+ Plus

Eerste Test Moto Guzzi Norge 8V

In een ver verleden was Moto Guzzi een toeristische grootmacht. Nu is het aan de rondom vernieuwde Norge om voor de fabriek uit Mandello del Lario de kolen uit het vuur te slepen. En dat werd eerlijk gezegd ook wel een beetje tijd. Waar de Stelvio, Griso en 1200 Sport immers al een paar jaar met het vierkleps blok rondrijden, moest uitgerekend een groottoerist als de Norge het nog stellen met twee kleppen minder. Maar beter laat dan nooit. Uitgerekend op de 90e verjaardag van de Italiaanse stal krijgt ook de Norge het meest moderne blok en nog wat opgefrist ook. De V-twin heeft nieuwe kleppen en nokkenassen, een andere oliekoeler, een grotere uitlaatdemper en een verbeterd motormanagement. Wat gelukkig gebleven is, is de karakteristiek schuddende manier waarop de Guzzi tot leven komt. Met een luide klak valt de eerste versnelling op zijn plaats en verrek: de vierklepper geeft de voorheen toch wat brave Norge duidelijk meer elan. 102 pk zou er nu volgens de folder in moeten zitten, dat zijn er bijna tien meer dan voorheen. Vooral het sterkere koppel van 104 in plaats van 96 Nm is goed voelbaar. Een sprinter is het natuurlijk niet, maar de Norge trekt beslist forser van leer. Je hebt in ieder geval geen moment het gevoel dat je ergens iets te kort komt. Maar toch: helemaal onder in de toerenkelder lijkt het injectiesysteem niet helemaal bij de les en loopt het blok wat rukkerig. Dit in tegenstelling tot de Stelvio (zie ook de eerste test in MotoPlus 10), die weliswaar hetzelfde blok heeft maar het luchtfilter onder het zadel heeft. Bij de Norge zit het filter onder de tank en dat leidt blijkbaar in bepaalde situaties tot ademnood leidt. Vanaf 3.000 toeren loopt de Norge dan heerlijk soepel, hangt lekker direct aan het gas en trekt er rond de 4.500 toeren nog eens extra aan. Die voorwaartse drang wordt begeleid door lichte vibraties, die de kracht van de dikke twin op aangename wijze onderstrepen. De ingrijpende update heeft zich niet alleen beperkt tot het blok, want Moto Guzzi heeft nagenoeg alle kritiek op het oude model ter harte genomen. Zo hoort de beperkte grondspeling definitief tot het verleden, want de middenbok, die voorheen al snel het asfalt toucheerde, heeft een verbeterde vorm en laat daardoor forsere hellingshoeken toe. Vanwege het nieuwe blok moest ook het frame worden aangepast en daardoor kreeg de stroomlijn uiteindelijk een wat meer vloeiende vorm. Ook geslaagd: de zwarte hitteschilden achter de cilinderkoppen om de knieën te vrijwaren van hitte.Ook het rijwielgedeelte ging over de tekentafel. De telescoopvoorvork oogt hetzelfde als de vorige, maar is voorzien van nieuwe veren, terwijl de achterschokbreker een nieuwe, meer neutrale setting heeft. De Norge voelt net als voorheen nog wel redelijk zacht geveerd aan, maar dat is voor een toerfiets van dit kaliber zeker geen verkeerde keuze. In het wisselspel tussen snel en krap bochtenwerk voelt de Guzzi heel soeverein aan, terwijl oneffenheden in het asfalt mooi worden glad gestreken. Bovendien houdt hij heel precies zijn lijn aan en is de feedback voorbeeldig. Wel trekt de Norge bij iedere stoot gas kort naar rechts, maar dat hoort nu eenmaal bij de aard van een Guzzi, nietwaar? In het zadel van de Norge, dat nu wat zachter is gepolsterd, heb je – ook op hogere snelheden – een zeker en geborgen gevoel. Temeer daar de remmen, voorzien van het nieuwste Continental ABS-systeem, steeds heel resoluut reageren en voor een vertraging op maat zorgen. De rijklaar 280 kilo wegende toermachine staat snel stil, zonder dat de remmen daarbij overdreven giftig toehappen. Naast ABS en een boordcomputer is de Norge standaard voorzien van handvatverwarming en een nieuw vormgegeven kofferset in kleur. Bovendien is de ruit nu standaard elektrisch verstelbaar. De bedieningsknoppen daarvoor zijn dan helaas wel weer slecht bereikbaar aangezien ze vrij diep in de cockpit zitten. De elektronicaproblemen waar het oude model af en toe mee te kampen had, zouden niet meer voor moeten komen, want ook daar heeft Guzzi veel aandacht aan besteed. Conclusie: operatie geslaagd. De nieuwe Norge is niet een brok temperament geworden, maar het wat tamme karakter van voorheen is in ieder geval afgeschud. De Guzzi kan zich met fris elan weer tussen de andere toergrootheden vertonen, maar meedoen om de hoogste podiumplaats is misschien nog net iets te hoog gegrepen. Wel is de Norge over de hele lijn van beduidend hoger niveau dan voorheen. +Motorblok met meer pitGrondspeling veel ruimerGoede uitrusting-Motorblok rukkerig bij lage toerentallenVering behoorlijk zachtVoetsteunen relatief hoogTECHNISCHE GEGEVENSMOTOR Lucht/oliegekoelde tweecilinder viertak 90° V-motor, enkele bovenliggende nokkenas en vier kleppen per cilinder, wet-sump smering, benzine-injectie Ø 50 mm, droge enkelplaatskoppeling, zesversnellingsbak, cardan. Boring x slag 95,0 x 81,2 mmCilinderinhoud 1.151 ccMax. vermogen 75 kW (102 pk) bij 7.000 tpmMax. koppel 104 Nm bij 5.500 tpm RIJWIELGEDEELTE stalen dubbel wiegframe, telescoopvoorvork Ø 45 mm, veervoorspanning instelbaar, aluminium swingarm met hevelsysteem en monoschokbreker, veervoorspanning en uitgaande demping instelbaar, dubbele schijfrem voor Ø 320 mm met vierzuiger remklauw, schijfrem achter Ø 282 mm met dubbelzuiger remklauw, ABS.Aluminium gietwielen 3.50 x 17; 5.50 x 17Banden 120/70ZR17; 180/55ZR17MATEN EN GEWICHTEN wielbasis 1.495 mm, balhoofdhoek 64,5°, naloop 120 mm, veerweg v/a n.o., zithoogte 810 mm, drooggewicht 257 kg, tankinhoud 23 liter. Garantie twee jaarService-intervallen elke 10.000 kmKleuren wit, zilver, zwartPrijs NL € 16.990,- / B € 14.990,-INFO NEDERLAND EN BELGIË Piaggio Benelux, tel. (+32) (0)76-578 2700, www.motoguzzi.nl [bu’S][details, motorblok onderaan kun je weglaten][van boven naar beneden]Standaard: de gemodificeerde ruit van de Norge is elektronisch verstelbaar.Goed overzicht: het instrumentarium is goed af te lezen, ook met de zon in de rug.Met liefde voor detail: de mooi vormgegeven einddemper is een pareltje om te zien. [zijaanzicht op p. 61 bij tech geg.]

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda e-Clutch

Eerste Test Honda e-Clutch

11 april, 2024

Een oplossing voor een niet bestaand probleem? Dat sluimerde onderweg naar de presentatie van de nieuwe Honda ...
Eerste Test CFMoto 450MT

Eerste Test CFMoto 450MT

11 april, 2024

Met de 450MT kan CFMoto zo maar eens vol in de roos schieten. De allroad is fraai gelijnd, lijkt op papier alle ...
Eerste Test Kawasaki Ninja 500

Eerste Test Kawasaki Ninja 500

11 april, 2024

Kawasaki en Ninja zijn net zo’n onlosmakelijke combinatie als de Dikke en de Dunne, Johan Cruijff en nummer 14 en ...
Eerste Test Honda CBR600RR

Eerste Test Honda CBR600RR

11 april, 2024

Ooit was supersport een gouden klasse, waarin de Japanse fabrikanten vele duizenden units verkochten, maar rond ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-