+ Plus

GP Wegrace Indianapolis, VS 2010

Zijn teamgenoot Andrea Dovizioso tipte Dani Pedrosa op zaterdag al als de grote favoriet. Dovi had het goed gezien. Zijn start was nu eens niet geweldig, maar Pedrosa reed toch naar een overtuigende zege. Ben Spies werd knap tweede voor Jorge Lorenzo en, ruim daar achter, Valentino Rossi. De Grand Prix van Indianapolis had veel geëist van de MotoGP-coureurs, bleek al snel na de finish. Het verraderlijke circuit, rijk bezaaid met venijnige hobbels, en de temperaturen van 35 graden maakten de 28 ronden extra zwaar. De hobbels werden zwaar bekritiseerd door onder meer Casey Stoner en Valentino Rossi. “Alsof er doe het zelvers aan het werk zijn geweest”, was Stoner het meest uitgesproken. Hij gebruikte een 2011-Öhlins-voorvork, maar in de race crashte de Australiër voor de derde keer dit jaar in een race over de voorkant. Door de crash van een opkomende Stoner, de fysieke beperkingen van Rossi en het – naar eigen zeggen – “niet goede rijden” van Lorenzo werd de race in Indianapolis nooit echt spannend. Ben Spies zorgde op zaterdag al voor Amerikaanse vreugde door heel knap zijn eerste MotoGP-pole position te pakken en op zondag voerde hij zes ronden het veld aan. Tegen het geweld van Pedrosa had de Yamaha-coureur geen verweer. Wel hield hij derde man Lorenzo op veilige afstand. Andrea Dovizioso zat aanvankelijk ook goed voorin, maar de Italiaan maakte foutjes en vroeg zich na de race af of hij zijn zitpositie wellicht moest veranderen. De fenomenale Pedrosa brak met een bijzondere traditie. Sinds zijn entree in de MotoGP in 2006 won de kleine Spanjaard telkens twee GP’s per seizoen, in Indianapolis won Pedrosa zijn derde race van het jaar. “Het voelde als een race in Maleisië of in Qatar bij daglicht. Heel zwaar”, vertelde een getekende Pedrosa. “Maar mijn race was goed. De baan was door de hoge asfalttemperaturen (50 graden, FW) erg glibberig. Als je buiten de lijn zat, kon je zo crashen. Mijn start (vanaf plaats vijf, FW) was niet perfect en vanaf de vierde plaats begon ik andere rijders in te halen. Spies was vandaag heel sterk, maar ik kon hem toch voorbij. Daarna ben ik mijn eigen tempo blijven rijden en kon ik een gaatje slaan.” Pedrosa profiteerde duidelijk van de topsnelheid van zijn Honda. “De motor was vandaag helemaal goed. Niet alleen op snelheid, ook in de bochten. Het was moeilijk om gefocust te blijven, vooral toen de banden versleten waren. Lastig was ook dat mijn waterslangetje niet werkte.” Pedrosa reed in tegenstelling tot de meeste rijders met de softe compound. “Dat was geen keus, het was de enige mogelijkheid. De zachtere compound werd te warm.”Ben Spies werd op vrijdag bevestigd als de vervanger van Valentino Rossi in het Yamaha-fabrieksteam. De twee daarop volgende dagen onderstreepte de 26-jarige Amerikaan nog eens zijn grote kwaliteiten. Zijn tweede plaats betekende na zijn derde plek in Silverstone zijn beste GP-prestatie tot nu toe. “Ik had dit weekend niks te klagen”, vond Spies zelf na de race. “Ik stond op pole en ik heb aan de leiding gereden. Het ging goed, maar toch ook weer niet goed genoeg om te winnen. Dani kwam me voorbij en ik kon hem niet bijhouden. Daarna heb ik zo hard mogelijk gereden en geprobeerd zo weinig mogelijk fouten te maken. Ik kon het ook niet kalm aan doen, want achter me zaten Jorge en Dovi ook te pushen.”Zijn fabriekscontract had hem extra rust en vertrouwen gegeven, gaf Spies toe. “Het loopt allemaal beter dan verwacht. Voor het seizoen zou ik hebben getekend voor twee podiumplaatsen in mijn eerste MotoGP-seizoen. Ik ben nog steeds aan het leren.”Zijn aanstaande teamgenoot Lorenzo hield Spies ruim drie seconden achter zich, de man die hij gaat vervangen reed hij op negen tellen. WK-leider Lorenzo noteerde met een derde plaats zijn slechtste klassering van het jaar. “Het was geen goede race, de zwaarste van mijn leven”, oordeelde de Spanjaard. “Vanaf de eerste ronde had ik moeite met de voorkant en fysiek had ik het zwaar. Al vanaf de derde ronde begon ik moe te worden. Ik heb de afgelopen weken weinig getraind en dat kan ik merken. Ik kon niet het tempo rijden als in de trainingen. De baan was glad en hobbelig en een paar keer lag ik er bijna af.” Ook over zijn Yamaha was Lorenzo minder goed te spreken. “De motor was niet zo snel. Het voelde alsof ik op een 250 zat. Dovizioso kon ik alleen maar inhalen, omdat hij door een wheelie uit de laatste bocht snelheid verloor.” Valentino Rossi wilde na drie trainingscrashes niet te dramatisch doen over zijn vierde plaats. “Ik moet tevreden zijn”, vond hij. “Met mijn been heb ik minder problemen, maar ik ben gewoon nog niet sterk genoeg. Na een ronde of tien kreeg ik het door de hitte heel moeilijk en aan het einde had ik geen kracht meer. Maar mijn ritme en snelheid waren goed.”125 cc: Terol op herhalingIn Indianapolis bleek tijdens de 125 cc-race weer eens dat niet altijd de snelste rijder wint. Marc Marquez vertrok voor de zevende keer dit jaar vanaf pole en de jonge WK-leider bouwde meteen een veilige voorsprong op ten opzichte van Nico Terol. Maar met nog elf ronden te rijden crashte Marquez en vanaf dat moment zat Terol op rozen. Marquez stapte wel weer op en kwam – achter Jasper Iwema – als veertiende terug in de race. De Spanjaard klom mede dankzij crashes van onder meer tweede man Bradley Smith op tot de zevende plaats en passeerde toen nog Danny Webb en Esteve Rabat. Dat deed hij echter nadat hij door een remfout twee bochten had afgesneden. De racedirectie zette Marquez terug naar de tiende plaats. Terol zegevierde voor Sandro Cortese en Pol Espargaro voor de derde keer dit jaar, op een circuit waar hij in 2008 zijn eerste WK-race had gewonnen. Jasper Iwema reed na een moeilijke training naar een erg nette elfde plaats. UITSLAGEN 125 CC: 1. Nicolas Terol (E), Aprilia; 2. Sandro Cortese (D), Derbi; 3. Pol Espargaro (E), Derbi; 4. Efren Vazquez (E), Derbi; 5. Esteve Rabat (E), Aprilia; 6. Danny Webb (GB), Aprilia; 7. Randy Krummenacher (CH), Aprilia; 8. Alberto Moncayo (E), Aprilia; 9. Jonas Folger (D), Aprilia; 10. Marc Marquez (E), Derbi; 11. Jasper Iwema (NL, Aprilia; 12. Luis Salom (E), Lambretta; 13. Johann Zarco (F), Aprilia; 14. Jakub Kornfeil (CZ), Aprilia; 15. Lorenzo Savadori (I), Aprilia. WK Tussenstand: 1. Marc Marquez, 172 punten; 2. Nicolas Terol, 168; 3. Pol Espargaro, 167; 14. Jasper Iwema, 33.Moto2: Elias toont karakterZiek als een hond leek Toni Elias in Indianapolis vooral te zullen rijden om de schade te beperken. Maar de Gresini/Moriwaki-coureur perste alles uit zijn lijf en toonde zich van zijn beste kant door meteen kopstart te pakken. Later werd hij door polesitter Julian Simon gepasseerd. Zes ronden voor het einde ging Elias buitenom Simon terug naar de leiding. Simon bleef als een schaduw volgen, maar kon de met 39 graden koorts rijdende Elias niet meer pakken. Volledig uitgeput won die zo zijn vijfde race van het seizoen. Scott Redding werd uitstekend derde. De jongste rijder van het veld – Redding is pas 17 – was tijdens de vrije trainingen al de snelste geweest. Opvallend was ook de vierde plaats van Andrea Iannone die na een zware trainingscrash als 25e was vertrokken. Vijfde man Simone Corsi kwam zelfs vanaf de 39e plaats. De Moto2-race werd ingekort nadat na de eerste start een grote valpartij plaatsvond. Shoya Tomizawa was het meest prominente slachtoffer. Hij liet vanwege een handblessure verstek gaan bij de herstart. Niet meer dan 26 van de gestarte 39 rijders haalden de finish. UITSLAGEN Moto2: 1. Toni Elias (E), Moriwaki; 2. Julian Simon (E), RSV; 3. Scott Redding (GB), Suter; 4. Andrea Iannone (I), Speed Up; 5. Simone Corsi (I), Motobi; 6. Sergio Gadea (E), Pons Kalex; 7. Thomas Luthi (CH), Moriwaki; 8. Gabor Talmacsi (HON), Speed Up; 9. Jason di Salvo (USA), FTR; 10. Anthony West (AUS), MZ-RE Honda; 11. Dominique Aegerter (CH), Suter; 12. Mike di Meglio (F), RSV; 13. Claudio Corti (I), Suter; 14. Axel Pons (E), Pons Kalex; 15. Yonny Hernandez (COL), BQR-Moto2. WK Tussenstand: 1. Toni Elias, 186 punten; 2. Andrea Iannone, 119; 3. Thomas Luthi, 108. MotoGP uitslag28 ronden = 118,048 km in 47.31,615min.; snelste ronde Dani Pedrosa, 1.40,896 = gem. 150,428 km/u1. Dani Pedrosa (E), Honda Had ondanks wat tegenvallende vijfde plek op grid goed gevoel. Zijn gevoel bedroog hem niet. Uitstekende derde zege van het jaar. 2. Ben Spies (USA), Yamaha Eerste niet-fabrieksrijder met pole sinds Edwards, Shangai, 2008. Crashte nog op vrijdag. Stormde naar de leiding, maar moest wijken voor Pedrosa. Geen schande. 3. Jorge Lorenzo (E) Yamaha Kon vrede hebben met tweede trainingstijd. In de race haalde hij niet se snelheid en het ritme van de trainingen. Totaal versleten na de wedstrijd. 4. Valentino Rossi (I), Yamaha Was na drie trainingscrashes (“ik ben nog jong en ik moet mijn limiet nog vinden”) duidelijk niet blij. Zijn vierde plaats in de race vond hij oké.5. Andrea Dovizioso (I), Honda Met vierde startplaats beste Honda-rijder. Tevreden, maar achtte teammaat Pedrosa de snelste. Dat zag hij ook in de race. Teleurgesteld dat hij tempo niet vast kon houden. 6. Nicky Hayden (USA), Ducati Vrijdag een crash, op zaterdag zijn eerste “front row” op Ducati. Goed begin, toen problemen met de voorkant. Afgerukte kneeslider beperkte hem in linker bochten. 7. Marco Simoncelli (I), Honda Wéér een crash op zaterdagmiddag, maar wel nette achtste trainingstijd. Mikte op top 5, maar mocht tevreden zijn met zevende plaats, dicht achter Hayden. 8. Alvaro Bautista (E), Suzuki Grip achter werd een probleem toen hij in kwalificatie wilde pushen. Vanaf elfde plaats een knappe race gereden. Mooi gevecht met Simoncelli om de zevende plaats.9. Aleix Espargaro (E), Ducati Eén van de drie crashers tijdens de kwalificatie; veertiende tijd. Reed een degelijke race, waarbij Simoncelli, Bautista – en tot zijn crash – ook Kallio net iets te snel waren.10. Hector Barbera (E), Ducati Moeite met set up. Zestiende trainingstijd. Had problemen met voorkant vanaf de start. Weinig genoten, motor presteerde minder door hoge temperaturen. 11. Loris Capirossi (I), Suzuki Lagere top dan 2009 en problemen vóór. Tiende startplaats. Kon geen vuist maken en reed ver achter zijn teammaat. In laatste ronde brutaal aan de kant gezet door Barbera.12. Hiroshi Aoyama (J), Honda Na afwezigheid van twee maanden dertiende op de grid. Op de limiet, zei hij zelf. Moest veel afzien en zocht balans tussen snelheid en op zeker gaan. 13. Randy de Puniet (F), Honda Kon door opgezwollen been na Brno drie dagen niet lopen. Laatste op de grid, moeite met remmen. Gehandicapt door vele linker bochten en De Puniet werd laatste. DNFMarco Melandri (I), Honda Problemen met elektronica, geen grip achter en geen bochtensnelheid. Gefrustreerde Melandri begon vanaf twaalfde plek, maar wedstrijd duurde drie rondjes door crash. Casey Stoner (AUS), Ducati De snelste in de vrije trainingen, slechts zesde op de grid. Kwaad na crash over de hobbels. Slechte start en crash in de achtste ronde toen hij zesde lag. Slecht gevoel voor. Mika Kallio (SF), Ducati Met zware griep naar vijftiende plek op de grid. Leek op weg naar zijn beste resultaat van het jaar, tot ook hij tien ronden voor het eind crashte. Kans op de zevende plaats verspeeld. Colin Edwards (USA), Yamaha Negende startplaats. Te weinig grip met softe banden. Pakte de harde compound; foute keuze. Binnen voor bandenwissel, maar daarna definitief “out”.WK Tussenstand: 1. Jorge Lorenzo, 251; 2. Dani Pedrosa, 183; 3. Andrea Dovizioso, 126; 4. Casey Stoner, 119; 5. Valentino Rossi, 114; 6. Ben Spies, 110; 7. Nicky Hayden, 109; 8. Randy De Puniet, 78; 9. Marco Simoncelli, 63; 10. Marco Melandri, 61; 11. Colin Edwards, 57; 12. Hector Barbera, 54; 13. Loris Capirossi, 41; 14. Aleix Espargaro, 39; 15. Alvaro Bautista, 33; 16. Mika Kallio, 31; 17. Hiroshi Aoyama, 22; 18. Alex De Angelis, 11; 19. Roger Lee Hayden, 5; 20. Kousuke Akiyoshi, ; 21. Wataru Yoshikawa, 1.

Lees meer over

Ducati Honda Suzuki Yamaha

Gerelateerde artikelen

Compacttest Honda CB750 A2

Compacttest Honda CB750 A2

25 april, 2024

Honda’s CB 750 Hornet met 48 pk. De budgetkraker in de middenklasse veroverde afgelopen jaar zelfs de harten van ...
Eerste Test Honda CBR600RR

Eerste Test Honda CBR600RR

11 april, 2024

Ooit was supersport een gouden klasse, waarin de Japanse fabrikanten vele duizenden units verkochten, maar rond ...
Eerste Test Honda e-Clutch

Eerste Test Honda e-Clutch

11 april, 2024

Een oplossing voor een niet bestaand probleem? Dat sluimerde onderweg naar de presentatie van de nieuwe Honda ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-