+ Plus

Georganiseerd door het Schwarzwald

Het Zwarte Woud, ofte wel Schwarzwald, is misschien wel het mooiste motorgebieden van Duitsland. Globaal gezegd ligt het aan de Duitse kant van het drielandenpunt Duitsland-Zwitserland-Frankrijk. Prachtige motorwegen, uitgestrekte bossen, diep uitgesleten dalen en mooie vergezichten wisselen elkaar er in hoog tempo af. We reden mee in de vijfdaagse groepsreis van Vrij Uit/MRO en ontdekten meteen wat zo’n groepstrip nu zo bijzonder maakt?Het Zwarte Woud is één van de meer dan 50 motorreizen in 17 landen die MRO voor Vrij Uit verzorgd. De reizen zijn zowel individueel als in groepsverband te maken en bij een groepsreis gaat er een reisbegeleider mee, die niet fungeert als voorrijder, maar je wel met raad en daad en handige rijtips terzijde staat. De routes worden in een keurig en uitgebreid roadbook (met veel bijzonderheden over de omgeving) aangeleverd en voor de GPS-bezitters zijn de dagroutes ook digitaal beschikbaar.Via de Eifel en het Moezeldal rijden we naar de hoofdstad van de Pfalz, Neustadt a/d Weinstrasse. Hier begint deze motorvakantietoer en deze plaats is gelegen aan de ingang van het beboste deel van het dal dat de Speyerbach in het Haardtgebirge heeft gevormd.De volgende dag staat de reis van Neustadt naar het Waldhotel am Notschrei in Oberried-Todtnau bij Freiburg op het programma. We beginnen met een stukje Pfalzerwald, om daarna via het noordelijk deel van de Vogezen Frankrijk in te duiken. Het leuke oude centrum van Wissembourg is zeker een bezoekje waard. Van hieruit gaat de route verder in de richting van Baden-Baden. Net voor deze stad steek je de Rijn, tevens Frans-Duitse grens, over en rij je het Zwarte Woud in.De Moto Guzzi Breva 1100i waarmee we deze reis maken heeft er zin in en laat zich gewillig plat leggen in de vele bochten. Te plat zelfs, want de middenbok blijkt de beperkende factor en zet in nagenoeg elke bocht een handtekening zodat de vonken eraf vliegen. In het begin is dat nog leuk, later wordt het een beetje irritant. Maar dat is dan ook meteen het enige minpuntje van deze fijne toermachine; hij doet het werkelijk prima!Via de Schwarzwalder Tälerstrasse rijden we in de richting van Freudenstadt, de oude zilversmedenstad die in 1599 werd gesticht door de hertog van Württemberg. In het laatste gedeelte van de route zitten nog een paar leuke bezienswaardigheden. Zo kom je langs de grootste koekoeksklok ter wereld. Deze klokken vinden hun oorsprong in dit gebied en de ‘uitvinding’ ervan wordt toegeschreven aan klokkenmaker Franz Ketterer in 1730: hij bedacht de techniek met de balgen en fluitjes, die het geluid van de koekoek imiteren toegevoegd aan een normale slingerklok. De koekoeksklok wordt tegenwoordig nog steeds voornamelijk in de buurt van Triberg en Neustadt geproduceerd.Ook de watervallen van Triberg zijn het bezoeken waard. Via prachtig glooiende wegen, bekleed met super-asfalt en vele messcherpe haarspeldbochten komen we aan op onze eindbestemming: een hotel boven op de Notschrei-pas op een hoogte van 1121 meter, waar de motoren binnen gestald kunnen worden.De avond leent zich onder het genot van de gezamenlijke maaltijd en een drankje uitstekend voor een nadere kennismaking met de groep. Het gemêleerde gezelschap bestaat uit dertien personen, waarvan de meesten al vaker met Vrij Uit op stap zijn geweest. Ze kiezen ook allemaal elke keer steevast voor een groepsreis. Zo hoef je immers het wiel niet zelf uit te vinden en deel je mee in de gezelligheid van de hele groep. Ze beamen allemaal unaniem dat dat erg goed bevalt en ook nog nooit is misgegaan. Je deelt immers met alle andere deelnemers je motorpassie en dat schept een band.Toin en Sandra komen uit Oss en rijden respectievelijk een Yamaha R6 en R1 (inderdaad, in die volgorde). De combinatie motorrijden en gezelligheid spreekt hen ook zeer aan. Met hun sportfietsen vinden ze het een verademing dat hier geen drempels zijn en dat er in Duitsland vooral van voren wordt geflitst. Willem en Rikie, een ouder echtpaar uit Jubbega, hebben veel ervaring met georganiseerde motorreizen. “Op deze manier rij je niet meer doelloos rond en in het hotel hebben we altijd aanspraak. Wij kiezen meestal een Vrij Uit-reis omdat we dan weten wat we kunnen verwachten. En mocht er toch iets niet naar wens zijn, dan wordt bij deze organisatie goed naar de klant geluisterd. Het Zwarte Woud stond nog op ons verlanglijstje en aansluitend zijn we van plan om op onszelf met onze GoldWing 1800 door te rijden naar Zwitserland.” Zo heeft iedereen zijn specifieke redenen voor een georganiseerde groepsreis. Reisleider Peter Cornelisz voegt daar nog aan toe: “Ik fungeer een beetje als regelneef. Mochten er klachten zijn op wat voor gebied dan ook, dan ben ik het aanspreekpunt. Deelnemers kunnen altijd op mij terugvallen, maar blijven wel zelf verantwoordelijk. Het liefst begeleid ik de wat langere reizen, zoals deze, aangezien je dan doorgaans te maken hebt met deelnemers die meer ervaring hebben en die ook beter voorbereid op reis gaan. Vrouwen zijn bij groepsreizen helaas nog steeds in de minderheid en de gemiddelde leeftijd van de deelnemers ligt ook wel boven het landelijk gemiddelde. Dit soort reizen blijken de jongere motorrijders iets minder aan te spreken, die gaan meestal op eigen houtje of met een vriendenclubje.”Deze vijfdaagse reis bestaat uit een heen- en terugreis en drie rondritten in het Zwarte Woud. Maar de volgende dag begint slecht: de hele omgeving is in dichte mist gehuld en de regen laat zich ook niet onbetuigd. Hoewel de rondrit richting de Donau gepland staat, adviseert Peter om vandaag toch eerst de route richting Frankrijk te rijden, aangezien dit de kortste rit is en internet aangeeft dat de kans op opklaringen daar het grootste zijn.De route gaat in de richting van Kirchzarten en vandaar naar Furtwangen. Hier staat de in de 19e eeuw gestichte klokkenmakerschool en ontspring dicht bij de St. Martinskapel ook de rivier de Breg, een zijtak van de Donau. Na Furtwangen doen we Triberg aan, zodat iedereen die er op de heenreis niet aan toe is gekomen nu een herkansing krijgt om de waterval te bezoeken. Het water stort zich hier over zeven treden 162 meter naar beneden en dat is beslist de moeite waard.Via het Oberprechtal rijden we naar Elzach en buigen in westelijke richting naar het Rijndal. Via mooie slingers en goed asfalt gaan we via de Badische Weinstrasse naar Riegel a/d Kaiserstuhl. Een mooi plaatsje met een leuke oude lokale brouwerij. Hierna begint de route aan het Kaiserstuhl-programma. Dit is een niet al te groot wijngebied met haar typische hellingen, een soort plantages, waar de wijnranken jaarlijks zorgen voor een lekker Duits wijntje. Het is ons niet gegeven om boven op de 1.200 meter hoge Kandel-berg het beloofde vergezicht, tot aan de Vogezen toe, te aanschouwen, want het zicht is door mist en regen beperkt tot slechts enkele meters.De volgende dag hebben we meer geluk. Het weer is opgeklaard en de temperatuur heeft aangename waarden aangenomen. Vandaag staan er 1001 bochten op het menu. Het roadbook beweert dat er deze dag in totaal maar 50 km rechtuit is en de rest bocht, dat belooft dus wat. Het hele Zwarte Woud kent schitterende wegen, maar het zuiden spant toch wel de kroon. De route start in de richting van het Münstertal, een mooi dal met rustige oude dorpjes. Via Görwihl gaat de route in de richting van St. Blasien. Daarna via de sperr van het Schwarsasee naar Witznau, waar we net voor de afdaling het oude ‘Ehemaliges Kloster’ passeren. Vervolgens naar Untermettingen om daar de oever van het Steina riviertje te volgen tot in Bonndorf.We buigen af naar Lenzkirch, waar we het – hoe kan het ook anders – klokkenmuseum bezoeken. De beklimming van de Hochkopf met zijn 1.263 meter is een belevenis en de afdaling naar Schönau is zeker zo mooi. Dan volgt nog de 1.414 meter hoge Belchenberg en na Wiedener Eck volgt nog een fraaie afdaling om bij Obergass weer richting ons hotel te gaan.De derde toerdag staat de uitgestelde rondrit naar de ‘Schöne Blaue Donau’ op het programma. Europa’s langste rivier begint als een heel klein stroompje in Donaueschingen, waar de Breg en de Brigach bij elkaar komen en een ronde vijver in het park markeert het punt van oorsprong. Het water van de Donau is echter net zo min blauw als het Zwarte Woud zwart is. Rijdend door het prille Donaudal zien we het kleine stroompje wel flink groeien. Kleine plaatsjes en mooie weggetjes zijn ons deel. In Stetten vind je het motorcafé Hegaublick met een prachtig uitzicht over het dal. We duiken weer het Zwarte Woud in met een mooie slinger over de hoogste berg van dit gebied, de Feldberg, om vervolgens de Notschrei naar het hotel te beklimmen. Het toetje van de reis wordt gevormd door de mooie beklimming en afdaling van de Schauinsland, een echt motorwalhalla waar ons hotel vlakbij ligt. In het weekend zijn veel van deze wegen afgesloten voor motorrijders, omdat het dan erg druk is en sommigen menen de wegen als circuit te kunnen gebruiken. Vele ongevallen waren het gevolg, waarna de overheid tot weekendafsluitingen overging, maar door de weeks is het rijden hier een absolute aanrader. Je kunt hier een rondje van ongeveer 32 kilometer maken; letterlijk en figuurlijk een hoogtepunt van de Schwarzwald-reis.Zoals gezegd is gezelligheid troef op groepsreizen. Zowel onderweg op de terrasjes als in het hotel zoek je elkaar op. Ook de laatste avond in het Waldhotel komt dit tot uiting op de kegelbaan. Ondanks dat je als individu naar zo’n georganiseerde groepsreis vertrekt, ontstaat er in één week toch een leuke hechte band.Zo beginnen we de volgende dag gezamenlijk aan de terugreis. Vanuit het hotel gaat de route zoveel mogelijk noordwaarts dwars door het Zwarte Woud. We gaan in de richting van de befaamde Schwarzwalder Hochstrasse, waar je op een hoog plateau met prachtige vergezichten rijdt. Ook nu is de keuze om vlot naar huis te kachelen of wederom te overnachten in Neustadt a/d Weinstrasse. In Baden-Baden haken wij af om met een uurtje of vier rijden over de Autobahn bij Bergh de Nederlandse grens weer te passeren. Het Zwarte Woud is daarmee een erg goed bereisbaar stukje buitenland, dat absoluut de moeite waard is voor een weekje lekker sturen. [[kasten]]>INFOHet Zwarte Woud bevindt zich in het Zuidwesten van Duitsland, in de ‘provincie’ Baden-Württemberg langs de rivier de Rijn en de Franse grens. Zoals de naam doet vermoeden heeft het Zwarte Woud veel bossen. Het noordelijke gedeelte is het meest bebost en in het zuidelijke gedeelte vindt u de hoogste bergen en de meeste meren.De belangrijkste steden in het Zwarte Woud bevinden zich in het noordelijke deel. Karlsruhe, Baden-Baden en Freudenstadt zijn maar enkele voorbeelden van redelijk grote steden die allen barsten van de historie en cultuur. In het zuiden is eigenlijk maar één grote stad te vinden, namelijk Freiburg. Verder vindt men hier vooral veel kleine dorpjes. Eten, drinken en slapen is geen enkel probleem in dit toeristische gebied.Zoals gezegd maakten wij deze door Stichting Motor Reizen & Opleidingen uitgezette reis via Vrij Uit Motorvakanties. Eenmaal per jaar wordt deze reis als greopsreis gemaakt, daarnaast kun je hem het hele jaar door boeken als individuele reis (zonder reisbegeleider dus). Tot 3 september kost dat (op basis van halfpension) per persoon 282 euro en van 3 september tot 27 oktober 262 euro.Voor nadere informatie of de brochure kun je contact opnemen met:MROHoenderparkweg 92b7335 GW Apeldoorn055-5343076www.mro-reizen.nlofVrij UitScorpius 1Postbus 7002130 AS Hoofddorp023-5696969www.vrijuit.nl[[Michael, wenn möglich gerne eine Karte dazu von Sud-Deutscland, met ein Kreis um das Schwarzwald]]][[bildunterschrifte]][[aufmacherbild pict0020]]Het Schwarzwald ten voeten uit: bossen, heuvels, weilanden, kleine dorpjes en mooie slingerende wegen.4198:Het panorama vanaf de Schwarzwald-Hochstrasse.4271:Het sprookje van de 1001 bochten.4312:Heerlijk sturen op superstrak asfalt.4319:Het Schwarzwald biedt volop rust en ruimte, zeker door de weeks en buiten de echte vakantieperiode.4354:Het terras van motorcafé Hegaublick kijkt uit over het dalpict0014:Bochten en hellingen volgen elkaar in rap tempo oppict0017:Het rondje via Schauinsland is een mooi toetje van een aantal dagen sturen door deze streek.pict0033:Ook in het Zwarte Woud staan kerk en kroeg naast elkaar.pict0036:De eerste grootste koekoeksklok ter wereld. We moeten dus ook nog een keertje terug om de tweede grootste koekoeksklok te zoeken. En de derde en de vierde… Pict0043:Als je dit op je GPS-schermpje ziet, kan het feest beginnen.Plaats hier uw tekst

Lees meer over

Yamaha

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Yamaha MT-09 Y-AMT

Eerste Test Yamaha MT-09 Y-AMT

19 september, 2024

Ruim twaalf jaar – sinds de komst van de NC700 DCT – had Honda zo’n beetje het alleenrecht op ...
Alpenmasters 2024 – Mid Nakeds

Alpenmasters 2024 – Mid Nakeds

5 september, 2024

Waarom de KTM 990 Duke en Yamaha MT-09 tot de succesnummers van deze twee fabrikanten behoren, wordt niet alleen op ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-