+ Plus

Eerste Test MV Agusta F3

Als het puur om schoonheid gaat, kan de rest nu wel inpakken. Maar goed, dat gaat het niet. Toch maakt de MV Agusta F3 hoe dan ook van ieder circuit een catwalk. Rijdt deze Italiaanse schone net zo goed als ze er uitziet? Om meteen maar even met de deur in huis te vallen: in het echt ziet de F3 er nog beter uit dan op de foto’s. Sierlijker en nog compacter dan je zou verwachten. De gelijkenissen met de grotere F4 zijn uiteraard aanwezig, maar het doet allemaal net even wat speelser en lichter aan. Dat is met name goed te zien aan de tank en de achterpartij. En ondanks het feit dat de F3 qua prijs behoorlijk kan concurreren met de andere 600’s heeft het designteam van Adrian Morton toch de vrije hand gehad bij de belangrijkste onderdeelgroepen. Dat betekent dat ook de nieuwste aanwinst het welbekende frame van stalen buis en aluminium gietdelen heeft en dat de enkelzijdige swingarm een weergaloos samenspel van vorm en functie is. Ja, zelfs de verfijnde aluminium wielen lijken zo van de raceafdeling te komen. En wat te denken van de ultracompacte driecilinder met zijn extreem korte slag, achterwaarts draaiende krukas, cassette-versnellingsbak, reusachtige 55 millimeter gaskleppen en machtige 79 millimeter boring? De drie kekke boven elkaar geplaatste uitlaatdempertjes, die ter hoogte van de rechter voetsteun uit de onderkuip tevoorschijn komen, geven de F3 nu al een cultstatus. Met het stijgen van de temperatuur op het Franse Le Castellet, stijgt ook de spanning. Als de thermometer op deze steenkoude ochtend eindelijk boven de nul graden schiet, worden de driepitters met ritmische gasstoten op bedrijfstemperatuur gebracht. Het geluid klinkt zondermeer agressief, maar de gierende inlaatsnorkel is misschien wel het meest dominant aanwezig. Ook bij deze MV lijkt de airbox in eerste instantie weer als resonantielichaam te dienen. Ergonomisch lijken er daarentegen nieuwe tijden aangebroken te zijn in Varese. De korte, vlakke tank maakt eindelijk een compacte, voorwielgerichte zitpositie met voldoende bewegingsvrijheid mogelijk. Maar laat er geen misverstand over bestaan dat deze F3 eerst en vooral een hypersportief apparaat is. Dat blijkt ook wel uit de diep gepositioneerde clip-ons en hoge voetsteunen. Toch was het welkom aan boord nog nooit zo warm op een MV. De eerste meters! Als er nog twijfel was, dan is deze nu weggenomen. Deze 675 is werkelijk een pracht van een machine, maar het is vooral een volbloed racer, die tegelijkertijd twee deugden in zich verenigt die je in deze combinatie maar zelden tegenkomt. Waar de F4 zijn zo bewierookte stabiliteit combineert met een nukkig reageren op koerswijzigingen, stuurt de F3 juist ongekend speels en precies in. Of het door die achterwaarts draaiende krukas komt, of door de met 1.380 millimeter zeer korte wielbasis of het drooggewicht van 173 kilo? Waarschijnlijk is het een combinatie van deze factoren. De superbe stuureigenschappen zijn in ieder geval een uitgesproken kwaliteit van de F3, het potente blok is een tweede. Het venijn waarmee het compacte blok na de 10.000 toeren richting het maximum toerental schiet en ook in de hogere versnellingen nog stevig doortrekt is ronduit indrukwekkend. Pas bij 14.600 toeren wordt de schakellamp actief, 300 toeren verder helaas ook de begrenzer. Als het maximum vermogen van 128 pk (Triumph Daytona 124 pk) daadwerkelijk bij de opgegeven 14.400 toeren wordt geleverd, heeft uitmelken dus zeker zin. Naast de lol die het geeft om de gaskleppen steeds ongegeneerd helemaal open te laten staan, is de F3 een machine die bergen vertrouwen schenkt. De remmen doen het bijvoorbeeld fantastisch en bewijzen dat remklauwen niet perse monoblocks hoeven te zijn om fijn doseerbaar te remmen. Ook de 43 millimeter Marzocchi voorvork spreekt, net als de achterschokbreker, heel fijngevoelig aan, en dat ondanks de ijzige kou. Er hoeft dus niet met alle geweld een Öhlins-logo op te staan. En dan is er nog de 8-traps tractiecontrole. Die onderdrukt wheelies weliswaar niet – waarmee overigens goed te leven is -, maar damt bijvoorbeeld in stand vijf de voorwaartse drang aardig in en regelt in standje drie dan weer merkbaar later bij. Over elektronica gesproken: zo veel bits en bytes zagen we niet eerder in deze klasse. Naast de tractiecontrole heeft de F3 ook nog vier verschillende injectiemappings, die naast de twee douche-injectoren per verbrandingsruimte ook de openingshoeken van de door stappenmotoren aangestuurde gasklappen (ride by wire) controleren. In de Rain-modus is die hoek bescheiden (en schakelt de tractiecontrole automatisch naar stand acht), in de Normal-modus wordt het al offensiever, terwijl in de Sport-modus alle registers worden opengetrokken. En dat alles met een druk op een knop op de linker clip-on. Minder goed aan te passen is de relatieve harde gasrespons, het af en toe licht vertraagde aanspreken bij circuitgebruik en de soms niet altijd even overtuigend schakelende bak. De quickshifter uit het accessoirepakket biedt wat dat betreft uitkomst, maar daar moet wel extra voor worden betaald. Onder de streep gaat MV Agusta met de nieuwe F3 een heel nieuw tijdperk in. Met een fantastisch ogende, radicale, goed werkende en bovendien betaalbare supersport wordt de exclusieve nichemarkt verlaten en de weg naar een verwachtingsvolle toekomst ingeslagen. Het begin is gemaakt! Plus Geweldige prestaties blok Speels stuurkarakter Complete uitrusting Prijs concurrerend Min Relatief harde gasrespons Licht vertraagd aanspreken op circuit Bak schakelt niet altijd overtuigend TECHNISCHE GEGEVENS MV AGUSTA F3 MOTOR vloeistofgekoelde driecilinder viertakt lijnmotor, balansas, twee bovenliggende ketting-aangedreven nokkenassen en vier kleppen per cilinder, klepbediening via stoterbussen, wet-sump smering, benzine-injectie Ø 50 mm, geregelde katalysator, 350 watt dynamo, accu 12 V/9 Ah, hydraulisch bediende natte meerplaatskoppeling (anti-hop), zesversnellingsbak, O-ring-ketting, secundaire overbrenging 43 : 16. Boring x slag 79,0 x 45,9 mm Cilinderinhoud 675 cc Max. vermogen 94,2 kW (128 pk) bij 14.400 tpm Max. koppel 71 Nm bij 10.600 tpm RIJWIELGEDEELTE stalen vakwerkframe met aluminium gietdelen, upside-down voorvork Ø 43 mm, volledig instelbaar, enkelzijdige aluminium swingarm met hevelsysteem en monoschokbreker, volledig instelbaar, dubbele schijfrem voor Ø 320 mm met vierzuiger remklauwen, schijfrem achter Ø 220 mm met vierzuiger remklauw, tractiecontrole. Aluminium gietwielen 3.50 x 17; 5.50 x 17 Banden 120/70ZR17; 180/55ZR17 MATEN EN GEWICHTEN wielbasis 1.380 mm, balhoofdhoek 66,0°, naloop 99 mm, veerweg v/a 125/123 mm, zithoogte 805 mm, drooggewicht 173 kg, tankinhoud 16,0 liter. Garantie 2 jaar Kleuren rood/zilver, wit, zwart Prijs NL € 13.750,- / € 11.990,- INFO NEDERLAND EN BELGIË Moto Mondo B.V., www.motomondo.nl [Beeld + BU’s] [opening p. 34 zonder BU] [actie p. 38 op enkele pagina] Compact: voor grotere rijder geen ruimte in overvloed, maar ergonomisch klopt het. [details] [cockpit, p. 36] Geen lullige knopjes op het dashboard, maar bediening vanaf de clip-on. [p. 39] [heck] Domweg prachtig! Kontje in traditionele MV-look. De tank is kort en vlak van vorm. [auspuff] Nog mooier! Het demperensemble van de F3 gaat ongetwijfeld navolging krijgen. [aanzicht p. 36/37 bij technische gegevens]

Lees meer over

Triumph

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Triumph Daytona 660

Eerste Test Triumph Daytona 660

28 maart, 2024

Ook Triumph wil een graantje meepikken in het groeiende segment van betaalbare sportieve motorfietsen. Waar de ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-