+ Plus

Eerste Test Yamaha WR250X

Met vooruitstrevende techniek wijst de Yamaha WR250X de weg naar de toekomst van de vlot ogende, sportieve viertakt ééncilinders voor een acceptabele prijs.Aha, de rotonde komt mooi op tijd. Eerst lekker rustig de bocht naar rechts insturen, licht afremmen en hoppa, bliksemsnel omleggen naar links, hoppa weer rechtop en rechts eruit. Goh, alweer voorbij? Dat ging even lekker snel! Voor momenten als deze is de Yamaha WR250X gemaakt. Als het erg smal en erg bochtig wordt, dan zet deze handelbaarheids-kampioen zijn joker in. Dan blijkt 31 pk ook meer dan voldoende voor een flitsend rijgedrag. Daarnaast wil dit kleine moderne éénpittertje – die naast de hier geteste ‘X’ supermoto-versie ook leverbaar is als ‘R’ off-road-versie – zich ook met geheel andere argumenten doen gelden. Het toverwoord is daarbij: techniek.Want hoewel bedoeld als ‘instapper’ is er niet bezuinigd op de gebruikte onderdelen. Zo is de krachtbron direct ontleend aan de YF250F-crosser en de WR250F wedstrijdenduro uit het Yamaha off road assortiment. En zo is het frame van aluminium, evenals de achterbrug. En een monoschokbreker met zowel ingaande als uitgaande verstelbare demping mag er ook zijn. Dan mogen de onderbrug en het subframe best van staal zijn, temeer omdat de krachtbron in vergelijking met zijn wedstrijdbroertjes nog het een en ander extra heeft gekregen, zodat aan de Euro-3 normen met betrekking tot ene stille uitlaat en schone uitlaatgassen wordt voldaan, zonder dat het ten koste gaat van een homogene vermogensontplooiing of de aantrekkelijke topprestaties. Zo worden het motorkarakter en het geluid samen door twee kleppen geregeld: een vacuümgestuurde klep op de luchtfilterkast en een door een elektromotor bediende Exup-klep in de van een katalysator voorziene uitlaat. Ook nieuw is de brandstofinjectie, die het verse mengsel voor de vierklepper produceert. Vierklepper? Inderdaad, goed gezien. Nadat bij de R1 al in het 2007-model afscheid werd genomen van de vijfkleps-cilinderkop, kon de WR250X in de wereld van de Yamaha-ééncilinders het voortouw nemen in deze trendwissel.Hoe je het ook went of keert: de Yamaha WR250X geeft twee zeer nadrukkelijke signalen af. Ten eerste: het kan dus ook voor minder geld. Want met een prijs van € 6.799,- inclusief BPM (de R-endurouitvoering is zelfs nog 200 euro goedkoper) blijft hij maar liefst 2.900 euro onder de prijs van de dure wedstrijd-WR of 600 euro onder de prijs van de technisch minder begaafde XT660X.Daarbij – en dat is zijn tweede sterke punt – blijkt echte power uit een relatief kleine ééncilinder-viertakt ook in het Euro3-tijdperk gelukkig nog mogelijk. Om precies te zijn heeft de WR250X drie Paardekrachten minder topvermogen dan de wedstrijdgeoriënteerde WR250F, waarbij echter de bijzonder fraaie en homogene koppel en vermogenslijnen laten zien wat er anno 2008 met moderne techniek allemaal mogelijk is. Vooral tussen de 5.000 en 8.000 tpm levert de nieuwe WR250X beduidend meer trekkracht dan die WR Endurorijders die dus vrezen dat de nieuwste geluidseisen en milieuregels ten kosten zullen gaan van het vermogen, kunnen dus gerust zijn!Maar terug naar de WR250X, de kittige machine die we mogen rijden. Een machine die ons blij maakt. Nonchalant en ontspannen zittend achter het crossstuur laat de volgetankt amper 137 kilo lichte en supersmalle flitser zich moeiteloos in de bocht gooien. Druk stadsverkeer, rotondes, files, slingerende landweggetjes? Allemaal geen probleem voor deze kwartliter. Zelfs de ergste verkeersdrempels vormen dankzij de lange veerweg geen noemenswaard obstakel en door de meer dan uitstekende voorrem is later dan laat een noodstop maken een eitje.Het moet wel gezegd worden dat de grenzen van de 32 pk wel snel bereikt zijn. De top ligt tegen de 140 km/uur en van nul naar honderd vraagt 6,3 tellen. Maar de hele rijkarakteristiek is op afgestemd op die prestaties. Het is een heerlijk gooi- en smijtfietsje, waarmee het lekker ‘raggen’ is, zonder dat je daarvoor drie keer de toegestane maximum snelheid hoeft te rijden. Gewoon het gas helemaal open en de motor op toeren houden als je door de zesbak vliegt. Optrekken vanuit lage toerentallen en de motor flink onderuit laten werken is echter niet aan te bevelen. Maakt niet uit, daarmee leer je al snel leven.Verheugend bij dit alles is trouwens ook het mooie uiterlijk. Je droomt hooguit heel af en toe iets als: “Wat als deze WR toch eens het 450 cc blok zou hebben uit de WR450F? Eentje met 45 pk en flink wat stoom uit de koppelkelder!” We wachten in spanning af waarmee Yamaha ons volgend motorseizoen verbaast!————————————————————————————————————[[tekste im Bild]]+ Prestaties: zeer homogeen opgebouwdRijwielgedeelte: volledig instelbaarHandelbaarheid: extreem speels-Topvermogen: ok, maar er mag wat sambal bijActieradius: erg klein door 7,6 liter tankTopsnelheid: voor langere trips net te beperkt!Geluidsproductie: heel erg beschaafdTechnisch: alu frame en verstelbare veringPrijs: laag ondanks de geboden techniekTechnische datenTECHNISCHE GEGEVENS YAMAHA WR250XMOTOR watergekoelde ééncilinder viertaktmotor, twee bovenliggende kettingaangedreven nokkenassen, vier kleppen, stoterbussen, drysump smering, benzine-injectie, 38 mm, dynamo 350 watt, accu 12V/6A, kabelbediende natte meerplaats koppeling, zesverznellingsbak, O-ring ketting (42:13).Boring x slag 77,0 x 53,6 mmCilinderinhoud 250 ccCompressie 11,8 op 1Max. vermogen 22,6 kW (31 pk) bij 10.000 tpmMax. koppel 24 Nm bij 8.000 tpmRIJWIELGEDEELTE dubbel wiegframe van aluminium, upside-down voorvork 46 mm met instelbare ingaande en uitgaande demping, aluminium swingarm met hevelsysteem en monoschokbreker, ingaande en uitgaande demping en veervoorspanning instelbaar, schijfrem voor Ø 298 mm met dubbelzuiger-remklauw, schijfrem achter Ø 230 mm met enkelzuiger remklauw.Gespaakte wielen met aluminium velgen 3.00 x 17; 4.00 x 17Bandenmaat 110/70R17; 140/70R17Banden testmotor Bridgestone BT090 “G”MATEN EN GEWICHTEN wielbasis 1425 mm, balhoofdshoek 64,8º, naloop 76 mm, veerweg v/a 270/265 mm, zithoogte 920 mm, rijklaar gewicht volgetankt 137 kg, max. belading 184 kg, tankinhoud/reserve 7,6/1,5 liter.Garantie twee jaarKleur zwart en blauwPrijs NL € 6.799,- / B n.n.b.INFO Yamaha Motor Nederland BV, tel. 020-654 60 00, www.yamaha-motor.nlINFO BELGIË D´Ieteren Sport NV, tel. +32 (0)2-367 1411, www.yamaha-motor.beMETINGENTopsnelheid 139 km/uurAcceleratie 0 – 100 km/uur 6,3 sDoortrekken 60 – 100 km/uur 9,5 sSnelheidsmeteraanduiding (50/100) 48/97Verbruik secundair 1 op 22Theoretische actieradius 168 kmBenzine Euro loodvrij (95)

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 49,50

Motoplus als app?

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op het ios icon icoontje onderaan en klik daarna op Zet in beginscherm.

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op de drie bolletjes rechtsbovenin
Motoplus app
en klik daarna op Toevoegen aan startscherm.