Frank en Len Jonkers – Kawasaki Z650

« Terug naar Mijn Trots
Ze zijn beiden technisch, houden van motoren en werken daar ook graag aan. Maar gezamenlijk een project? Dat kwam er nog niet van. Hoog tijd om daar verandering in te brengen, aldus Frank (56) en Len (24) Jonkers. Dus zochten vader en zoon een goedlopende oldtimer om daar een café racer van de maken.

Len: “Samen een motor bouwen. Dat was het doel. En dat is ook gelukt. Het idee hiervoor kwam een beetje voort uit een programma op Discovery Channel waarbij ze ook custom motoren bouwden. Iedere keer als we daar samen naar keken, zeiden we tegen elkaar dat wij dat ook eens moesten doen. Om het vervolgens toch niet echt te doen.”
Frank: “En dat terwijl mijn eigen motor, een Yamaha VMax uit 1985, ook verre van standaard is. Ook allemaal zelf gedaan. En Len heeft eveneens verschillende projectjes gehad. Maar een motor waar we samen aan konden werken, ontbrak nog. Dat veranderde toen ik bij toeval deze motor tegenkwam op internet. We hadden namelijk wel wat eisen. Zo moest hij een blauwe plaat hebben, goed lopen en een goede prijs hebben. De Kawa vinkte wat dat betreft alle vakjes af. De verkoper reed er zelfs nog dagelijks mee naar het werk. Dat boezemde wel vertrouwen in. Toen we besloten naar Almere te rijden om de motor te bekijken, hebben we daarom ook maar direct een aanhanger en het geld meegenomen.”
Len: “Ja, en die man was ook nog eens enthousiast over ons plan om er een café racer van te maken. Dat maakte de koop nog makkelijker, waarna we eindelijk een motor voor ons gezamenlijke project hadden: een nagenoeg originele Kawasaki Z650 uit 1977. Eigenlijk met het idee om er in de winter mee te beginnen. Een mooie tijd voor zo’n project. Maar we hadden zoveel zin in, dat we er simpelweg niet vanaf konden blijven. Het ontwerp komt van ons tweeën en stond in grote lijnen meteen vast. Het enige waar we discussie over gehad hebben zijn de kleine dingen. Zoals de zijkapjes onder het zadel. Ik wilde die er graag af hebben om een zo open mogelijke motor te hebben. Maar uiteindelijk heeft mijn vader, door het te laten zien, me kunnen overtuigen dat het mét zijschildjes toch mooier is. Want de lijn loopt nu vloeiend door. En het is ook praktisch, want we hebben de startknop nu in het Z650-logo kunnen verwerken. Alles staat en valt natuurlijk wel met overleggen. Maar we hadden eigenlijk altijd wel het zelfde idee. Al was niet ieder deel even makkelijk uit te werken. Zo was het zadel ook een hoofdbreker. Dat was heel veel uitproberen en kijken. Net zo lang tot we een vorm hadden waar we beide tevreden mee waren.”
Frank: “Op die manier hebben we de motor dus helemaal naar wens kunnen maken. Tot en met de kleur aan toe. BMW 443, Sahara Beige. Op een auto echt geen mooie kleur, maar toen wij hem zagen wisten we dat het op onze motor wel goed zou staan. Ja, we zijn zeker trots op het eindresultaat. Niet in de laatste plaats omdat onze gezamenlijke kennis erin zit. Elektrisch ben ik bijvoorbeeld echt een nul. Len snapt dat daarentegen wel. Dus leerde ik hem ook steeds meer vertrouwen tijdens het bouwen. Pas toen we bezig waren zag ik hoeveel hij al kon. Dat had ik hiervoor niet kunnen bedenken. We hebben dan ook heel veel van elkaar geleerd. Dat geeft ook veel vertrouwen wederzijds. Neem het eerste startmoment nadat alles weer in elkaar zat Daar was ik niet bij, want ik was op vakantie. Dus zag ik op een filmpje hoe Len de Kawa, samen met een vriend, startte. Dat vond ik geweldig. Natuurlijk ook zuur, omdat ik er niet bij was, maar ook enorm trots dat hij het gewoon geflikt heeft. Weer een bevestiging dat ik hem er wel mee kan vertrouwen. Dat heb ik gedurende het bouwen wel geleerd. Dus onze relatie is nog beter geworden.”
Len: “En het smaakt ook naar meer! We hebben deze motor nu af, dus kunnen we lekker rijden. Maar we hebben ook flink geïnvesteerd in een schuur vol gereedschap. Daar niets meer mee doen, is ook zonde. Dus we zijn al aan het kijken naar ons volgende project samen!”