+ Plus

Eerste Test MV Agusta Brutale 675

Een nieuwe MV Agusta onder de € 10.000,-. Nog niet zo heel lang geleden zou je vriendelijk doch dringend worden verzocht om toch vooral even een deurtje verder te gaan kijken. Maar tijden veranderen. Met een tientje wisselgeld parkeer je nu een hagelnieuwe Brutale 675 in de schuur. Of het voelt, ruikt en klinkt als een MV ontdekken we in de omgeving van de fabriek in het Italiaanse Varese.
Massimo Bordi, MV Agusta’s vice-president, windt er geen doekjes om. Ook bij de Italiaanse producent van louter exclusieve raspaardjes moet tegenwoordig de tering naar de nering worden gezet. Als een volleerd bovenmeester tovert Bordi tijdens de presentatie van de nieuwe Brutale 675 een aantal sheets tevoorschijn die er qua inhoud niet om liegen. Mede onder invloed van de economische crisis heeft de markt voor motoren met een prijskaartje boven de € 20.000,-, toch de core business van een fabrikant als MV, een fl inke knauw gehad. Zeg maar gerust een behoorlijke linkse hoek. Tel daar bij op dat het voor een groot deel ook nog eens gaat om machines met een ultrasportieve inborst, ook niet de makkelijkste markt op het moment, en je zou op slag in een depressie belanden. Maar, zo benadrukt Bordi, MV Agusta hangt beslist niet aangeslagen in de touwen. Nadat de inmiddels overleden Claudio Castiglioni in juli 2010 MV Agusta overnam van Harley-Davidson en het weer op eigen Italiaanse benen staat, is de weg naar boven weer ingeslagen. Dit jaar moet er zelfs lichte groei worden gerealiseerd, gevolgd door grotere stappen vooruit in de komende paar jaar. Er moet dus volume worden gerealiseerd en de basis daaronder is een compleet nieuw driecilinder platform, waarvan de eerder dit jaar gepresenteerde F3 de eerste afgezant was. De van deze supersport afgeleide naakte Brutale 675 is nummer twee en binnen afzienbare tijd mogen we nog twee driecilinder derivaten verwachten: de Rivale en de GT. Meer dan de namen wilde Bordi niet verklappen, maar bij de naam GT denk je in eerste instantie misschien aan een toerfi ets voor de kleinere beurs, terwijl je met een naam als Rivale eerder bij een vrolijke ‘commuter’ uitkomt. Afi jn, dat is van latere zorg, eerst maar eens zien waar de nieuwe Brutale 675 staat. Bordi legt de lat in ieder geval hoog met een afsluitend ‘It will be a nightmare for our competitors to do better then this’. Daar is geen woord Italiaans bij, maar de boodschap mag duidelijk zijn. Kloppend hart van de kleine Brutale is uiteraard de compacte, slechts 52 kilo wegende vloeistofgekoelde driecilinder met contraroterende krukas die ook schuilgaat achter de kuipdelen van de F3. De lay-out van het blok is in basis identiek aan dat van de F3, maar uiteraard is er wel een aantal aanpassingen gedaan voor specifi ek gebruik in de naakte Brutale. Zo heeft de zuigerkop een iets ander oppervlak, waardoor de compressie iets lager uitvalt, en zijn de kleppen niet langer van titanium maar

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 49,50

Motoplus als app?

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op het icoontje onderaan en klik daarna op Zet in beginscherm.

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op de drie bolletjes rechtsbovenin

en klik daarna op Toevoegen aan startscherm.