+ Plus

Eerste Test Sym GTS Evo 300i

Echt grote bekendheid geniet het Taiwanese SYM hier ten lande niet, toch timmert de onderneming al sinds 1962 aan de weg met gemotoriseerde tweewielers. Voornamelijk met 50cc scooters, maar ook in het hogere segment heeft SYM wat in de melk te brokkelen, bijvoorbeeld met deze GTS EVO 300i.De productiestrategie van de Taiwanezen is een bekende: veel motorscooter en uitrusting voor relatief weinig geld. Daarop vormt deze nog geen vijf mille kostende GTS EVO 300i geen uitzondering. Voor dat geld krijg je namelijk onder meer LED dagrijverlichting, een paar schijnwerpers, alarmlichten, een verlicht, met vilt bekleed helmvak, rugsteun, elektronische ontgrendeling van tank en buddy en een uitgebreide hoeveelheid opbergvakken. ABS daarentegen mist de GTS, wel kreeg hij een gecombineerd remsysteem met stalen remleidingen. Die rempartij heeft overigens een redelijk gemiddeld karakter, zowel wat betreft transparantie als benodigde kracht.Lekker veel waar voor je geld dus, maar toch kan men in Taiwan niet toveren. Ergens moest er worden bezuinigd en dat zie je terug aan onder meer het gebruik van goedkopere materialen bij de carrosserie en aankleding. Zo is bijvoorbeeld de buddy erg rommelig afgewerkt en blinken de scharnieren van buddy en andere vakjes niet echt uit in standvastigheid. Dat geldt trouwens ook deels voor de rijeigenschappen. Wat in de bebouwde kom nog doorgaat voor handelbaar en flitsend, ontpopt zich op snellere buitenwegen tot een nerveuze en instabiele rechtuitstabiliteit. Bovendien is het stalen buizenframe dermate week dat er al bij de minste aansporing onrust in het rijwielgedeelte komt, dat zich maar moeilijk en langzaam weer laat uitbannen. Echt gevaarlijk is dat weliswaar niet, maar minder ervaren rijders zouden er van kunnen schrikken. Het bochtenrijke buitengebied blijkt sowieso niet zo het metier van de GTS. Hij laat zich namelijk niet precies insturen en geeft je het gevoel in de bocht te willen vallen. Een groot deel van deze weinig imponerende stuureigenschappen is terug te voeren op het Maxxis Pro schoeisel, dat duidelijk meer voor zijn lage prijs dan goede prestaties is gekozen. Maar zelfs met goede banden is de GTS niet optimaal in balans. De afstelling van de telescoop voorvork is namelijk ronduit week, terwijl de afstelling achter, onder meer door de zware swingarm constructie met geïntegreerde aandrijving, juist aan de harde kant is. De brave 264 cc ééncilinder bromt ondertussen tevreden en zonder hinderlijke vibraties voor zich uit. Stelt zich daarbij voor gedane zaken tevreden met één liter Euro 95 per vijfentwintig kilometer. Gemiddeld inderdaad, iets dat niet geldt voor de weinig actuele service-intervallen, om de 4000 kilometer al verlangt de GTS een verzorgende hand in de werkplaats.Toergetrouw is overigens wel de windbescherming, al geldt hier wat betreft geluidsontwikkeling wel het credo minder (lengte van de rijder) is meer (rust). De bovengrens ligt bij zo’n 1,75 meter, daarboven wordt overigens ook de zitpositie door de sterk gebogen benen wat minder comfortabel. Al met al voldoet het totaalplaatje prima voor een toertje met de SYM in the city! Zeker voor het geld.________________________________________[KASTEN TECHNISCHE DATEN]TECHNISCHE GEGEVENSMOTOR vloeistofgekoelde ééncilinder viertaktmotor, bovenliggende ketting aangedreven nokkenas en vier kleppen per cilinder, wet-sump smering, benzine-injectie Ø 30 mm, geregelde katalysator, centrifugaalkoppeling, variomatic.Boring x slag 73,0 x 62,8 mmCilinderinhoud 264ccMax. vermogen 17,0 kW (23 pk) bij 7.500 tpmMax. koppel 24 Nm bij 5.500 tpmRIJWIELGEDEELTE stalen buizenframe, telescoop voorvork Ø 33 mm, swingarm met duo schokbrekers, schijfrem voor Ø 240 mm, dubbelzuiger remklauw, schijfrem achter Ø 220 mm, enkelzuiger remklauw, gecombineerde remsysteem.Bandenmaat 110/90R13; 130/70R13Banden in test Maxxis ProMATEN EN GEWICHTEN wielbasis 1.495 mm, zithoogte 800 mm, rijklaar gewicht volgetankt 195 kg, max. belading 165 kg, tankinhoud 12,0 liter.Garantie twee jaarKleuren wit, zilver en donkergrijsPrijs NL € 4.736,- /B € 4.499,-INFO NEDERLAND EN BELGIË www.motana.com________________________________________[UNTERSCHRIFTE]Het dashboard is rijkelijk uitgerust, maar met name het digitale deel is slecht afleesbaar.Prima idee: de tankdop

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda Forza 750

Eerste Test Honda Forza 750

28 november, 2024

De Forza 750 profiteert van dezelfde vernieuwingen die de X-ADV (zie eerste test pagina 34) ook kreeg. Vooral tegen ...
Eerste test: Honda NT1100

Eerste test: Honda NT1100

28 november, 2024

NT is een acroniem voor New Tourer en drie jaar geleden werd de Honda NT1100 gelanceerd om het gapende gat in ...
Eerste test: Kawasaki Ninja 1100SX

Eerste test: Kawasaki Ninja 1100SX

28 november, 2024

De Ninja SX houdt al jaren de vlag hoog in het sporttoersegment. Net als een klein Gallisch dorpje weert het zich ...