Eerste Test Harley-Davidson Dyna Wide Glide
Uit de bijzonder goed gesorteerde Harley-bouwdoos is voor 2010 een gloednieuwe Dyna Wide Glide getoverd. Het nostalgische model met de zo typerende lange voorvork die herinnert aan vervlogen tijden, toen er zelf nog driftig gehakt en gezaagd werd voor een stukje individualiteit. Tijd voor een hernieuwde kennismaking met de machine die twee jaar geleden nog van het toneel verdween.Retro: het lijkt een bijna onuitroeibaar en steeds weer wederkerend fenomeen. De Mini, schoudervullingen, Patty Brard: allemaal retro. In zijn 106-jarige bestaan heeft ook Harley-Davidson er nooit gras over laten groeien dat de firma fervent aanhanger is van nostalgie. Het verleden regeert er de toekomst. Trends van weleer komen als surfend op een tijdsgolf eens in de zoveel tijd weer langs waaien en dit jaar is het de beurt aan de vroege jaren 80. Een tijd waarin in Milwaukee Wisconsin het besef doordrong dat er met het stoere outlaw imago best veel geld viel te verdienen. Opmerkelijk, want tot die tijd beschouwde Harley-Davidson choppers al tientallen jaren lang voornamelijk als verafschuwde, eigenaardige eigenbouw fantasieën. Die instelling veranderde echter radicaal toen de Amerikaanse fabrikant begin 1980 de wereld schokte met de FXWG Wide Glide. Eén bonk ijzer met een vette achterband, smal 21 inch voorwiel in een opvallend lange voorvork, getrapte buddy, sissybar, ver naar voren geplaatste voetsteunen en als kroon op het werk een druppelvormige tank met vlammen. Harley’s eerste lopende-band-chopper was klaar.Nu is het genoemde vurige motiefje al heel wat jaren volledig uit de gratie, maar dertig jaar na het origineel durft Harley-Davidson het nu wel weer aan om een dergelijke, smaakgevoelige decoratie als eyecatcher aan te brengen. Niet zomaar natuurlijk, volgens de persmap is het ‘de meest hoogwaardige en extravagante lak die ooit een Harley sierde’. Mocht je geïnteresseerd zijn in het vintage vlammenmotief dan moet je er wel snel bijzijn, want er worden er slechts drieduizend van gemaakt. De rest van de Wides Glides die van de band rollen dragen een Vivid Black of Red Hot Sunglo kleed, beter bekend als zwart en rood.Alleen met een tank heb je nog geen motor, maar zoals bekend beschikken de Amerikanen over een ruim gesorteerd magazijn waaruit driftig onderdelen werden geplukt. Om te beginnen natuurlijk het bewezen Twin Cam 96 blok, maar bijvoorbeeld ook de uitlaat van de Fat Bob en achterspatbord van de Street Bob vinden hun weg op de nieuwe Wide Glide. Meest in het oog springende is echter wel de machtige, flink onderuitgezakte voorvork met een balhoofdhoek van 54 graden. Achter het brede stuur voelt het van meet af aan alsof je ontspannen thuis in de bank hangt. Voor rijders langer dan 1,75 meter zijn de voetsteunen perfect gepositioneerd, terwijl het achterwerk zich diep nestelt in de comfortabele buddy. Opvallend: gevoelsmatig ligt het zwaartepunt van de machine ergens onder het asfalt. Dat een 310 kilo zware metalen mastodont je al bij het proefzitten een grenzeloos vertrouwen geeft is allesbehalve vanzelfsprekend, maar op deze Wide Glide vallen alle puzzelstukjes meteen op hun plaats. Ook in het bijzonder te danken aan het lekker laag weglopende dragstuur. Onderdeel van het typische Harley startritueel is natuurlijk het overdonderende schudden van de machine wanneer de startmotor zijn ding doet. Net als het feit dat iedere beweging van het schakelpedaal gepaard gaat met een luide ‘klonk’. Beide zaken laten zich technisch waarschijnlijk moeiteloos gladstrijken, maar wie wil dat nou? Noem het ook maar retro.Tot zo’n dertig kilometer per uur is het ijzeren glijmiddel niet bepaald een toonbeeld van stabiliteit en spoorvastheid. De lange vlakke voorvork speelt zich duidelijk niet alleen optisch in de kijker, maar laat zich ook op het gebied van rijeigenschappen gelden. Gaat de snelheid evenwel omhoog dan blijkt de Wide Glide in ene echter speels licht en buitengewoon stabiel.De Black Hills ten zuiden van Surgis in South Dakota, waar we kennis maken met Harley’s nieuwe telgen, zijn weliswaar geen Alpen maar haarspeldbochten en vlotte bochtencombinaties zijn ook dit gebergte niet vreemd. En precies hier presenteert de twin zich boven verwachting monter. De mogelijke hellingshoek interesseert de doorsnee Amerikaanse zondag-rustig-door-de-bergen toerist werkelijk voor geen ene meter, maar op dit punt tovert de FXDWG (enkel in Harley-kringen begrepen afkorting) zelfs op de gezichten van Europese testrijders nog een brede glimlach. Naar chopper begrippen raken de voetsteunen namelijk pas rijkelijk laat het asfalt.Ook het blok, dat door zijn hele toerenbereik blaakt van levensvreugde, zorgt voor blije gezichten rondom. In tegenstelling tot bijvoorbeeld de Softail modellen moet de Twin Cam 96 het in de Dyna-serie zonder balansassen zien te redden, maar is ter compensatie wel in rubbers opgehangen. Deze filteren alle piektrillingen eruit en wat rest zijn weke, aangename vibraties die het gemoed masseren. Wat helaas niet helemaal doorkomt – in dit geval door de twee-in-één-in-twee uitlaat – is een vette sound. Het standaard gerochel van de Dyna is Harley onwaardig en accessoirespecialisten doen er derhalve goed aan nu alvast hun maatregelen te nemen. En als die dan toch bezig zijn kunnen ze meteen even hun licht laten schijnen over de voorrem. Deze vereist bijzonder veel kracht en dan nog is de werking ervan allesbehalve overtuigend. Toegegeven, de achterrem is sinds jaar en dag een belangrijke en vertrouwelijke medespeler op een HD, maar bijvoorbeeld de dubbele schijfremmen voor van de Fat Bob bewijzen dat het wel degelijk anders (lees: beter) kan.De bleke voorrem en gebrekkige sound daargelaten, is de nieuwe Wide Glide gewoon erg goed gelukt. Hij rechtvaardigt op geheel eigen en overtuigende wijze het bestaansrecht van retro. Het wiel opnieuw uitvinden? Nergens voor nodig!________________________________________ [KASTEN TECHNISCHE DATEN]Harley-Davidson Dyna Wide GlideMOTOR luchtgekoelde tweecilinder viertakt 45º V-motor, onderliggende ketting aangedreven dubbele nokkenassen en twee kleppen per cilinder, benzine-injectie Ø 46 mm, ongeregelde katalysator, 493 watt dynamo, 12V/19Ah accu, mechanisch bediende natte meerplaatskoppeling, zesversnellingsbak, tandriemaandrijving.Boring x slag 95,3 x 111,1 mmCilinderinhoud 1.585 ccCompressie 9,2 : 1Max. vermogen 57,0 kW (78 pk) bij 5.250 tpmMax. koppel 126 Nm bij 3.500 tpmRIJWIELGEDEELTE stalen dubbel wiegframe, telescoop voorvork Ø 49 mm, stalen swingarm met twee schokbrekers, veervoorspanning instelbaar, enkele schijfrem voor Ø 300 mm, vierzuiger remklauw, schijfrem achter Ø 292 mm, vierzuiger remklauw.Spaakwielen 2.15 x 21; 4.50 x 17Bandenmaat 80/90-21; 180/60-17MATEN EN GEWICHTEN wielbasis 1.715 mm, balhoofdshoek 54,0°, zithoogte 680 mm, rijklaar gewicht volgetankt 310 kg, tankinhoud 17,3 liter.Garantie twee jaarService intervallen elke 8.000 kmKleuren zwart, rood, vlammen motiefPrijs NL € 16.995,- / B € 14.995,-INFO NEDERLAND EN BELGIË Harley-Davidson Benelux, www.harley-davidson.nl of www.harley-davidson.be________________________________________[KASTEN + UND -]+Motor: met aangename vibratiesRijeigenschappen: verbazingwekkend handelbaarZitpositie: losjes en ontspannenPrijs: aantrekkelijk-Voorrem: nogal zoutloosSound: absoluut teleurstellendHendels: niet instelbaarDuozit: dient alleen optisch nut________________________________________[UNTERSCHRIFTE][MRD SEITE 15 UNTEN]Het legendarische voorbeeld: de eerste Wide Glide uit 1980 had een 1.338 cc V-twin met 70 pk en woog 292 kilo. [MRD SEITE 16]Aan u de keus: chromen tankconsole op de zwarte en rode Wide Glide, een zwarte op de gevlamde versie.Mooi in het oog springend 21 inch voorwiel met chromen spaken en zwarte velg. De rem had beter gekund.[MRD SEITE 17]Ander kontje: de Europese Wide Glide heeft een klassiek achterlicht met daaronder het kenteken. Op de overzeese versie hangt de blikken plaat naast het achterwiel.