+ Plus

Fabrieksbezoek Rizoma

Onder het genot van een drankje in de buurt van Milaan werd in 2001 het bedrijf Rizoma opgericht. Met hun elegant vervaardigde motoraccessoires weten Fabrizio Rigoli (foto) en zijn broer Fabio de harten van vele motorbezitters te raken. Vandaag de dag verkopen ze hun accessoires over de hele wereld.

Voor liefhebbers zijn motorfietsen veel meer dan alleen een transportmiddel. Het zijn kunstwerken die alles in zich hebben om te betoveren. Alleen bij het zien van sommige machines gaat het hart al sneller kloppen en de haast erotische lijnen kunnen ieder fashion-model op aarde overschaduwen. Oké, dat laatste gaat misschien iets te ver. Maar de mooiste machine van allemaal is toch altijd de motor die je zelf in de schuur hebt staan. Daar wordt liefdevol voor gezorgd om hem vervolgens trots aan anderen te tonen. Maar ja, om hem perfect te maken ontbreekt er net dat ene elementje. Kleine dingen die met een andere look nog beter bij de motorfiets passen. Zijn het de spiegels, hendels of toch de kentekenplaathouder. Het is moeilijk om de vinger precies op de zere plek te leggen, maar het moet anders. Een onderscheidend element om de motor een echt eigen gevoel te geven.
Uit deze overpeinzingen, die velen van ons bezighouden, ontstond 20 jaar geleden een bedrijf dat tegenwoordig wereldwijd bekend staat om haar premium accessoires. Het was in 2001, herinnert oprichter Fabrizio Rigolio zich. Een vriend had een nieuwe motorfiets gekocht en was op zoek naar andere spiegels. In een bar in het Noord-Italiaanse Ferno nabij Milaan vertelde hij dat hij bij geen enkele accessoire-specialist iets naar zijn gading kon vinden. Tijdens het gesprek kwam Fabrizio spontaan op het idee om zijn vriend te helpen. Hij was immers opgeleid tot ontwerper, dus het maken van een design paste perfect in zijn straatje. Zijn broer Fabio kon de spiegel vervolgens met de machines in hun vaders metaalbedrijf fabriceren. Gewoon voor de leuk, eenmalig, na het werk een keer. Zo gezegd, zo gedaan. Niet veel later keek Fabrizio een zeer tevreden vriend in de ogen, die twee zeer exclusieve designer-spiegels op de motor had zitten. “Toen dacht ik, er zijn vast meer mensen die we op deze manier blij kunnen maken.” Zodoende bleef het niet bij één setje spiegels en veranderde het in de kroeg bedachte idee al snel in een heus bedrijfsplan.
Nog datzelfde jaar namen Fabrizio en Fabio het familiebedrijf, destijds met vijf fulltime medewerkers, over. Nu, 18 jaar later, staat er ruim 100 man op de loonlijst en levert het bedrijf haar accessoires aan klanten over de hele wereld. Volgens eigen gegevens werden er in boekjaar 2018 220.000 onderdelen verkocht en werd er een omzet van 14,5 miljoen euro geboekt. Een jaar eerder was dat ongeveer een miljoen minder. Komt omdat Rizoma flink geïnvesteerd heeft in nieuwe productlijnen en -structuren. Dat het bedrijf daardoor in 2017 onderaan de streep in de rode cijfers stond, neemt de fabrikant dan ook voor lief. Het jaarverslag voor 2018 is nog niet beschikbaar.
Net als in het begin, wordt ook nu nog ieder onderdeel ontworpen, ontworpen. Ontwikkeld en gefabriceerd in Ferno. Een opvallend groot deel van deze producten gaat overigens linearecta naar Bologna, waar de accessoires verkocht worden onder de noemer ‘Ducati by Rizoma’. Fabrizio en Fabio zijn sinds 2017 namelijk de officiële fabrikant van Ducati-accessoires. Niet vreemd dus dat beide broers het familiebedrijf ondertussen helemaal hebben ingericht voor de productie van motoraccessoires. De originele naam is wel gebleven: Rizoma. Eigenlijk een acroniem van de naam van de oorspronkelijke oprichters, dat vrij vertaald ‘wortel’ betekent. “Voor ons is Rizoma de wortel uit aluminium”, legt Fabrizio uit. Logisch, aangezien het overgrote deel van de producten uit dit metaal gemaakt wordt. Toch is dat niet de onderscheidende factor voor Rizoma. Andere accessoire producenten hebben immers ook legio aluminium-onderdelen in het gamma. Hoe is het Rizoma dan gelukt in een relatief korte periode zo’n grote internationale speler te worden?
“We hadden én hebben de juiste mensen”, aldus Fabrizio die het recept voor succes samenvat. Bovenaan zijn lijst staat natuurlijk het ontwerp met de “pure lijnen.” Wat hij daarmee bedoelt, is zichtbaar in de showroom van de fabriek in Ferno. Daar pronkt een 1,5 ton zwaar zilveren sculptuur in de vorm van een futuristische motorfiets (zie de grote foto hierboven). Het beeldhouwwerk draagt de naam ‘Anima’ en is gemaakt uit een massief blok aluminium. De CNC-machines die gebruikt zijn om de gooiende lijnen uit het blok te halen, staat een paar meter verderop in de productie hal. Dat geldt ook voor de afdelingen research en design. De deur die toegang geeft tot dit domein doet denken aan die uit een Amerikaanse spionagefilm. “Restricted area. Authorized personnel only. Photography prohibited”, staat er op te lezen. Pottenkijkers zijn overduidelijk niet welkom. Hier worden immers de nieuwe prototypen van Rizoma gemaakt. Fiorenzo Fanali, voormalig MotoGP-crew chef bij Kawasaki en Yamaha zwaait hier de scepter en is verantwoordelijk voor het samenkomen van vorm en functie. Daarbij is eerstgenoemde altijd de leidraad.
“De designafdeling dicteert hoe een onderdeel eruit moet komen te zien. Dat is de Rizoma-DNA”, aldus Fanali die een ruimte laat zien waar mensen druk in de weer zijn met het schetsen op schermen of papier. “Fabrizio controleert ieder ontwerp waarna wij de tekeningen hier krijgen”, vervolgt hij. Ontwerpers zetten de ideeën om in technische tekeningen die daarna – afhankelijk van het materiaal – met 3D-printer of CNC-frees tastbaar worden gemaakt. Dat is te zien. Op tafel ligt een kentekenplaathouder voor een Honda CB1000R die niet aan de swingarm, maar het kontje wordt bevestigd. In een andere hoek is een van de ontwerpers bezig met een 3D-scanner een BMW R1250GS te digitaliseren. Het gemaakte computermodel vormt de basis voor het ontwerpen van op maat gemaakte accessoires als hendel- en blokbeschermers.
Net als bijna alle Rizoma-accessoires, worden ook deze gemaakt van aluminium. Dit materiaal komt de fabriek binnen als lange blokken. Met behulp van een frees verandert de hoekige verschijning is een gestileerd en functioneel onderdeel. (In bovenstaande kader is te zien hoe een remhendel van Rizoma gemaakt wordt.) Natuurlijk gebruikt Rizoma meer dan alleen aluminium voor haar accessoires. Zo is koolstofvezellaminaat ook een veelgebruikte grondstof. Dit komt, net als het aluminium, uit de directe regio. Ook de spiegelglazen en schroeven zijn afkomstig uit het laarsvormige land. Het predicaat ‘Made in Italy’ is voor Rizoma dan ook zeer belangrijk. Dit heeft wel een prijskaartje. Zeker als je het vergelijkt met de prijzen van concurrenten die bijvoorbeeld hun productie in een Aziatisch land hebben opgetuigd. Om dat te rechtvaardigen, moet Rizoma dus wel wat extra’s bieden. In plaats van zich te mengen in een prijzenoorlog, heeft het Italiaanse merk zich daarom op kwaliteit gericht. Klanten moeten er bijvoorbeeld zeker van zijn dat geanodiseerde producten na verloop van tijd niet dof worden. Een veel voorkomend probleem met dit soort accessoires. Om hun claim kracht bij te zetten, wordt er in het geval van een kwaliteitsgebrek ook buiten de wettelijke garantieperiode van twee jaar gewoon een nieuw onderdeel geleverd. Maar is dat voldoende om klanten dieper in de portemonnee te laten duiken voor een nieuw accessoire? Tja, dat is natuurlijk per klant afhankelijk. Moet het elegant en van hoogwaardige kwaliteit zijn? Dan staat Rizoma zeker op de shortlist.
Roerganger Fabrizio is in dat opzicht in ieder geval één van ons. Op de muur achter zijn bureau staat niet voor niets ‘Make it perfect’. Precies wat wij ook willen, de motorfiets perfectioneren. Maar ja, hoe doe je dat? Het antwoord van Fabrizio is eenvoudig: “Voor mij wordt perfectie niet bereikt wanneer er niets meer aan toe te voegen is, maar wanneer er niets meer weggenomen kan worden.”

Lees meer over

BMW Ducati Honda Kawasaki Yamaha

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda CBR600RR

Eerste Test Honda CBR600RR

11 april, 2024

Ooit was supersport een gouden klasse, waarin de Japanse fabrikanten vele duizenden units verkochten, maar rond ...
Eerste Test Kawasaki Ninja 500

Eerste Test Kawasaki Ninja 500

11 april, 2024

Kawasaki en Ninja zijn net zo’n onlosmakelijke combinatie als de Dikke en de Dunne, Johan Cruijff en nummer 14 en ...
Eerste Test Honda e-Clutch

Eerste Test Honda e-Clutch

11 april, 2024

Een oplossing voor een niet bestaand probleem? Dat sluimerde onderweg naar de presentatie van de nieuwe Honda ...
Eerste Test Honda Fireblade

Eerste Test Honda Fireblade

28 maart, 2024

Eind jaren 90 omvatte de elektronica op superbikes zoals de Fireblade amper meer dan een paar sensoren en kabeltjes ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-