+ Plus

Ducati Racebred data Day

Waar motorrijden vooral draait om het gevoel, gaat het er aan de ontwikkelingskant een stuk zakelijker aan toe. Daar worden vooral keuzes gemaakt op basis van cijfers. Daarom is het vergaren van zoveel mogelijk data onmisbaar. Maar hoe hou je hier overzicht in? Op uitnodiging van NetApp, je weet wel de bugspoiler-sponsor van het Ducati MotoGP-team, mochten wij zien hoe dat er in Bologna aan toe gaat.

“De motoren waar ze zondag mee racen, zijn de motoren die we op maandag verkopen.” Een gevleugelde zin die volgens Roberto Canè, Project Director e-Mobility van Ducati, precies aangeeft waarom de racerij zo belangrijk is bij het Italiaanse motormerk. “De MotoGP is het summum van wat mogelijk is met een verbrandingsmotor op twee wielen. De data die we ieder seizoen tijdens de 19 races en 15 testsessies vergaren, is dan ook heel waardevol. Om het in cijfers uit te drukken. Na iedere race halen we zo’n 300 GB aan informatie uit de motor die door meer dan 60 aanwezige sensoren is verzameld. Dus alleen de motor verzamelt ieder seizoen al 10,2 TB aan informatie. En dan hebben we het nog niet eens over alle andere zaken die we meten. Natuurlijk wordt deze data in eerste instantie direct ter plaatse geanalyseerd om het raceteam inzicht te geven in de gereden race of test. Maar daarna wordt alles hier in Bologna centraal opgeslagen. Zodoende kan de informatie ook naast 15 jaar aan historische data gelegd worden. Van hellingshoek tot bandenspanning. En die gegevens kunnen vervolgens gebruikt worden bij de ontwikkeling van onze motorfietsen voor consumenten. Een duidelijk voorbeeld hiervan zijn de winglets op onze nieuwe Ducati Panigale V4. Die zijn rechtstreeks afkomstig van de Desmosedici GP16 uit 2016.”
“Maar data komt niet alleen vanuit de racerij. Zo krijgen we ook heel veel waardevolle feedback van onze klanten. Onder meer via de Ducati Link App, waarin je allerhande feiten over je motor kunt opslaan en, wanneer je dat wil, ook met ons kunt delen. Uiteraard volledig geanonimiseerd. En daar staan steeds meer klanten open voor. Hadden we in 2018 iets meer dan 15.000 connected motorfietsen op de weg, een jaar later is dat al opgelopen naar 50.000 plus. We hopen nu dat we volgend jaar op zo’n 150.000 aangesloten Ducatisti zitten. Je kunt je voorstellen dat met zo’n aantal ook de inkomende data exponentieel toeneemt. Daar het overzicht in houden, is voor ons dan ook een hele uitdaging. Daarom hebben wij NetApp in de arm genomen. Die bieden ons de tools die we daarvoor nodig hebben. Zie het als een monteur. Die heeft ook een kist vol gespecialiseerd gereedschap nodig om onze Desmosedici in topconditie te houden. Op data-gebied is NetApp dat gereedschap. Wij weten wat we willen doen en waar we willen uitkomen, en dankzij hun technologie is dat mogelijk.”
“Al die data geeft ons ook de mogelijkheid om anders naar de toekomst te kijken. Door vergaarde informatie met elkaar te verbinden, krijgen we bijvoorbeeld ook de mogelijkheid ontwikkelingen te voorspellen. Zoals elektronische hulp- en veiligheidssystemen, die tegenwoordig niet meer weg te denken zijn uit de motorwereld. Omdat we steeds beter in staat zijn de data snel te verwerken, kunnen we de motor ook steeds slimmer maken. Van een motor die detecteert dat het voorwiel minder snel draait dan het achterwiel, maken we nu al stappen richting motoren die het verkeer dat nog om de bocht is, al ‘zien’ aankomen. Volgt dat voertuig een ander pad dan de motor op basis van data voorspeld heeft, dan kunnen we een waarschuwing in het dashboard laten zien waardoor je als bestuurder geattendeerd wordt op een mogelijk gevaar. Deze ‘voertuig met x’-communicatie ontwikkelen we samen met Bosch. De X kan daarbij voor een andere weggebruiker staan, maar ook sensoren in de weg, die zien dat het wegdek bevroren is. En ja, het kost heel veel geld en tijd om dit soort systemen te ontwikkelen. Maar Ducati is een merk dat synoniem staat aan prestaties. Dus we moeten ook op dit gebied voorop blijven lopen. Niet alleen voor nu, maar ook voor de toekomst. Dat verwachten onze klanten ook van ons. We denken dat dat ons in de toekomst een voordeel geeft ten opzichte van onze concurrenten. Je kunt Ducati bijvoorbeeld niet vergelijken met een merk als Honda. Het aantal motorfietsen dat daar van de band rolt, zul je in Bologna nooit tegenkomen. Daarvoor hebben wij ons op een te kleine nichemarkt gericht. Maar wel een markt waar wij voorop lopen. Bij ons geen lichtgewicht motorfietsen, maar grote jongens die bomvol technologie zitten. Dus wij moeten onze identiteit bewaren.”
“Dat laatste geldt uiteraard ook voor het hoofdstuk elektrificatie, waar ook wij hard mee aan het werk zijn. Elektriciteit is immers de toekomst voor iedereen, dus waarom niet voor Ducati? Aan ons de taak om het rijden op een e-Ducati net zo spannend te houden als een exemplaar met verbrandingsmotor. Of zelfs verbeteren, als dat mogelijk is. Hoe dan ook een lastige opgave. Gelukkig kunnen wij daarbij ook aanspraak maken op de kennis binnen de Volkswagen Groep en andere technologische partners. Daardoor kan ik beloven dat, als over 20 jaar alle voertuigen elektrisch zijn, wij bij Ducati daar ook een speler in zijn met een gamma dat uitdagend is en aanspreekt. Dat we ondertussen kleinere projecten er bij naast hebben, zoals de elektrische scooter en de fietsen, staat daar volledig los van. Dat zijn slechts zijprojecten.”
“Wat zich veel sneller aandient, is dat motorfietsen nog veel slimmer worden. Technisch is bijvoorbeeld al veel meer mogelijk dan er nu op de motor zit. Dat we het nu nog niet geïmplementeerd hebben komt enerzijds omdat de omliggende infrastructuur, zoals een dekkend 5G-netwerk, nog moet groeien. Anderzijds hebben we ook te maken met vragen vanuit de markt. Een motor autonoom laten rijden kan en is technologisch ook heel interessant. Maar welke motorrijder zit daarop te wachten? Daarin laten we ons dan ook absoluut door de markt leiden. Als blijkt dat een grote Ducatisti absoluut niet op slimmere motorfietsen zitten te wachten, dan zullen we daar ook naar handelen en ook voor hen interessante motorfietsen in het gamma houden. Zoveel mensen, zoveel wensen. Een anti-wheeliecontrol is op een Panigale bijvoorbeeld een zeer welkome toevoeging. Maar een scrambler kan prima zonder.”
“Of de Multistrada V4 onze eerste echt slimme motor met voertuig met x’-communicatie wordt? Laat ik tactisch zijn en zeggen dat ik daar geen antwoord op mag geven. Maar kijkende naar het huidige gamma is de Multistrada de meest voor de hand liggende kandidaat. Persoonlijk ben ik ook een Multistrada-rijder. En als ik als consument naar ons gamma kijk, dan is de Multistrada ook de eerste motor waarop ik zelf dit soort vernieuwing zou willen. Meer dan bijvoorbeeld op de Panigale. Maar bij Ducati wedden we nooit op één paard. Als iets beschikbaar is voor de Multistrada, dan is het er ook voor de Panigale. Waarom niet. Alle klanten die willen, moeten ervan kunnen profiteren.”

Lees meer over

Ducati Honda

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda e-Clutch

Eerste Test Honda e-Clutch

11 april, 2024

Een oplossing voor een niet bestaand probleem? Dat sluimerde onderweg naar de presentatie van de nieuwe Honda ...
Eerste Test Honda CBR600RR

Eerste Test Honda CBR600RR

11 april, 2024

Ooit was supersport een gouden klasse, waarin de Japanse fabrikanten vele duizenden units verkochten, maar rond ...
Eerste Test Honda Fireblade

Eerste Test Honda Fireblade

28 maart, 2024

Eind jaren 90 omvatte de elektronica op superbikes zoals de Fireblade amper meer dan een paar sensoren en kabeltjes ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-