+ Plus

Eicma 2017: KTM

Vorig jaar zagen we ‘m al als prototype voorbij komen, maar komend jaar is ‘ie er officieel: de nieuwe KTM 790 Duke. ‘The Scalpel’ noemen ze hem bij de Oostenrijkers, en dat lijkt ons gezien de 105 pk sterke paralleltwin in het vooronder en een drooggewicht van slechts 169 kilo een passend synoniem voor heel veel actie! Dat de nieuwe paralleltwin de basis wordt onder een heel nieuw platform bleek wel uit het prototype van de 790 Adventure R, die gelijktijdig werd gepresenteerd.

790 DUKE
‘The Beast’, KTM’s heftige 1290 Super Duke R, krijgt komend seizoen gezelschap van ‘The Scalpel’, het koosnaampje van de nieuwe 790 Duke, waarvan we vorig jaar al het prototype zagen op de EICMA. Licht, wendbaar en precies als het gereedschap van een chirurg, zo beloven de Oostenrijkers. En afgaand op de ranke, atletische looks en het drooggewicht van slechts 169 kilo van de nieuwe Duke lijkt daar geen woord van gelogen.
Het hart van de 790 Duke, die de logische tussenstop wordt tussen de lichtste eencilinder Dukes en de 1290-variant, wordt gevormd door de nieuwe LC8c paralleltwin, een uiterst compact blok met 799 cc longinhoud, een gezonde 105 pk vermogen, 86 Nm koppel en twee balansassen. Wat verbruik betreft belooft de nieuwe Duke gelukkig trouwens minder rebels te zijn dan hij er uitziet, want KTM claimt een keurig verbruik van 1 op 22,7. Er komt overigens ook een 95 pk sterke variant, die kan worden teruggebracht tot 44 pk voor het A2-rijbewijs.
Ride by wire zorgt er voor dat het blok aan een berg elektronica is gekoppeld waar je U tegen zegt. We noteren: vier verschillende rijmodi en een vijfde vrij programmeerbare Track-modus, hellingshoekafhankelijke tractiecontrole, motorslipregulatie, quickshifter (op- en terugschakelen), launch control en uitschakelbaar bochten-ABS met Supermoto-modus.
Het nieuwe blok huist – uiteraard zouden we zeggen – in een stalen vakwerkframe, KTM’s handelsmerk. Mooi detail is dat het aluminium subframe, met geïntegreerd luchtfilterhuis en luchtinlaten onder het zadel, geen extra plastic covers en aangeboute constructies heeft, wat voor een mooie cleane uitstraling zorgt. Ook mooi: het LED-achterlicht is geïntegreerd in de kentekenplaathouder. De koplamp heeft uiteraard ook LED-verlichting en sluit qua vorm 1-op-1 aan bij dat van zijn grote broer. Het rijwielgedeelte wordt afgetopt met een 43 mm upside-down voorvork met open cartridge-constructie van huisleverancier WP en een achterschokdemper uit hetzelfde huis.
Standaard zijn verder een groot TFT-dashboard, dat kan worden uitgebreid met de KTM My Ride smartphone-integratie, een PASC slipper clutch, een verstelbaar stuur en een stuurdemper.
De nieuwe KTM 790 Duke komt er naast de huiskleur oranje ook in het zwart, een prijs is helaas nog niet bekend.

790 ADVENTURE R PROTOTYPE
Met de komst van de nieuwe 790 Duke zullen bepaalde concullega’s van KTM zich ongetwijfeld al ongerust achter de oren krabben, want je kunt er natuurlijk vergif op innemen dat de Oostenrijkers de nieuwe paralleltwin ook in een middenklasse adventure-model gaan gebruiken. Dat werd op de EICMA onderstreept met dit al akelig productierijp ogende prototype van de 790 Adventure R, een model dat binnen het KTM-gamma het gat tussen de lichtere enduro’s en de zware adventures moet gaan opvullen. Veel valt er nog niet over te melden, maar KTM zegt met de nieuwe machine de meest prestatiegerichte middenklasse allroad op de markt te willen zetten, en dat met een vermogen-gewichts-verhouding die je normaal gesproken alleen bij zwaardere machines tegenkomt. Wordt vervolgd dus…en hopelijk al op korte termijn….

Gerelateerde artikelen

Compacttest Can-Am Pulse/Origin

Compacttest Can-Am Pulse/Origin

12 december, 2024

Can-Am en motorfietsen, dat was toch ooit? Inderdaad, ooit produceerde de Canadese firma best succesvolle ...
Roadtrip – Everest Challenge

Roadtrip – Everest Challenge

12 december, 2024

Zegt de Everest Challenge u iets? Wij introduceren het sportieve fenomeen in de motorwereld met twee gemotoriseerde ...