+ Plus

GP Wegrace Duitsland en Amerika

De spectaculaire Dutch TT moest de opmaat betekenen voor een spannende tweedeseizoenshelft. De GP’s van Duitsland en Amerika hebben echter twee dingen duidelijkgemaakt. De keuze van de juiste band – of het juiste bandenmerk – is belangrijker danooit en Casey Stoner mag dan niet elke race winnen, hij blijft op bewonderenswaardigekoele wijze punten scoren – terwijl zijn rivalen punten morsen. Zelfs Valentino Rossi.In twee weekenden waarin CaseyStoner en Dani Pedrosa de meeste punten scoorden– dankzij een eerste en vijfde plaats kondenbeiden 36 punten bijschrijven – moest ValentinoRossi zich tevredenstellen met één vierde plaatsop Laguna Seca. Hij crashte een week eerder op deSachsenring. De Italiaan besefte dat hij een grotekans had laten liggen om punten terug te pakkenop Stoner. “Ik had dezelfde banden als Pedrosa. Ikwist gewoon dat onze Michelins dertig ronden heelsnel zouden zijn.”Na zijn vierde plaats in Laguna, een halve minuutachter de oppermachtige winnaar Stoner, hield devanaf de vijfde plaats vertrokken Rossi de moeder in. “Ik ben blij, want ik ben vandaag de eersteMichelin-coureur”, grijnsde hij. Daar zat ‘m directhet probleem, luidde de visie van de gekloptemultikampioen. “De afgelopen twee races heb jegezien dat de banden beslissen hoe je presteert. InDuitsland waren de Michelins het beste, in Amerikamoest je Bridgestones hebben. Dit is slecht voorhet kampioenschap en voor de toeschouwers. Diezijn fans van een rijder of van een motormerk.Niet van Bridgestone of van Michelin. De nieuwebandenregel is niet goed. We moeten meer bandenhebben.”Ducati-teammanager Livio Suppo vond de discussiezijn pupil te kort doen. “Vermeulen wordt hiertweede op bijna tien seconden en hij rijdt ook metBridgestones”, stelde Suppo vast. “Casey wasvandaag gewoon de beste.” WK-leider zelf was hetook oneens met Rossi. “Ik heb ook mindere racesgehad, maar ik zeur daar niet over.”Feit is dat Bridgestone dit jaar de bovenliggendepartij is. Het is zeer goed denkbaar dat voor heteerst sinds 1991 (toen Wayne Rainey de 500 cctitelwon op een Yamaha met Dunlop-rubber) eenander bandenmerk dan Michelin de leverancierwordt van de wereldkampioen in de belangrijkstewegraceklasse. Zeven van de elf GP’s (zes voor Stoneren één voor Suzuki-coureur Chris Vermeulen)en achttien van de 33 podiumplaatsen gingen naarBridgestone-coureurs. Slechts in de trainingenhebben de Michelin-rijders met vier tegen zeven deoverhand. Te vaak gaven echter de Michelin-qualifi -ers tijdens die tijdtrainingen de verkeerde indruk.

Lees meer over

Ducati Suzuki Yamaha

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Suzuki V-Strom 800

Eerste Test Suzuki V-Strom 800

14 maart, 2024

Het moet wel heel raar lopen als de V-Strom 800DE (dé Alpenmaster van 2023!) door kleinere wielen plotseling ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-