+ Plus

Eicma 2017: Aprilia en Moto Guzzi

Drie nieuwe V7’s, een aangepaste V9-lijn, upgrades voor de exotische RSV4 en Tuono V4 1100 en de presentatie van een bijzonder lekker smoelende elektrische scooter. Piaggio, moederbedrijf van onder meer Aprilia, Moto Guzzi en Vespa, grijpt haar thuisbeurs aan om even flink uit te pakken!

RSV4 RR / RF
Zelfs in het toch al exotische superbike-segment neemt Aprilia’s RSV4 een aparte plaats in. Geen andere motor heeft sportiviteit zo in zijn compacte chassis geworteld, om over het bloedstollend snelle V4-blok nog maar te zwijgen. Aprilia komt er ook openlijk voor uit dat slechts één ding belangrijk is gedurende het (door)ontwikkelingstraject: de absolute snelste superbike zijn. En dat betekent in het geval van de al behoorlijk gerijpte RSV4 tegenwoordig vooral een zoektocht naar grammen, zo blijkt. Het nieuwe full ride-by-wire systeem leverde bijvoorbeeld 590 gram winst op, terwijl ook 500 gram werd bespaard met het verwijderen van het variabele inlaattraject. Alle beetjes helpen nietwaar. De V4, waarvan het maximum toerental met 300 toeren is verhoogd, is nog altijd goed voor 201 pk bij 13.000 tpm en 115 Nm bij 10.500 tpm, en vertrouwt op een waar arsenaal aan state-of-the-art elektronische hulpmiddelen, dat nog verder werd verfijnd.
De RSV4 komt er net als nu in een standaard RR- en meer exclusieve RF-uitvoering met onder meer Öhlins veerelementen en smeedwielen. En voor de echte (en vermogende) racefanaten is er de Factory Works kit bestaande uit onder meer een motorupgrade (max. vermogen naar 215 pk), gewicht besparende aanpassingen die het gewicht met tot 10 kilo reduceren en kuipdelen met winglets. Over de prijs en beschikbaarheid van de nieuwe RSV4 is nog niets bekend.

TUONO V4 1100 RR / FACTORY
Ook de Tuono mocht zich verheugen op een kleine update. De 1.077 cc metende 65° V4, met maximaal 175 pk en 121 newtonmeter koppel, kreeg eveneens een full ride-by-wire systeem aangemeten en ook het maximum toerental werd verhoogd, in dit geval met 500 tpm. De Tuono komt er in twee versies, de standaard RR en de exclusiever aangeklede Factory-uitvoering met onder andere Öhlins vering. De RR is er in twee kleuren, grigio Portimao (grijs), maar als Nederlandse koper ga je natuurlijk voor nero Assen (zwart). De Factory is er enkel in de prachtige Superpole kleurstelling.

V7 III RANGE
Met de Stone, Special en Racer heeft Moto Guzzi voor haar V7-klandizie al drie behoorlijk uiteenlopende fietsen ter beschikking, daar komen er echter nog drie bij. Ziehier de Carbon, Rough en Milano, naar eigen zeggen ‘Moto Guzzi’s hommage aan customizen’. Het nieuwe drietal rond de bekende 744 cc dwarsgeplaatste V-twin bedienen elk een eigen publiek, waar de Carbon duidelijk de meest sportieve van het trio is. Deze in een gelimiteerde oplage beschikbare twin is voorzien van diverse carbon delen (uiteraard zouden we zeggen), een alcantara leren zadel en de speciale zwarte kleur met contrasterende rode accenten. De Rough speelt zich vooral in de kijker met zijn spaakwielen met noppenbanden, terwijl de Milano pronkt met onder meer een ander dashboard, chromen einddempers en duo-handgrepen. Voor elk is er dus wel wat wils!

V9 ROAMER EN BOBBER
De in 2016 gelanceerde V9 Bobber en Roamer kregen een kleine update, die er met name op was gericht om ze iets meer uit elkaar te trekken. Dankzij een nieuw topkuipje is de Roamer nu duidelijk de meer toergerichte exponent van het tweetal rond de 853 cc 90° V-twin. Daarnaast kreeg de Roamer ook nieuwe achterschokbrekers. De meer sportieve Bobber werd getrakteerd op een extra kleur, hij was er al in het zwart en grijs, daar komt nu deze prachtige matblauwe variant bij.

VESPA ELETTRICA
‘Het is niet zomaar een elektrische scooter, de Elettrica is een hedendaags kunstwerk!’ Was getekend Vespa. Als niemand je kietelt moet je het zelf maar doen nietwaar? Maar in alle eerlijkheid, een beetje gelijk hebben de Italianen wel. Het klassieke, o zo bekende Vespa voorkomen in combinatie met een elektromotor is absoluut geslaagd, bijna sexy zelfs. De Elettrica heeft een actieradius van 100 kilometer, een volledige laadcyclus neemt 4 uur in beslag. Er is ook een speciale X-uitvoering met een kleine brandstof range-extender, deze heeft een totale actieradius van 200 kilometer (enkel elektrisch 50 kilometer).

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda e-Clutch

Eerste Test Honda e-Clutch

11 april, 2024

Een oplossing voor een niet bestaand probleem? Dat sluimerde onderweg naar de presentatie van de nieuwe Honda ...
Eerste Test CFMoto 450MT

Eerste Test CFMoto 450MT

11 april, 2024

Met de 450MT kan CFMoto zo maar eens vol in de roos schieten. De allroad is fraai gelijnd, lijkt op papier alle ...
Eerste Test Kawasaki Ninja 500

Eerste Test Kawasaki Ninja 500

11 april, 2024

Kawasaki en Ninja zijn net zo’n onlosmakelijke combinatie als de Dikke en de Dunne, Johan Cruijff en nummer 14 en ...
Eerste Test Honda CBR600RR

Eerste Test Honda CBR600RR

11 april, 2024

Ooit was supersport een gouden klasse, waarin de Japanse fabrikanten vele duizenden units verkochten, maar rond ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-