+ Plus

GP Wegrace Indianapolis en San Marino

Twee opeenvolgende klasseringen naast het podium hebben Jorge Lorenzo’s wil om te winnen niet gebroken. Na een teleurstellende race in Indianapolis sloeg de regerende wereldkampioen in Misano bikkelhard terug met zijn derde zege van het seizoen. Een zeer vermoeide Casey Stoner was oppermachtig in Indy, maar moest in Misano ook teamgenoot Dani Pedrosa voor zich dulden. Tot en met 2014 staat er een Grand Prix gepland in Indianapolis. De zeer welwillende en enthousiaste organisatie van de matig bezochte Indy GP hoopt ongetwijfeld volgend jaar op minder kritiek op de voor dit jaar nieuwe asfaltlaag in het ‘infield’. Op vrijdag klaagde het gehele startveld collectief over het spekgladde asfalt. Dani Pedrosa zei zelfs terug te verlangen naar het gehate hobbelige asfalt van vorige jaren. Hoewel op zondag alle ronderecords ruimschoots verbroken werden en de MotoGP-race maar liefst ruim 38 seconden sneller was dan vorig jaar, verdween de scepsis niet. Vooral buiten de ideale lijn bleef het asfalt uitermate verraderlijk en de vrijwel niet te stuiten bandenslijtage zorgde voor verloren races voor coureurs zoals Marco Simoncelli (van de derde naar de twaalfde plaats) en de Ducati-coureurs Nicky Hayden (voor het eerst op de GP11.1 en als enige met een ‘soft’ compound voorband en als veertiende hekkesluiter), Karel Abraham en Loris Capirossi. Ook Valentino Rossi kampte op de GP11.1 met een ernstige mate van ‘rubberrot’. De lijdensweg van zijn pupillen Rossi en Hayden kwam hard aan bij Ducati-teammanager Alessandro Cicognani. “Dit wordt te veel en het mag niet gebeuren”, vond de Italiaan. “Het is duidelijk dat de Bridgestones niet bij onze machine passen.”Ook Casey Stoner was niet van plan om na zijn zevende overtuigende overwinning van het jaar zijn mening bij te stellen. “Ik ben niet iemand die van alle banen houdt waarop hij wint”, vertelde Stoner na zijn dertigste MotoGP-zege. Zoals zo vaak dit jaar domineerde polesitter Stoner de race nadat hij in de zevende van 28 ronden uit de slipstream van zijn leidende teamgenoot Pedrosa was gekomen. De Spanjaard kon de WK-leider niet bijhouden en was allang blij dat hij na moeizame trainingen – hij was een seconde langzamer dan Stoner – als tweede het podium op mocht. Stoner en Pedrosa kregen ongewild enige medewerking van hun teammaat Andrea Dovizioso die in de eerste bochten botste met Ben Spies. De Amerikaan had zich tijdens de trainingen ontpopt als lastige tegenstander van Stoner en liet zijn tweede plek op de grid volgen door de snelste tijd in de warm up. De clash met Dovizioso betekende echter dat Spies’ aanvalsplan in de kast kon en vanaf de negende plaats werkte de Yamaha-coureur zich voorzichtig naar voren. Elf ronden voor het einde passeerde hij zijn – al het hele weekend – met bandenproblemen kampende teamgenoot Jorge Lorenzo. De aangeslagen wereldkampioen kon in de laatste ronde nog maar net buiten bereik van de nog versnellende Dovizioso blijven. Ondanks zijn ruime voorsprong wilde Stoner niet spreken van een makkelijke race. “Ik wilde niet naar mijn pitboard kijken om te zien hoeveel ronden we nog moesten rijden. Ik wilde geconcentreerd mijn ronden blijven rijden en het gat niet kleiner laten worden”, vertelde de Australiër. “Ik verwachtte een moeilijke wedstrijd en dat werd het. Vooral de laatste vier, vijf ronden was ik moe en het was lastig om het hoofd erbij te houden. De baan was het hele weekend onvoorspelbaar, maar we konden toch met een goede machine de race in.”Dat kon zijn opvolger bij Ducati Valentino Rossi niet zeggen. Een crash met zijn nummer 1-machine vroeg in de kwalificatie maakte het nog moeilijker voor de worstelende Italiaan. Startend vanaf een dramatische veertiende plek kwam Rossi door bandenproblemen maar ook door een haperende versnellingsbak nooit verder dan de elfde plaats. Toen hij door bakproblemen rechtdoor schoot, viel de Ducati-coureur zelfs terug naar de laatste plaats. In de laatste bocht kreeg Rossi nog de tiende plaats in handen, omdat Hector Barbera crashte in duel met Randy de Puniet en Hiroshi Aoyama. Het dieptepunt van het seizoen voor Rossi? “Moeilijk te zeggen. We hebben al zoveel dieptepunten gehad”, meende hij. “Onze motor heeft het erg moeilijk bij erg hoge asfalttemperaturen. Ik had totaal geen grip en daardoor ook geen vertrouwen. Toen de bak ook een paar keer in de vrij schoot, dacht ik serieus aan opgeven.”Voor eigen publiek zag het er op de wedstrijddag voor Rossi in Misano wat beter uit. Vanaf een weer zwaar tegenvallende elfde startpositie reed de getergde Ducati-coureur een zeer agressieve eerste ronde. Rossi werkte zich op tot de vijfde plaats, maar moest uiteindelijk genoegen nemen met de zevende positie. Dat de spaarzame regenspetters in de openingsronden niet uitmondden in een serieuze regenbui was eerder een tegenvaller voor Rossi en zijn gecrashte teamgenoot Nicky Hayden. “De achterkant begon te glijden, daarom moest ik het kalmer aan doen”, legde Rossi uit. De ontvangst die hij kreeg van het idolate publiek deed vermoeden dat hun held de race had gewonnen. Rossi kwam echter ruim 23 seconden te kort op winnaar Jorge Lorenzo die een van zijn beste races uit zijn carrière reed. Al tijdens de trainingen was Lorenzo de man met het meest constante ritme en Casey Stoners achtste poleposition bracht Lorenzo niet uit zijn evenwicht. De Spanjaard vertrok vastberaden en kreeg Stoner en Pedrosa mee, maar slaagde er halverwege de race in om de Honda-coureurs op veilige achterstand te zetten. Zes ronden voor het einde moest Stoner ook nog buigen voor teamgenoot Pedrosa die een aanzienlijk gat had dicht gereden. Marco Simoncelli won een prachtig gevecht van Andrea Dovizioso (moest het kalmer aan doen vanwege een te hoog verbruik!) en Ben Spies om de vierde plaats. Simoncelli’s teambaas Fausto Gresini kreeg in Misano overigens een openlijke waarschuwing van HRC-vice president Shuhei Nakamoto die zich had geërgerd aan uitlatingen en acties van de Italiaan. Wat de gewraakte uitspraken waren wilde de Japanner niet zeggen, wel dat Gresini zijn fabrieks-RCV voor 2012 kon kwijtraken als hij zijn toon niet zou matigen. Tegelijkertijd verklaarde Nakamoto dat hij hoopte dat Simoncelli en Gresini een nieuwe deal zouden sluiten. “Dat zou het beste zijn en ze hebben een goede relatie”, meende Nakamoto. De HRC-kopman kwam in de aanloop naar de San Marino-GP al in het nieuws toen hij zich liet ontvallen dat Dani Pedrosa medeschuldig was aan de botsing met Simoncelli in Le Mans, waarbij de Spanjaard een sleutelbeen brak en de Italiaan met een ‘ride through’ werd bestraft. “Een man van zijn kaliber moet dat soort inschattingsfouten niet maken”, oordeelde Nakamoto. Pedrosa hield zich op de vlakte in Misano. “Ik heb niets rechtstreeks gehoord en mijn mening over wat er daar gebeurd is, blijft onveranderd”, vertelde Pedrosa na zijn tweede plaats. Dat hij in de eerste helft van de race door een verkeerd ingeschatte wijziging aan de vering te veel had moeten toegeven op Lorenzo en Stoner zat de Spanjaard duidelijk meer dwars. “Dat was teleurstellend.”Pedrosa repte verder over de fysieke belasting van twee races bij hoge temperaturen in twee verschillende tijdzones in acht dagen. Hij vond bijval bij Stoner. “Ik was helemaal op aan het einde”, verklaarde de Australiër zijn langzamere ronden in de tweede helft van de race. “Ik was scherp en de motor voelde goed, maar toen kwam plotseling de klap. Ik kreeg moeite met het remmen en met het overeind zetten en omgooien van de machine. Ik ben erg moe na de reis vanuit Indianapolis. Normaal herstel ik redelijk snel, maar nu was ik kapot omdat ik nauwelijks geslapen heb. Op vrijdag wilde ik eigenlijk al het liefste gaan slapen toen we aan de training begonnen. Maar complimenten voor Jorge: hij reed fantastisch.” Dat teamgenoot Pedrosa hem geen voorrang had verleend, vond Stoner niet meer dan logisch. “Hij kan nog derde worden in het kampioenschap en ik geloof niet in teamorders.” Stoner verloor negen punten op Lorenzo; geen reden voor paniek, vond hij. “Eerder dit jaar kwam hij tot op vijftien punten en twee races later was het gat weer veel groter.”Toch was Lorenzo extatisch na zijn knappe zege, zijn 38e in totaal. “Om Casey en de Honda te verslaan, moet je wel op de toppen van je kunnen rijden”, vond Lorenzo. “Maar het zal heel moeilijk worden om de titel te prolongeren. Ik heb nog geen ‘back to back’-overwinningen, hij wel en ook al zou ik nu alle races winnen, dan heb ik het nog niet zelf in de hand. Maar mijn mentaliteit is dat je geen spijt moet hebben van wat er gebeurd is. Zonder de fout in Silverstone en de crash in Assen zou het spannender geweest zijn. Maar Casey werd onderuit gereden in Jerez en hij heeft zeven races gewonnen, dus hij verdient die eerste plaats.”Op het podium werd Lorenzo uitgejouwd door Rossi-fans. “Jammer dat dit gebeurt. Ik had gedacht dat onze sport niet zo zou zijn als in het voetbal. Ik weet zeker dat Valentino dat niet goedgekeurd had als hij op het podium had gestaan.” Rossi beaamde dat. “Het is niet fair dat mensen zo reageren”, vond ook Rossi. “Alle rijders op het podium hebben alles gegeven en verdienen dus het respect. Maar dit is Italië en dan krijg je dit soort steun. Het is niet persoonlijk bedoeld en Jorge moet er zich niet te veel van aantrekken.”Op het podium wist Lorenzo zich in bijzonder gezelschap. Na achttien jaar keerde Wayne Rainey terug naar de plek waar zijn carrière in 1993 ten einde kwam. De drievoudig 500 cc-wereldkampioen mocht de trofee voor de winnende constructeur in ontvangst nemen en kreeg wél een ovatie van het publiek. “Wayne is een genie en ik bewonder hem als coureur en als mens”, aldus Lorenzo. “Deze overwinning was voor hem.” Ondanks het emotionele weerzien met Misano had Rainey niet getwijfeld of hij terug moest keren naar de rampplek. “Het is geen afrekening met het verleden voor mij”, aldus de nu 50-jarige Amerikaan. “Ik heb er toen lang over nagedacht en ik heb er nu al lang niet meer aan gedacht. Ik was motorcoureur en dit soort dingen kan gebeuren. Spijt ken ik niet. Ik ben niet vaak gevallen, maar als ik viel was ik vaak verrast dat ik weer op kon staan. Maar de laatste keer ging het verkeerd.”Rainey werd in Misano vergezeld door zijn vrouw Shae met wie hij zoon Rex opvoedde. “Mijn familie is belangrijk voor me. Rex gaat binnenkort studeren. Ik hoop dat hij geleerd heeft van de dingen die ik hem heb geprobeerd bij te brengen en van mijn leven. Ik hoop dat hij waardering kan opbrengen voor de manier waarop ik mijn leven heb aangevallen met mijn beperkingen.”125 cc Dubbel voor TerolBeter kon het niet voor Nico Terol. In Indianapolis was de WK-leider onverslaanbaar. Bovendien kwam naaste concurrent Johann Zarco niet verder dan de vijfde plaats, centimeters voor zijn teamgenoot Efren Vasquez. Maverick Vinales hield knap Brno-winnaar Sandro Cortese achter zich in het duel om de tweede plaats. In Misano zagen verblufte toeschouwers een bizarre ontknoping. Een verbeten Zarco passeerde in de laatste ronde polesitter Terol en leek eindelijk na vier tweede plaatsen zijn allereerste GP-zege te boeken. Nadat de kuipen enkele malen tegen elkaar hadden geknald, sprintte Zarco als eerste richting de finish. Om zich vervolgens half op te richten en achterom te kijken, wachtend op het moment dat Terol dankzij de hogere topsnelheid van diens Aprilia naar zijn zevende seizoenszege zou rijden. Even leek het zelfs alsof Zarco Terol met zijn linkerhand wilde af stoppen. De Fransman kwam op de streep 0,022 tekort voor de winst. Vasquez werd op ruime achterstand derde. Jasper Iwema’s zelfvertrouwen kreeg in Amerika een flinke deuk na enkele trainingscrashes. Op zondag herstelde de Nederlander zich redelijk. Zijn opmars van de 23e naar de zestiende plaats bleef zonder punten. In Misano vloog de buiten de punten rijdende Iwema met een highsider van zijn Aprilia waarna hij door zijn eigen machine werd overreden. Met een hersenschudding, een pijnlijke schouder en een kapotte kin keerde een gehavende Iwema huiswaarts. Moto2: Menens voor Marquez De titelstrijd in de Moto2 is weer een stuk spannender geworden dankzij twee opeenvolgende overwinningen voor Marc Marquez. Na zijn vierde pole op rij verdeelde en heerste de 18-jarige coureur zoals hij wilde in Indianapolis. De Spanjaard zette na acht ronden de later ver terugvallende kopstarter Simone Corsi aan de kant en controleerde vanaf dat moment. De zeer verrassende Pol Espargaro en Esteve Rabat zorgden voor een totaal Spaans Moto2-podium met rijders die in 2010 alle drie nog in de lichtste klasse actief waren. Brad Smith en Scott Redding volgden het Spaanse duo op kleine afstand. Stefan Bradl crashte op zaterdag en begon verre van fit vanaf een weinig hoopgevende 22e startplaats aan de Indy-GP. De Duitser reed echter een zeer beheerste wedstrijd en vocht zich knap naar een zesde plaats voor Julian Simon. In Misano leek Bradl weer helemaal bij de les met een verpletterende pole. Maar in een geweldige race, waarin alle hoofdrolspelers opzichtig fouten maakten, moest hij weer buigen voor de slim rijdende Marquez. Andrea Iannone werd derde, net voor thuisrijder Alex de Angelis. Een opvallende hoofdrol was er in Misano ook voor Scott Redding. De 18-jarige Brit voerde lange tijd de race aan, maar viel aan het eind terug naar de vijfde plaats voor Bradley Smith. Marquez heeft met nog vijf wedstrijden zijn achterstand op Bradl verkleind tot 23 punten. Pitstop (verdelen over 2 pagina’s)• Colin Edwards tekende in Misano een contract met het Italiaanse Forward Racing om volgend jaar als Claiming Rule Team te starten in de MotoGP. Edwards wil graag dat Tech3’s Guy Coulon, de designer van de Moto2-machine, ook een MotoGP-frame ontwerpt waar dan een voormalig R1-Superbike-blok zou moeten worden gehangen. Coulon zegt dat het bouwen van e

Lees meer over

Ducati Honda Yamaha

Gerelateerde artikelen

Compacttest Honda CB750 A2

Compacttest Honda CB750 A2

25 april, 2024

Honda’s CB 750 Hornet met 48 pk. De budgetkraker in de middenklasse veroverde afgelopen jaar zelfs de harten van ...
Eerste Test Honda CBR600RR

Eerste Test Honda CBR600RR

11 april, 2024

Ooit was supersport een gouden klasse, waarin de Japanse fabrikanten vele duizenden units verkochten, maar rond ...
Eerste Test Honda e-Clutch

Eerste Test Honda e-Clutch

11 april, 2024

Een oplossing voor een niet bestaand probleem? Dat sluimerde onderweg naar de presentatie van de nieuwe Honda ...
Eerste Test Honda Fireblade

Eerste Test Honda Fireblade

28 maart, 2024

Eind jaren 90 omvatte de elektronica op superbikes zoals de Fireblade amper meer dan een paar sensoren en kabeltjes ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-