+ Plus

Eerste Test MV Agusta Brutale 800

MV Agusta heeft de driecilinder Brutale 675 een grotere broer gegeven met meer longinhoud en instelbare vering. Of de 800 met hetzelfde formaat en gewicht meer pret geeft? Oh, zeker.
Voor de krachttoer naar 125 pk en 81 Nm voor de nieuwe B3 waren nauwelijks nieuwe onderdelen nodig. MV had de driecilinder van begin af aan namelijk als 800 gepland. Meer slag vraagt om nieuwe drijfstangen en zuigers en een gewijzigde krukas. Voor de rest bleef alles binnen het 52 kilo lichte en 37,5 centimeter smalle blok bij het nog niet zo oude. Ongewijzigd overgenomen van de 675 werden de cilinderkop compleet met stalen kleppen (alleen de F3 heeft titanium kleppen) en nokkenassen, de gsklephuizen met douche-injectoren, olie- en waterkoeler en de cassetteversnellingsbak met boven elkaar geplaatste assen. Alleen de koppeling werd iets versterkt, om helemaal zeker te zijn. Ok, de upside-down voorvork en de Sachs achterschokbreker van de 800 zijn nieuw en volledig instelbaar. Al het andere aan rijwielgedeelte en aankleding is identiek. Bijzonder stijlvol ook hier de drie orgelpijpjes van het compleet uit RVS vervaardigde uitlaatsysteem. Ook de Brutale 800 ziet er lustopwekkend uit. Zien is rijden. Zeker in Zuid-Frankrijk, in de omgeving van Cannes. Hoe sierlijk deze MV Agusta er ook uitziet, de driepitter biedt met hetzelfde gemak onderdak aan een rijder van 1.65 meter als aan een bemanning van 1.95 meter. Het brede en conisch gevormde aluminium stuur ligt goed in de hand en de zit is voorwiel georiënteerd maar toch ontspannen. Vergeleken met de eerste 675’s loopt het blok mechanisch veel rustiger en bijna onopvallend. Gezond! Het uitlaatgeluid is heel beschaafd, maar typisch dat van een driecilinder met een hese grondtoon. De schakelwegen voelen wat lang en het blok heeft maar weinig moeite met het rijklaar gewicht van ongeveer 185 kilo. Onderin presteert de triple heel gebruiksvriendelijk en elastisch. Zelfs een gangetje van 50 km/uur in de zesde versnelling is probleemloos mogelijk. Draai je bij dezelfde snelheid in de tweede versnelling even flink aan het gas, dan wordt het voorwiel van de Italiaan ineens heel licht. Hier is het koppel aanzienlijk sterker dan bij de 675. Daarnaast is de eindoverbrenging van de 800 langer en moet het brandstofverbruik wat lager zijn. Boring en slag harmoniëren blijkbaar goed in deze configuratie en de 47 millimeter Mikuni gaskleppen van de Italiaan worden elektronisch aangestuurd. Het gashendel dient uitsluitend als potentiometer voor de rekenunit. Deze schotelt eveneens vier verschillende mappings voor en een achtvoudig instelbare tractiecontrole. De gasaanname is beter dan bij de eerste 675. Bij MV is koortsachtig gewerkt aan een fijner afgestelde software. Met snellere regelintervallen en een verbeterde bevestiging van de gasklepsteunen. Maar perfect is het rijde-by-wire nog steeds niet: de boordcomputer reageert met name licht vertraagd op gas-open-gas-dicht-gas-open onderin de toerenkelder. In de S-modus is dat beter, maar dan is een de gasaanname meteen een heel stuk agressiever. Op de bochtige wegen langs de Franse Mediterrane kust kom je nauwelijks hoger dan de derde versnelling, maar de MV weet vooral te bekoren met zijn wendbaarheid. De Brutale 800 laat zich heel direct insturen en koerscorrecties zijn kinderspel. Hier komt alles samen: de ultracompacte wielbasis, de steile balhoofdhoek, de korte naloop en het lage gewicht. Net als een mooi gedicht. Alleen oneffenheden worden door de gedempte achterschokbreker tamelijk ongefilterd doorgegeven. Tijd om daar wat aan te veranderen is er helaas niet. De Marzocchi voorvork heeft daarentegen een veel comfortabeler basissetting. Speciaal voor de 800 ontwikkelde shims van SKF moeten het aanspreken verbeteren. De radiaal gemonteerde vierzuiger remklauwen zijn geen krachtpatsers, maar krachtig en doseerbaar genoeg om dit vlieggewicht gecontroleerd tot stoppen te manen. De ABS-versie laat echter nog tot september dit jaar op zich wachten. En pas dan ook kan de 800 het echt tegen rivalen als de Street Triple en ook de Speed Triple opnemen. De nieuwe 800 gaat € 11.390,- kosten, € 1.200,- meer dan de 675. WAT IS ER ANDERS BIJ DE 800? • Slag vergroot van 45,9 naar 54,3 millimeter. • Cilinderinhoud 798 in plaats van 675 cc. • Compressie verhoogd van 12,3 : 1 naar 13,3 : 1. • 125 pk bij 11.600 tpm en 81 Nm bij 8.600 tpm in plaats van 110 pk bij 12.600 tpm en 64 Nm bij 8.600 tpm. • Koppeling versterkt. • Langere eindoverbrenging. • Andere drijfstangen, zuigers en krukas. • Volledig instelbare Marzocchi voorvork en Sachs achterschokbreker. • Andere banden: Pirelli Diablo Rosso 2 in plaats van Angel ST. [BU kader] Duurste en mooiste Brutale 800: de witblauwe Italia. TECHNISCHE GEGEVENS MV AGUSTA BRUTALE 800 MOTOR vloeistofgekoelde driecilinder viertakt lijnmotor, balansas, twee bovenliggende ketting-aangedreven nokkenassen en vier kleppen per cilinder, klepbediening via stoterbussen, wet-sump smering, benzine-injectie Ø 47 mm, 350 watt dynamo, accu 12 V/9 Ah, hydraulisch bediende natte meerplaatskoppeling, zesversnellingsbak, O-ring-ketting. Boring x slag 79,0 x 54,3 mm Cilinderinhoud 798 cc Compressie 13,3 : 1 Max. vermogen 92,0 kW (125 pk) bij 11.600 tpm Max. koppel 81 Nm bij 8.600 tpm RIJWIELGEDEELTE stalen vakwerkframe, upside-down voorvork Ø 43 mm, volledig instelbaar, enkelzijdige aluminium swingarm met hevelsysteem en monoschokbreker, volledig instelbaar, dubbele schijfrem voor Ø 320 mm met vierzuiger remklauwen, schijfrem achter Ø 220 mm met tweezuiger remklauw, tractiecontrole. Aluminium gietwielen 3.50 x 17; 5.50 x 17 Banden 120/20ZR17; 180/55ZR17 MATEN EN GEWICHTEN wielbasis 1.380 mm, balhoofdhoek 66,0°, naloop 95 mm, veerweg v/a 125/125 mm, zithoogte 810 mm, drooggewicht 167 kg, tankinhoud 16,6 liter. Garantie 2 jaar Kleuren grijs/wit, rood/zilver, wit/rood, wit/blauw Prijs NL € 11.390,- / B € 9.990,- INFO NEDERLAND EN BELGIË Motomondo, www.motomondo.nl [BU’s] [opening zonder bu] [detail cockpit] Het informatieve, maar niet goed afleesbare dashboard is ongewijzigd overgenomen van de 675. [vork en achterschokbreker p. 12 een BU] De Marzocchi voorvork en Sachs achterschokbreker zijn anders dan bij de 675 Brutale volledig instelbaar.

Gerelateerde artikelen

Compacttest Can-Am Pulse/Origin

Compacttest Can-Am Pulse/Origin

12 december, 2024

Can-Am en motorfietsen, dat was toch ooit? Inderdaad, ooit produceerde de Canadese firma best succesvolle ...
Roadtrip – Everest Challenge

Roadtrip – Everest Challenge

12 december, 2024

Zegt de Everest Challenge u iets? Wij introduceren het sportieve fenomeen in de motorwereld met twee gemotoriseerde ...