+ Plus

GP Wegrace Aragon, Spanje

Een jaar geleden betekende Casey Stoners overwinning op Motorland Aragon zijn persoonlijke ommekeer van het seizoen. Dit jaar heeft de Repsol/Honda-coureur geen ommekeer nodig: hij domineerde als zelden tevoren. Teamgenoot Dani Pedrosa zorgde voor een ‘Oranje Boven’-feestje met een tweede plaats. Wereldkampioen Jorge Lorenzo wist dat zijn derde plaats het maximale haalbare was. Veel opwinding bracht Casey Stoners achtste seizoenszege niet te weeg bij de ruim 63.000 Spaanse toeschouwers. De WK-leider zette al in de trainingen geen stap verkeerd, klokte ook in de warm up en passant nog even een bijna demotiverende tijd en verpulverde vervolgens in de wedstrijd het ronderecord. Het enig echt opvallende feit aan de winst was dat Stoner vorig jaar op de Ducati een seconde sneller was geweest. De tijden zijn veranderd bij het gezelschap uit Bologna, dat vorig jaar Nicky Hayden ook nog op het podium kon bejubelen. De Amerikaan werd nu na een sterke openingsfase achtste. Valentino Rossi beschikte in Aragon over een nieuw frame waarbij het voorste carbon deel was vervangen door aluminium, een gehoopte verbetering die Rossi een week eerder met de GP12 testte op Mugello. Een crash in de kwalificatie zorgde er echter voor dat Ducati’s hoop in duistere dagen zijn zevende blok moest gebruiken – de MotoGP-coureurs mogen slechts zes blokken in achttien races gebruiken – en derhalve met tien seconden achterstand vanuit de pitlane moest beginnen. Rossi finishte na een sterk begin weinig opvallend als tiende achter Cal Crutchlow. Bijna veertig seconden voor Rossi kwam Stoner over de streep. Het was de honderdste overwinning van een Repsol/Honda-rijder sinds 1995. “Voor de race waren we voorzichtig omdat de wind zo veel sterker was dan tijdens de trainingen”, vertelde de 25-jarige Aussie. “Daar moesten we ook rekening mee houden met het opwarmen van de banden voor de wedstrijd. Mijn start was maar matig en ik raakte bijna Dani richting de eerste bocht. Spies kwam buitenom en nam de leiding. Vanaf dat moment vond ik wel redelijk snel een goed ritme en begon ik me op mijn gemak te voelen op de motor. Ik wilde zo snel mogelijk naar de kop doorstoten want dit was mijn race om te verliezen. We waren het hele weekend al het sterkste geweest.”Al voor de eerste doorkomst stak Stoner de voor hem rijdende Pedrosa en Spies voorbij en bouwde vrijwel elke ronde zijn voorsprong uit. Stoner: “Ik denk dat iedereen wel problemen had met de banden (het asfalt bleek vooral in de warmere trainingen de banden op te vreten, red), maar de motor voelde perfect en ik heb er geen moeite mee als de motor een beetje glijdt.”Met een voorsprong van inmiddels 44 punten op de als derde finishende Lorenzo lijkt Stoner al één hand op zijn tweede MotoGP-wereldtitel te hebben. Dat de race veel weg had van een processie was niet zijn schuld, vond polesitter Stoner. “Als je de kans krijgt om alleen weg te rijden zal elke rijder dat doen”, verdedigde hij zich. “Niemand van deze jongens hier zal zich inhouden en denken ‘laten we er eens een lekker wedstrijdje van maken voor tv’. Iedereen wil zo veel mogelijk wedstrijden winnen, net als ik. Ik heb gewoon het geluk dat ik dit jaar al een paar keer ver heb kunnen wegrijden.” Toen hij in 2007 de titel pakte, won Stoner tien races en stond hij veertien keer op het podium, na veertien races staat de teller nu op acht overwinningen en dertien podiums. Om ook nog eens de overige vier races te winnen, leek hem onmogelijk, liet Stoner weten. “Zeker tegen deze rijders. Nadenken over elke race winnen doe ik niet.”Na zijn derde tweede plaats op rij was Pedrosa redelijk tevreden. “Maar we moeten ons nog wel verbeteren”, realiseerde de Spanjaard zich ook. “Ik had de hele race problemen met een glijdende achterkant. Daarom heb ik me vooral gericht op het veilig houden van de voorsprong op Lorenzo en Spies.” Hij liep in de tussenstand wel in op teammaat Andrea Dovizioso. De derde Repsol/Honda-man crashte al in de eerste ronde. Lorenzo kwam in het tweede deel van de race knap terug van een vijfde positie en veroverde toch een belangrijk podium. “Voor de race wisten we al dat winnen onmogelijk zou zijn en dat is geen fijn gevoel”, vond de Yamaha-kopman. “Maar alle problemen met acceleratie en grip is dit een fantastisch resultaat. De enige persoon die de titel nu nog kan verliezen is Casey. Ik kan hem de titel niet ontnemen, want hij rijdt superieur op bijna alle circuits. De titel prolongeren is praktisch onmogelijk.”Vierde man Simoncelli reed een aantal ronden op de derde positie, maar maakte een fout en kwam naast de baan. Hij kon alleen nog de terugvallende Spies – geen vertrouwen in de grip van de achterband – achterhalen. “Lorenzo was sneller op versleten banden dan ik, dus ik heb niets te klagen”, meende Simoncelli. Het nieuwe aluminium voorframe van Ducati werd ontwikkeld in samenwerking met de Britse framebouwers van het ook in de Moto2 actieve FTR. Dat FTR ook een aluminium frame bouwt waarmee Rossi volgende week in Jerez zou testen, werd door niemand bevestigd. Hoewel FTR-baas Steve Bones zich in Aragon van commentaar onthield, gaf Ducati-teammanager Vito Guareschi toe dat de Britten bij het project betrokken waren. “Het ontwerp, de berekeningen en de afwerking zijn gedaan bij ons in Bologna, maar het laswerk en de montage is in Engeland gebeurd.”Heel veel voordelen leek het nieuwe frame echter nog niet te brengen. “Het was geen goede race”, vond ook Valentino Rossi. “Zelfs objectief gezien had het beter gemoeten. We gebruikten de set up van zaterdagochtend en daar had ik toen met gebruikte banden een stel snelle ronden mee gereden. Maar in de race gleed de band helaas veel meer dan tijdens de training. De band was op toen ik in liep op Nicky. Maar dan nog… Dat is niet een plek waar we willen zitten. Oplossingen op de korte termijn die blijken niet allemaal te werken. En we werken aan de lange termijn. Maar we zijn er nog lang niet.”Ook zevende man Nicky Hayden weet inmiddels niet meer welke kant het op moet bij Ducati. De Amerikaan, 25 seconden langzamer dan vorig jaar in de race, toonde zich opvallend kritisch. “Natuurlijk komt een deel van het verhaal op het bordje van de coureur, maar niet zo veel. We vinden gewoon niet de antwoorden. Waarschijnlijk hebben we te veel dingen geprobeerd en het is wel duidelijk dat we de weg kwijt zijn. Maar waar we verdwaald zijn, weet ik ook niet precies. Ook zijn we met dingen bezig voor volgend jaar, maar we moeten nu wel een richting bepalen. We zoeken en werken hard, maar kunnen niet die stap zetten. We boeken geen progressie en eerlijk gezegd denk ik dat we alleen maar achteruit zijn gegaan.”Ook Stoner verbaasde zich andermaal over de gang van zaken bij Ducati. De WK-leider kijkt met gemengde gevoelens naar de enorme financiële inspanningen die Ducati zich veroorlooft en alle nieuwe onderdelen en frame-aanpassingen die Rossi en Hayden krijgen toegeschoven. “Ik heb vier frames gehad in vier seizoen bij Ducati”, vertelde Stoner. “Ze hebben zo veel veranderd, dat is gewoon niet leuk meer. Zó veel geld investeren en zo weinig resultaat, dat is vreemd. Iets had er toch moeten werken? Zelfs als we problemen hadden, waren we vorig jaar nog steeds competitief genoeg voor podiumplaatsen. Afgezien van een paar elektronische updates of een nieuwe link was de motor waarmee ik het jaar begon ook de motor waarmee ik jaar afsloot. We moesten alles zelf uitvinden.”Inmiddels groeit ook bij Rossi’s crewchief Jeremy Burgess het respect voor Honda in het algemeen en voor Stoner in het bijzonder. “We zijn duidelijk niet zo competitief als we zouden willen”, stelde Burgess vast. “Honda is de maatstaf met vier rijders die allemaal races kunnen winnen en al eens wereldkampioen zijn geweest. Honda is de hele concurrentie, inclusief Yamaha, voorbij gesprongen. Pedrosa liet vorig jaar al zien hoe goed de motor was, maar het viel misschien niet helemaal op, omdat hij geen kandidaat voor de titel was. Ze hebben toen toch een grote stap gezet. Misschien heb ik dat ook onvoldoende onderkend. Casey heeft een machine gepakt die twee jaar geleden misschien wel beter was dan de Ducati, maar toen hadden ze nog geen Casey Stoner. Op de Honda heeft hij het niveau van de andere rijders ook omhoog gestuwd. Wij zijn dit jaar vaak sneller geweest dan Stoners racetijden van 2010, maar we finishen rond een zevende plaats. Vorig jaar keken we naar de machines die bij ons in de buurt zaten, maar die luxe kunnen we ons niet meer veroorloven. Wij moeten nu anticiperen als we volgend jaar ook niet achter de feiten aan willen lopen. We zijn net aan een nieuw project begonnen, maar het kan wel eens langer duren dan we gepland hadden omdat de concurrentie zo sterk is.”Op donderdag voor de race kwam ook de volgende GP al ter sprake. Yamaha had al aangegeven dat Lorenzo en Spies gewoon zullen starten in Motegi, ook criticaster Rossi schaarde zich vervolgens achter de Japan-gangers. Een speciaal op verzoek van Ducati gemaakt rapport overtuigde de Italiaan. Bovendien zal een afvaardiging van Italiaanse experts tijdens het Motegi-weekend continu de stralingsniveaus in de gaten houden. Hoewel het officiële ‘ja’ nog niet heeft geklonken, liet ook Stoner weten dat zijn grootste reserves zijn weggenomen. Zijn zwangere vrouw blijft echter thuis. Honda maakte in Aragon een niet mis te verstaan gebaar door voor de thuisrace met testrijder Kousuke Akiyoshi en veteraan Shinichi Itoh twee extra rijders in te schrijven. Overigens stuurde de IRTA teams een brief rond waarin geadviseerd wordt om geen eigen eten of water mee te nemen naar Japan. Als de Japanse douane de spullen ontdekt kan dat resulteren in vertragingen en mogelijk boetes. Bovendien hadden testen en monsters bewezen dat het eten veilig is in Motegi en omgeving, aldus het statement.Pitstop• Hiroshi Aoyama overweegt een overstap naar het WK Superbike-team van Gerrit en Ronald ten Kate. De voormalige 250 cc-wereldkampioen bevestigde dat hij in gesprek is met de Ten Kates om volgend jaar naast Jonathan Rea een tweede Honda Fireblade te bemannen. “Het Ten Kate-team is een van de beste teams in het WSB-paddock, dus dat zou een goede optie voor me kunnen zijn”, sprak de bijna 30-jarige Japanner. “Ik heb nog meer aanbiedingen uit het WSB-paddock, hier in de MotoGP en in de Moto2-klasse.” Een switch naar de Moto2 ziet Aoyama niet als een stap terug. “Het is een interessante klasse. Zolang de races spannend zijn, vind ik het niet erg.”• Stefan Bradl’s plannen om volgend jaar in de MotoGP te starten lijken zo goed als zeker te stranden. Zijn Kiefer Team krijgt de financiën – volgens berichten 3,5 miljoen euro – niet bij elkaar en bood zich meteen aan bij LCR/Honda en Tech3. Die teams hebben echter andere ijzers in het vuur en de Duitser lijkt veroordeeld tot een derde seizoen in de Moto2, maar of dat met zijn huidige Kiefer Team zal zijn, is nog onbekend. “Nog een jaar in de Moto2 is geen straf, maar ik had gehoopt om met Honda een MotoGP-deal te kunnen sluiten”, aldus Bradl. • Livio Suppo geeft Marc Marquez het advies om nog een jaar in de Moto2-klasse te blijven. In Aragon kwam de bevestiging dat Marquez’ team bij Honda een verzoek had gedaan om een RC213V stand by te houden voor het geval de 18-jarige Spanjaard zijn debuutjaar in de Moto2 als wereldkampioen mocht afsluiten. Als zijn team het budget vindt, stelt Honda de machine beschikbaar. “Het is puur een kwestie van geld en tijd”, aldus Suppo. “De deadline om machines te bestellen nadert nu snel. Maar ik zie niet in waarom dat hij zoveel haast moet maken. Nog een jaar in de Moto2 zou geen probleem moeten zijn.”• Ondanks een aanbod van het Kawasaki Superbike Team is Randy de Puniet vastbesloten om ook volgend jaar nog in de MotoGP te rijden. De Fransman, op zaterdag derde in de vrije trainingen, maar in de eerste bocht van de race als kansloos door een crash van Karel Abraham, is duidelijk over zijn doelen. “Dat is de MotoGP”, zegt De Puniet. “Ik heb een aanbieding van Pramac, maar helaas is de Ducati niet op het niveau dat iedereen verwachtte. Ik wist dat dit seizoen een uitdaging zou worden, maar zo had ik het niet verwacht. Ik heb de deur niet dichtgegooid voor Kawasaki, maar ik wil graag hier blijven, omdat ik wil laten zien dat ik sneller ben dan wat er dit jaar uitgekomen is. • Andrea Dovizioso is een gewilde coureur voor 2012. LCR/Honda en Tech3 jagen op de huidige nummer 3 in de MotoGP-klasse. “Wij willen Andrea graag hebben en we hopen voor de Japanse GP met een voorstel te komen”, vertelde Lucio Cecchinello. “Hopelijk krijgen dan in Japan ook zijn reactie. We doen er alles aan om onze sponsors en ook Honda te overtuigen.” Tech3-baas Hervé Poncharal wil Dovizioso binnen halen als de vervanger van Colin Edwards, maar bevestigde dat hij ook Suzuki’s Alvaro Bautista een aanbieding had gedaan. Eerder sprak Poncharal ook al met Eugene Laverty. De Fransman legde Bradley Smith vast voor een tweede jaar in de Moto2 met de garantie dat hij in 2013 met Yamaha de overstap naar de koningsklasse kan maken. Ook in 2014 zal de 20-jarige Smith dan op een Tech3/Yamaha zitten. • Fausto Gresini heeft van Honda het aanbod ontvangen om naast een RC213V voor Marco Simoncelli een huidige 800 te leasen voor een ‘budgetprijs’. Gresini’s aanvankelijke plan was om een Aprilia RSV-blok in een FTR-frame te hangen, maar tegen die opmerkelijke stap sprak Honda haar veto uit, terwijl de Japanners ook terughoudend zijn over het leveren van Fireblade-blokken voor een Moriwaki-chassis. Honda verwacht dat die opties niet competitief zijn en wil Gresini derhalve een RC212V ter beschikking stellen voor minder dan 50 procent van de huidige leaseprijs. Of de Italiaan in gaat op het aanbod, is nog onduidelijk. • John Hopkins zal in Sepang weer op een tweede Rizla/Suzuki zitten. Momenteel leidt de Amerikaan in het Britse Superbike-kampioenschap, maar Hopkins maakt er geen geheim van dat hij terug wil keren in de MotoGP. In Jerez werd hij als Bautista-vervanger verdienstelijk tiende, maar in Brno moest hij als wild card-rijder de race laten schieten na een trainingscrash waarbij hij zijn hand brak. Ook hoopt Hopkins nog op een wild card voor de seizoensafsluiter in Valencia. • De Britse teambaas Paul Bird kreeg tijdens de WK Superbike-ronde in Duitsland te horen dat hij volgend jaar niet meer het officiële Kawasaki-team zal runnen. In Aragon stak Bird zijn licht op bij Dorna-baas Carmelo Ezpeleta. Die liet weten de Brit graag te verwelkomen met een CRT-machine in de MotoGP-paddock. Na de GP reisde Bird door naar Aprilia om daar met racebaas Gigi Dall ‘Igna te praten over het leveren van RSV4-blokken. Bird wil er verder een volledig Brits feestje van maken, met als wensrijders Tom Sykes en Leon Camier. Wie op zo’n korte termijn het chassis zal bouwen, wilde Bird niet zeggen; wel dat de potentiële bouwer in het verleden had samengewerkt met Kenny Roberts. 125 cc: Terol zonder tegenstandZijn teamgenoot Hector Faubel mocht dan voor het eerst in vier jaar op pole staan, in de race liet Nico Terol zien wie er in 2011 de beste 125 cc-coureur is. Met zijn achtste overwinning van het seizoen bouwde de bijna 23-jarige Spanjaard zijn voorsprong op tweede man Johann Zarco verder uit tot 36 punten. Zarco werd voor de zesde keer dit jaar tweede – dit keer op ruime achterstand op Terol en ook mede door een crash in de laatste bocht van Faubel die Zarco net van de tweede plaats had verdrongen. Dankzij Faubels crash promoveerde Maverick Vinales naar de derde positie. Efren Vasquez hield RW Racing-rijder Luis Salom in de strijd om de vierde plaats 0,003 seconde achter zich. Jasper Iwema kende andermaal geen geluk. De coureur uit Hooghalen startte slecht vanaf een zeventiende plek en kwam ten val in de derde ronde. Moto2: Marquez nadertStefan Bradl moet het nu ongetwijfeld benauwd krijgen. Na een zeer hectische wedstrijd zag hij Marc Marquez dankzij zijn zevende zege van het seizoen tot op zes punten naderen. Marquez, die de eerste races van het jaar door crashes puntloos bleef, was in Aragon onverslaanbaar. Hoewel hij niet foutloos reed, slaagde het pas 18-jarige talent er in om middels enkele briljante ronden in de slotfase te ontsnappen aan de klauwen van een steeds groter wordende groep die op een gegeven moment uit negen rijders bestond. De positiewisselingen waren niet bij te houden, waarbij Scott Redding voor het eerste kopwerk zorgde, later ook afgelost door Bradl en de latere nummers twee en drie Andrea Iannone en Simone Corsi. Terwijl Redding door een achterband vol blaren terugzakte naar de vijftiende plaats. Werd Bradl geplaagd door andere bandenellende: zijn achterband draaide 180 graden om de velg en door de daar mee gepaarde chatter was Bradl kansloos. Zijn achtste plaats was het resultaat van vastberadenheid. De Duitser is inmiddels zeven races achtereen zonder overwinning; Marquez scoorde in diezelfde zeven races zes zeges.

Lees meer over

Ducati Honda Kawasaki Suzuki Yamaha

Gerelateerde artikelen

Eerste test: Kawasaki Ninja 1100SX

Eerste test: Kawasaki Ninja 1100SX

28 november, 2024

De Ninja SX houdt al jaren de vlag hoog in het sporttoersegment. Net als een klein Gallisch dorpje weert het zich ...
Eerste Test Honda Forza 750

Eerste Test Honda Forza 750

28 november, 2024

De Forza 750 profiteert van dezelfde vernieuwingen die de X-ADV (zie eerste test pagina 34) ook kreeg. Vooral tegen ...
Eerste test: Honda NT1100

Eerste test: Honda NT1100

28 november, 2024

NT is een acroniem voor New Tourer en drie jaar geleden werd de Honda NT1100 gelanceerd om het gapende gat in ...