+ Plus

Fabrieksbezoek WP vering

Ruim dertig jaar geleden begon Wim Peters in het Betuwse Opheusden zijn eigen schokbrekers te bouwen. Vanwege de witte lak op de veren werd ‘White Power’ al snel een begrip in de motorwereld en groeide die hobby uit tot een bedrijf met meer dan 200 werknemers. Een overname door KTM en talloze reorganisaties later zijn de deuren van het prachtige Nederlandse bedrijf voorgoed gesloten en worden de WP-producten nu in Oostenrijk geproduceerd. We namen er een kijkje.Het schitterende pand aan de Sluisweg in Malden staat vrijwel leeg, nu ook race-en ontwikkelingsafdeling daar onlangs hun deuren hebben gesloten en de laatste WP-mensen zijn ontslagen. Alleen KTM Nederland is er momenteel nog in gehuisvest, maar de oorspronkelijke bedrijvigheid is gereduceerd tot een relatief nulpunt. In 1997 werd KTM aandeelhouder van WP Suspension en sinds 2008 is het oer-Nederlandse veringbedrijf een 100% dochter van het Oostenrijkse Cross Motorsport Systems AG, waar dus ook KTM onder valt. WP Suspension kent wat dat betreft nog steeds een oranje-gevoel, maar wel op een heel andere manier. Sinds 2008 werd de Maldense fabriek ontmanteld en is de totale productie gestaag overgebracht naar het Oostenrijkse Mattighofen-Munderfing.Als werktuigbouwkundig ingenieur was Wim Peters altijd in de weer met de vering van zijn crossmotor. En toen hij na een zware valpartij ruim een jaar thuis zat in 1975, had hij alle tijd om zijn visie op de vering van terreinmotoren uit te werken. Hij ontwikkelde een eigen demper en liet van speciaal verenstaal ook eigen spiraalveren maken. Deze blank-metalen veren moesten uiteraard nog van een laklaag worden voorzien en dat kon voor een vriendenprijs geregeld worden bij een naburig bedrijf, waar normaal ziekenhuisbedden gemaakt en spoten worden. Zo ontstond eigenlijk ook de merknaam ‘White Power’, want Wims vering bleek zo goed te werken, dat het niet lang duurde of veel collega-crossers wilden ook wel zo’n fijn werkende vering onder hun machine. Reden om in 1977 White Power als officieel bedrijf te starten.En dat werd een vliegende start, want juist in die jaren vierde de Nederlandse motorcrossers grote successen. Mannen als Gerrit Wolsink, Kees van der Ven, Dave Strijbos en John van den Berk grossierden in titels met de vering van Peters. De grote doorbraak kwam in 1983, toen KTM al aanklopte om de WP-vering standaard in hun terreinmachines te gaan monteren. In datzelfde jaar presenteerde WP als eerste veringfabrikant de upside-down-voorvork; nu gemeengoed, toen een wereldnoviteit. De vork werd voor het eerst toegepast in de 500 cc KTM tweetakt, waarvan men er volgens planning 750 wilden gaan produceren. En dat werden er – mede door die goede vork – maar liefst 1.750!Meer dan 200 wereldkampioenschappen worden er in de jaren daarop veroverd met WP-vering. Niet alleen in de motorcross, maar ook in de wegrace, want ook mannen als Toni Mang en Valentino Rossi rijden op een gegeven moment met WP. En zelfs Michael Schumacher in zijn Benneton-Ford, want ook in de F1 wist men de weg naar WP te vinden!Onder druk van de publieke opinie wordt de naam White Power in 1991 trouwens officieel veranderd in WP Suspension. White Power wordt in die jaren namelijk steeds meer de strijdkreet van racistische groeperingen in Amerika en die link wil men bij de Nederlandse veringfabriek graag uitbannen.Naast de levering van veringcomponenten voor de vervangingsmarkt, groeide WP Suspension duidelijk mee met KTM, die deze vering standaard monteert. Daarnaast wordt BMW een flinke afnemer. Vanaf 1997 neemt KTM een aandeel in het Nederlandse veringbedrijf, ook al om de continuïteit te waarborgen. Het doel van die instap is een geleidelijke overname van het bedrijf en tien jaar later is de holding waar ook KTM onder valt voor 100% eigenaar. Wim Peters is dan inmiddels al enkele jaren uit het bedrijf (maar niet uit de branche: hij leidt momenteel de Duitse Öhlins-vestiging bij de Nürburgring) en één van de eerste dingen die de nieuwe eigenaar doet is het verhuizen van de productie van de voorvorken van Malden naar Mattighofen. In 2009 wordt de rest van de productie overgehuist en verliest het merendeel van de Nederlandse werknemers helaas hun baan.Inmiddels vinden alle werkzaamheden dus volledig in Oostenrijk plaats en werken er daar in een nieuwe 12.000 vierkante meter grote fabriek in Mattighofen-Munderfing 120 mensen, waarvan 80 in de productie. Zij maken OEM-vering (standaardmontage) voor met name KTM en BMW, maar ook veringkits en schokbrekers voor de aftermarket. Ongeveer 90% van de productie is voor de eerste montage, deze producten zijn in één oogopslag ook te herkennen aan de aluminium gietstukken, waar bij de aftermarket-componenten vooral gebruik wordt gemaakt van CNC-gefreesde delen. Voor de vervangingsmarkt levert men wel 500 verschillende dempers en vorken, zodat de aantallen daar relatief klein zijn. Op dit gebied is het meestal ook puur handwerk en vakmanschap om een schokbreker of voorvork te bouwen, wat over het algemeen ongeveer 14 dagen in beslag neemt. Net als in het Nederlandse verleden werken er ook nu relatief veel motorsporters bij WP Suspension: voor vering moet je duidelijk een hart hebben.De WP-fabriek wordt tegenwoordig geleid door de Oostenrijkse Winfried Kerschhaggl (47), die eerder de baas was bij KTM Motorsport. Hij zorgt ervoor dat WP Suspension zijn glans van weleer weer oppakt. En dat het merk wordt klaargestoomd voor de toekomst, waarin de elektronische regelingen waarschijnlijk een grote rol gaan spelen. BMW en Ducati zijn op dit vlak voorlopers met vering die vanuit het zadel per druk op de knop is te verstellen, maar de verwachting is dat dit de komende jaren veel meer toegepast kan worden. Voor de Nederlandse motorwereld was de verhuizing van WP naar Oostenrijk een aderlating, maar desalniettemin mogen we nog steeds trots zijn op de prestaties van ‘onze’ veringspecialist.Bijschriften:[[grote foto pagina 108 niet gebruiken. Als opening de goto foto van pagina 110-111 gebruiken]]De ontwikkelingsafdeling van WP werkt hard aan een vervangingsset met vork en schokbreker voor de BMW F800GS.Het Oostenrijkse gehucht Munderfing bij Mattighofen is de nieuwe thuisbasis van WP Suspension.Een kijkje in de nieuwe WP-fabriek, waar 120 mensen werken.De grondlegger van WP: Wim Peters.Voormalig KTM-motorsportbaas Kerschhaggl is nu WP-directeur.Elke schokbreker gaat een minuut op de testbank.DE PRODUCTIE1Harald Fuchs heeft de 120 onderdelen voor een KTM 250SX-schokbreker verzameld.2Elk onderdeel wordt opgemeten tot op 1/1000ste millimeter, voordat het gebruikt wordt. Hier Josef Gruber van de kwaliteitscontrole.3Doris Winkler en Jelena Ullmann zijn twee van de dames die de shims-pakketten samenstellen. Per dag maken zij er beiden ruim 500, elk bestaande uit ca 20 shims!4Heinz Wertel bouwt het demper-binnenwerk samen en monteert de simpakketten met de zuiger op de spindel.5Tobias Sonnleitner zet de buitenkant in elkaar, schroeft de buitenbuis in de demperkop en monteert de stelknoppen.6Albert Haidinger zorgt voor het huwelijk: het binnenwerk wordt in de buitenkant geschoven en afgedicht.7Markus karner zorgt ervoor dat de schokbreker zich bij 4 mbar onderdruk volzuigt met 330 cc olie, waarna 10 bar stikstofdruk de olie onder druk houdt.8Albion Fapi heeft het laatste woord: elke schokbreker komt een minuut op de testbank om zijn kunnen te tonen.9Tot slot worden dagelijks 350 spiraalveren door Ceferino Alonso Vega gemonteerd. Oranje KTM-veren, in plaats van de oorspronkelijke witte…

Lees meer over

BMW Ducati

Gerelateerde artikelen

Eerste test Ducati Multistrada V4

Eerste test Ducati Multistrada V4

31 oktober, 2024

Zware slagregens, rivieren treden uit hun oevers, en evacuaties. Kortom, een prima weersverwachting om af te ...
Eerste Test BMW R1300GS Adventure

Eerste Test BMW R1300GS Adventure

31 oktober, 2024

Afgelopen juli greep BMW haar eigen Motorrad Days in Garmisch Partenkirchen aan om de jongste Adventure-exponent ...