+ Plus

Eicma 2008: Benelli – Triumph – MV Agusta – Husaberg

MV AGUSTA Sneller optrekken dan een Boeing 747, welkom in de explosieve wereld van de nieuwe MV Agusta F4 RR312. Werden we vorig jaar verrast door de R312, deze RR312 doet daar nog een schepje bovenop. Ruim 190 pk schuilt er in de krochten van de 1078 cc viercilinder, die feitelijk afkomstig is uit de superexclusieve F4 CC. Ook de Sachs stuurdemper is trouwens afkomstig van die CC. Het blok is nu ook voorzien van een progressief werkende slipper clutch die opmerkelijk genoeg naast het Engine Brake System (ook een soort slipper clutch) functioneert. Rijwieltechnisch wortelt de RR sterk in de F4 R312, maar de set-up van de vering is wel iets aangepast om het hoofd te bieden aan het extra vermogen en de kracht van de nieuwe Brembo Monobloc remmen. Ook de Brutale is er vanaf 2008 in een 1078-uitvoering: de RR. Het blok is gebaseerd op de RR312, maar levert in deze configuratie ‘slechts’ 154 pk. De 46 millimeter gasklephuizen zijn evenwel niet afkomstig van de RR312, maar van de 2006 F4 1000R. Ook de 1078RR heeft een slipper clutch, Brembo Monobloc remklauwen en daarop aangepaste vering. De eindoverbrenging is met 15/41 iets langer geworden. Diezelfde eindoverbrenging heeft ook de nieuwe 989R, de opvolger van de 910S. Anders dan zijn naam doet vermoeden, bedraagt de cilinderinhoud niet 141 pk sterke 989 maar 982 cc. Bekt wat lekkerder, vonden de Italianen. Die extra longinhoud werd verkregen door de boring x slag verhouding te vergroten naar 79,0 x 50,1 mm. De zuigers zijn afkomstig van de 1078RR en de gasklephuizen van de 2006 F4 1000R. Nieuw zijn ook de radiale stoppers van Brembo, waardoor ook de voorvork moest worden aangepast. Deze kreeg onder andere iets meer veerweg. [Bild][Gross: _LVV7982]MV Agusta F4 RR312[GN1_7297]MV Agusta 1078RR[_LVV7638]MV Agusta 989RBENELLI TnT 899/SPORTDat Benelli haar activiteiten graag naar andere segmenten wil uitbreiden, is inmiddels bekend. Vorig jaar presenteerden de onder Chinese vlag varende Italianen immers al prototypen van de terreingeoriënteerde BX-lijn en de instap 2ue met een 756 cc tweecilinder. De BX-en kunnen we ergens in de eerste helft van volgend jaar verwachten, overigens aangevuld met een supermoto-versie, en de 2ue staat voorzichtig voor eind 2008 op stapel. Nog behoorlijk ver weg dus. Dichterbij staan de nieuwe TnT 899 en TnT 899 Sport en ook met deze beide brute nakeds wil Benelli meer ‘instappers’ binnenhalen. Qua design en frameconstructie leunen de beide ‘light’ TnT’s natuurlijk sterk tegen hun zwaardere 1130-broers aan en in technische zin doen ze dat eigenlijk ook. De blokken zijn namelijk niet, zoals je misschien zou verwachten, gebaseerd op de Tornado 900, maar op het driepits 1130-blok. Het blok heeft dezelfde boring van 88 millimeter, maar een veel kleinere slag: 49,2 tegen 62 millimeter. Hierdoor hoefden feitelijk alleen de krukas en de drijfstangen maar te veranderen. In deze opzet is het blok goed voor een stevige 118 pk bij 10.500 toeren en 79 Nm bij 8500 toeren. De prijs moet in ieder geval iets minder stevig gaan zijn. Hoeveel is nog niet exact bekend, maar wij schatten dat de TnT 899 op zo’n € 12.000,- gaat uitkomen. Dat betekent echter wel dat de uitrusting een stukje minder luxe zal zijn, met name wat de vering betreft. Die is op de standaard versie namelijk niet instelbaar. De voorvork van de Sport is daarentegen volledig instelbaar. [Bild: tnt 900 arancioooone]TRIUMPH ROCKET III TOURINGTriumph richt het vizier met de nieuwe Rocket III Touring nog nadrukkelijker op de belangrijke Amerikaanse markt en uiteraard op Harley-Davidson. De Touring is dan ook een op de klassieke Amerikaanse leest geschoeide machine met een vet aangezet uiterlijk. Een compleet andere look trouwens, want op de spiegels en het achterlicht na zijn alle componenten nieuw. Van de hoge ruit, het luxe uitgevoerde en brede zadel, de voluptueuze zijkoffers met 39 liter inhoud en de tank tot aan de spatborden, alles is aangepast om met de Rocket III lekker lui kilometers te pakken. Al moet je dat lui met een klein korreltje zout nemen, want benedendeks hangt natuurlijk wel die machtige vloeistofgekoelde 2.3 liter driecilinder.De Touring heeft met 108 pk bij 5400 tpm wel iets minder topvermogen dan de standaard Rocket III, maar daar heeft het koppel weer iets van geprofiteerd. Bij een ultralage 2000 toeren staat er namelijk maar liefst 209 Nm bedrijfsklaar! De imposante driepitter is gemonteerd in een nieuw stalen frame, dat aan de achterzijde is voorzien van een eveneens nieuwe swingarm met geïntegreerde cardanas. De voorvork is iets aangepast en het voorwiel meet nu net als het achterwiel 16 inch. Het achterwiel zelf is versmald tot 5 inch, zodat er een smallere 180-achterband (was 240) om kan. Hierdoor kon het volume van de koffers aanzienlijk worden vergroot, zonder dat de Rocket III breder werd. Het nieuwtje dat alle paralleltwins van Triumph het komende jaar van injectie zijn voorzien, is natuurlijk niet wereldschokkend met de Euro3-norm voor de deur. Bijzonder is echter wel de manier waarop de Britten het injectiesysteem op hun klassiek gelijnde modellen hebben geïntegreerd: in de vorm van de zo vertrouwde carburateurs! [Bild][Rocket III Touring_Front 3.4.jpg][Thruxt_RHS. Das Teil (Vergaser) hinter den Zylinder ausvergrossen, Unterschrift]Het injectiesysteem is op de klassiek gelijnde twins van Triumph kunstig verpakt in de vorm van carburateurs. BIMOTA DB7 EN DB6RDe komst van de Ducati 1098 werd afgelopen jaar ook bij Bimota met gejuich ontvangen, want dat betekende dat ook zij aan de slag konden met de beestachtige Ducati V-twin. Het resultaat is deze magnifiek ogende DB7, waarbij het 1098-blok is verpakt in een waanzinnig mooi hybride vakwerkframe van ovale buis. De swingarm scharniert rechtstreeks in het blok en wordt afgeveerd door een Extreme Tech schokdemper, volledig instelbaar uiteraard. Hetzelfde geldt voor de 43 millimeter dikke Marzocchi voorvork. Verder vooral veel smulwerk op deze DB7: speciaal ontworpen gesmede aluminium wielen, radiale stoppers van Brembo, carbon kuipwerk, digitale cockpit en veel CNC gefreesde onderdelen. Gewicht? Slechts 170 kilootjes.Nieuw is ook de R-versie van de DB6 Delirio met de nieuwste versie van Ducati’s luchtgekoelde 1100 cc V-twin. Eveneens nieuw op de DB6 zijn een slipper clutch en veel carbon onderdelen. [Bild: DB7_3 ok]Bimota DB7[DB6_R_2134]Bimota DB6RCAGIVA MITO SP525[Text im Unterschrift buchstaben]Nee, op een 500 cc Mito moeten we nog even wachten. De Mito is nog steeds een 125 cc tweetakt, maar om de herinnering aan het 500 cc GP-verleden hoog te houden is de ‘1’ vervangen door een ‘5’. Dat de Mito ook komend jaar weer verkocht kan worden, heeft te maken met het feit dat Cagiva er in samenwerking met Dell’Orto in is geslaagd om de tweetakt door een aantal ingrepen aan de Euro3-norm te laten voldoen. [Bild: GI1_8869]

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Triumph Daytona 660

Eerste Test Triumph Daytona 660

28 maart, 2024

Ook Triumph wil een graantje meepikken in het groeiende segment van betaalbare sportieve motorfietsen. Waar de ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-