsof hij meer controle heeft. Vorig jaar riskeerde hij soms te veel. Hij heeft één wereldtitel meer dan ik op die leeftijd, dus hij heeft een voordeeltje. Ik hoop dat hij het voordeel in de toekomst verliest, zodat wij weer een kans hebben.” Eén record evenaarde Marquez nog niet in 2014. Met twaalf overwinningen in één seizoen heeft Mick Doohan nog altijd één zege voorsprong op Marquez. De Australiër was in Motegi en was onder de indruk. “Ik heb de laatste jaren niet zo vaak races bekeken, maar dit jaar heb ik fantastische gevechten en wedstrijden gezien”, aldus de vijfvoudig 500 cc-wereldkampioen. “Het was een genoegen om weer MotoGP te kijken, omdat Marc de lat hoger heeft gelegd. Met zijn manier van rijden en racen heeft hij voor nieuwe impulsen gezorgd. Hij heeft zo ongelooflijk veel talent en zijn zelfvertrouwen is gigantisch. Het is net zoals eerder bij Valentino toen die dingen deed waarvan je dacht ‘hoe doet hij dat’. Het draait allemaal om je benadering en het geloof dat dat je het kunt. Veel rijders crashen voordat ze het punt bereiken dat ze iets geweldigs presteren. Omdat ze er niet in geloven. Marc lijkt onverslaanbaar en de komende jaren heeft hij ook nog de steun van Honda. Hij heeft de kwaliteit om zo lang te domineren als hij zichzelf wil blijven pushen.”

Lees meer over

Ducati Honda Yamaha

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda Forza 750

Eerste Test Honda Forza 750

28 november, 2024

De Forza 750 profiteert van dezelfde vernieuwingen die de X-ADV (zie eerste test pagina 34) ook kreeg. Vooral tegen ...
Eerste test: Honda NT1100

Eerste test: Honda NT1100

28 november, 2024

NT is een acroniem voor New Tourer en drie jaar geleden werd de Honda NT1100 gelanceerd om het gapende gat in ...