+ Plus

Eicma 2017: Honda

Op de Tokyo Motorshow strooide Honda iedereen nog zand in de ogen met de Neo Sport Café. Een prototype zo heette het, maar een paar weken later volgde op de EICMA al de presentatie van een productiemodel dat er wel verdacht veel op leek: de nieuwe CB1000R, die qua design een volledig nieuwe koers gaat varen. En goed nieuws ook voor zescilinder-fans, want Honda onthulde eveneens een volledig nieuwe Gold Wing 1800. Daarnaast krijgt de Africa Twin een flinke update en presenteerde Honda in het spoor van de CB1000R ook twee nieuwe lichte nakeds: de CB300R en CB125R.

CB1000R
Tussen al het naked bike-geweld van de laatste jaren was er één fiets die een beetje ondersneeuwde: Honda’s CB1000R. Gelanceerd in 2008 als een bijzonder smaakvol vormgegeven naked, een beetje zijn tijd vooruit zelfs, maar in de jaren die volgden nauwelijks van updates voorzien en op de achtergrond geraakt. Komend modeljaar blaast Honda de CB1000R nieuw leven in en wel vanuit een heel andere invalshoek. De nieuwe CB1000R breekt namelijk volledig met de traditionele Japanse naked-mores van een bruut gelijnde superbike zonder stroomlijn. De nieuwe CB1000R gaat in 2018 volledig zijn eigen weg met een compleet nieuw en haast industrieel design, waarbij vorm duidelijk in dienst staat van functie. Geen RR-ambities dus, maar een minimalistische look met fraaie metalen details en LED-verlichting rondom. Neo Sport Café noemen ze de nieuwe richting bij Honda zelf, naar het prototype dat vlak voor de EICMA nog op de Tokyo Motorshow werd getoond. Ter illustratie: de buitenzijde van het nieuwe model telt nog maar zes plastic onderdelen, waarvan het voorspatbord nog het grootst is. De rest van de minimalistische aankleding is dus bijzonder rijk, met veel bewerkte metalen delen. Verwar metaal in dit geval trouwens niet met zwaar, want de veel compactere nieuwe CB1000R is maar liefst 12 kilo lichter dan zijn voorganger.
Betekent de nieuwe visie dat deze nieuwste generatie iedere sportieve link heeft afgezworen? Nee, zeker niet, want in het nieuwe stalen frame met aluminium gietstukken hangt de 998 cc viercilinder van de 2018 CBR1000RR Fireblade, die voor gebruik in de nieuwe naked is aangepast en in deze specificatie goed is voor dik 145 pk bij 10.500 tpm, vergeleken met het oude model maar liefst 20 pk extra. Het koppel is licht gestegen naar 104 Nm bij 8.000 toeren, maar in het belangrijke gebied tussen 6.000 en 8.000 toeren is de nieuwe CB nu stukken sterker. Bovendien moet de nieuwe naked door een kortere gearing in de eerste drie versnellingen tot 130 km/uur zelfs sneller zijn dan de Fireblade. De bak is trouwens standaard voorzien van een assist & slipper-clutch. Door het donorblok beschikt de nieuwe CB1000R nu ook over ride-by-wire en dat is gekoppeld aan drie verschillende voorgeprogrammeerde rijmodi en een vierde, zelf in te stellen, modus. Iedere modus heeft zijn eigen specifieke settings voor vermogen, motorrem en tractiecontrole.
De voorvork is een volledig instelbaar Showa Seperate Function Fr Big Piston-exemplaar (SFF-BP) en ook de Showa-achterschokdemper, die nu samen met de gehandhaafde enkelzijdige aluminium swingarm (fractioneel langer) een 190-achterband (was 180) afveert, is volledig instelbaar.
Er komt flinke lijst met accessoires voor de nieuwe CB1000R en daarnaast een speciale versie, die standaard al is voorzien van een aantal van deze extra’s, waaronder een quickshifter. Prijzen en kleuren zijn helaas nog niet bekend.

CB300R EN CB125R
In de slipstream van de CB1000R lanceert Honda meteen ook twee lichtere instap-varianten met dezelfde vormspraak: de CB300R en CB125R. Beide delen een soortgelijk nieuw stalen frame, waarbij de 143 kilo wegende 300 wordt aangedreven door een 31 pk sterke vierkleps eencilinder, geschikt dus voor het A2-rijbewijs, en de slechts 126 kilo lichte 125-variant door een 13 pk sterke tweekleps ééncilinder, die hem geschikt maakt voor de lichtste rijbewijscategorie. Beide modellen zijn verder keurig aangekleed met uiteraard ABS en verder LED-verlichting, een aluminium stuur, een sportieve 41 mm upside-down voorvork, wave-remschijven voor en achter, Dunlop radiaalbanden en een LCD-dashboard. Prijzen en kleuren zijn nog niet bekend.

Lees meer over

Honda

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda e-Clutch

Eerste Test Honda e-Clutch

11 april, 2024

Een oplossing voor een niet bestaand probleem? Dat sluimerde onderweg naar de presentatie van de nieuwe Honda ...
Eerste Test Honda CBR600RR

Eerste Test Honda CBR600RR

11 april, 2024

Ooit was supersport een gouden klasse, waarin de Japanse fabrikanten vele duizenden units verkochten, maar rond ...
Eerste Test Honda Fireblade

Eerste Test Honda Fireblade

28 maart, 2024

Eind jaren 90 omvatte de elektronica op superbikes zoals de Fireblade amper meer dan een paar sensoren en kabeltjes ...
Uitgave 188 – 2024

Uitgave 188 – 2024

22 februari, 2024

Jorge Lorenzo is de nieuwe MotoGP-wereldkampioen. In een emotionele wedstrijd finishte hij voor het ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-