+ Plus

GP Wegrace Brno, Tsjechi

Hoofdschuddend kwam Casey Stoner op zondagochtend tijdens de warm up zijn pitbox binnen. De WK-leider was totaal niet te spreken over een nieuwe set up-modificatie. Vijf uurtjes later klonk het Australische volkslied vanwege Stoners zesde, zeer overtuigende seizoenszege. Andrea Dovizioso sloop weer naar het podium, waar hij gezelschap kreeg van Marco Simoncelli. Jorge Lorenzo werd slechts vierde. Stoner begon overduidelijk niet als favoriet aan de Tsjechische Grand Prix. Niet alleen had een zware crash in de natte zaterdagochtend-training zijn zelfvertrouwen weinig goed gedaan (hoewel hij die training wel als snelste afsloot), ook bleek zijn teamgenoot Dani Pedrosa zich uitstekend thuis te voelen op Brno. De Spanjaard scoorde zijn eerste pole sinds Misano 2010 en benaderde in de warm up Jorge Lorenzo’s ronderecord tot op 0,005 seconde. Pedrosa’s race was echter al in de derde ronde voorbij. De Repsol/Honda-coureur nam kopstart, maar werd al in de eerste ronde afgelost door Lorenzo. Toen de wereldkampioen een foutje maakte, profiteerde Pedrosa meteen. Een paar bochten verder gleed zijn Honda echter onder hem vandaan. “Ik weet niet precies wat er gebeurde en dat is nog het meest frustrerend”, gaf Pedrosa later toe. “Ik had niet het gevoel dat ik iets anders deed dan in de ronden daar voor. De voorband waarschuwde niet. Misschien was de hellingshoek te groot en was de band nog niet op temperatuur. Het is nu makkelijk praten, maar ik ben er van overtuigd dat ik met Casey om de overwinning had kunnen vechten.”Nu bleek niemand daartoe in staat. Stoner schoof na Pedrosa’s crash door naar de leiding en reed gestaag weg van Lorenzo, Andrea Dovizioso en de later aanklampende Marco Simoncelli. Achter de steeds verder weg rijdende Stoner had Lorenzo de handen vol aan de twee Italianen, maar tien ronden voor het einde moest hij ook Simoncelli voorbij laten en zat er niets anders op dan zich te focussen op de vierde plaats. Zijn door Valentino Rossi en de later gecrashte Alvaro Bautista opgejaagde teamgenoot Ben Spies kwam nog vervaarlijk in de buurt, maar de Amerikaan kampte het hele weekend met een afgeklemde zenuw in zijn nek waardoor hij steeds meer gevoel verloor in zijn arm. Spies overwoog vijf ronden voor het einde even om de pits binnen te sturen, maar zette door en werd vijfde. Lorenzo was met Alvaro Bautista de enige die koos voor een soft compound voorband, hoewel de asfalttemperatuur op de racedag vijf graden hoger was dan eerder in het weekend. “Dat was duidelijk de verkeerde keus”, beaamde de Yamaha-coureur. “Ik had het hele weekend niet het goede gevoel met de hardere compound. Als ik dan de zachte gebruikte, had ik meer gevoel en was ik constant snel. Ik heb hier een goede kans laten liggen, want toen Dani crashte, dacht ik dat ik het duel met Casey kon aangaan. Zijn tempo was niet zo heel hoog, maar bij mij werd het alleen nog maar slechter.”Lorenzo’s achterstand op Stoner liep op tot 32 punten. Lorenzo: “Het kampioenschap is moeilijker dan ooit tevoren, maar met nog zeven races te rijden zijn er nog veel punten te verdelen. Ik heb nog nooit eerder opgegeven en dat zal ik ook nu niet doen.”Terwijl Andrea Dovizioso in de slotfase zijn vierde tweede plek van het seizoen veilig stelde (“Ik wilde niet met Simoncelli de laatste bochten in gaan”), reed teammaat Stoner naar zijn misschien wel minste verwachte zege van het jaar. Stoner, die bekendmaakte dat hij vader wordt, verbaasde zich ook over Lorenzo’s bandenkeus. “Ik was wel verrast, maar ik kon het ook wel begrijpen. We hadden beide dit weekend last van veel chatter”, vertelde Stoner. “De softere band geeft je in de lange bochten iets meer vertrouwen. Hij is dan weer iets minder goed als het om stabiliteit gaat, maar als je niet remmend en van het gas een bocht in gaat, kan die zachtere band je een beter gevoel en minder chatter geven. Maar met de hogere temperaturen was het wel een unieke beslissing. Ik heb er ook aan gedacht, maar de asfalttemperatuur was me te hoog.”Ingrijpende set up-wijzigingen waren de reden dat hij de race had gedomineerd, vertelde Stoner. “Het hele weekend kon ik de Honda niet goed uit de hoeken krijgen, hoewel dat juist het sterke punt van onze motor is. Zelfs in de race was ik niet helemaal blij met de manier waarop ik uit de bochten kwam, maar ik had wel meer ‘edge grip’. Ik had veel meer vertrouwen achter onder hellingshoek, waardoor ik de voorkant ook meer durfde te belasten. En ik ben er zelf duidelijk meer voor gaan zitten dan in de trainingen. Het spijt me wel voor Dani, want hij zou vandaag moeilijk te kloppen zijn geweest.”Marco Simoncelli zorgde er voor dat voor het eerst in het 800 cc-tijdperk drie Honda-coureurs het odium bevolkten. De Gresini/Honda-man was zichtbaar opgelucht na zijn eerste MotoGP-podium en gaf toe dat de kritiek die er dit jaar over hem heen was gekomen hem niet onberoerd had gelaten. “Ik kan wel zeggen dat het me niks heeft gedaan, maar dan lieg ik”, aldus Simoncelli. “Het speelde op de motor wel steeds mee in mijn achterhoofd. De hele polemiek heeft wel voor een bepaalde, meer behouden race-instelling gezorgd. Het heeft me wel beïnvloed en het heeft me wel afgeleid, als ik eerlijk ben. Ik ben nu dan ook opgelucht en ik ben blij dat het nu eindelijk gelukt is. In de laatste paar ronden kon ik het bijna niet geloven dat het zou gebeuren en ik was bang dat er nog steeds iets mis zou gaan.” Simoncelli moest in de slotfase criticaster Doviziosi laten gaan. “Misschien had ik nog iets meer kunnen pushen, maar ik vond het het niet waard dat ik misschien met een stomme fout nog weer alles weg zou gooien.”Na geruchten dat Ducati-hoofdsponsor Phillip Morris de Italiaan wel op een derde GP12 zou willen zien, bevestigde Simoncelli dat een derde jaar bij Gresini voor 2012 zijn prioriteit heeft. “Maar wel als fabrieksrijder. Als dat niet mogelijk is, is het misschien beter om verder te kijken.” Simoncelli gaf toe inmiddels gesproken te hebben met Ducati (“Maar er ligt geen echte aanbieding”), maar dat de prestaties van zijn vriend Rossi de Ducati-optie niet extra interessant maken.Toch leek Rossi’s optreden in Brno perspectief te bieden. Waar de negenvoudig wereldkampioen eerder in Duitsland en Laguna Seca nog ruim 25 seconden achter de winnaar finishte, hield Rossi de schade dit keer beperkt tot 12,6 seconden op winnaar Stoner. Veranderingen aan de voorkant schonken Rossi meer vertrouwen bij het remmen en insturen van bochten, wat er onder meer toe leidde dat hij met een zesde startplaats zijn beste tijdtraining van het seizoen reed. Rossi en crewchief Jerry Burgess waren opvallend gesloten over wat er vanaf zaterdagochtend exact aan de machine gewijzigd was. “Maar als ik niet zo slecht gestart was en mijn eerste ronden niet zo langzaam waren geweest, had ik mee kunnen doen voor het podium”, was Rossi’s overtuiging. “Ik kan de voorband beter gebruiken, omdat ik harder kan remmen. Het stuk van remmen tot insturen voel ik nu beter aan en daarom kan ik harder de bocht in. Ons probleem is verkleind, maar het onderstuur is gebleven en dat is lastig bij het uitaccelereren.”Burgess lichtte een tipje van de sluier op. “Ons grootste probleem was het insturen van bochten. Over het blok heb ik nog geen rijder horen klagen. Wij hebben het moeilijk als de motor in een elkaar snel opvolgende serie bochten van de ene naar de andere kant moet worden gestuurd. De rijders hebben dan niet genoeg vertrouwen en verliezen dan veel tijd. Als je eens over die grens heen stapt en dan vervolgens je hart in keel voelt, rijd je niet zoals je wilt.”De veranderingen, aanvankelijk gepland voor de test in Brano daags na de race, waren de grootste sinds Rossi’s eerste test in Valencia in november 2010, gaf Burgess aan. “De grootste winst hebben we geboekt met het remmen, insturen en raken van de apex, maar het uitkomen van de bocht blijft een probleem. Toch denk ik dat dit de grootste sprong voorwaarts is tot nu toe. Valentino zegt dat het voelt alsof de voorkant 15 kilo lichter is. Het was een gok om het in de race te doen, maar anders hadden we weer bij Nicky Hayden (zevende) gezeten. Dit bracht de halve seconde die we nodig hadden.”125 cc: Spanning is terugZonder dat hij er zelf iets aan kon doen, bracht klassementsleider Nico Terol de spanning in het 125 cc-kampioenschap terug. De Spanjaard vertrok van de pole en was in gevecht met zijn grootste concurrent Johann Zarco en de opgeleefde Sandro Cortese toen zijn Aprilia in de negende ronde vastliep. Dat Cortese na 109 starts eindelijk zijn eerste Grand Prix won, was voor Terol nog een lichte troost. Zarco probeerde het in de laatste bochtencombinatie nog wel, maar moest na een botsing met de Duitser voor de vierde keer dit jaar genoegen nemen met de tweede plaats. Zarco verkleinde zijn achterstand op Terol van 32 naar 12 punten. Alberto Moncayo troefde Hector Faubel, Sergio Gadea en Maverick Vinales af en pakte zijn eerste podiumplek. Jasper Iwema (foto) reed zijn beste race van het jaar. Iwema baalde van een slechts start, maar reed vervolgens van de 26e plaats in de eerste ronde naar de tiende positie. De Nederlander was de tweede rijder in een heftig vechtende groep van vijf man. Moto2: Iannone terug van weggeweestIn de spannendste Moto2-race van het seizoen meldde Andrea Iannone (29) zich plotseling weer terug aan het front. De Suter-coureur, die na zijn overwinning in Jerez, hopeloos de weg te leek zijn kwijtgeraakt, versloeg in een geweldige slotfase polesitter Marc Marquez (93), Stefan Bradl en Alex de Angelis die allemaal binnen een seconde van de wispelturige Iannone finishten. Samen met de achtervolgende kopstarter Thom Lüthi maakte de kopgroep er een opwindend spektakel van, waarbij het lichamelijk contact niet werd geschuwd. Door Iannone bleef het aantal verschillende winnaars in de zeer competitieve Moto2-klasse nog steeds beperkt tot drie; het laagste aantal van alle drie GP-klassen. Vorig jaar wonnen negen verschillende coureurs een Moto2-race. Dankzij zijn zwaar bevochten derde plaats in Brno leverde Bradl maar vier punten in bij Marquez. Pitstop• Casey Stoner was een dag na de race de snelste tijdens de testdag op Brno Op de vernieuwde RC213V-1000 cc Honda was de Australiër ruim een seconde sneller dan op de 800 op zondag. Jorge Lorenzo (foto) stapte voor het eerst op de Yamaha 1000 en was amper 0,1 langzamer dan Stoner. De twee gaven aan dat topsnelheden boven de 350 km/u mogelijk zijn op de 1000’s die over meer vermogen en koppel beschikken. Ben Spies debuteerde ook op de 1000 cc-M1 en bleef goed in het spoor van de snelste twee rijders. Lorenzo en Spies testten ook tot volle tevredenheid een nieuw 800-blok. Pedrosa zat voor het eerst op de nieuwe Honda 1000 en gaf 1,1 seconde toe op Stoner. Nicky Hayden testte de GP11.1 en zal in Indianapolis alleen met deze machine rijden. Rossi klokte de tiende tijd op de GP11.1.• Stefan Bradl hoopt begin september zijn MotoGP-plannen met Honda rond te hebben. De huidige leider in het Moto2-kampioenschap wacht nog af of zijn Viessman Kiefer Team voldoende budget bijeen kan krijgen om een 1000 cc-Honda te leasen. Lukt dat niet, dan is de kans groot dat Bradl zal instappen bij LCR/Honda. “Ik wil uiterlijk in Misano een beslissing nemen”, verduidelijkte Bradl. “Er is een kans met LCR, maar Kiefer Racing heeft voor 2012 een plek op de grid gekregen en daarom wacht ik eerst hun plannen af. • John Hopkins’ wild card-optreden in Brno kwam al in de derde vrije training tot een voortijdig einde. De Amerikaan crashte en brak drie vingers in zijn rechterhand. De zwaar teleurgestelde Hopkins, in de eerste vrije training zevende en sneller dan teamgenoot Alvaro Bautista, legde de schuld van de val op de natte baan vooral bij zichzelf. “Ik wilde laten zien dat ik hier nog steeds thuishoor, dat de Suzuki echt een erg goede machine is en dat het zonde zou zijn als de fabriek zich terugtrekt uit de MotoGP”, vertelde de 28-jarige Hopkins. “Het enige wat ik kan doen om dit goed te maken, is de Britse Superbike-titel veroveren.” Teamgenoot Bautista vertelde in Brno dat hij mogelijk Suzuki verlaat als de fabriek volgend jaar met de huidige 800 verder gaat. “Ik denk dat een 1000 meer power zal hebben en al zou Suzuki na drie, vier races met een 1000 komen, dan hebben we nog een grote achterstand”, aldus Bautista,. Hij hoopt in Indianapolis meer te horen over Suzuki’s 2012-plannen.• Switchen de veteranen Loris Capirossi (38) en Colin Edwards (37) naar het WK Superbike? Capirossi test binnenkort waarschijnlijk een Ducati 1198 op Mugello. De Italiaan schermt met meerdere aanbiedingen uit het WSB, maar zou ook definitief kunnen stoppen. Een aanbieding voor een nieuw CRT-machine legde Capi naast zich neer. Edwards denkt dat zijn tijd bij Tech3/Yamaha er op zit, hoewel hij graag wil blijven. Zijn salariseisen lijken een struikelblok te vormen. Eugene Laverty in Brno al in gesprek was met Tech3-baas Hervé Poncharal. Edwards zou als BMW-rijder terug kunnen keren naar het WSB. Dat de Duitse machine nog weinig succesvol is, schrikt hem niet af. “Daar zit deels de uitdaging in.”BijschriftenOpener Casey Stoner viert zijn zesde overwinning van het jaar in eenzaamheid…. De Honda-coureur was oppermachtig. stoner_podiumNa moeizaam verlopen trainingen had Stoner niet verwacht dat hij de race zou winnen. Stoner_ad_leidingNa de crash van teamgenoot Pedrosa kreeg Stoner de leiding in handen. Andrea Dovizioso voert de achtervolgers aan. Crash_pedrosaEen paar bochten nadat hij de kop had overgenomen gleed polesitter Dani Pedrosa over zijn voorwiel onderuit. Lorenzo_dovi_simoncelliJorge Lorenzo kon Andrea Dovizioso en Marco Simoncelli niet achter zich houden door een verkeerde bandenkeus. RossiValentino Rossi wordt opgejaagd door Alvaro Bautista. De Spanjaard ging helaas onderuit, maar Rossi reed een van zijn betere races van het jaar. SimoncelliEindelijk is het gelukt. Marco Simoncelli viert zijn eerste MotoGP-podium met teambaas Fausto Gresini.

Lees meer over

BMW Ducati Honda Suzuki Yamaha

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda e-Clutch

Eerste Test Honda e-Clutch

11 april, 2024

Een oplossing voor een niet bestaand probleem? Dat sluimerde onderweg naar de presentatie van de nieuwe Honda ...
Eerste Test Honda CBR600RR

Eerste Test Honda CBR600RR

11 april, 2024

Ooit was supersport een gouden klasse, waarin de Japanse fabrikanten vele duizenden units verkochten, maar rond ...
Eerste Test Honda Fireblade

Eerste Test Honda Fireblade

28 maart, 2024

Eind jaren 90 omvatte de elektronica op superbikes zoals de Fireblade amper meer dan een paar sensoren en kabeltjes ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-