+ Plus

GP Wegrace Estoril, Portugal 2010

Een reeks van vijf races zonder zege had zijn uitwerking op hem gehad, gaf Jorge Lorenzo toe nadat hij voor het derde jaar op rij de Portugese Grand Prix op zijn naam had geschreven. In Estoril, waar hij in 2008 zijn eerste MotoGP-race won, hervond de Spanjaard echter de vorm die hem in Sepang de wereldtitel had opgeleverd. Toen de beslissende aanval kwam, had zelfs Valentino Rossi niet genoeg snelheid om zijn opvolger te kunnen weerstaan. In Brno won Jorge Lorenzo zijn zevende, en tot Portugal, laatste GP. Dat had de ambitieuze man uit Mallorca niet lekker gezeten, gaf hij na zijn achtste overwinning van het jaar grif toe. De wederopstanding van Casey Stoner, de snelheid van de Honda en de veerkracht van teamgenoot Valentino Rossi waren een beetje te veel van het goede, vond de 23-jarige Lorenzo. “Zo lang niet winnen is iets waar ik me zorgen over maak”, vertelde hij. “Maar het is ook iets wat ik niet alleen kan controleren of bepalen. Ik probeer om de engineers zo goed mogelijke informatie te geven en ik probeer de Yamaha-mensen te motiveren om harder dan ooit te werken. Maar ik kan niet in Iwata gaan zitten om ze te controleren. Ik moet vertrouwen in Yamaha hebben, vertrouwen dat ze de motor verder doorontwikkelen.”De kans om zijn eerste MotoGP-wereldtitel te kunnen binnenhalen had Lorenzo ook geremd, zei hij. “De concurrentie is sterker geworden, maar ik moest ook aan het klassement denken en op sommige banen was het lastig om te winnen. Ik moest ook meer geduld hebben en niet zo veel risico’s nemen. Nu de titel binnen is kan ik weer vrijuit rijden.”Hoewel de fabriek voor het derde opeenvolgende jaar zowel de individuele titel, als het teamkampioenschap en de constructeurstitel binnen haalde, is de M1 voor verbetering vatbaar, vond Lorenzo. “Ik wil elk jaar een halve seconde harder rijden dan het jaar er voor. Maar dat is moeilijk. Ons grootste probleem is een gebrek aan tractie bij het accelereren. De acceleratie zelf kan ook verbeterd worden.” Twee dagen na de Valencia-GP test Lorenzo het 2011-prototype. Ook Lorenzo’s teammanager Wilco Zeelenberg benadrukte dat Yamaha zich de komende winter zeer nadrukkelijk met de ontwikkeling van het vier in lijn-blok dient bezig te houden. Zijn pupil sprak over een gebrek aan acceleratie en topsnelheid vergeleken met Honda en Ducati. “het blok moet absoluut prioriteit krijgen”, onderschreef ook Zeelenberg. “We hebben een goed sturend rijwielgedeelte, maar aan het blok moet veel werk gedaan worden. Dat is lastig, want we willen ook finishen. Het is zaak om een goede balans te vinden tussen zoveel mogelijk vermogen en zeker zijn dat het blok het 2000 kilometer volhoudt.”Zelfs Valentino Rossi’s crewchief Jerry Burgess denkt dat Yamaha’s dominantie van de afgelopen drie seizoenen tot een einde kan komen als Rossi eenmaal naar Ducati is vertrokken. “Ik heb altijd gezegd dat de jonge rijders meer als Valentino moeten worden”, vond de Australiër. “Ze moeten de motor begrijpen en zelf doorontwikkelen. We hebben gezien dat Honda het een aantal jaren moeilijk heeft gehad en nu gaan ze weer de goede kant op. We moeten afwachten hoe Jorge de rol van ontwikkelaar oppikt. Als je jong bent, wil je vooral focussen op hard rijden en dan let je misschien minder op de dingen die beter kunnen. We moeten dus ook maar eens kijken hoe Yamaha om gaat met Valentino’s vertrek. Als we de Ducati kunnen verbeteren, wordt de druk op Yamaha groter.”Overigens werd Lorenzo’s overwinning niet door iedereen met gejuich begroet. Rossi-fans lieten hun afkeer van de Spanjaard duidelijk horen tijdens de podiumceremonie. Lorenzo bleef er rustig onder. “Ik heb ook heel veel Lorenzo-vlaggen gezien. Het probleem is dat Valentino dit al meer dan tien jaar doet en een grote schare fans heeft opgebouwd. En die zijn dan niet blij als ik win. Ik maak me er niet druk om. Ik denk dat ik gewoon nog maar meer wereldtitels moet winnen.”

Lees meer over

Ducati Honda Yamaha

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda e-Clutch

Eerste Test Honda e-Clutch

11 april, 2024

Een oplossing voor een niet bestaand probleem? Dat sluimerde onderweg naar de presentatie van de nieuwe Honda ...
Eerste Test Honda CBR600RR

Eerste Test Honda CBR600RR

11 april, 2024

Ooit was supersport een gouden klasse, waarin de Japanse fabrikanten vele duizenden units verkochten, maar rond ...
Eerste Test Honda Fireblade

Eerste Test Honda Fireblade

28 maart, 2024

Eind jaren 90 omvatte de elektronica op superbikes zoals de Fireblade amper meer dan een paar sensoren en kabeltjes ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-