+ Plus

Eerste Test Kawasaki Z750R

Groen natuurlijk, wat anders? De enige echte kleur voor een beetje sportieve Kawasaki. Of groen met zwart zoals deze nieuwe R-versie van evergreen Z750. Een nieuwe stap in het evolutieproces van deze naakte hardloper. Als er één motor is die de titel evergreen in ere mag dragen, dan is het de Z750 wel. De wortels van de machine reiken terug tot diep in de zeventiger jaren van de vorige eeuw, toen de driekwartliter in het vooronder vanzelfsprekend nog fraaie koelribben droeg, zijn explosieve adem via een carburateur verkreeg en er in de kop slechts twee kleppen huisden. Een topblok, dat in de basis nog tot 2003 in actieve dienst is geweest in de ZR-7 en zijn sporen dus meer dan verdiend had. In 2004 beklom de eerste Z750 ‘new generation’ het podium met een vloeistofgekoelde vierpitter. En die viel meteen in de smaak bij het grote publiek, alleen al in Europa gingen er meer dan 125.000 van over de toonbank. Katsssching…Een succesverhaal dat Kawasaki maar al te graag wil voortzetten. Niet met een update in dit geval, maar met een kleine evolutionaire stap in de bestaanscyclus van de Z750. De R wordt het luxere broertje van de Z750, want beide modellen zullen namelijk parallel in het programma worden gevoerd. Niet verwonderlijk daarom dat optisch gezien beide Z’s in dezelfde genenvijver vissen en het voornamelijk een kwestie is van ‘Zoek de 10 verschillen’. In vogelvlucht: ander spatbord, radiaal gemonteerde remklauwen en radiale rempomp. Het koplamphuis oogt duidelijk agressiever en de achterliggende toerenteller presenteert zich met witte cijfers op een zwarte achtergrond in plaats van omgekeerd. De Z1000 uit 2009 leverde de voor- en achtervering, evenals de lichte, elegant ogende aluminium swingarm, die de pompeuze, vierkante achterbrug vervangt. Het onveranderde blok hult zich meer in het zwart en het hevelsysteem werd omwille van een beter aanspreekgedrag gemodificeerd. Ook krompen de knipperlichtjes en kregen ze mooie, heldere glazen en werd het Qualifier schoeisel ingewisseld voor Dunlop D210 rubber.Tot zover de officiële plichtplegingen, tijd om de R aan den lijve te ervaren. Handen en voeten vinden direct op de automatische piloot de voor hen gemonteerde delen. De zit, die met twee centimeter steeg naar 83,5, klopt wat dat betreft helemaal. Ook passend bij de machine, wel actief maar daarentegen ook weer niet teveel op het voorwiel georiënteerd.Het blok heeft bij een koude start even wat aanmoediging nodig om goed wakker te worden, maar loopt vervolgens direct mooi rond met de typische donkere Kawa sound. Bij de eerste meters voelt de 750R nog wat nerveus en houterig aan, maar dat verandert snel wanneer de banden een beetje op temperatuur komen. Lichtvoetig en precies volgt hij de gekozen lijn, laat zich gewillig van het ene op het andere oor leggen, voert stuurcommando’s gehoorzaam uit als een strak afgerichte jachthond. Helemaal prima, al heeft de R wel last van oprichten wanneer er wordt geremd in de bocht. En dat ondanks dat de stoppers met ABS niet eens zo heel fanatiek te werk gaan. Het ABS grijpt overigens heel beschaafd in, slechts een licht pulserend remhendel geeft er blijk van dat de grens is bereikt.Motorisch gezien zijn instapmodel en R-versie volledig gelijk. Bij lage toerentallen draait het blok weliswaar mooi en gecultiveerd, het ontbreekt hem evenwel aan een beetje spierballen. Wil je een beetje vlotjes rond cruisen, dan is het zaak om de toerentellernaald boven de 4.000 te houden. Het echte feest barst overigens pas los rond de zesduizend toeren, dan bijt de exact 748cc metende viercilinder lekker van zich af. Met het stijgen van het toerental komen overigens ook de fijngevoelige karakteristieke viercilinder vibraties om de hoek kijken, die zich voornamelijk uiten in de voetsteunen en stuureinden. Licht storend dat wel, maar gelukkig wordt je tegelijkertijd getrakteerd op een heerlijk wervelende brul van de matzwarte, rechts lijnende einddemper, die bij 12.500 toeren resoluut de mond wordt gesnoerd door de toerenbegrenzer. Een interventie die je doorgaans probeert te vermijden door tijdig op te schakelen. En dat doet de bak uitstekend, de tandwielparen laten zich exact en gedecideerd inleggen, enkel bij het terugtikken is soms wat meer daadkracht gevraagd.Kawasaki heeft ook op andere vlakken goed geluisterd naar de klandizie. Het rijwielgedeelte bijvoorbeeld, met nu zowel voor als achter instelbare veervoorspanning en uitgaande demping, is nu meer berekend op sportief ingestelde rijders en biedt meer reserves dan de standaard Z750. En dat zonder al teveel op het gebied van comfort in te boeten.Al met al een fraai eerste optreden van de nieuwste vrucht aan de Z750-boom. Een waardige aanvulling ook, die de familienaam absoluut in ere houdt. Veel belangrijker misschien wel, met een verkoopprijs van € 9.998,- zou hij ook zomaar een vervolg kunnen geven aan het succesverhaal dat Z750 heet. En dat zou zeker verdiend zijn!________________________________________TECHNISCHE GEGEVENS KAWASAKI Z750MOTOR vloeistofgekoelde viercilinder viertakt lijnmotor, twee ketting-aangedreven bovenliggende nokkenassen en vier kleppen per cilinder, klepbediening via stoterbussen, wet-sump smering, benzine-injectie Ø 32 mm, geregelde katalysator, 336 watt dynamo, accu 12V/8Ah, mechanisch bediende natte meerplaatskoppeling, zesversnellingsbak, O-ring ketting, secundaire overbrenging 43 : 15.Boring x slag 68,4 x 50,9 mmCilinderinhoud 748 ccCompressie 11,3:1Max. vermogen 77,7 kW (106 pk) bij 10.500 tpmMax. koppel 78 Nm bij 8.300 tpm RIJWIELGEDEELTE stalen brugframe, upside-down voorvork Ø 41 mm, veervoorspanning en uitgaande demping instelbaar, aluminium swingarm met hevelsysteem en monoschokbreker, veervoorspanning en uitgaande demping instelbaar, dubbele schijfrem voor Ø 300 mm, dubbelzuiger remklauwen, schijfrem achter Ø 250 mm, enkelzuiger remklauw, ABS.Aluminium gietwielen 3.50 x 17; 5.50 x 17 Bandenmaat 120/70ZR17; 180/55ZR17 MATEN EN GEWICHTEN wielbasis 1440 mm, balhoofdhoek 65,5º, naloop 103 mm, veerweg v/a 120/134 mm, zithoogte 835 mm, tankinhoud 18,5 liter. Garantie twee jaarKleuren groene en zwartPrijs NL € 9.998,- / € 9.299,- INFO Kawasaki Motors Europe NV, tel. 023-567 05 00, www.kawasaki.nlINFO BELGIË Kawasaki Belgium, tel. +32 (0)248 17 820, www.kawasaki.be ________________________________________[KASTEN + UND -]+ABS: standaardUitlaat: van RVSErgonomie: actief en toch ontspannenUitrusting: op middenbok na mooi compleet-Oprichten: bij remmen onder een hellingshoekVibraties: vanaf zo’n 6.000 toerenDuozit: nogal Spartaans________________________________________[UNTERSCHRIFTE][MRD SEITE 18]De Z750R vanuit vogelperspectief: brede tank, comfortabele zit dankzij de slanke taille en een wat Spartaans uitgevoerde duozit.[MRD Seite 19]Het oog rijdt mee: analoge toerenteller, vanaf de zes begint het feestgedruis goed.De radiale remklauwen stammen van de Z1000, standaard ondersteund door een antiblokkeersysteem. Het blok bleef weliswaar intern onveranderd, wel hult hij zich nu in een zwarte in plaats van zilveren mantel.Een modernere, slanke aluminium swingarm, de traditionele as bevestiging met eenvoudige kroonmoer.

Lees meer over

Kawasaki Z750

Gerelateerde artikelen

Eerste test: Kawasaki Ninja 1100SX

Eerste test: Kawasaki Ninja 1100SX

28 november, 2024

De Ninja SX houdt al jaren de vlag hoog in het sporttoersegment. Net als een klein Gallisch dorpje weert het zich ...
Eerste test Kawasaki Versys 1100SE

Eerste test Kawasaki Versys 1100SE

31 oktober, 2024

Het was best een gok van Kawasaki in 2012 toen het een dikke vier-in-lijn in een hoogpotig rijwielgedeelte lepelde, ...