+ Plus

GP Wegrace Le Mans, Frankrijk 2011

De MotoGP-klasse lijkt dit jaar niet zonder incidenten te kunnen. Ook in Le Mans liepen de gemoederen weer hoog op. In de warm up deelde Casey Stoner een klap uit aan Randy de Puniet en in de race werd Marco Simoncelli bestraft met een ‘ride through’ voor een manoeuvre die Dani Pedrosa een sleutelbeenbreuk opleverde. Stoner reed knap naar zijn tweede zege van het jaar voor Andrea Dovizioso en Valentino Rossi. Stoner domineerde alle trainingen – hoewel in de kwalificatietraining zijn voorsprong op Marco Simoncelli maar 0,059 seconde bedroeg – en pakte op zondag zijn 25e MotoGP-zege – zijn eerste in Frankrijk. Dani Pedrosa nam vanaf de vierde startpositie de leiding, maar werd al in de tweede ronde gepasseerd door Stoner die Pedrosa ‘wat voorzichtig’ vond. Maar de winnaar van de Grand Prix van Estoril verbeterde zijn eigen drie jaar oude ronderecord en beantwoordde aanvankelijk elke versnelling. Uiteindelijk moest Pedrosa toch lossen en kon Stoner zijn tweede seizoenszege veiligstellen. Pedrosa kwam vervolgens onder druk te staan van Marco Simoncelli. De Italiaan passeerde Pedrosa tien ronden voor het einde, maar zag de Spanjaard meteen counteren. Vervolgens remde Simoncelli (inmiddels met Honda in gesprek voor een nieuw contract) zich buitenom voorbij Pedrosa en sneed hem de pas af bij het insturen van de Chemin aux Boeufs. Pedrosa kwam ten val en greep meteen naar zijn rechter sleutelbeen dat inderdaad gebroken bleek. De wedstrijdleiding bestrafte Simoncelli met een ‘ride through’ vanwege een ‘illegale manoeuvre’. Hij kwam als zevende weer op de baan en passeerde in de laatste bocht nog Ben Spies en werd nog vijfde. Door de straf voor Simoncelli werd het gevecht tussen Andrea Dovizioso, Valentino Rossi en Jorge Lorenzo extra interessant. Wereldkampioen Lorenzo moest voor de race op zijn reservemachine stappen nadat hij in de warm up al in zijn outlap was gecrasht. Zijn Yamaha brandde daar bij uit. Lang leek Lorenzo in de race een kans op het podium te hebben, maar door een foutje in de slotfase verloor hij de aansluiting met Dovizioso en Rossi. De Ducati-coureur passeerde zijn jongere landgenoot en dacht de tweede plaats te pakken, maar had zich verkeken op het aantal ronden. Dovizioso kwam terug en claimde de runner up-plek. Rossi scoorde echter wel zijn eerste podiumplek in Ducati-dienst. “Volgens mij was iedereen al vergeten dat ik een titelkandidaat was, omdat ik in Estoril maar derde werd”, meende Stoner na afloop. “In Jerez had ik de snelheid om te winnen van twee snelle Spanjaarden en als alles volgens plan was verlopen zouden mensen nu niet zeggen dat ik weer terug was als een van de kanshebbers op de titel.”Toch had de wereldkampioen van 2007 geen goed gevoel bij de manier waarop hij zijn hernieuwde kandidatuur weer had gesteld. “Dit is beslist niet de manier waarop ik punten wil goed maken. Jorge crashte in de warm up en blesseerde zijn vinger en dat was pech voor hem. Dani crashte in de race en brak zijn sleutelbeen. Het zal zwaar worden voor hem om weer terug te komen.”Stoner liet ook zijn lezing horen over het incident in de warm up dat hem 5000 euro kostte. De niet voluit rijdende De Puniet blokkeerde Stoner die het rechte stuk op kwam stuiven. De Puniet koos de verkeerde kant en Stoner knalde bijna achterop de Ducati van de Fransman. Nadat de beide coureurs bij de wedstrijdleiding werden ontboden, bood Stoner zijn verontschuldigingen aan, maar ontkende dat hij overdreven had gereageerd of dat hij spijt had van de klap. “Het spijt me voor Randy, maar niemand kan mij verzekeren dat hij in eenzelfde situatie niet ook zo had gereageerd”, was Stoner stellig. “Als er bij zo’n snelheid plotseling iemand voor je opduikt, heb je geen tijd om na te denken. Je hart zit in je keel en even denk je dat je einde nabij is. Dat is een verschrikkelijk gevoel.”Slachtoffer De Puniet had wel enig begrip voor Stoners actie en probeerde de wedstrijdleiding er van te weerhouden een boete uit te delen aan de Repsol/Honda-coureur. Wel was hij woedend over de klap die Stoner had uitgedeeld. “Ik keek over mijn schouder en zag niemand”, vertelde De Puniet. “Toen probeerde ik mijn voorrem te verstellen. Daarna keek ik weer achterom en ik zag Casey met volle vaart aan komen. Ik probeerde hem uit de weg te gaan, maar koos de verkeerde kant. Die fout spijt mij en daar voor heb ik me bij hem verontschuldigd. Maar de stomp accepteer ik niet. Ik begrijp wel dat je in dit soort situaties je kalmte kunt verliezen. Er zijn geen problemen tussen ons en ik vind de boete voor Casey te zwaar. Ik heb nog geprobeerd om de boete tegen te houden.”Stoners frustratie over de straf werd verzacht door zijn overtuigende overwinning. Op de vraag wat hij van Rossi’s derde plaats vond, had de Australiër een duidelijke mening. “Eén rijder kreeg een ‘ride through’, één rijder werd uitgeschakeld door een crash en Jorge blesseerde een vinger in de crash. Hij finishte wel op het podium, maar niet vanwege zijn snelheid.”Rossi plaatste zelf zijn derde plaats – vijftien seconden achter Stoner – ook in het juiste perspectief. Toch dacht de 32-jarige Italiaan dat een eerste overwinning nog wel enkele maanden op zich kan laten wachten. “Mijn mentale gesteldheid is op en neer gegaan sinds mijn komst bij Ducati”, aldus Rossi, die in Le Mans met een nieuw carbon frame reed, maar ook tijdens de trainingen nog geplaagd werd door onderstuur. “De ene dag dacht ik ‘ik kan een podium pakken’, de andere dacht ik weer ‘dit is onmogelijk’. De ene training denk ik dat het gaat lukken en de volgende training is een ramp. Dit podium komt eerder dan verwacht. Maar het gat met de kop is nog steeds te groot en ik maak me nog steeds zorgen. Maar minder dan aan het begin van het seizoen.” Marco Simoncelli’s actie tegenover Dani Pedrosa hield de gemoederen bezig. Eerder had Simoncelli aangegeven dat hij de opmerkingen over zijn vermeende gevaarlijke gedrag beu was, nu moest hij horen dat zelfs zijn vriend Valentino Rossi de actie als wel erg agressief bestempelde. Pedrosa’s woedende manager Alberto Puig riep dat Simoncelli opgesloten moest worden en een zeer ontstemde HRC’s vice-president Shuhei Nakamoto vond ook dat Simoncelli zich beter bewust moest worden van de gevaren. Bovendien, vond Nakamoto, had hij het geduld op moeten brengen om terug te slaan. “Ik denk dat Marco nu gaat nadenken”, vermoedde Nakamoto. Simoncelli zelf toonde spijt – tot op zekere hoogte. “Het spijt me erg dat Dani is gevallen en dat hij geblesseerd is geraakt. Hij passeerde me op een recht stuk en toen ik remde wilde ik hem niet eens passeren, maar hij remde veel eerder dan ik en daarom probeerde ik hem buitenom voorbij te gaan maar ik wilde hem wel ruimte geven zodat hij de bocht kon halen. Maar ik zag dat hij een probleem had met zijn remmen en hij raakte me en viel. Toen ik door had dat hij de bocht niet meer kon halen, zette ik mijn motor recht op, maar hij raakte me en de data laat zien dat ik niet later remde dan in eerdere ronden.”Alle eerdere commotie omtrent zijn manier van rijden gekoppeld aan dit incident leverde hem in Le Mans een straf op, was Simoncelli’s overtuiging. “Als dit gebeurd was met een andere rijder zou men waarschijnlijk niets hebben gedaan. Daarom ben ik een beetje teleurgesteld. Ik voel me als het stoute jongetje in de MotoGP, maar ik geloof niet dat ik hier iets fout deed.”Pedrosa zag de zaak anders. “Simoncelli haalde me in en ik kwam terug. Ik zat op de betere lijn, maar hij liet gewoon de rem los en ik kon geen kant op. Ik kom er slechter af met een gebroken sleutelbeen dan hij met een ‘ride through’.” Op vrijdagmiddag was de toon gezet, merkte Simoncelli toen tijdens de gebruikelijke (voor rijders openbare) vergadering van de Safety Commission Jorge Lorenzo, Casey Stoner, Andrea Dovizioso, Toni Elias en Hector Barbera officieel Simoncelli’s strijdwijze ter sprake brachten. “Dit moet ophouden, want we hebben er al te lang over gesproken”, aldus Simoncelli. Twee dagen later bewees de Italiaan zijn eigen ‘zaak’ een zeer slechte dienst. 125 cc: Rookie verslaat de titelfavorietIn zijn honderdste Grand Prix leed Nico Terol zijn eerste nederlaag van het seizoen. De kampioenschapsleider werd in de laatste bocht gepasseerd door de 16-jarige GP-eerstejaars Maverick Vinales. De Spaanse 125 cc-kampioen van 2010 (rechts) was de enige die het Terol lastig kon maken. Het leidde tot wielren-achtige taferelen waarbij Terol en Vinales beiden geen zin hadden om kopwerk te verrichten. Vinales liet zich niet gek maken en verraste Terol enkele honderden meters voor de streep. Derde werd Efren Vasquez, ruim voor Hector Faubel en Johann Zarco. Jasper Iwema werd in de eerste chicane aan de kant gezet en viel terug naar de 24e positie. Iwema vocht zich terug naar het groepje dat streed om het laatste WK-punt, maar kwam niet verder dan de achttiende positie. De nieuwe Moto3-klasse werpt zijn schaduw inmiddels steeds verder vooruit. Honda maakte bekend dat voormalig 125 en 500 cc-wereldkampioen Alex Crivillé bij de volgende race in Catalunya een aantal ronden zal rijden op de nieuwe Honda 250-viertakt. Moto2: Marquez pakt eerste winstNa drie races stond Marc Marquez (93) nog steeds op nul punten. Maar in Le Mans reed de nog regerende 125 cc-wereldkampioen een tactisch uitmuntende race. De 18-jarige Marquez raakte niet in paniek na een crash op vrijdag en ook niet na een matige start op zondag. Vanaf de negende plaats na de eerste doorkomst werkte hij zich voorbij aan alle concurrenten. Vijf ronden voor het einde moest ook leider Tom Lüthi er aan geloven nadat eerder polesitter Stefan Bradl, Yuki Takahashi en Julian Simon plaats hadden moeten maken. Andrea Iannone maakte het Marquez wat makkelijker: hij crashte al in de eerste ronde. Marquez won met twee tellen voorsprong op Takahashi en Bradl (65) en werd zo de jongste Moto2-winnaar ooit. Een fraaie manier om je vijftigste GP-start te vieren. Bradl, die crashte in de warm up, bouwde ondanks zijn derde plaats zijn leiding in het klassement uit. Pitstop• Een rijderboycot dreigt als Dorna en IRTA besluiten om de Grand Prix van Japan door te laten gaan op 2 oktober. Dorna-baas Carmelo Ezpeleta liet in de Safety Commission weten dat hij de race door wil laten gaan en ook IRTA – de vereniging van raceteams – verstuurde een brief waarin men stelde geen reden tot definitieve afgelasting over te moeten gaan. Het circuit van Motegi ligt ongeveer 120 kilometer verwijderd van de kerncentrale van Fukushima en dat baart de coureurs zorgen. “Ik ben jong en ik wil niet over twintig jaar problemen krijgen met mijn gezondheid”, verwoordde wereldkampioen Jorge Lorenzo de gevoelens van meerdere rijders. Valentino Rossi wilde pas oordelen als er meer bekend is over de mogelijke gevaren.• Jorge Lorenzo wond zich in Le Mans erg op over opmerkingen van Race Director Paul Butler die onlangs verklaarde motorracen als een contactsport te beschouwen. “Het is geen boksen of een of andere vechtsport”, vond Lorenzo. “In de MotoGP moet degene winnen die het snelst en het meest intelligent is. Niet de rijder die zijn tegenstanders schade toe berokkent. Als dat de norm wordt, wordt het voor mij tijd om te stoppen.”• Ducati zou volgend jaar wel eens zeven motoren aan de start kunnen brengen. In Le Mans bevestigde Jorge Martinez dat hij in 2012 mogelijk met twee rijders in de MotoGP actief wil zijn als de nieuwe “1000 cc”-reglementen gaan gelden. Sporting Director Gino Borsoi vertelde dat de deal nog niet rond is. “We zijn nog op zoek naar sponsorgeld, maar het is iets wat we graag zouden willen”, aldus de Italiaan. Het Aspar Team wil ook volgend jaar actief blijven in de Moto2 en de nieuwe Moto3-klasse. • Ook na de blessure van Dani Pedrosa wordt Andrea Dovizioso niet ingezet om deze week in Jerez met Casey Stoner de nieuwe 1000 cc-Honda te testen. Geen groot probleem, vond Dovizioso. De Italiaan wilde niet in gaan op speculaties dat dit al inhoudt dat zijn contract met Honda niet verlengd wordt. “Het is belangrijker dat ik de kans krijg als de ontwikkeling wat verder is”, meende de nummer 2 van de Le Mans Grand Prix. • Rizla/Suzuki-baas Paul Denning geeft toe dat Suzuki inmiddels achterloopt in de ontwikkeling van haar nieuwe 1000 cc-MotoGP-machine. Er zijn nog geen definitieve plannen voor een eerste shake down-test, aldus Denning die de machine vorige week in Japan mocht aanschouwen. Of Suzuki daadwerkelijk actief blijft in de MotoGP wordt eind juni genomen. Overigens ontzenuwde Denning geruchten dat John Hopkins in Brno een tweede Rizla/Suzuki zal besturen. “Als de mogelijkheid voor een wild card voor John komt, zal Suzuki die zeker bekijken”, vertelde Denning. “Maar op dit moment is er nog niets serieus besproken met Suzuki, John of een sponsor.” BijschriftenCasey Stoner triomfeert op grootse wijze voor de eerste keer in Frankrijk. De Australiër staat nu tweede in het WK, twaalf punten achter Jorge Lorenzo. PodiumHet was de 25e keer dat Stoner een MotoGP-race won. Valentino Rossi scoorde zijn eerste podium in Ducati-dienst. StonerProblemen vlak voor de start, een lege tank na de finish – maar daar tussenin ging Stoner geweldig. Pedrosa, Lorenzo, Simoncelli, Dovizioso en Rossi proberen te volgen. Crash_1-4Het drama van Dani Pedrosa in beeld: Simoncelli komt buitenom voorbij en snijdt de Spanjaard de pas af. Pedrosa brak bij de val een sleutelbeen. Lorenzo_dovi_rossiDe driestrijd tussen Lorenzo, Dovizioso en Rossi werd een duel na een foutje van Lorenzo. Dovi klopte voor de tweede achtereenvolgende keer Rossi. EliasElias hoeft zich geen zorgen te maken over zijn plek, verzekerde teambaas Lucio Cecchinello in Le Mans. Elias vocht hard, maar zag Bar

Lees meer over

Ducati Honda Suzuki Yamaha

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda e-Clutch

Eerste Test Honda e-Clutch

11 april, 2024

Een oplossing voor een niet bestaand probleem? Dat sluimerde onderweg naar de presentatie van de nieuwe Honda ...
Eerste Test Honda CBR600RR

Eerste Test Honda CBR600RR

11 april, 2024

Ooit was supersport een gouden klasse, waarin de Japanse fabrikanten vele duizenden units verkochten, maar rond ...
Eerste Test Honda Fireblade

Eerste Test Honda Fireblade

28 maart, 2024

Eind jaren 90 omvatte de elektronica op superbikes zoals de Fireblade amper meer dan een paar sensoren en kabeltjes ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-