+ Plus

Eerste Test Kawasaki 1400GTR

Na een langere periode van afwezigheid betrad Kawasaki in 2007 met een kakelverse 1400GTR opnieuw het zwaarbevochten en technisch hoog aangeschreven GT-segment. Met verschillende praktische updates als traction controle en een gecombineerd remsysteem lijkt diezelfde GTR in 2010 helemaal tot volle wasdom te komen. Dat dikke toermachines enkel gebouwd zijn voor het lome werk op secundaire wegen is al lang en breed achterhaald. De huidige generatie GT’s werkt immers niet alleen met gemak in een moordend tempo ettelijke honderden snelwegkilometers af, maar wordt door de sportief ingestelde, moderne en stabiele rijwielgedeeltes niet warm of koud van het betere bochtenwerk over de hoogste bergpassen.Ook de in 2007 gepresenteerde 1400GTR past perfect in dit plaatje. De van oorsprong 182 pk sterke viercilinder uit Kawasaki’s speedbike ZZR1400 werd voor deze gelegenheid getemperd tot 155 pk en daarnaast zorgt een variabele klepsturing voor meer power onderin. Daarnaast een rijwielgedeelte dat relatief straf is afgeveerd maar desondanks over voldoende reserves beschikt, een onderhoudsvriendelijke en vrijwel reactievrije cardan en een passende zithouding. Wat dat laatste betreft, het bovenlichaam hangt licht voorover gebogen over de tank wat zorgt voor een comfortabele maar desondanks actieve zit. Zeker in combinatie met de redelijke hoog geplaatste voetsteunen.Aan deze in de basis zeer geslagen mix is op de nieuwe GTR gelukkig niets veranderd. Wat dan wel? Een boel kleine, praktische ingrepen (zie kaderstuk) die de machine volwassen maken. Optisch vallen alleen de duidelijk groter uitgevallen luchtopeningen in de zijpanelen op, een ingreep die moet zorgen voor een betere warmteafvoer van het blok.Bij het wegrijden wordt de eerste versnelling bijna geruisloos ingeschakeld. Wat direct opvalt is dat het 313 kilo drooggewicht zich bij lage snelheid duidelijk laat gelden. Niet gek want ook optisch gezien gold de GTR nimmer als lichtgewicht. Bij kort draaiwerk verlangt de machine, ondanks het opgewaardeerde BT-021 schoeisel, net als voorheen dan ook wat nadruk. Minder dan bij het vorige model, maar helemaal verbannen naar het rijk der fabelen is dit euvel niet.Ook nieuw is de nog altijd sportief gelijnde, elektronisch instelbare maar nu groter uitgevallen (zeven centimeter hoger) kuipruit. Had je op de vorige 1400 al weinig te klagen, achter de nieuwe ruit zitten rijders tot zo’n 1,85 meter volledig orkaanvrij, waarbij ook de schouders volledig in de luwte rusten. Prima, zeker omdat de verbeterde stroomlijn er ook voor zorgt dat op hoge snelheid de turbulentie binnen de grenzen van het acceptabele blijft.Iets minder geslaagd is de plaatsing van de spiegels. Deze zitten weliswaar nu vier centimeter hoger, maar nog altijd vullen delen van de koffers en je handen het blikveld naar achteren. Daar is mee te leven, maar ideaal is het niet.Kleine veranderingen tot dusverre, maar waar het natuurlijk echt om draait is de opwaardering van de uitrusting, van oudsher toch het stokpaardje van de stoeterij die GT heet. En die omvat nu onder meer een gecombineerd remsysteem (K-Act), zoals onder andere ook de GTR-concurrenten BMW K1300GT en Honda ST1300 Pan European hebben. Dit betekent dat bij enkel de bediening van remhendel of voetrem de remmen in zowel voor- als achterwiel aan het werk worden gezet. En met name wanneer je de voetrem van de GTR bedient merk je duidelijk de ondersteuning van de voorrem. Niet alleen een plus op comfortgebied dus, maar ook wat betreft de actieve veiligheid. Het K-Act systeem heeft bovendien een stapje voor op de concurrentie door dat je je de remkrachtverdeling middels een knop op het stuur in twee stappen elektronisch kunt instellen. Ook minder geoefende rijders kunnen daarbij dankzij het ABS zonder schroom de ‘scherpere’ variant met meer remkracht voor kiezen. Een innovatieve en waardevolle aanvulling dus.Daar blijft het echter niet bij, want de vernieuwde GTR heeft nog meer trucjes achter de hand. Traction control (KTRC) bijvoorbeeld, dat middels de brandstoftoevoer, het ontstekingstijdstip en de stand van de gaskleppen een spinnend achterwiel in de kiem smoort. En dat werkt op natte ondergrond werkelijk subliem. Zonder harde regelintervallen, zoals bijvoorbeeld bij het systeem van BMW, regelt het KTRC het teveel aan vermogen uiterst gevoelig terug. Zo gevoelig dat volgens Kawasaki zelfs bij accelereren onder een stevige hellingshoek uitglijders tot het verleden behoren. Iets dat we bij een volgende, meer uitgebreide kennismaking uiteraard uitvoerig zullen testen. Net als de Eco-modus trouwens, een brandstof besparende mapping van het motormanagement die het verbruik met tien procent moet terugdringen. Een noviteit die ingeschakeld nauwelijks van invloed is op de levendigheid en fascinatie van de GTR. Iets dat eigenlijk geldt voor alle aanpassingen trouwens! ________________________________________[KASTEN TECHNISCHE DATEN]KAWASAKI 1400GTRVloeistofgekoelde viercilinder viertakt lijnmotor, twee balansassen, twee bovenliggende kettingaangedreven nokkenassen en vier kleppen per cilinder, wet-sump smering, boring x slag 84,0 x 61,0 mm, cilinderinhoud 1.352 cc, compressie 10,7 : 1, max. vermogen 114,0 kW (155 pk) bij 8.800 tpm, max. koppel 136 Nm bij 6.200 tpm, aluminium brugframe, upside-down voorvork Ø 43 mm, enkelzijdige aluminium swingarm met tetra lever, gecombineerd remsysteem, ABS, wielbasis 1.520 mm, zithoogte 815 mm, drooggewicht 304 kg, tankinhoud 22,0 liter.Prijs NL € / B € INFO NEDERLAND EN BELGIË ________________________________________[KASTEN + UND -]+Gecombineerd remsysteemOmvangrijke uitrustingEffectieve windbeschermingGecultiveerd motorblok-Relatief weinig trekkracht onderinWat trage handelbaarheidBeperkt zicht in spiegels________________________________________[KASTEN WAS IST NEU?]Wat is nieuw?- Traction control (KTRC)- Brandstof besparende Eco-modus- Gecombineerd remsysteem (K-Act)- Hogere kuipruit- Aangepast kuipwerk- Standaard handvatverwarming- Hogere spiegels- Opbergvak links in plaats van centraal- Bevestigingsogen voor tanktas- Buitentemperatuur meter- Kortere uitlaat- Banden voor (Bridgestone BT-021 ‘U’)- Maximale belading van 200 naar 228 kilo________________________________________[UNTERSCHRIFTE][MRD SEITE 18, BILD SEITE 17 NICHT VERWENDEN]Missie geslaagd: de complex ogende aluminium tetra lever ophanging beperkt de cardanreacties tot een minimum.Twee extra schakelaars: één voor het instellen van de remkrachtverdeling (K-Act), de andere voor het in- en uitschakelen van de traction control (KTRC).De spiegels zijn hoger gemonteerd, maar nog altijd beperken handen en koffers het zicht naar achteren enigszins.

Lees meer over

BMW Honda Kawasaki

Gerelateerde artikelen

Eerste Test BMW M1000R

Eerste Test BMW M1000R

reactie(s) - 8 december, 2022

De M1000R is BMW’s tweede M-motorfiets na de vorig jaar gelanceerde M1000RR. Die M1000RR is gebaseerd op de ...
Eerste Test Honda CB750 Hornet

Eerste Test Honda CB750 Hornet

reactie(s) - 8 december, 2022

Het is druk in het naakte middensegment en het wordt nog drukker. Ook Honda wil komend seizoen een partijtje ...
Vergelijkingstest 4 adventures

Vergelijkingstest 4 adventures

reactie(s) - 8 december, 2022

Ducati meldt zich na vele decennia afwezigheid met de DesertX vol bravoure terug in het segment van de grote ...
Duurtest eindverslag BMW R1250GS

Duurtest eindverslag BMW R1250GS

reactie(s) - 24 november, 2022

Zijn voorganger stond op voet van oorlog met onze duurtest en nu moet de R1250GS aan de bak met het dubbele ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-